رینوپلاستی یا عمل زیبایی بینی

رینوپلاستی از دو کلمه ی رینو به معنای بینی و پلاستی به معنای ترمیم یا بازسازی است. رینوپلاستی یکی از رایج ترین انواع جراحی پلاستیک است، این عمل امروزه برای زیباتر شدن چهره افراد، داوطلبان زیادی پیدا کرده است و کاربردی‌ترین نوع عمل‌های زیبایی می باشد. شکل یا اندازه نامتعارف بینی می تواند به یک علت جدی ناراحتی روانی تبدیل شود، جراحی زیبایی بینی در کلینیک لیان به شما کمک می کند تا عیوب ظاهری خود را رفع کنید و جذابیت و اعتماد به نفس خود را به دست آورید.
رینوپلاستی علاوه بر بهبود ظاهر بینی می تواند بسیاری از مشکلات ساختاری و تنفسی را نیز برطرف کند، این مشکلات بینی ممکن است در اثر شکستگی، ضرب دیدگی، به صورت مادر زادی، ژنتیکی باشد البته حل مشکلات ساختاری به تجربه و مهارت کافی جراح نیاز دارد. بهتر است این عمل توسط یک پزشک متخصص انجام شود تا نواقصی که در بینی فرد وجود دارد به حداقل مقدار خود برسد.

تغییرات بعد از رینوپلاستی

تغییراتی که بعد از انجام رینوپلاستی در بینی افراد به وجود می آید:
1. اندازه بینی تغییر می کند.
2. در زاویه آن تغییر به وجود می آید.
3. برآمدگی ها و قوز های ناهنجار که در بینی وجود دارند از بین می رود
4. نوک بینی به هر مدلی که فرد می خواهد تغییر پیدا می کند
5. باعث باریک شدن بینی افراد می شود
6. کوچک کردن پره های بینی که این عمل باعث کوچک دیده شدن سوراخ های بینی می‌شود.
7. از عرض بینی کم میشود.

باید به این نکته توجه داشته که بینی ها به دو دسته بینی گوشتی و بینی استخوانی ، تقسیم می شوند، اگر چه تکنیک عمل رینوپلاستی این بینی ها ، ممکن است مشابه یکدیگر به نظر برسد ، ولی به دلیل وجود تفاوت ساختاری در این بینی ها ، عمل بینی گوشتی و استخوانی دارای تفاوت های زیادی با یکدیگر است.
برای اینکه مدل بینی خود را تشخیص دهید ادامه ی مطلب را مطالعه کنید و با ویژگی های این دو بینی آشنا شوید:

ویژگی های بینی استخوانی

بینی استخوانی از ساختار استخوانی و غضروفی مستحکمی ، برخوردار است و دارای پوستی نازک می باشد. به همین دلیل ، جزییات استخوانی به وضوح از زیر پوست مشخص است، بینی استخوانی به بینی عقابی نیز معروف است ؛ چرا که اکثر این بینی ها دارای قوز بر روی بینی می باشند.

ویژگی های بینی گوشتی

علت نامگذاری این بینی داشتن گوشت بیشتر نیست! بلکه ساختار ضعیف غضروف های بینی و داشتن پوست بینی بسیار چرب ، این بینی را به اصطلاح گوشتی می کند، این نوع بینی از نظر بافت و غضروف ها، ضعیف تر هستند، از نظر ضخامت پوست در مقایسه با بینی های استخوانی دارای ضخامت پوست بیشتری هستند و از لحاظ ظاهر، بینی های گوشتی دارای نوک بینی پهن و افتاده هستند. در بینی گوشتی ، چربی در زیر پوست انباشته شده ، که جراح بینی برای کوچکتر نمودن بینی ، اقدام به خروج بافت چربی اضافی ، بدون صدمه زدن به غضروف بینی می کند.
در بعضی از این بینی ها ، ساختار غضروفی چنان ضعیف است که برای جلوگیری از برگشت نتایج بینی بعد از عمل ، نیاز به تقویت های بافت غضروفی بینی ، از طریق پیوند غضروف می باشد.

رینو پلاستی
رینو پلاستی

حال با توجه به نکات گفته شده عمل رینو برای چه نوع بینی قابل انجام است؟

برای خیلی از افرادی که در فکر انجام این عمل هستند ، این سوال مطرح است که عمل بینی برای چه نوع بینی ای مناسب تر بوده و نتیجه دل نشین تری را به ارمغان می آورد؟
امروزه فرق چندانی بین این دو عمل وجود ندارد، زیرا روش های جراحی پیشرفته شده و پزشکان به صورت تخصصی تری به انجام عمل جراحی می پردازند و هر دو نوع بینی گوشتی و غضروفی میتوانند این عمل را انجام دهند.

از چه سنی می توان عمل رینوپلاستی را انجام داد؟

این عمل در کودکان و نوجوانان تا زمانی که رشد بینی به طور کامل متوقف نشده بهتر است انجام نشود.
ما باید اطمینان پیدا کنیم که استخوان بینی فرد کاملا رشد پیدا کرده است و قرار بر رشد دوباره نیست.
بر این اساس، حداقل سن برای جراحی بینی در دختران 16 سال و حداقل سن برای جراحی بینی در پسران 18 سال است،
استخوان های دختران نسبت به پسران زودتر از رشد خود می ایستند و غضروف استخوان هایشان و صفحات رشد آن ها زودتر باز می ایستد.
اما اگر در افراد مشکلات تنفسی از ناحیه ی بینی وجود دارد و فرد دچار مشکل شدید است و نیاز به رینوپلاستی می باشد بهتر است که از همان سنین کوچک برای انجام این عمل اقدام شود.
در کلینیک لیان این روش زیر نظر برترین متخصصین گوش و حلق و بینی کشور و جراحان پلاستیک و زیبایی صورت انجام می شود.

قیمت رینوپلاستی بینی

جراحی رینوپلاستی بینی، با اهداف مشخصی که از قبل گفته شد انجام می شود که این اهداف میتواند در جهت رفع مشکلات تنفسی، بهبود عملکرد آن و یا فقط رفع مشکلات ظاهری باشد.
قیمت عمل بینی به عوامل زیادی وابسته است. از جمله مهم ترین این موارد می توان به نوع بینی و فرم آن ( گوشتی و استخوانی بودن آن)، میزان مشکلات آناتومیک و عملکردی بینی مثل: انحراف بینی، شکستگی یا بیماری پولیپ بینی، تبحر و تجربه جراح و پرسنل، هزینه مرکز جراحی و بیمارستان و هزینه ی وسایل مصرفی، تیم جراحی و محل انجام عمل اشاره کرد.
هزینه ی عمل ترمیمی اصولا بیشتر از هزینه ی عمل اول است زیرا نیاز به تمرکز، تجربه و دقت بالاتری دارد.
یک پزشک متخصص و ماهر باید بتواند به بهترین شکل اقدام به رینوپلاستی بینی نماید، زیرا هر فرد دارای شرایط خاص و حساس مخصوص به خود می باشد.
در کلینیک لیان می توانید از پزشک جراح خود به صورت رایگان مشاوره بگیرید و از قیمت دقیق عمل بینی خود مطلع شوید.

 مراقبت های پس از جراحی بینی ( رینوپلاستی )

پس از عمل ، تامپون هایی به مدت یک تا چهار روز درون سوراخ های بینی بیمار قرار می گیرد که باعث ناراحتی فرد می‌شوند . زیرا تنفس را از طریق بینی دشوار می‌کند و بیمار باید از طریق دهان تنفس کند .
یک قالب یا اسپیلنت نیز به مدت یک هفته روی بینی قرار می گیرد . هفته اول پس از جراحی به دلیل وجود این تامپون ها و اسپیلنت ها باید از خیس شدن این ناحیه خودداری کنید .
نوک بینی تا یک ماه پس از جراحی سخت خواهد بود و این باعث می شود که سوراخ بینی کمی بزرگتر دیده شود ، اما پس از گذشت یک ماه نوک بینی نرم و باریک تر می شوند .
برای این که نتیجه قطعی جراحی را بتوانید ببینید باید کمی صبر کنید تا التهاب های اولیه فروکش کند .

 مراقبت های پس از جراحی بینی ( رینوپلاستی )
مراقبت های پس از جراحی بینی ( رینوپلاستی )

۱. استفاده از یک رژیم غذایی مناسب

در طی ۲۴ ساعت اول پس از جراحی استفراغ و حالت تهوع امری طبیعی است که این مسائل به دلیل بیهوشی در حین عمل ایجاد می شود . برای به حداقل رساندن این ناراحتی ، توصیه می شود در روز اول پس از جراحی از غذاهای مایع مانند سوپ ، پوره ، آبمیوه های طبیعی و غیره استفاده کنید . از روز دوم بعد از جراحی ، بسته به نحوه بهبودی بیمار و نداشتن ناراحتی معده بیمار می تواند رژیم غذایی هر روزه خود را بازیابی کند .
پس از جراحی انواع مسکن ها برای تسکین درد برای بیمار تجویز می شود ، مهم است که فرد این مسکن ها را با معده خالی نخورد . زیرا می توانند باعث حالت تهوع و آسیب به معده شوند .

۲. استراحت مطلق

انجام دادن عمل جراحی زیبایی بینی به معنای عدم استراحت نیست ، بلکه در ۲۴ ساعت اول فرد باید استراحت مطلق داشته باشد و در ۱۵ روز بعد استراحت باید به صورت متوسط انجام شود و از فعالیت هایی که شامل تلاش جسمی شدید می باشند ، پرهیز شود.

۳. از تخلیه ناگهانی بینی و فین کردن اجتناب کنید .

جراحان و متخصصان توصیه می کنند بعد از جراحی زیبایی بینی تا دو هفته از فین کردن و تخلیه ناگهانی بینی خودداری کنید تا از بروز خونریزی جلوگیری شود . برای جلوگیری از این امر همچنین باید از خندیدن ، گریه کردن یا حرکات ناگهانی صورت نیز خودداری شود .
با توجه به این که عطسه امری غیر قابل اجتناب است ، در صورت بروز عطسه باید آن را با دهان باز انجام دهید . زیرا این کار باعث کاهش فشار و جلوگیری از خونریزی می شود .

۴. شستشوی بینی را انجام دهید .

استفاده از آب نمک برای تمیز کردن بینی بهترین گزینه برای کاهش ناراحتی‌های ناشی از زخم های داخل بینی می باشد . علاوه بر این ، این کار باعث می شود که سوراخ های بینی را هیدراته نگه دارید .

۵. برطرف کردن گرفتگی بینی

طبیعی است که احتقان بینی پس از جراحی رینوپلاستی ظاهر شود . برای جلوگیری از بروز چنین مشکلی می‌توان از اسپری های ضد احتقان استفاده نمود . اما فقط باید از داروها و اسپری هایی که توسط متخصص تجویز شده اند ، استفاده کنید . در صورتی که بیمار متوجه هرگونه ناراحتی مانند خشکی بینی ، خارش یا عطسه شود باید سریعا به پزشک مراجعه کند .

۶. برای جلوگیری از خشکی دهان آب بنوشید .

در حالی که داخل بینی تامپون یا اسپیلت قرار داده شده است و بیمار مجبور می باشد که از دهان نفس بکشد ، ممکن است که خشکی دهان ایجاد شود . برای از بین بردن این علائم آزاردهنده بهتر است به طور مکرر آب بنوشید .

۷. مصرف داروهای تجویز شده توسط پزشک

خود درمانی همیشه کاری ناپسند می باشد و به ویژه بعد از عمل جراحی این کار بسیار خطرناک است. ضروری است بیماری که عمل جراحی زیبایی انجام می‌دهد ، حتما از داروهای تجویز شده توسط جراح خود استفاده کند .

۸. پذیرش تغییرات عاطفی پس از جراحی

افسردگی در مدت کوتاهی پس از جراحی برای بیمارانی که تحت عمل جراحی رینوپلاستی بینی قرار می گیرند امری متداول و رایج است . این امر ممکن است به دلیل متورم بودن صورت ، احساس ناراحتی و درد در حین بهبود در هفته های اول برای بیمار ایجاد شود ، اما معمولاً با پیشرفت بهبودی این مشکل از بین می‌رود . اگر پس از چند هفته افسردگی در بیمار بهبود نیافت توصیه می شود که حتماً به متخصص مراجعه شود .

۹. در صورت بروز موارد اورژانسی به پزشک مراجعه کنید .

قطعا جراح از اثرات طبیعی که بعد از عمل وجود می‌آید ، به بیمار اطلاع می‌دهد . در صورت بروز هر گونه مشکلی در بینایی یا داشتن درد شدید ، تب بالای 37.5 درجه یا ترشحات آبکی و شفاف سریعاً به پزشک مراجعه فرمایید

۱۰. حداقل ۱۵ روز قبل از عمل سیگار نکشید .

متخصصان جراحی پلاستیک توصیه می کنند حداقل 15 روز قبل از انجام جراحی زیبایی بینی سیگار کشیدن را متوقف کنید . این کار باعث بازیابی شریان ها شده و خون به طور معمول به همه بافت ها می رسد .دخانیات باعث انقباض عروق در مویرگ های خون می شود و در صورت جراحی زیبایی بینی رسیدن مواد مغذی و اکسیژن به ناحیه بینی را دشوار می کند و توانایی بهبودی را کاهش می دهد .
این متخصصان توصیه می‌کنند که تا ۶ هفته پس از جراحی نیز سیگار نکشید . زیرا سیگار کشیدن قبل از این ۶ هفته می‌تواند باعث اتحاد بیشتر در ناحیه عمل شده و بهبودی جای زخم را مشکل می کند .

[saswp_tiny_multiple_faq headline-0=”h2″ question-0=”آیا رینوپلاستی درد دارد ؟ ” answer-0=”بله ، رینوپلاستی یک نوع جراحی محسوب می شود و طبیعتا با درد همراه است ‌.” image-0=”” headline-1=”h2″ question-1=”آیا رینوپلاستی برگشت دارد ؟ ” answer-1=”برای پاسخ به این سوال بایستی مواردی همچون فرم و مدل بینی و همچنین تخصص جراح بررسی شود ، اگر جراح به خوبی عمل نماید ، امکان برگشت به شدت کاهش خواهد یافت ‌.” image-1=”” count=”2″ html=”true”]

کلینیک زیبایی لیان

برای دریافت نوبت مشاوره و معاینه تماس بگیرید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *