تمرین درمانی کودکان

تمرین درمانی کودکان باعث شده تا کودکان مبتلا به بیماری های عضلانی و استخوانی بتوانند بدون نیاز به تیغ و جراحی روند درمان را طی کنند . این تکنیک فوق العاده موثر بوده و علاوه برای کنترل درد ، به بهبود و علاج بیماری کمک می کند .

خوشبختانه وجود این روش سبب شده ، تا این موجودات کوچک و حساس کمتر در اثر بیماری رنج بکشند . در این مقاله شما را با این روش فوق العاده و کاربردی آشنا خواهیم کرد .

تمرین درمانی کودکان-وب سایت دکتر یاسرنژادی

منظور از تمرین درمانی کودکان چیست ؟

تمرین درمانی کودکان به صورت بازی‌هایی طراحی شده ، تا کودکان بتوانند از فعالیت‌های خود لذت ببرند و بهبود سلامتشان را تجربه کنند . مجموعه ای از تمرینات زیر در زیر مجموعه این روش قرار می گیرد .
1 . تمرینات تعادل : تمریناتی که باعث تقویت عضلات پا و کمر می‌شوند و به کودکان کمک کرده تا تعادل بیشتری داشته باشند . این تمرینات شامل ؛ راه رفتن بر روی خطوط رنگی ، توپ بازی ، چرخیدن ، و راه رفتن بر روی صندلی های تعادلی است .

2 . تمرینات کششی : تمریناتی که باعث کشش عضلات شده و کودکان را به افزایش انعطاف پذیری عضلاتشان تشویق می‌کنند . این تمرینات شامل ؛ انجام حرکات یوگا ، کشش عضلات با استفاده از تجهیزات و تمرینات روی سطح صاف و یا تخته است .

3 . تمرینات تنفسی : تمریناتی که به کودکان کمک می‌کنند نوع تنفسشان را کنترل کنند و بتوانند بهترین حالت تنفسی خود را داشته باشند . این تمرینات شامل ؛ نفس گیری و تنفس ژیمناستیکی می باشد .

4 . تمرینات کیفوز ( قوز کمر ) : تمریناتی که به کودکان کمک کرده تا کیفوز و یا قوز کمر خود را بهبود بخشند . این تمرینات شامل ؛ تمرینات کششی ، تمرینات تعادل ، و تمرینات استقامتی است .

5 . بازی‌های پرتاب و گرفتن : بازی‌هایی که برای کودکان سرگرم‌کننده هستند و به آن ها کمک می‌کنند به کشش و تعادل عضلاتشان تمرکز کنند . این بازی‌ها شامل ؛ پرتاب توپ ، گرفتن توپ و بازی های تعادلی است .

با همکاری پزشک و متخصصین درمانی ، برنامه تمرینات درمانی مناسب برای کودکان می‌تواند طراحی شده و اجرا شود .

چه کودکانی باید تمرین درمانی خود را شروع کنند ؟

تمرین درمانی برای همه کودکان مناسب است ، اما به خصوص برای کودکانی که دارای مشکلات جسمی ، حرکتی یا مشکلاتی مانند ناتوانی‌های عضلانی ، اختلالات تعادل ، اختلالات حرکتی و مشکلات تنفسی هستند ، بسیار مفید خواهد بود .

همچنین کودکانی که فعالیت بدنی کافی ندارند ، یا دارای سبک زندگی نامناسب هستند ، نیز می‌توانند از تمرین درمانی بهره‌مند شوند .

با این حال ، قبل از شروع هر برنامه تمرین درمانی کودکان ، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید تا بتوانید برنامه مناسب برای کودک خود طراحی کنید و از ریسک ایجاد مشکلات جدی برای سلامتی کودک جلوگیری کنید . همچنین ، حتماً باید به هنگام انجام تمرینات ، حضور یک متخصص درمانی یا فیزیوتراپیست به عنوان راهنما و مشاور کودک شما در نظر گرفته شود .

بیماری های قابل درمان با تمرین درمانی کودکان

ورزش درمانی کودکان برای بسیاری از بیماری‌های کودکان مؤثر است . بعضی از بیماری‌های قابل درمان با تمرین درمانی شامل ؛

1 . ناتوانی عضلانی : تمرین درمانی می‌تواند به کاهش ناتوانی عضلانی کودکان کمک کند و بهبود حرکت آن ها را تسریع نماید .

2 . اختلالات تعادل : تمرینات تعادل ، برای کودکان دارای اختلالات تعادل مفید است و به درمان و بهبود تعادل آن ها کمک شایانی می‌کند .

3 . اختلالات حرکتی : تمرین درمانی کودکان ، به کودکان دارای اختلالات حرکتی مانند سکته مغزی یا پارکینسون کمک می‌کند . تمرینات استقامتی می‌تواند وضعیت فیزیکی و عملکرد جسمانی آن ها را بهبود بخشد .

4 . تحریک مغزی : این تمرینات نیز به کودکانی که دارای اختلالات توجه و بیش فعالی هستند ، کمک کرده و بهبود عملکرد مغزی آنها را افزایش می دهد .

5 . آرتروز : این راه درمانی می‌تواند به کودکان دارای آرتروز کمک کند ، تا عضلات شان قوی‌تر شده و در نتیجه ، درد آنها کاهش یابد .

6 . نقرس : این تکنیک درمانی برای کودکان دارای نقرس موثر است ، تا عضلات و استخوان‌هایشان قوی‌تر شوند و در نتیجه ، درد آنها کاهش یابد .

7 . بیماری های قلبی : ورزش درمانی کودکان می‌تواند به کودکان دارای بیماری های قلبی مخصوصا بیماری ماهیچه قلبی ، کمک کرده تا سلامت قلبی _ عروقی خود را بهبود بخشند .

8 . مشکلات تنفسی : این تکنیک به کودکان دارای مشکلات تنفسی مثل آسم ، کمک زیادی کرده تا شاهد بهبود عملکرد ریه‌هایشان باشیم .

رده سنی مناسب جهت تمرین درمانی کودکان

تمرین درمانی کودکان برای همه رده‌های سنی مناسب است ، اما نوع و شدت تمرین‌ها بستگی به سن ، وضعیت فیزیکی و نیازهای کودک دارد . برای مثال ، تمریناتی که برای یک کودک پنج ساله طراحی شده‌اند ، با تمریناتی که برای یک نوجوان طراحی شده‌ ، تفاوت خواهد داشت .

در کل ، برای کودکان رده‌سنی پیش‌دبستانی ، تمرینات بازی‌گونه و غیررسمی مانند ؛ پرش ، دویدن ، پرتاب توپ و تعقیب آن ، و راه رفتن در خطوط رنگی تجویز می شود .

برای کودکان دوره ابتدایی ، تمرینات کششی ، تعادل ، کینوز و استقامتی مانند پیاده‌روی ، دویدن ، پرش ، پرتاب و گرفتن توپ ، و راه رفتن بر روی میله تعادلی می‌تواند مفید خواهد بود . تمرینات استقامتی ، قدرتی و کششی مانند پیاده‌روی سریع ، دویدن ، بازو کشی ، انجام حرکات یوگا ، تمرینات تعادل و تمرینات روی تخته برفی نیز از دیگر حرکات موثر در ورزش درمانی کودکان است .

تمرین درمانی کودکان-وب سایت دکتر یاسرنژادی
درمان روماتیسم با تمرین درمانی کودکان

 

تمرین درمانی کودکان برای کوک های مبتلا به روماتیسم (Rheumatism  ) مؤثر است . در واقع ، تمرین درمانی می‌تواند به بهبود عملکرد مفاصل ، کاهش درد و بهبود کیفیت زندگی کودکان مبتلا به روماتیسم کمک کند .

ورزش درمانی کودکان برای درمان روماتیسم شامل ؛ تمرینات استقامتی ، تمرینات کینوز ، تمرینات کششی و تمرینات تعادل می‌شود . در این تمرینات شامل پیاده‌روی ، دویدن ، شنا ، بازی‌های تعادلی ، تمرینات تنفسی و حتی حرکات یوگا قرار می گیرد .

کلام آخر

تمرین درمانی کودکان از جمله روش های درمانی فوق العاده بوده ، که بیماری ها را تا حد زیادی درمان می کند و مانع از تشدید بیماری و وخامت آن ها می شود . این روش درمانی در طولانی مدت نتایج مثبتی خواهد داشت . شما می توانید با مراجعه به دکتر یاسر نژادی به بهترین شکل ممکن از این خدمات بهره مند شوید .

مقالات پیشنهادی

الکتروتراپی

مانوال تراپی

دکتر یاسر نژادی – متخصص ارتوپدی – جراح زانو

✵ انجام بیش از 200 جراحی اختصاصی تعویض مفصل زانو در سال با با بی حسی موضعی 

✵ تعویض مفصل زانو – PRP زانو – تزریق ژل زانو

برای دریافت نوبت ، مشاوره و معاینه جراحی تعویض مفصل زانو ، تماس بگیرید.