دکتر یاسر نژادی

ورزش درمانی چیست ؟

ورزش درمانی یا فیزیوتراپی به عنوان یکی از روش‌های درمانی برای بهبود و بازگشت به حالت عادی عضلات بعد از صدمات ، بیماری‌ها و عمل جراحی استفاده می‌شود .

هدف اصلی این روش ، بهبود قابلیت حرکت و کاهش درد و تورم است . این روش شامل تمرینات و بازی های مختلفی است ، که به دلیل ویژگی‌های خاص خود ، می‌تواند در درمان بسیاری از بیماری‌ها و صدمات اسکلتی _ عضلانی موثر باشد . در این مقاله بیشتر شما را با این تکنیک فوق العاده آشنا خواهیم کرد .

ورزش درمانی چیست ؟-وب سایت دکتریاسرنژادی

مزایای ورزش درمانی

ورزش درمانی یک روش ترکیبی از تمرینات فیزیکی و درمانی است ، که برای بهبود بیماری های مختلف بدن استفاده می شود . بعضی از مزایای این راه درمانی عبارتند از ؛

  • افزایش قدرت و انعطاف پذیری عضلات و استخوان ها
  • کاهش درد و التهاب در مفاصل و عضلات
  • بهبود تعادل و کنترل حرکتی بدن
  • کاهش خطر بروز بیماری های قلبی و عروقی
  • کاهش ریسک افتادن و شکستگی استخوان ها
  • بهبود وضعیت روحی و روانی شخص
  • بهبود عملکرد ریه ها و سیستم تنفسی
  • تسهیل در برگرداندن بیماران به حالت عادی پس از جراحی

با توجه به این که این راه درمانی با توجه به نوع درد یا بیماری متناسب با نیاز بیمار طراحی می شود ، می تواند یک راه درمان کامل و سازگار با بیماری شخص باشد .

در چه سنی می توان ورزش درمانی را شروع کرد ؟

ورزش درمانی برای افراد در تمام سنین مناسب است ، از کودکان تا سالمندان . در واقع ، ممکن است در بیماران با شرایط مختلفی همچون آسیب‌های اسکلتی _ عضلانی ، علائم همراه با پیری و حتی بیماری‌های مزمن ، مفید واقع شود .

در کودکان ، این راه درمانی به عنوان یک روش درمانی برای مشکلات شایعی مانند ؛ ناتوانی حرکتی و تأخیر در رشد و تکامل استفاده می‌شود . در افراد جوان و مسن ، ممکن نیز برای بهبود قابلیت حرکت ، تقویت عضلات و کاهش درد و تورم ، کاربرد دارد .

برای شروع ورزش درمانی ، باید با پزشک یا فیزیوتراپیست خود مشورت کنید . آن ها بر اساس شرایط شما ، برنامه ورزشی مناسب را تدوین خواهند کرد و شما را در طول اجرای برنامه همراهی می کنند . همچنین ، اگر در گذشته بیماری های اسکلتی ، عضلانی ، قلبی یا تنفسی را تجربه کرده اید ، بهتر است قبل از شروع ورزش درمانی حتما با یک متخصص در ارتباط باشید .

ورزش درمانی مناسب چه کسانی است؟

ورزش درمانی برای هر شخصی که به دنبال بهبود حالت جسمانی و روانی خود است ، مناسب است . اگر شما پس از یک صدمه ، عمل جراحی ، بیماری مزمن یا فعالیت بیش از حد درون خانه یا خارج از آن دچار درد ، تورم یا ناتوانی شده‌اید ، این راه درمانی می‌تواند به شما کمک کند .

ورزش درمانی برای افرادی که به دنبال بهبود حرکت ، تقویت عضلات ، بهبود روحی و روانی و خودآگاهی هستند ، مناسب است . همچنین ، اگر شما به دنبال کاهش درد و التهاب‌های مفصلی ، بهبود عملکرد ریه‌ها و سیستم تنفسی و بهبود کارایی ناحیه‌های مختلف بدن خود می باشید ، این تکنیک ممکن برای شما مناسب خواهد بود .

علاوه بر این ، این روش برای افرادی که به دنبال پیشگیری از مشکلات جدی مانند ؛ بیماری‌های قلبی و عروقی ، دیابت ، سرطان و بیماری‌های مرتبط با سن هستند ، نیز مناسب می باشد ، چرا که روش درمانی مفیدی برای تقویت و بهبود وضعیت جسمانی و روانی شخص است و فوق العاده در درمان عارضه ها موثر خواهد بود .

موارد منع ورزش درمانی

انجام ورزش درمانی بسیار مفید است ، اما برخی شرایط و موارد وجود دارند که در صورت داشتن آن ها ، بهتر است از انجام تمرینات ورزشی خودداری کنید . بعضی از موارد منع انجام این حرکات به شرح زیر است ؛

  • درصورت داشتن سابقه بیماری قلبی ، تنفسی یا فشار خون بالا ، باید با پزشک خود مشورت کنید .
  • درصورت داشتن بیماری‌هایی مانند ؛ آسم ، آلرژی ، دیابت و سایر بیماری‌های مزمن انجام این ورزس با محدودیت مواجه خواهد بود ‌.
  • اگر دارای آسیب یا صدمه جدی در قسمت‌های مختلف بدن می باشید ، نیازمند دریافت مشاوره از متخصص خواهید بود .
  • علائمی مانند ؛ تب ، تهوع ، استفراغ و سایر علائمی که باعث کاهش فعالیت بدنی می‌شوند ، در انجام ورزش درمانی اخلال ایجاد می کنند .
  • اگر دچار مشکلات چشمی ، تاری دید ، سرگیجه یا ناتوانی دست و پا شده اید ، باید خود را از انجام این ورزش منع کنید .

کاهش روند بیماری با استفاده از ورزش درمانی

ورزش درمانی می‌تواند به شکل قابل توجهی به کاهش روند بیماری‌های مختلف کمک کند . به عنوان مثال ، این روش در بیماران دیابتی سطح قند خون را کنترل کرده و به حفظ سلامتی قلبی _ عروقی کمک می کند . همچنین به بیماران داری کمردرد نیز کمک کرده ، تا عضلات پشتی و شکمی آنها تقویت شود و در نتیجه درد آن ها کاهش یابد .

این ورزش ویژه همچنین می‌تواند به کاهش روند بیماری‌های قلبی ، فشارخون بالا ، سکته مغزی ، سرطان ، افسردگی و اضطراب کمک کند . در واقع ، تحقیقات نشان داده‌اند که این راه درمانی به بهبود سلامت جسمی و روانی و بسیاری از بیماری‌ها و مشکلات جسمی کمک می کند .

کلام آخر

دنیای پزشکی در امروزه با تکنیک های مختلفی آمیخته شده است ، که راه درمان را سریع تر کرده و به بهبود امراض مختلف کمک می کند . ورزش درمانی مجموعه ای از حرکات بوده که درد را در محاصره خود قرار می دهند . انجام این ورزش بایستی حتما زیر نظر یک پزشک متخصص انجام شود ، تا به نتایج مثبت ختم گردد .

دکتر یاسر نژادی همراه شماست ، تا به بهترین نحو ممکن پروسه درمانی خود را طی کنید . شرایط بیمار ها توسط پزشک متخصص سنجیده شده و سپس این روش درمانی منحصر به فرد برای ایشان تجویز خواهد شد ، تا به نتیجه مطلوب برسند .

مقالات پیشنهادی

الکتروتراپی

تمرین درمانی

دکتر یاسر نژادی – متخصص ارتوپدی – جراح زانو

✵ انجام بیش از 200 جراحی اختصاصی تعویض مفصل زانو در سال با با بی حسی موضعی 

برای دریافت نوبت ، مشاوره و معاینه جراحی تعویض مفصل زانو ، تماس بگیرید.