دکتر یاسر نژادی

آشنایی با ورزش فیزیوتراپی دست

در مطلب آشنایی با ورزش فیزیوتراپی دست ، قصد داریم تا ، به مقداری اطلاعات در مورد فیزیوتراپی این عضو بی نظیر دست پیدا نماییم و اطلاعات جامعی را ، در اختیار شما قرار دهیم . پس تا ، انتهای مطلب همراه ما باشید .

یکی از نعمت‌های بی نظیری که ، خداوند در اختیار بشر قرار داده است ، دست می‌باشد . دست عضو پرکاربرد بدن هر فرد است که ، روزانه به وسیله آن به انجام هزاران کار کوچک و بزرگ می‌پردازیم . اما گاهی دست انسان در اثر اتفاقات مختلف دجار آسیب می‌شود و فرد نیاز پیدا می‌کند که ، به فیزیوتراپی دست روی بیاورد .

فیزیوتراپی چیست ؟

در ادامه مطلب آشنایی با ورزش فیزیوتراپی دست ، به تعریف مختصری از فیزیوتراپی می‌پردازیم . این شاخه از علم پزشکی در درمان انواع ناتوانی‌های حرکتی به کمک بشر شتافته و باعث بازسازی توان حرکتی وی ، در مواقع خاص شده است .

فیزیوتراپی زیر شاخه‌ای از علم توانبخشی است که ، به منظور افزایش قدرت حرکتی اندام ، مفاصل و عضلات آسیب دیده بر روی فرد بیمار انجام می‌شود . به طور کلی هر مشکلی که بر روی حرکت انسان تاثیر سلبی بگذارد ، به فیزیوتراپی مرتبط می‌شود .

فیزیوتراپیست به پزشک متخصصی گفته می‌شود که ، دارای آگاهی ، علم و دانش کافی در زمینه آناتومی بدن انسان ، فیزیولوژی و علم حرکت شناسی یا کینزیولوژی باشد و بتواند به وسیله این دانش خود ، به بهبود عملکرد حرکتی افراد آسیب دیده کمک نماید .

یک فیزیوتراپیست باید بتواند با اتکا بر علم و دانش خود ، برنامه‌ای را ، برای درمان فرد آسیب دیده طراحی و پیاده سازی کند که ، فرد به قدرت عضلانی ، حرکتی ، انعطاف پذیری ، فعالیت بیشتر و بهتر دست پیدا کند . ضمن اینکه ، از طریق این برنامه به کاهش درد فرد بیمار نیز کمک کند .

دست یکی از اعضایی است که ، به دلیل استفاده زیاد ممکن است بیشتر در معرض آسیب و خطر شکستگی ، در رفتگی و سایر آسیب‌ها باشد . به همین جهت ، آشنایی با ورزش فیزیوتراپی دست ، حایز اهمیت است تا ، در صورتی که ، فرد به مشکل برخورد کند بتواند با استفاده از ورزش فیزیوتراپی قدرت حرکتی دست خود را بازیابد .

فیزیوتراپی چیست ؟

فیزیوتراپی در درمان چه بیماری‌هایی کاربرد دارد ؟

از آنجا که ، علم فیزیوتراپی با حرکت انسان مرتبط است بنابراین ، تمامی بیماری‌هایی که ، به حرکت مربوط هستند را ، درمان می‌نماید . در این قسمت از مطلب آشنایی با ورزش فیزیوتراپی دست ، به برخی از کاربردهای فیزیوتراپی اشاره می‌کنیم ؛

  • بیماری‌های ارتوپدی
  • بیماری‌های نورولوژیک
  • بیماری‌های تنفسی و قلبی
  • مشکلات مربوط به کف لگن
  • کودکان
  • بیماری‌های پس از بستری مانند بارداری و جراحی
  • فیزیوتراپی مرتبط به سوختگی
  • بیماری‌های مربوط به پوست و رماتیسم

در قسمت بعدی از این مطلب آشنایی با ورزش فیزیوتراپی دست به شرح فواید فیزیوتراپی در درمان بیماری‌های مرتبط با دست خواهیم پرداخت . با ادامه مطلب با ما همراه باشید .

ورزش فیزیوتراپی دست چیست ؟

آشنایی با ورزش فیزیوتراپی دست برای درمان آسیب‌ها و مشکلات دست بسیار مهم بوده تا آنجا که ، متخصص فیزیوتراپی با استفاده از ورزش ، آتل بندی و مراقبت‌های خاص زخم به کاهش و درمان دردهای مرتبط با نواحی مختلف دست می‌پردازد .

فیزیوتراپی دست را ، با نام درمان دست نیز می‌شناسند که ، شامل تکنیک‌های توانبخشی بدون نیاز به جراحی است . این فرآیندهای درمانی برای مچ دست ، بازو ، انگشتان ، ساعد ، شانه و آرنج کاربرد دارند .

کاندیداهای مناسب ورزش فیزیوتراپی دست چه کسانی هستند ؟

افرادی که ، دچار حوادثی شده‌اند و این حوادث منجر به کشیدگی تاندون و اعصاب ، سوختگی ، زخم ، شکستگی و یا قطع عضوی از دست می‌شوند ، کاندیداهای مناسبی برای فیزیوتراپی دست هستند .

عوارض دیگری مانند سندرم آرنج تنیس بازان ، سندرم تونل کارپال ، آرتروز دست نیز از عوارض و آسیب‌هایی هستند که ، در صورت ابتلا فرد باید جهت درمان به متخصص فیزیوتراپی مراجعه نماید .

فواید انجام ورزش فیزیوتراپی دست چیست ؟

هدف از ارایه این مطلب ، آشنایی با ورزش فیزیوتراپی دست برای کسب اطلاعات بیشتر درباره فواید و نحوه انجام این درمان است . فیزیوتراپی دست نقش بسزایی در درمان و بهبود مچ دست و سایر قسمت‌های دست دارد . فیزیوتراپی دست پس از عمل جراحی در بازگشت قدرت حرکتی کاربرد دارد .

یکی از فواید فیزیوتراپی ، درمان دردهای جدید و دردهای عمقی و قدیمی کاربرد دارد . این روش درمانی احساس از دست رفته دست را ، بازگردانی می‌کند . فیزیوتراپی دست ، به تقویت مچ دست و در نتیجه ساعد دست نیز کمک شایانی می‌کند .

بخش دیگری از فیزیوتراپی دست ، آتل بندی است . آتل بندی در درمان و جلوگیری از سفتی و خشکی دست فواید زیادی دارد . با رفع کلیه این آسیب‌ها ، به راحتی می‌توان قدرت کاهش یافته دست را ، مجددا به فرد برگرداند و شخص به زندگی عادی قبل از آسیب دست برمی‌گردد .فواید انجام ورزش فیزیوتراپی دست چیست ؟

تمرینات فیزیوتراپی برای دست شامل چه تمریناتی هستند ؟

آشنایی با ورزش فیزیوتراپی دست از این جهت که شخص با تمرین‌های فیزیوتراپی دست نیز آشنا می‌شود ، حایز اهمیت است . شخص هنگام مراجعه به فیزیوتراپی آشنایی کاملی با تمرینات دست داشته و حتی می‌تواند در منزل نیز این حرکت‌ها را ، انجام دهد .

تمرینات فیزیوتراپی برای بازیابی قدرت دست به اندازه عمل جراحی اهمیت دارند . این تمرینات شامل چندین تمرین متنوع هستند که ، توسط پزشک فیزیوتراپیست به شخص بیمار داده می‌شود . برخی از این تمرین‌ها شامل موارد زیر هستند ؛

  • تمرین مشت محکم
  • خم شدن انگشت
  • حرکت انگشت به انگشت
  • ضربه انگشت
  • خم کردن مچ دست به چپ و راست
  • کشش انگشت

همانگونه که ، قبلا ذکر شد آشنایی با ورزش فیزیوتراپی دست ، برای هر شخصی مهم است تا ، در موارد اضطراری و زیر نظر پزشک بتواند این تمرین‌ها را ، انجام داده و به بازیابی قدرت حرکتی مچ دست و سایر قسمت‌های دست خود کمک کند .

کلام آخر 

در مطلب آشنایی با ورزش فیزیوتراپی دست از اهمیت این روش درمانی در درمان و بهبود مشکلات دست اشاره کردیم و به این مهم پی بردیم که ، ورزش فیزیوتراپی دست به اندازه عمل جراحی دست از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است .

ناگفته نماند که ، مراجعه به پزشک متخصص فیزیوتراپی دست که ، دارای علم ، تخصص و دانش کافی باشد نیز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است . یکی از پزشکان حاذق در زمینه فیزیوتراپی دست ، دکتر یاسر نژادی است که ، دارای سوابق درخشانی در درمان انواع مشکلات و ناتوانی دست هستند .

مقالات پیشنهادی

سوزن خشک

تکارتراپی

دکتر یاسر نژادی – متخصص ارتوپدی – جراح زانو

✵ انجام بیش از 200 جراحی اختصاصی تعویض مفصل زانو در سال با با بی حسی موضعی 

برای دریافت نوبت ، مشاوره و معاینه جراحی تعویض مفصل زانو ، تماس بگیرید.