اهمیت تمرین درمانی در فیزیوتراپی

اهمیت تمرین درمانی در فیزیوتراپی بر همگان آشکار است به طوری که ، در اکثر موارد ارتوپد یا فیزیوتراپیست فرد بیمار را ، به تمرین درمانی ارجاع داده تا ، با انجام این تمارین قدرت حرکتی خود را بازیابد .

تمرین درمانی روشی است که ، در سال‌های اخیر به کمک افراد شتافته و به بازیابی و تجدید قوای حرکتی ، اسکلتی و عضلانی می‌پردازد . تمرین درمانی که ، به نام ورزش درمانی نیز شناخته می‌شود ، در واقع ترکیبی از حرکت‌های فیزیکی است . این حرکت‌ها به بهبود قدرت حرکتی فرد کمک می‌کنند .

تمرین درمانی یا ورزش درمانی چه روشی است ؟ 

قبل از آن که ، به سراغ اهمیت تمرین درمانی در فیزیوتراپی برویم ، بهتر است تا ، تعریفی از این روش درمانی داشته باشیم . همانگونه که در مقدمه نیز ذکر شد ، تمرین درمانی شامل ترکیبی از حرکات فیزیکی است که ، توسط متخصص تمرین درمانی تجویز می‌شوند .

این روش درمانی شامل برنامه‌ای از حرکات ورزشی می‌باشد که ، توسط پزشک متخصص و به منظور تمرکز بر مشکلات حرکتی فرد بیمار طراحی و اجرا می‌شود . هدف از انجام و پیاده‌ سازی این برنامه اصلاح مشکلات حرکتی و تسریع در بهبود دامنه حرکتی فرد بیمار است .

گاهی اوقات که ، مشکلات و موانعی برای حرکت صحیح فرد بیمار به وجود می‌آید ، نیاز است تا ، با انجام تمرین درمانی به رفع این موانع کمک نموده و به اصلاح تعادل حرکتی وی پرداخت . این عمل فقط به کمک تمرین درمانی یا ورزش درمانی ممکن است .

اهمیت تمرین درمانی در فیزیوتراپی بر کسی پوشیده نیست . به همین دلیل اکثر پزشکان پس از انجام عمل‌های جراحی و به ویژه عمل تعویض مفصل زانو ، فرد بیمار را ، به تمرین درمانی ارجاع می‌دهند تا ، فرد با انجام این تمرین‌ها قدرت حرکتی خود را ، زودتر بازیابی نماید .

تمرین درمانی یا ورزش درمانی چه روشی است ؟

   

موارد کاربرد تمرین درمانی چیست ؟

در این قسمت از مطلب اهمیت تمرین درمانی در فیزیوتراپی به بیان برخی از کاربردهای تمرین درمانی می‌پردازیم تا ، شما آشنایی بیشتری با این روش درمانی اعجازانگیز پیدا کنید . ورزش درمانی در موارد متعددی کاربرد دارد . بعضی از این کاربردها شامل موارد زیر است ؛

  • تمرین درمانی به درمان دیسک کمر و سایر مشکلات مربوط به کمر ، ستون فقرات و دردهای وابسته به آن کمک می‌کند .
  • با استفاده از تمرین درمانی می‌توان آرتروز مفاصل و به ویژه درد ناشی از آن را ، به شدت کاهش داد .
  • تمرین درمانی باعث تسریع بهبود حرکت فرد بیمار پس از مشکلات مربوط به استخوان مانند شکستگی استخوان می‌شود .
  • تمرین درمانی همچنین ، در بهبود وضعیت تعادلی و حرکتی در بیماران اعصاب مانند پارکینسون تاثیر بسزایی دارد .

با مطرح کردن کاربردهای تمرین درمانی می‌توان به اهمیت تمرین درمانی در فیزیوتراپی پی برد . به وسیله این روش درمانی به راحتی وبا هزینه‌ای اقتصادی می‌توان به درمان بسیاری از مشکلات حرکتی پرداخت .

برنامه‌های تمرینی قابل اجرا در تمرین درمانی

در این قسمت از مطلب اهمیت تمرین درمانی در فیزیوتراپی ، به شرح و توضیح مختصری از برنامه‌های تمرین درمانی خواهیم پرداخت تا ، شما با نحوه انجام و کارایی این برنامه‌ها نیز آشنا شوید .

تمرینات استقامتی تمرین درمانی ، کل بدن و نواحی آسیب دیده را ، درگیر کرده و بر استقامت بدن مانور می‌دهد . این تمرینات شامل دوچرخه سواری ، پیاده روی سرعتی می‌باشد . تمرینات کششی نیز به منظور افزایش انعطاف پذیری فرد بیمار تجویز می‌شوند .

با انجام تمرینات ورزشی تعادلی در تمرین درمانی ، می‌توان تعادل حرکت فرد بیمار را افزایش و تعدیل نمود . یوگا ، پیلاتس و تای چی از جمله این مدل حرکات تمرین درمانی هستند .

نوه دیگری از تمرینات نیز به نام تمرینات حرکتی فعال ، غیر فعال و تمرینات حرکتی کمکی نیز وجود دارند که ، با تشخیص پزشک از شدت آسیب فرد بیمار تجویز می‌شوند . اهمیت تمرین درمانی در فیزیوتراپی با دقت به انواع حرکت‌های تمرین درمانی ، به راحتی قابل درک است .

مزایای انجام ورزش درمانی چه می‌باشد ؟

اهمیت تمرین درمانی در فیزیوتراپی به حدی است که ، پس از انجام انواع جراحی و به خصوص جراحی‌های زانو ، ارتوپد و جراح فرد بیمار را ، به انجام تمرین درمانی تشویق کرده و وی را به متخصص تمرین درمانی معرفی می‌نمایند . به این ترتیب شخص بیمار سریع‌تر روند بهبودی را ، طی می‌کند .

کاهش التهاب و تسکین درد پس از جراحی و بیماری ، از مهم‌ترین مزیت‌های تمرین درمانی است . در واقع کاهش درد به وسیله این روش درمانی باعث کاهش مصرف و نیاز به مسکن می‌شود . افزایش دامنه حرکتی و بهبود عملکرد ناحیه آسیب دیده از مزایای تمرین درمانی است .

تمرین درمانی به بهبود گردش خون و در نتیجه افزایش سطح اکسیژن رسانی کمک می‌کند . در عین حال ، به وسیله آن می‌توان به بهبود وضعیت روحی بیمار نیز کمک شایانی نمود . زیرا که ، انجام ورزش به خصوص ورزش‌های همگانی باعث تقویت روحیه افراد می‌شود .

تمرین درمانی باعث می‌شود تا پس از ارجاع فرد بیمار به کلینیک ، جهت ورزش درمانی ، خشکی و سفتی مفاصل وی به سرعت کم شده و قدرت انعطاف پذیری مفاصل و عضلات فرد بیمار نیز ، بهبود پیدا نماید .

مزایای انجام ورزش درمانی چه می‌باشد ؟

اهمیت تمرین درمانی در فیزیوتراپی چیست ؟

اهمیت تمرین درمانی در فیزیوتراپی به حدی است که ، این احتمال وجود دارد با انجام عمل‌های جراحی فرد بهبودی کامل را ، حاصل نکند و حتما نیاز است تا ، جلسات تمرین درمانی را طی کند تا ، بتواند به بهبودی کامل دست پیدا کند .

پزشکان و جراحان و همچنین ، ارتوپدها با علم به اهمیت تمرین درمانی ، فرد را به انجام فیزیوتراپی و تمرین درمانی در کنار هم تشویق می‌کنند . چرا که ، ترکیب این دو در کنار هم باعث تسریع روند بهبودی فرد می‌شود .

کلام پایانی

اهمیت تمرین درمانی در فیزیوتراپی به حدی بالا است که ، می‌توان گفت ترکیب این دو باهم و در کنار هم می‌تواند به دریافت نتیجه بهتر و سریع‌تر منجر شود و به فرد بیمار این امکان را ، می‌دهد تا ، قدرت و توان حرکتی خود را به دست آورد .

یکی از متخصصان تمرین درمانی در تهران ، دکتر یاسر نژادی می‌باشد که ، دارای سابقه‌ای درخشان در زمینه درمان انواع آسیب‌های حرکتی افراد هستند . با مراجعه به وبسایت ایشان می‌توانید جهت رزرو و دریافت نوبت اقدام نمایید .

مقالات پیشنهادی

سوزن خشک

تکارتراپی

دکتر یاسر نژادی – متخصص ارتوپدی – جراح زانو

✵ انجام بیش از 200 جراحی اختصاصی تعویض مفصل زانو در سال با با بی حسی موضعی 

✵ تعویض مفصل زانو – PRP زانو – تزریق ژل زانو

برای دریافت نوبت ، مشاوره و معاینه جراحی تعویض مفصل زانو ، تماس بگیرید.