دکتر یاسر نژادی

نقش تغذیه در جوش خوردن شکستگی ها

نقش تغذیه در جوش خوردن شکستگی ها سئوالی است که برای بسیاری از افراد پیش آمده است. سالها طول میکشد تا یک شکستگی کاملا جوش بخورد.

عوامل موثر در جوش خوردن شکستگی ها

عوامل موثر در جوش خوردن شکستگی ها

عوامل زیادی در جوش خوردن شکستگی ها نقش دارند مانند سن بیمار، نوع استخوان شکسته شده، شدت نیرویی که به استخوان وارد شده و آن را شکسته است، صدمه نسج نرم همراه، باز یا بسته بودن شکستگی، وجود عفونت، بیماری های زمینه ای، تغذیه و داروهای مختلف. یک انسان بالغ در صورتی که دچار شکستگی شود میزان کالری مورد نیاز افزایش خواهد یافت که باید آن را از طریق تغذیه تامین کرد.
چون معمولا یبوست در بیماران بعد از عمل به دلیل مصرف مسکن ها و کم تحرکی بیمار شایع است، توصیه می شود که بیمار از مایعات فراوان و میوه های تازه که اثر ملینی دارند استفاده کنند در صورت ادامه یبوست و ایجاد درد و ناراحتی حتما باید به پزشک معالج اطلاع داده شود و از مصرف داروهای ملین بدون دستور پزشک خودداری شود.

کاهش وزن و تاثیر آن

اضافه وزن در بیمارانی که دارای مفصل مصنوعی هستند یک مسئله بسیار حائز اهمیت است و همیشه توصیه می شود که اضافه وزن اصلاح شود. زیرا هم به طول عمر مفصل کمک خواهد شد و مهمتر اینکه بیماری که وزن متعادل دارد مفاصل او تحت فشار کمتری خواهد بود و در انجام فعالیت ها و نرمش های توصیه شده موفق تر خواهد بود. در برخی بیماران ممکن است بعد از مرخص شدن از بیمارستان داروی ضد انعقاد تجویز شود. توصیه می شود که بیماران از زمانی که داروی ضد انعقاد مصرف می کنند از مصرف ویتامین k(کا) پرهیز کنند زیرا این ویتامین به صورت اضافی در بدن موجب خنثی کردن اثر داروی ضد انعقاد شده و خطر لخته شدن خون در اندام ها را در پی خواهد داشت.
مواد غذایی که غنی از ویتامین k(کا) هستند عبارتند از: جگر، کلم بروکلی، گل کلم، کلم سبز، کاهو، ترب سبز، نخوذسبز، اسفناج، پیاز، چای سبز می باشد و همچنین مصرف قهوه کافئین دار بیش از یک فنجان در روز پرهیز شود. از مصرف الکل نیز باید اجتناب شود. به طور کلی کاهش وزن می تواند به جوش خوردن شکستگی ها منجر شود.

نقش تغذیه در جوش خوردن شکستگی ها

پروتیین ها

مهمترین ماده غذایی جهت تامین کالری پروتین ها می باشند. مصرف کم آنها باعث می شود که جوش خوردن شکستگی ها دیرانجام شود و مدت جوش خوردن نیز طولانی شود. پروتئین ها باعث افزایش جذب کلسیم از روده و نیز افزایش نشستن کلسیم روی استخوان می گردند. یکی از مهمترین مواد تشکیل دهنده پروتئین ها در این مورد لیزین نام دارد که در شیر کم چرب، ماهی، سویا و مخمرها وجود دارد. بهتر است منبع تامین کننده پروتئین ها گیاهی باشد چون پروتئین های حیوانی مانند گوشت قرمز باعث برداشت کلسیم از استخوان و دفع آن از کلیه ها می گردند. پرو تئینهای گیاهی را که به این منظور میشود استفاده کرد در غلات، لوبیا، و سبزیجات به مقدار زیادی وجود دارند.

پوکی استخوان چیست؟ علت، علائم و درمان

مواد معدنی

1. کلسیم مهم ترین مواد معدنی استخوان کلسیم و فسفر می باشند، که بخصوص کلسیم در مواد غذائی زیر به مقدار زیادی وجود دارد. ماست کم چرب ( هر لیوان ماست حدود 350 میلی گرم کلسیم دارد )، ساردین، سبزیجات سبز، اسفناج، بادام، پرتقال ( هر عدد پرتقال متوسط حدود 50 میلی گرم کلسیم دارد )، سویا و بادام زمینی. بنا براین خوردن این مواد در جوش خوردن شکستگی ها مفید است.

مواد معدنی دیگری که باعث تحریک جوش خوردگی میشوند عبارتند از روی، مس، سیلیکون و منیزیم.

2. روی کمک به ساخته شدن کال ( جوشگاه شکستگی ) کرده و کمک کننده تولید پروتئین های استخوان ساز است. روی در مواد غذایی همچون جگر گوساله، عدس، زرده تخم مرغ، جوی دوسر وجود دارد.

3 . مس کمک کننده به تشکیل بافت همبند استخوان است .خوراکی هایی همچون نخودفرنگی، قارچ، آجیل، لوبیا، عدس، گوجه فرنگی، موز، آلو، سویا و سیب زمینی از جمله غذاهایی هستند که میزان قابل توجهی روی در خود جای داده اند.

4 . سیلیکون کمک کننده به تشکیل بافت همبند استخوان و افزایش جذب کلسیم از روده می باشد. منابع غذایی حاوی سیلیکون شامل فلفل دلمه ای، خیار، کاهو، گوجه فرنگی و ترب قرمز می باشند.

5 . منیزیوم جهت متابولیسم کلسیم وجود آن لازم است. منیزیوم در آجیل، حبوبات، سبزیجات با برگ تیره، موز، شکلات تیره، غلات سبوس دار و لبنیات کم چرب یافت می شود.

ویتامین ها

ویتامین ها

ویتامین های E و D و C در تشکیل جوشگاه شکستگی و درسرعت جوش خوردن شکستگی ها نقش مهمی دارند .

1 . ویتامین C: کمک کننده در تشکیل بافت همبند استخوان و ضد مواد اکسیدانت که مانع جوش خوردن هستند میباشد. ویتامین c(سی) در مواد غذایی همچون مرکبات، کلم ها، کیوی، طالبی و خربزه، نخود فرنگی، فلفل دلمه ای، آناناس، سیب زمینی، اسفناج، شلغم و کدوحلوایی موجود است.

2 . ویتامین D: تنظیم کننده جذب کلسیم مواد غذائی در روده است ( ۱۵ دقیقه تابش آفتاب به پوست بدن در روز تمامی احتیاجات ویتامین D(دی) بدن را تامین میکند ، البته تابش آفتاب نباید از پشت شیشه باشد). همچنین ویتامین دی مورد نیاز بدن را می توان از مواد غذایی مثل شیر، زرده تخم مرغ، جگر گاو، قارچ و ماهی تن تامین کرد.

3 . ویتامین E: ضد اکسیدانت های آزاد که اثر تخریبی روی استخوان دارند است. ویتامین E(ای) در مواد غذایی همچون آجیل ها، اسفناج، تخمه و روغن آفتابگردان، کلم بروکلی، گوجه فرنگی، کره بادام زمینی و فلفل دلمه ای وجود دارد.

استفاده از مواد غذایی نامناسب مثل کافئین ، قهوه ، مشروبات الکلی و گوشت قرمز می تواند کلسیم مورد نیاز بدن را با ادرار خارج سازد و باعث تخریب استخوان شده و در نهایت عمل جوش خوردن را کند می کند. 

خلاصه نقش تغذیه در جوش خوردن شکستگی ها :

برای اینکه شکستگی زودتر جوش بخورد باید نکات زیر را در رژیم غذایی رعایت کرد. مواد غذایی زیر را مصرف کنید:

تسریع در روند جوش خوردن شکستگی ها اخلال در روند جوش خوردن شکستگی ها
مقدار کافی پروتئین ( پروتئین گیاهی ترجیحا ) مصرف مکرر شکر در برنامه غذایی
مصرف کلسیم ( از طریق غذا و مکمل ها ) استفاده از نمک در وعده های غذایی
مصرف مواد غذایی همچون شیر ، ماهی و سویا مصرف گوشت قرمز
ویتامین های E , C , D خوردن مشروبات الکلی در طی روز
مواد غذایی شامل منیزیم ، روی ، مس و سیلیکون استفاده از کافئین مثل نوشابه و قهوه

در پایان باید ذکر شود که یکی از عوامل موثر که باعث اختلال در جوش خوردن شکستگی می شود، سیگار است. مصرف دخانیات باعث می شود که قطر سرخرگ ها 25 % کمتر شود. این تنگی عروق، گذشته از عوارض زیادی که دارد باعث می شود که مواد غذایی و دیگر عوامل موثر به محل جوش خوردگی کمتر برسد و در نتیجه شکستگی دیرتر جوش بخورد و یا اصلا خوش نخورد

از عوامل مهم تاثیر گذار در سرعت جوش خوردن استخوان، نوع تغذیه است. غذایی که میخورید تاثیر مهمی در سرعت جوش خوردن شکستگی شما دارد. بدن شما برای ترمیم شکستگی نیاز به کربوهیدرات، پروتئین، چربی، ویتامین، مواد معدنی و آب دارد.

به چه اندازه باید کالری مصرف کنیم؟

به طور عموم، اکثر افراد در زمان‌هایی که به فعالیتی مشغول نیستند، نگران افزایش وزن خود می‌شوند که این امر طبیعی است. بدلیل شکستگی که در بدن شخص بیمار رخ داده ،  فرد دچار ضعف خواهد شد و در نتیجه باعث بی تحرکی می شود. اما از سوی دیگر بدن فرد بیمار به انرژی بیشتری نیاز دارد تا بتواند به جوش خوردن شکستگی ها کمک کند. انرژی مورد نیاز بدن برای ترمیم استخوان ها به مقدار خیلی زیادی به حجم شکستگی وابسته است .

مصرف آب را جدی بگیرید

مصرف آب را جدی بگیرید

طبق پژوهشهای انجام شده مشخص شده است که بدن به طور متوسط به 2 لیتر آب در روز نیاز دارد. در صورتی که استخوان های شما دچار شکستگی شده است بدن شما به آب بیشتری نیاز دارد تا بتواند سموم و مواد زائد را به بیرون منتقل کند. یکی از اشتباهاتی که بیشتر مردم انجام می دهند این است که تا تشنه نشوند به سراغ خوردن آب نمی روند که این یک باور غلط است. توصیه می شود که حداقل 8 لیوان آب در روز مصرف کنید تا جوش خوردن شکستگی ها را زودتر شاهد باشید.

مقابله با کم اشتهایی

بیشتر بیماران پس از عمل جراحی بی اشتها می شوند و حتی نمی تواند غذای مورد علاقه خود را در طول روز صرف بکنند. لازم است بگوییم که این امر طبیعی است و پس از چند روز اشتهای شما باز می گردد . همچنین استفاده از سوپ و لبنیات می تواند بسیار کمک کننده باشد.

آیا کله پاچه برای جوش خوردن شکستگی ها مفید است؟

کله پاچه دارای اسید های نوکلئیک است که می تواند به جوش خوردن استخوان ها کمک کننده باشد اما مقدار بالای کلسترول آن برای بدن مضر است و باید با دقت آن را مصرف کنید.

آیا سوپ مرغ برای جوش خوردن شکستگی ها مفید می باشد؟!

آیا سوپ مرغ برای جوش خوردن شکستگی ها مفید می باشد؟!

یکی از غنی ترین منابع کلسیم و ویتامین (دی) D می باشد. بر اساس تحقیقات انجام شده، اطلاعات حاصل از تجزیه و تحلیل مواد موجود در پای مرغ نشان می‌دهد که این قسمت از پرنده حاوی فراوانی از پروتئین‌ها، ویتامین‌ها، مواد معدنی، و مواد حیاتی است که توسط بدن انسان تولید نمی‌شوند.
به همین دلیل، افرادی که با مشکلاتی مانند کمبود کلسیم و خمیدگی ناشی از آن، پوکی استخوان، آرتروز، نرمی استخوان (راشیتیسم) در کودکان و بزرگ‌سالان، روماتیسم، شکستگی استخوان، و یا تغییرات ساختمانی در استخوانها و اختلالات عملکرد عضلانی ناشی از کمبود کلسیم و ویتامین D رنج می‌برند، می‌توانند از این منبع غنی به عنوان یک درمان موثر بهره‌مند شوند.

متخصصان تغذیه و همچنین جراحان ارتوپدی در حال حاضر به شدت تاکید می‌کنند که برخی از سوپ‌ها و غذاهایی که دارای عصاره پای مرغ هستند، به عنوان یک الگوی غذایی مناسب و مؤثر برای درمان برخی از مشکلات بیماران مثل جوش خوردن شکستگی ها مورد توجه واقع شوند.

ارتوپدی چیست و به درمان چه امراضی می‌پردازد؟

فواید درمانی

  • جایگزین بی‌نظیر برای کنترل و درمان پوکی استخوان
  • راهکار برجسته برای مقابله با راشیتیسم
  • حافظه برتر در جلوگیری از نکروز و فساد مفاصل و غضروفها
  • راه حل برجسته برای جلوگیری و ترمیم درد مفاصل ناشی از فرسایش
  • جایگزین هوشمندانه برای قرص‌های غضروف‌ساز اروپایی و آمریکایی
  • معجزه‌آسایی در حمایت از رشد سالم کودکان و نوجوانان
  • درمان برتر برای سرماخوردگی و ضعف شدید
  • منبع بی‌نظیر گلوکزامین و سولفات کندروآیتین
  • ترمیم کننده موثر شکستگی استخوان
  • بهبوددهنده حیرت‌انگیز در کاهش درد کمر یا دیسک کمر

روش پخت و مصرف سوپ مرغ :

مقدار 2 بسته پای مرغ را پس از تمیزکردن و کوتاه کردن ناخن ها شستشو کرده به همراه ۳ تا ۴ لیوان آب داخل قابلمه ای قرار داده و مقداری پیاز را پس از پوست گرفتن اضافه کرده روی حرارت قرار داده و زیر آن را کم کنید و به مدت حداقل ۴ تا ۶ ساعت حرارت دهید البته با شعله ملایم، پس از گذشت این زمان:
1.زمانی که مواد پخته شده سرد شد روغن روی آن را جدا کرده و دور می ریزیم و سپس استخوان ها را جدا نموده و محتویات قابلمه را داخل مخلوط کن ریخته و صافی کنید و در فریزر نگهداری کنید برای مصرف کافی است از “عصاره پای مرغ “تهیه شده مقداری را به انواع سوپ تهیه شده اضافه و سپس میل کنید.
2.زمانی که مواد پخته و سرد شد روغن آن را جدا کرده و فقط ژله آن را فریز کرده و متناوبا در انواع سوپ، خورشت و دمی ها(برنج) استفاده کرده و سپس میل کنید.

توجه: افرادی که با مشکلات چربی خون و کلسترول بالا روبرو هستند، پیشنهاد می‌شود که در هنگام مصرف این عصاره، مقداری آب لیموترش یا آب غوره را به روزمره غذای خود افزوده و مصرف نمایند.

نقش تغذیه در جوش خوردن شکستگی ها : عصاره پای مرغ
نقش تغذیه در جوش خوردن شکستگی ها : عصاره پای مرغ

اجابت مزاج من کم شده است

در افرادی که به دلیل آسیب‌های ناشی از ضربه، مشکلات کم‌تحرکی دارند، ممکن است مشکل یبوست پدید آید. با انتخاب میوه‌ها و سبزیجات، به خصوص میوه‌های ملین مانند برگه زردآلو و انجیر، می‌توان بهبود در فراوانی اجابت مزاج دست یافت.

توصیه های تکمیلی برای درمان هر چه زودتر

تحرک مداوم مفاصل بدن و تقویت عضلات محیط استخوان‌ها تأثیر مهمی در ارتقای سلامت استخوان‌ها دارد. با پیروی از راهنمایی پزشک معالج و تحت نظر یک فیزیوتراپیست، می‌توانید با انجام تمرینات اختصاصی، حرکات اندام‌های خود را بهبود بخشیده و قدرت عضلات اطراف استخوان‌ها را افزایش دهید.

خلاصه تمامی موارد برای تسریع روند جوش خوردن شکستگی ها

یک برنامه غذایی گوناگون و متعادل را در نظر بگیرید، که از طیف وسیعی از لبنیات، حبوبات، میوه و سبزیجات تشکیل شده باشد. از مصرف مواد غذایی شیرین، پر نمک، روغن‌های جامد، الکل، قهوه و شکلات، گوشت قرمز، نوشابه‌های گازدار، غذاهای آماده، محصولات گوشتی آماده، و سیگار خودداری کنید.

پرسش و پاسخ

1- چه نوع تغذیه‌ای می‌تواند در فرآیند جوش خوردن استخوان‌ها و شکستگی‌ها مؤثر باشد؟

تغذیه‌ای غنی از پروتئین، ویتامین D و کلسیم می‌تواند در بهبود و ترمیم استخوان‌ها و شکستگی‌ها تأثیرگذار باشد.

2- آیا مصرف میوه‌ها و سبزیجات خاصی برای جلوگیری از جوش خوردن استخوان‌ها توصیه می‌شود؟

بله، مصرف میوه‌ها و سبزیجات حاوی ویتامین C، کلسیم، و آنتی‌اکسیدان‌ها می‌تواند در تقویت و بهبود سلامت استخوان‌ها کمک کند.

3- آیا مصرف مکمل‌های معدنی و ویتامینی در تغذیه برای تسریع در فرآیند ترمیم شکستگی‌ها توصیه می‌شود؟

در موارد خاص، پزشکان ممکن است مصرف مکمل‌های معدنی مانند کلسیم و ویتامین D را توصیه کنند، اما همیشه باید با نظر پزشک مشورت شود.

توجه فرمایید !

مطالب سایت ، صرفا جهت افزایش اطلاعات عمومی است .
هرگونه تشخیص بیماری و تجویز دارو ، نیازمند معاینه دقیق توسط پزشک است . جهت معاینه ، تشخیص و درمان به پزشک مراجعه کرده و از خود درمانی بپرهیزید .