علت خالی کردن زانو و درمان آن

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد، که هنگام قدم زدن و یا ایستادن احساس کنید، زانوی شما سست و خالی شده و به اصطلاح دچار لقی شده است. اما آیا از علت خالی کردن زانو و درمان آن آگاه هستید؟ این موضوعی است که ما در اینجا به آن می پردازیم و شما را به طور کامل با این عارضه و درمان آن آشنا می سازیم.

خالی کردن زانو چیست؟

خالی کردن زانو که با احساس لقی، ضعف و یا سستی در زانو در هنگام راه رفتن و یا ایستادن حس می شود، عارضه ای است که به دلیل ناپایداری در مفصل زانو ایجاد می گردد.

در این عارضه، فرد در هنگام حرکت به طور ناگهانی، احساس می کند که زانو خم می شود که می تواند به دلایل مختلفی ایجاد شود که در ادامه به طور کامل بیان می شوند.

چه اتفاقی می‌افتد وقتی زانوی شما خالی می‌شود؟

در ابتدای مبحث علت خالی کردن زانو و درمان آن خوب است بدانیم که خالی کردن زانو معمولا در زمان تحمل وزن به همراه بی ثباتی زانو ایجاد می شود، که می تواند همراه با درد و آرتروز باشد.

این عارضه حتی می تواند در افرادی که هیچ عارضه ای ندارند رخ دهد، اما نکته ای که وجود دارد این است که معمولا ضعف عضله چهار سر ران می تواند دلیل ایت عارضه باشد.

 

چه اتفاقی می‌افتد وقتی زانوی شما خالی می‌شود؟

علل رایج افتادگی زانو

علت خالی کردن زانو و درمان آن موضوع قابل بررسی است و می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. مطالعات نشان داده است که بیش از 50 درصد از افراد مبتلا به خالی کردن زانو ممکن است علائم آرتریت را همانطور که در اشعه ایکس مشاهده می شود نداشته باشند، بنابراین برخلاف تصور بسیاری از افراد تنها دلیل این عارضه آرتریت نیست.

عوامل مختلفی می توانند به عنوان دلیل خالی کردن زانو در نظر گرفته شوند که در ادامه موضوع علت خالی کردن زانو و درمان آن، به بررسی هر یک از این دلایل می پردازیم.

  • پارگی رباط: پارگی رباط که می تواند در نواحی رباط صلیبی قدامی، صلیبی خلفی و یا جانبی داخلی ایجاد شود، یکی از دلایل اصلی خالی کردن زانو می باشد. آسیب و ضربه به قسمت های مختلف زانو، منجر به آسیب به رباط های مختلف زانو می شود که در نهایت منجر به بی ثباتی و سستی در زانو شده و فرد در هنگام راه رفتن یا ایستادن دچار خالی کردن زانو می شود.
  • پارگی منیسک: برای بیان علت خالی کردن زانو و درمان آن به بررسی پارگی منیسک می پردازیم. یکی از شایع ترین دلایل سستی زانو، پارگی منیسک است که معمولا با چرخش ناگهانی زانو ایجاد می شود. این عارضه که با درد، سفتی و صدای تق تق همراه است می تواند منجر به خالی کردن زانو در فرد شود.
  • آسیب عصب فمورال: آسیب عصب فمورال، یکی دیگر از دلایل خالی کردن زانو می باشد که می تواند با احساس درد و بی حسی در ساق پا خود را نشان دهد. آسیب عصب فمورال مشکلی است که در افراد مبتلا به دیابت، آرتروز و فیبرومیالژیا می تواند ایجاد شود و برای درمان نیاز به استفاه از دارو، فیزیوتراپی و یا جراحی دارد.
  • سندرم پلیکا: در ادامه موضوع علت خالی کردن زانو و درمان آن، سندرم پلیکا را به عنوان یکی از دلایل بوجود آمدن سستی زانو مورد بررسی قرار می دهیم.

این عارضه در نتیجه ملتهب شدن غشای مفصل زانو ایجاد می شود و می تواند منجر به خالی کردن زانو شود. علائمی چون درد و صدای تق تق زانو می تواند نشان دهنده ابتلا به سندرم پلیکا باشد. صدمه به زانو و یا استفاده زیاد از آن می تواند عامل ایجاد کننده سندرم پلیکا باشد و فیزیوتراپی و تقویت عضلات منتهی به زانو می تواند درمان مناسبی برای این عارضه باشد.

  • آرتریت زانو: آرتروز زانو که می تواند در مبحث علت خالی کردن زانو و درمان آن، مورد بررسی قرار بگیرد، یکی دیگر از علت های ایجاد خالی کردن زانو می باشد.

آرتروز در واقع التهاب مفصل زانو است که می تواند با علائمی چون درد، قفل شدن زانو، سفتی و صدای تق تق زانو بروز نماید. بهترین درمان ها برای این عارضه، دارو درمانی، فیزیوتراپی و استفاده از زانو بند است.

  • مولتیپل اسکلروزیس: مولتیپل اسکلروزیس عارضه ای است که سیستم ایمنی به اعصاب حمله می کند که معمولا مبتلایان به این عارضه دچار سستی، ضعف و خالی کردن زانو می شود.

بیماران مبتلا به این عارضه معمولا علاوه بر سستی زانو، دارای حالات خستگی، سرگیجه و یا حتی نابینایی می شوند و بهترین درمان، مدیریت بیماری با کاهش التهاب اعصاب از طریق دارو می باشد.

  • دررفتگی کشکک: در رفتگی کشکک که معمولا ناشی از ضربه به زانو به طور مستقیم است، می تواند در موضوع علت خالی کردن زانو و درمان آن، بررسی شود. در رفتگی کشکک می تواند منجر به خالی کردن و لقی زانو شود.

چگونه می توان خالی کردن زانو را تشخیص داد؟

بهترین راه تشخیص خالی کردن زانو، مراجعه به ارتوپد و انجام معاینات فیزیکی است. در این معاینه پزشک می تواند هر گونه علائمی از جمله ورم، کبودی و درد را مورد بررسی قرار دهد. همچین معمولا پزشک جهت بررسی علت دقیق خالی کردن زانو تست های مختلفی چون تست مک موری، تست Ege و تست لاچمن را انجام دهد.

همچنین می تواند از روش های تصویربرداری چون اشعه X و MRI نیز برای تشخیص دقیق استفاده نماید.

 

چگونه می توان خالی کردن زانو را تشخیص داد؟

درمان خالی کردن زانو

در ارتباط با علت خالی کردن زانو و درمان آن، می توان به درمان های مختلفی چون دارو درمانی، استفاده از کمپرس های گرم و سرد، فیزیوتراپی، اولتراسوند تراپی و پرولوتراپی اشاره نمود.

  • دارو درمانی: داروهای ضد التهابی چون آسپرین، ناپروکسن و ایبوپروفن برای کاهش درد و در مواردی که علت خالی کردن، التهاب مفاصل است، توصیه می شود.
  • کمپرس سرد و گرم: کمپرس سرد و گرم نیز می تواند در موضوع علت خالی کردن زانو و درمان آن بررسی شود. مراقبت هایی چون استفاده از کمپرس سرد و گرم و استراحت می تواند به کاهش درد کمک نماید.
  • اولتراسوند تراپی: این درمان نیز که باید توسط متخصصین انجام شود، به کنترل و کاهش درد و التهاب کمک می نماید.
  • فیزیوتراپی: این درمان نیز از طریق تقویت عضلات می تواند به درمان خالی کردن زانو و افزایش استقامت و حفظ تعادل کمک می نماید.
  • کاهش کلاهک زانو: این امکان وجود دارد که پزشک تشخیص دهد علت خالی کردن زانو جایه جایی کلاهک زانو می باشد، و با جا به جایی آن می توان به درمان کمک نمود.
  • پوشیدن بریس: پوشیدن بریس می تواند به کاهش فشار بر روی زانو و کاهش درد ناشی از آسیب کمک نماید.
  • جراحی زانو: در صورت تشخیص پزشک متخصص ارتوپد، جراحی زانو می تواند آخرین گزینه درمانی برای مشکل خالی کردن زانو باشد. این جراحی می تواند شامل جراحی تاندون، رباط و کلاهک زانو باشد.
  • پرولوتراپی: در ادامه موضوع علت خالی کردن زانو و درمان آن، پرولوتراپی را به عنوان درمانی موثر بررسی می نماییم. در این درمان پزشک از طریق تزریق یک محلول جهت بهبود و ترمیم ساختارهای درگیر کمک می نماید.

آیا می توان از بی ثباتی زانو جلوگیری کرد؟

برای محافظت از زانو و جلوگیری از خالی کردن زانو می توان به مراقبت های زیر توجه نمود:

  • ورزش‌های منظم و ایمن
  • استفاده از کمربند ایمنی در خودرو
  • جلوگیری از آسیب ناشی از استفاده بیش از حد زانو

آیا می توان از بی ثباتی زانو جلوگیری کرد؟

کلام پایانی

ما در این محتوا به بررسی علت خالی کردن زانو و درمان آن پرداختیم. همچنین باید در نظر داشت که اقدام به موقع برای تشخیص و درمان این عارضه و مراقبت از زانو می تواند به جلوگیری از سستی و بی ثباتی زانو کمک نماید.

برای کسب اطلاعات بیشتر به وب سایت دکتر یاسر نژادی مراجعه نمایید، ما آماده پاسخگویی به سوالات شما عزیزان هستیم.

دکتر یاسر نژادی – متخصص ارتوپدی – جراح زانو

✵ انجام بیش از 200 جراحی اختصاصی تعویض مفصل زانو در سال با با بی حسی موضعی 

✵ تعویض مفصل زانو – PRP زانو – تزریق ژل زانو

برای دریافت نوبت ، مشاوره و معاینه جراحی تعویض مفصل زانو ، تماس بگیرید.