آشنایی با مدت زمان عمل جراحی اپی فیزیودز و انواع آن

مدت زمان عمل جراحی اپی فیزیودز وابسته به عوامل مختلفی است ، اما قاعدتا این جراحی یک ساعت طول می کشد . اختلالات طول اندام ، روند طبیعی رشد فرد را بر هم می ریزد . به طوری که پا های کودک کوتاه و بلند می شود .

این بیماری باید از همان کودکی درمان شود . در بزرگسالی هر چقدر هم که جراحی موفقیت آمیز باشد ، به خاطر عدم رشد صفحات در فرم استخوان بندی شخص تغییری به وجود نمی آید .

در ادامه درباره شرایط و هزینه جراحی اپی فیزیودز توضیح می دهیم ، با ما همراه شوید .

بخوانید: کلینیک فوق تخصصی فیزیوتراپی دکتر یاسر نژادی

معرفی عمل جراحی اپی فیزیودز

در ادامه مبحث مدت زمان عمل جراحی اپی فیزیودز ، به معرفی این شیوه درمانی می پردازیم . عمل جراحی اپی فیزیودز ( Epiphysiodesis )یک روش جراحی است ، که برای کنترل رشد استفاده می شود .

 در این روش با برش صفحه رشد بین استخوان های طولی ، خوشه های استخوانی را در قسمت آسیب دیده قرار می دهند و از رشد استخوان و غضروف ها جلوگیری می نمایند .

این عمل معمولا برای کنترل رشد استخوان های طولی فک ، آرنج ، شانه و پا استفاده می شود . بهترین زمان برای انجام این پروسه درمانی ، اواخر کودکی و نوجوانی است .

مهم ترین هدف این عمل ، کنترل رشد استخوان های طولی و جلوگیری از اختلالات طولی استخوان ها می باشد . شیوه انجام این جراحی به ژنتیک و نوع مشکل بیمار بستگی دارد .

بر همین سبب مدت زمان عمل جراحی اپی فیزیودز متغیر است . دقت و سرعت العمل دو فاکتور مهم در این جراحی به حساب می آید .

متقاضیان این درمان پس از بستگی شدن به مدت یک ساعت تحت بیهوشی عمومی و جراحی قرار می گیرند . بیمار بعد از اتمام عمل تحت مراقبت پرستاران و پزشکان مجرب دوره نقاهت خود را می گذراند تا به بهبودی کامل برسد .

البته باید توجه داشت که هر عمل جراحی همراه با خطراتی است . بنابراین قبل از تصمیم به عمل ، باید با پزشک خود درباره تمام خطرات و مزایای این روش جراحی به طور جزئی صحبت کنید .

معرفی عمل جراحی اپی فیزیودز

مدت زمان عمل جراحی اپی فیزیودز چقدر است ؟

زمان عمل جراحی اپی فیزیودز ( epiphysiodesis ) به موقعیت محل جراحی ، سن بیمار و سرعت جراحی بستگی دارد . از آن جایی که افراد از نظر ژنتیک یکسان نیستند ، ری اکشن بدن آنان در برابر دارو و جراحی متفاوت می باشد .

طبق تحقیقاتی که تا به امروز از متقاضیان این درمان گرفته شد ، غالبا عمل آنان دو تا چهار ساعت طول کشید ه است . پس از جراحی لازم است ، بیمار به مدت چند هفته زیر نظر یک کادر پرستاری دقیق باشد .

به محض اتمام عمل ، بیمار باید تا مدت زمان طولانی از انجام فعالیت های سنگین دست بردارد ‌. از آن جایی که صفحه رشد بیمار تغییر کرده است ، کوچک ترین فشاری می تواند تعادل آن را برهم بزند .

آگاهی از مدت زمان عمل جراحی اپی فیزیودز همانند یک چراغ در تاریکی است ، که می تواند همراه بیمار را نسبت به چگونگی انجام این جراحی دلگرم کند .

انواع جراحی اپی فیزیودز و زمان بیهوشی هر یک

در ادامه مبحث مدت زمان عمل جراحی اپی فیزیودز ، درباره انواع شیوه های درمان اختلال طول اندام بحث می کنیم . اپی فیزیودز نوعی جراحی در سیستم اسکلتی بدن است که همانند سدی غیر قابل نفوذ از رشد اشتباه استخوان ها جلوگیری می کند .

با کمک از این شیوه درمانی ، امکان بهبودی برای بیماری های ارثی نیز وجود دارد . در گذشته علم و دانش بشر محدود به زمان و مکان خاصی بود ، اما هم اکنون با وجود تکنولوژی های نوین حتی می توان عمر افراد را کنترل کرد .

از آن جایی که این پروسه درمانی به سه صورت انجام می شود ، مدت زمان عمل جراحی اپی فیزیودز به شرایط و مهارت کادر پزشکی بستگی دارد .

انواع جراحی اپی فیزیودز و زمان بیهوشی هر یک

انواع جراحی های اپی فیزیودز ، عبارتند از :

  • روش هشت صفحه ای :

در این روش جراح ، برش های نازکی به طول دو یا سه سانتی متر بر صفحه رشد کودک زده می شود ، تا امکان قرارگیری میله فلزی در بدن مهیا گردد . سپس با کمک پیچ ، این قطعه فلزی را بر صفحه رشد فرد ثابت می کنند .

برای اصلاح تغییرات زانو این میله در یک قسمت از صفحه قرار می گیرد ، تا از رشد استخوان ها جلوگیری نماید . در صورتی که هدف از جراحی رفع انحرافات طولی باشد ، قطعه دو سطح صفحه را پوشش می دهد .

این روش ، برگشت پذیر می باشد . بیمار می تواند در سال های آینده نسبت به بیرون آوردن این میله ، اقدام نماید . اما با این وجود درصد موفقیت این جراحی بالا است .

مدت زمان عمل جراحی اپی فیزیودز در نوع هشت صفحه ای ، دو یا سه ساعت طول می باشد . البته بعد از جراحی نیز بیمار دیر بهوش می آید .

  • روش پیچ کردن :

مدت زمان این جراحی به نسبت سایر شیوه های درمان کمتر است ، اما با دقت بیشتری انجام می شود . در این نوع از جراحی های اپی فیزیودز، جراح با کمک از سه منگنه صفحه رشد کودک را ثابت می کنند ، تا رشد اندام ها متوقف گردد .

این درمان نیز برگشت پذیر است . شخص می تواند در سال های آینده با کمک از یک کادر درمان مجرب ، منگنه ها را از بدن خارج کند .

چه عواملی بر مدت زمان جراحی اپی فیزیودز تاثیر دارد ؟

بر مدت زمان عمل جراحی اپی فیزیودز پارامتر های مختلفی تاثیر دارد . زمان جراحی ها مهم نیست ، کیفیت آن حائز اهمیت است .

البته هر جراحی ، یک گلدن تایم به خصوصی دارد . در صورتی که کادر پزشکی به این بازه زمانی واقف باشد ، بهبودی بیمار نیز حتمی است .

 

چه عواملی بر مدت زمان جراحی اپی فیزیودز تاثیر دارد ؟

فاکتور هایی که بر مدت زمان جراحی های اپی فیزیودز موثر است ، عبارتند از :

  • حجم پوست و چربی داخل بافت :

بسته به حجم پوست و چربی داخل بافت ، زمان جراحی طولانی یا کوتاه تر می شود .

  • سن :

با افزایش سن ، بافت های پوستی انعطاف پذیری خود را از دست می دهند . از این رو جراحی در زمان طولانی تری صورت می گیرد .

  • وضعیت سلامت :

اگر شما دارای بیماری های مزمن مانند بیماری های قلبی ، فشارخون بالا ، آسم ، دیابت و … هستید ، بر مدت زمان جراحی افزوده می شود .

  • و …

سخن پایانی

کلینیک دکتر یاسر نژادی از معتبر ترین کلینیک ها در تهران بزرگ است ، که علاوه بر ارائه خدماتی عالی به صورت اینترنتی نیز به مردم خدمت می کند .

بخوانید: علل ایجاد تورم پشت آرنج

دکتر یاسر نژادی – متخصص ارتوپدی – جراح زانو

✵ انجام بیش از 200 جراحی اختصاصی تعویض مفصل زانو در سال با با بی حسی موضعی 

✵ تعویض مفصل زانو – PRP زانو – تزریق ژل زانو

برای دریافت نوبت ، مشاوره و معاینه جراحی تعویض مفصل زانو ، تماس بگیرید.