بورسیت اولکرانون چیست و چگونه درمان میشود ؟

از آنجا که ، عارضه بورسیت اولکرانون بسیار شایع می‌باشد در این مطلب قصد داریم تا ، به این سوال که ، بورسیت اولکرانون چیست و چگونه درمان میشود ؟ پاسخ دهیم . برای شناخت بیشتر این عارضه و روش‌ درمان آن تا ، انتهای مطلب همراه ما باشید .

در صورتی که ، جزو افرادی باشید که ، از آرنج خود زیاد کار می‌کشید ممکن است با عارضه‌ای به نام بورسیت اولکرانون یا التهاب بورس آرنج مواجه شده باشید . بورسیت اولکرانون نوعی تورم می‌باشد که ، باعث درد و تورم در ناحیه آرنج فرد می‌شود .

عارضه بورسیت اولکرانون چیست ؟

 

بورسیت اولکرانون چیست و چگونه درمان میشود ؟ در ابتدای این مطلب به بیان توضیحی از این عارضه شایع می‌پردازیم . در نقاط مختلفی از بدن کیسه‌های کوچکی وجود دارند که ، با یک نوع مایع پر شده‌اند . این کیسه‌ها در بین استخوان و بافت‌های نرم مانند پوست قرار می‌گیرند و بورس نام دارند .

بورس‌ها عملکری مانند یک بالشتک ضد ضربه دارا می‌باشند . مایعی که ، درون کیسه‌های بورس قرار دارد را ، سینوویال می‌نامند و حجم کمی دارد . فایده وجود این مایع این است که ، باعث لغزش پوست بر روی استخوان و در نتیجه حرکت بهتر پوست است .

بورس پشت آرنج از بورس‌های حساس بدن انسان می‌باشد . محل قرارگیری این بورس دقیقا مجاور استخوان نوک تیز آرنج که ، اولکران نام دارد می‌باشد . اولکرانون از واژه لاتین Olecranon برگرفته شده است . در حالت عادی لغزش استخوان آرنج بر روی بورس به راحتی صورت می‌گیرد .

برخی مواقع آرتج در معرض ضربات شدید قرار می‌گیرد . در این صورت مایع بورس پشت آرنج دچار تجمع می‌شود و حجم آن افزایش می‌یابد . به التهاب و تورم بورس پشت آرنج بورسیت اولکرانون می‌گویند . در صورتی که ، تورم و التهاب پشت آرنج از نوع عفونی و دردناک باشد به این عارضه بورسیت سپتیک گفته می‌شود .

به طور کلی این عارضه شایع است و می‌تواند بسیار دردناک باشد اما خوشبختانه قابل درمان است . در قسمت بعدی از مطلب بورسیت اولکرانون چیست و چگونه درمان میشود ؟ به بیان علائم این عارضه خواهیم پرداخت . همچنان همراه ما باشید .

بیشتر بخوانید: هدف از انجام عمل جراحی اپی فیزیودز چیست ؟

علائم بورسیت اولکرانون چیست ؟

 

در این قسمت از مطلب بورسیت اولکرانون چیست و چگونه درمان میشود ؟ به بررسی علائم این عارضه خواهیم پرداخت . هر بیماری و عارضه‌ای دارای علائمی می‌باشد که ، به وسیله آن علائم می‌توان به ماهیت آن عارضه پی برد . از اصلی‌ترین علائم این عارضه تورم و ایجاد توده در آرنج است .

از علائم اصلی دیگر این عارضه وجود درد است . تورم همراه درد نشان دهنده بورسیت اولکرانون می‌باشد . برخی مواقع افزایش مایع درون بورس به حدی می‌باشد که ، تورم اندازه توپ گلف می‌شود . در این حالت تورم باعث کاهش قدرت حرکت آرنج می‌گردد .

در صورتی که ، عفونت افزایش پیدا کند می‌تواند منجر به افزایش قرمزی ، درد و تب بشود . دقت به علائم بیماری بورسیت اولکرانون قبل از انتخاب روش درمان بسیار حائز اهمیت است . در قسمت بعدی از مطلب بورسیت اولکرانون چیست و چگونه درمان میشود ؟ دلایل ایجاد این عارضه را ، بررسی می‌نماییم .

 

دلایل به وجود آمدن عارضه بورسیت اولکرانون چیست ؟

 

قبلا علائم اصلی تشخیص عارضه بورسیت اولکرانون را ، توضیح دادیم . در این قسمت از مطلب بورسیت اولکرانون چیست و چگونه درمان میشود ؟ به بررسی دلایل ایجاد و شکل گیری این عارضه خواهیم پرداخت . با شناخت دلایل شکل گیری بورسیت اولکرانون می‌توان از عوامل ایجاد کننده آن پیشگیری نمود .

ذکر این نکته خالی از لطف نیست که ، علل شکل گیری عارضه بورسیت اولکرانون بسیار متنوع می‌باشند . انجام حرکات پر تکرار ورزشی ، ورزش‌هایی مانند بیسبال و گلف می‌توانند باعث ایجاد این عارضه شوند . ضربه‌های ناگهانی ، تروما و همچنین برخی از عفونت‌ها نیز در ایجاد این بیماری دخیل می‌باشند .

در برخی مواقع که ، فرد دچار عارضه دیگری به نام خار استخوانی یا استئوفیت می‌شود ، این عارضه می‌تواند باعث ایجاد بورسیت اولکرانون نیز شود . اگر بخواهیم دلیل کلی این بیماری را ، بیان کنیم باید گفت که ، هر دلیلی که ، باعث فرسایش کیسه‌های بورس گردد می‌تواند در شکل گیری بورسیت اولکرانون دخیل باشد .

با شناخت دلایل ایجاد عارضه بورسیت اولکرانون یا تورم پشت آرنج می‌توان کم‌تر خود را در معرض این عوامل قرار داد . در قسمت بعدی از مطلب بورسیت اولکرانون چیست و چگونه درمان میشود ؟ خواهیم دید چه کسانی در معرض ابتلا به این بیماری می‌باشند .

دلایل به وجود آمدن عارضه بورسیت اولکرانون چیست ؟

چه افرادی در معرض خطر عارضه بورسیت اولکرانون قرار دارند ؟

 

در ادامه مطلب بورسیت اولکرانون چیست و چگونه درمان میشود ؟ به بررسی اشخاص در معرض‌ ابتلا به این بیماری می‌پردازیم . به طور معمول افرادی که ، دارای برخی شرایط خاص هستند ، می‌توانند در معرض ابتلا به بورسیت اولکرانون قرار بگیرند .

البته ناگفته نماند که ، در اغلب مواقع این بیماری به دلیل اشتغال در برخی مشاغل و حرفه‌ها به وجود می‌آید . افرادی با شرایط ذکر شده در ادامه مطلب ، بیشتر در معرض التهاب و تورم بورسیت ناحیه آرنج یا بورسیت اولکرانون قرار می‌گیرند ؛

 

  • اشخاصی که ، برای طولانی مدت آرنج خود را به جای خشک تکیه می‌دهند . برای نمونه کارمندانی که ، ساعت‌ها آرنجشان را ، بر روی لبه‌های خشک میز اداری تکیه می‌دهند . این افراد در معرض عارضه التهاب بورسیت آرنج می‌باشند .
  • افرادی که ، ضعف بدنی دارند .
  • افرادی که ، مشغول به حرفه‌های مانند تکنسینی ، باغبانی ، بیل زنی ، لوله کشی و کلنگ زنی می‌باشند .
  • افراد ورزشکار در رشته‌های گلف و بیسبال نیز در معرض این بیماری هستند .
  • افرادی که ، برخی بیماری‌ها مانند آرتریت ، روماتیسم مفصلی ، نارسایی کلیه ، آرتروز ، نقرس و روماتوئید دارند .

تا ، این قسمت از مطلب بورسیت اولکرانون چیست و چگونه درمان میشود ؟ با بیماری بورسیت اولکرانون و دلایل شکل گیری آن آشنا شدیم . در ادامه مطلب به بررسی راه‌های درمان این بیماری خواهیم پرداخت . همچنان تا انتهای مطلب ما را همراهی نمایید .

بیشتر بخوانید: کلینیک فوق تخصصی فیزیوتراپی دکتر یاسر نژادی

روش‌های درمان عارضه بورسیت اولکرانون چیست ؟

 

در نظر داریم این قسمت از مطلب بورسیت اولکرانون چیست و چگونه درمان میشود ؟ به بررسی و معرفی روش‌های درمان این بیماری بپردازیم . در حال حاضر روش‌های درمان این عارضه بسیار متفاوت هستند و بسته به میزان و شدت بیماری تجویز می‌گردند .

در مواردی که ، پزشک هیچ اثری از عفونت در بدن پیدا نکند می‌تواند از روش‌های غیر تهاجمی و سایر تکنیک‌های درمانی برای درمان این بیماری استفاده کند . در ادامه مطلب بورسیت اولکرانون چیست و چگونه درمان میشود ؟ به شرح برخی از این تکنیک‌ها می‌پردازیم . این متدها شامل موارد زیر می‌باشند ؛

  • استراحت زیاد : اولین قدم درمان بیماری استراحت دادن آرنج و دوری از فعالیت بیش از حد با آرنج می‌باشد . سعی کنید آرنج و بازوی خود را ، روی لبه پنجره خودرو و یا لبه میز قرار ندهید . این کار باعث تشدید این عارضه می‌گردد .
  • به کار بردن پد آرنج : برای این که ، فشار کم‌تری به آرنج وارد شود سعی کنید از پد آرنج استفاده کنید .
  • استفاده از داروی ضد التهاب : پزشک در برخی مواقع داروهای ضد التهاب مانند و تب مانند استامینوفن را ، برای شما تجویز می‌کند .
  • آسپیراسیون : در برخی مواقع نیز پزشک بسته به حجم و میزان تورم آسپیراسیون را تجویز می‌کند . آسپیراسیون یعنی خارج کردن مایع به وسیله سوزن است .

تا ، اینجای مطلب به پاسخی برای این سوال که ، بورسیت اولکرانون چیست و چگونه درمان میشود ؟ رسیدیم . لازم به ذکر است که ، در برخی مواقع این راه‌های درمانی جوابگوی درمان این عارضه نمی‌باشند . در این صورت پزشک ناچار به استفاده از روش‌های تهاجمی مانند جراحی می‌باشد .

روش‌های درمان عارضه بورسیت اولکرانون چیست ؟

کلام پایانی

 

بورسیت اولکرانون چیست و چگونه درمان میشود ؟ این عارضه در واقع یک بیماری شایع است . به هنگام فشار وارد کردن و انجام کارهای پر تکرار در قسمت آرنج ممکن است با التهاب این ناحیه روبرو شویم . برای درمان این بیماری بهتر است به پزشک حاذق مراجعه نمود .

از جمله پزشکان حاذقی که ، برای درمان این عارضه می‌توان به ایشان مراجعه کرد دکتر یاسر نژادی می‌باشند . دکتر نژادی با سابقه‌ای چند ساله در درمان بورسیت اولکرانون به یکی از پرشکان با تجربه در زمینه این بیماری تبدیل شده‌اند .

بیشتر بخوانید: آسیب دیدگی رایج هنگام دویدن

دکتر یاسر نژادی – متخصص ارتوپدی – جراح زانو

✵ انجام بیش از 200 جراحی اختصاصی تعویض مفصل زانو در سال با با بی حسی موضعی 

✵ تعویض مفصل زانو – PRP زانو – تزریق ژل زانو

برای دریافت نوبت ، مشاوره و معاینه جراحی تعویض مفصل زانو ، تماس بگیرید.