لیزر تراپی دیسک کمر

لیزر تراپی دیسک کمر یکی از راه های درمان و رفع مشکلات کمر درد است . به وسیله لیزر تراپی می توان از جراحی کمر دوری کرد . در این مطلب قصد داریم به بررسی این روش درمانی بپردازیم . تا انتهای مطلب همراه ما باشید .

در سال های اخیر و با پیشرفت تکنولوژی ، زندگی ماشینی گسترش یافت . پیشرفت تکنولوژی ، در کنار مزایای بیشمار ممکن است ، تبعاتی نیز در پی داشته باشد . کمر درد جزو این عوارض است . دردهای کمر طاقت فرسا می باشند . به خصوص هنگامی که ، دیسک کمر درگیر باشد .

لیزر تراپی چیست ؟

 

لیزر تراپی یا همان لیزر درمانی نوعی روش درمانی به وسیله لیزر می باشد . لیزر تراپی یکی از شاخه های بسیار حائز اهمیت فیزیوتراپی و توانبخشی به شمار می رود . در این روش درمانی پرتوهای لیزری بر روی ناحیه مورد نظر تابیده می شود .

در لیزر تراپی دیسک کمر اشعه های لیزری بر روی ناحیه دیسک کمر تابانده می شوند . ممکن است ، در روزهای ابتدایی شروع درمان به علت تاثیر بیوکمیکال ، بیمار شاهد افزایش درد هم باشد . اما پس از آن روند درمانی باعث افزایش ترشح ماده ای به نام ATP سلولی می شود .

این ماده به وسیله لیزر تراپی ، به مرور افزایش می یابد و باعث بهبود سلول آسیب دیده می شود . پس از لیزر درمانی بیمار به سرعت روند بهبودی را ، طی می کند . لیزر تراپی تنها روش درمانی است که ، حتی در حالت های مزمن و شدید قابل استفاده است .

به وسیله لیزر تراپی دیسک کمر به راحتی و با طی چند جلسه درمان ، می توان آسیب ها و مشکلات دیسک کمر را ، درمان کرد و درد رهایی پیدا کرد . در ضمن بهبودی دیسک کمر در این روش درمانی ، نیاز به انجام عمل های جراحی و عوارض پس از آن را ، به طور کلی از بین می برد .

بیشتر بخوانید: معرفی حرکات اصلاحی و ورزش مناسب زانو درد

مکانیسم و نحوه عملکرد لیزر تراپی بر روی دیسک کمر

 

مکانیسم و‌نحوه عملکرد لیزر تراپی دیسک کمر از چند طریق اعمال می شود . لیزر تراپی با تاثیر بر روی سطح سلول ، اثر گذاری بر روی عروق و اثر گذاری بر روی عصب به درمان مشکلات و دیسک کمر کمک می کند . در هر روش ، لیزر تراپی به گونه ای کاملا متفاوت عمل می کند ؛

  • سطح سلولی : لیزر تراپی باعث بالا رفتن ترشح سلول های ATP و پایین آمدن PH سلولی می شود . از سویی دیگر ، لیزر تراپی باعث‌ افزایش فعالیت ماکروفاژها ، لنفوسیت ها و فیبرو پلاست ها می شود . ضمن این که ، کانال های کلسیمی را ، تغییر داده باعث بهبود وضعیت دیسک می گردد.
  • تاثیر بر روی عصب : به وسیله لیزر تراپی دیسک کمر می توان تاثیرات مثبتی بر روی اعصاب انتقال دهنده درد ایجاد نمود . در ضمن ، به وسیله این روش درمانی می توان به بازسازی عصب کمک شایانی نمود .
  • تاثیر بر روی عروق : لیزر تراپی باعث گشادی رگ های خونی می شود . از نتایج گشاد شدن رگ ها می توان به اثرات ضد التهابی ، افزایش متابولیسم در عروق می‌ گردد . این عمل به تغییر فشار عروقی یا همان هیدرواستاتیک‌منجر می شود . در نتیجه مایع بین سلولی جذب شده و شاهد کاهش تورم خواهیم بود .

هر سه مکانیسم از تاثیرات فوق العاده لیزر تراپی دیسک کمر می باشند . البته لازم به ذکر است که ، این مکانیسم های لیزر تراپی مختص به دیسک کمر نمی باشد و شامل لیزر تراپی کلیه نواحی آسیب دیده می باشد . اثرات لیزر تراپی ترمیمی ، تسکینی و کاهنده درد و ضد التهابی می باشند .

علائم دیسک کمر چه می باشد ؟

 

در صورت داشتن هر یک از علائم زیر ، احتمالا دچار دیسک کمر شده باشید و نیاز به لیزر تراپی دیسک کمر پیدا خواهید کرد . برخی از علائم شایع دیسک کمر شامل حالت های زیر می باشند ؛

  • درد در ناحیه کمر ، این درد از فردی به فرد دیگر متغیر است .
  • درد منتشر شونده در پاهای فرد که ، شایع ترین علامت دیسک کمر می باشد .
  • احساس گرفتگی در زانوها و به ویژه پشت پاها
  • احساس خواب رفتگی در پاها
  • احساس گز گز در پاها
  • سوزش عضلانی
  • شروع علائم دیسک با ضعف عضلانی کمر و شکم همراه است .

 

علائم دیسک کمر چه می باشد ؟

بیماری های قابل درمان به وسیله لیزر تراپی

 

لیزر تراپی دیسک کمر یک‌ روش درمانی نوین بسیار مفید در درمان دیسک کمر به شمار می رود . اما باید گفت از این روش درمانی برای درمان سایر بیماری ها و مشکلات عضلانی اسکلتی نیز ، استفاده می شود . در ادامه به معرفی مختصر برخی از این بیماری ها می پردازیم ؛

  • لیزر تراپی دیسک گردن
  • لیزر تراپی آرتروز زانو
  • درمان خار پاشنه
  • درمان دردهای مرتبط با سیاتیک
  • کاهش دردهای مربوط به شکستگی های قدیمی
  • کمک به درمان دردهای شانه مانند خشکی مفصل شانه و التهاب در تاندون های شانه
  • درمان سندروم تنیس و گلف البو یا آرنج تنیس باز
  • درمان نرمی کشکک و کندرومالاسی

تمامی این بیماری ها را ، به راحتی و بدون نیاز به جراحی می توان به وسیله لیزر تراپی درمان نمود . لیزر تراپی دیسک کمر نیز از جمله این بیماری ها می باشد . دوز اشعه لیزر توسط متخصص فیزیک تشخیص داده می شود و پس از آن ، پزشک متخصص یا فیزیوتراپیست اقدام به درمان می نماید .

موارد منع لیزر تراپی

 

هر چند لیزر تراپی دیسک کمر یک روش درمانی نوین و بی خطر است اما در برخی حالات نمی توان از لیزر تراپی برای درمان بیماری های فرد کمک گرفت . برخی از موارد منع لیزر تراپی به شرح زیر می باشند ؛

  • در صورت وجود عفونت در محل مورد درمان
  • شکم و رحم بانوان باردار
  • دوران مصرف برخی داروهای خاص
  • در صورت داشتن ضربان ساز مصنوعی در قفسه سینه

در ادامه ذکر این نکته خالی از لطف نیست ، لیزر تراپی درمانی دردناک نمی باشد . برخی از افراد به هنگام لیزر تراپی احساس گرما و افزایش دما در ناحیه مورد نظر و پوست خود می کنند .

 

موارد منع لیزر تراپی

کلام پایانی

 

لیزر تراپی دیسک کمر یک روش درمانی مبتنی بر لیزر است . در این روش پرتوهای لیزر بر روی منطقه ای خاص مانند کمر تابانده می شوند . به وسیله تاثیرات لیزر بر روی سلول ، عروق و عصب های گیرنده درد ، روند درمان انجام می شود .

یکی از متخصصان در زمینه لیزر تراپی بیماری های خاصی مانند دیسک کمر ، دکتر یاسر نژادی می باشند . دکتر یاسر نژادی با سابقه ای طولانی در زمینه بیماری های اسکلتی حرکتی یکی از بهترین ارتوپدی های پایتخت می باشند .

بیشتر بخوانید: هزینه کامپرشن تراپی چقدر است ؟

دکتر یاسر نژادی – متخصص ارتوپدی – جراح زانو

✵ انجام بیش از 200 جراحی اختصاصی تعویض مفصل زانو در سال با با بی حسی موضعی 

✵ تعویض مفصل زانو – PRP زانو – تزریق ژل زانو

برای دریافت نوبت ، مشاوره و معاینه جراحی تعویض مفصل زانو ، تماس بگیرید.