گرفتگی پا یا کرامپ پا

گرفتگی پا یا کرامپ پا ، مشکلی ناگوار و دردناک است ، که باعث ایجاد تنش در ناحیه پا می شود . غالبا این مشکل بر اثر فعالیت های ورزشی اشتباه به وجود می آید .

در صورتی که درد گرفتگی پا بیش از توان شخص باشد ، یا این که یکدفعه رخ دهد ، مشکل ساز و خطرناک است . در چنین حالتی این مشکل را کوچک نشمارید . هر مشکل کوچکی پلی برای بروز آسیب های سخت تر می باشد .

در ادامه به معرفی این عارضه و چگونگی بهبود آن می پردازیم ، با ما همراه شوید .

بیشتر بخوانید: فیزیوتراپی کف لگن یک راه درمان مطمئن

کرامپ پا چیست ؟

گرفتگی پا یا کرامپ پا حالتی ناخواسته و دردناک است ، که در عضلات پا رخ می ‌دهد . این مشکل به طور طبیعی پس از گذر بازه زمانی کوتاهی به پایان می رسد . اگر بیش از یک هفته درگیر درد و گرفتگی پا هستید ، در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید .

در طول فعالیت های ورزشی به خصوص بدنسازی ، ورزشکاران این عارضه را تجربه کرده اند . این مشکل شاید کوتاه مدت باشد ، اما محدد حرکت شما را محدود می سازد . هر عاملی که تغییری در وضعیت شما به وجود آورد ، خطرناک و مشکل ساز است .

به صورت عمده گرفتگی پا یا کرامپ پا به دلیل فشار های ورزشی یا انجام حرکات اشتباه رخ نمی دهد . در برهی موارد این عارضه به صورت ناگهانی ، بدون دلیل آشکار می شود . مهم ترین دلایلی که سلامت افراد را درگیر گرفتگی عضلات پا می کند ، در موارد ذیل ذکر می شود :

  • نقص عناصر معدنی : کمبود مقادیر کافی از عناصر معدنی مهم مانند ؛ پتاسیم ، کلسیم ، منیزیم و سدیم به کرامپ پا منجر می گردد .
  • نقص و یا نارسایی عضلانی : مشکلاتی همچون نرمی عضلات ، ضعف عضلانی یا تنگی عضلانی مسبب اصلی بروز این مشکل در بدن هستند .
  • بیمار ی‌های اسکلتی _ عضلانی : برخی بیماری‌ های مرتبط با سیستم اسکلتی _ عضلانی ، فرد را به سوی کرامپ پا هدایت می کند .
  • استفاده از دارو های خاص : مصرف برخی دارو ها مانند دیورتیک ‌ها ، استاتین‌ ها و بتا آدرنرژیک ‌ها ، محرکی برای بروز این بیماری هستند .

در صورتی که با مشکل گرفتگی پا یا کرامپ پا مواجه هستید ، به پزشک مراجعه کنید . بودین ترتیب از راه درست نسبت به درمان این بیناری اقدام می کنید .

 

علائم کرامپ پا

گرفتگی پا یا کرامپ پا ، مشکلی دردناک در ناحیه پا است . این بیماری تعادل بدن شما را برهم می ریزد . به طوری که حتی برای ایستادن یا نشستن نیز متکی بر دیگری می شوید .

گرفتگی پا در صورتی که ناشی از فعالیت های ورزشی باشد ، نتیجه مقاومت لضلات در برابر تغییر وضعیت بدن یا تحمل وزن دمبل است . در غیر این صورت ، مشکلی حاد می باشد ، که نیازمند درمان است .

با شناخت علائم آن می توانید سلامت خود را به ثبات برسانید . درد ناگهانی ، احساس تنگی در ناحیه پا ، کشیدگی عضلانی ، تکرار مجدد آن و … از مهم ترین علائم گرفتگی پا یا کرامپ پا می باشد .

این سه نوع علائم در بیشتر مبتلایان این بیماری دیده شده است . برای تشخیص این عارضه نمی توانید تنها به این چند نشانه اکتفا کنید ، بلکه نیازمند به نظر یک متخصص می باشد .

علائم کرامپ پا

راه های درمان کرامپ پا

ورزشکاران به خصوص افرادی که در حوزه بدنسازی فعالیت می کنند ، بایستی شناخت کافی درباره گرفتگی پا یا کرامپ پا داشته باشند . این عارضه علاوه بر ایجاد درد باعث محدود شدن فعالیت آن ها می شود .

همانطور که در مطالب پیش نیز اشاره شد ، این عارضه توانایی تبدیل به یک مشکل مهلک را دارد . اگر در طول شبانه‌ روز بیش از یک یا دو بار درگیر این بیماری بودید ، دیگر این عارضه ، یک گرفتگی ساده نیست .

برای کسب سلامت خود و حفظ تعادل بدن ، بایستی با بهره گیری از علوم پزشکی خود را از بند گرفتگی پا یا کرامپ پا رها سازید . در این صنعت بزرگ معمولا با ترکیبی از روش های ذیل ، بهبودی را برای مبتلایان این بیماری رقم می زنند .

  • استراحت و آرامش : در هنگام بروز گرفتگی پا یا کرامپ پا فعالیت را متوقف کنید . همچنین از قرار دادن وزن بدن بر روی پا آسیب دیده جلوگیری شود .
  • کشیدگی عضلانی : برای کاهش کشیدگی عضلانی ، طریقه کشش صحیح هر یک از عضلات را بیاموزید ‌. برای این کار ، پا را در جهت مخالف کرامپ خم کنید و روی آن فشار بیاورید . این امر به تسکین درد و کاهش گرفتگی شما کمک می کند .
  • گرما و سردی : استفاده از کمپرس گرم و سرد نیز در تسکین درد و بهبود عضلات نقش دارد . شما می‌توانید از حوله گرم ، دستمال سرد یا پک یخ استفاده کنید .
  • ماساژ : ماساژ عضلات پا در تسکین درد های بدن نقش دارد . با ماساژ پا های آسیب دیده ، نیروی خود را بازسازی کنید .
  • مصرف مایعات : مصرف مایعات بیشتر همچون ؛ آب می‌ تواند از خشکی عضلات پا جلوگیری نماید .
  • مصرف مکمل ‌های معدنی : برخی از مکمل‌ های معدنی نظیر منیزیم ، پتاسیم و کلسیم به بهبود کرامپ پا کمک می کند . این روش ، تنها زیر نظر پزشک متخصص قابل اجرا است .

در صورتی که کرامپ پا مداوم و شدید باشد و با روش ‌های فوق بهبود نیافت ، جراحی گزینه مناسبی است . البته بایستی در این باره با پزشک خود مشورت کنید .

 

راه های درمان کرامپ پا

آیا کرامپ پا مشکل ساز است ؟

گرفتگی پا یا کرامپ پا معمولاً یک مشکل ناخوشایند است . این مشکل مراحل مختلفی دارد . افرادی که درگیر این بیماری هستند ، غالبا در مراحل ضعیف آن قرار گرفته اند . به همین خاطر هیچ فرقی با افراد عادی ندارند .

با این حال ، برخی افراد به صورت مکرر و شدید تحت تأثیر کرامپ پا قرار می گیرند . این گونه از بیماران در انجام امور روزمره خود به مشکل بر می خورند . آنان باید حتما تحت نظر یک پزشک متخصص کارآمد باشند .

گرفتگی پا یا کرامپ پا معمولاً به دلیل عواملی مانند ؛ فعالیت ورزشی شدید ، خستگی عضلات ، کمبود الکترولیت ‌ها ، نقص خون و اختلالات عصبی رخ می ‌دهد . در بعضی موارد ، عوامل مرتبط با مشکلات بهداشتی نظیر ؛ دیابت ، بیماری ‌های عروقی و عوامل موروثی هم می‌توانند کرامپ پا را تشدید کنند .

این مشکل در بیشتر موارد با تغییرات سبک زندگی ، تمرین مناسب و مصرف منابع غذایی ارگانیک قابل کنترل است . بنابراین از این مشکل برای خود غول نسازید .

 

آیا کرامپ پا مشکل ساز است ؟

سخن پایانی

دکتر یاسر نژادی از بزرگان صنعت ارتوپد است ، که در حوزه بهبود بیماری های جسمی از جمله گرفتگی پا یا کرامپ پا ، قوز گردن و … فعالیت می کند . با مراجعه به کلینیک او می توانید با تقبل هزینه ای ناچیز ، سلامت خود را به دست بیاورید .

بیشتر بخوانید: عوارض لیزر درمانی زانو

دکتر یاسر نژادی – متخصص ارتوپدی – جراح زانو

✵ انجام بیش از 200 جراحی اختصاصی تعویض مفصل زانو در سال با با بی حسی موضعی 

✵ تعویض مفصل زانو – PRP زانو – تزریق ژل زانو

برای دریافت نوبت ، مشاوره و معاینه جراحی تعویض مفصل زانو ، تماس بگیرید.