جراحی استئوتومی زانو چیست ؟

جراحی استئوتومی یک نوع جراحی ، مخصوص زانو است که ، در طی آن فشار های موجود بر روی ساختار زانو ، را از بین می برد . معمولا از جراحی استئوتومی زانو ، برای ایجاد تعادل وزن بر روی مفصل زانو استفاده می کنند . این نوع جراحی را برای از بین بردن مشکلات مختلف ، در ساختار زانوها به کار می برند .

از جراحی استئوتومی برای رفع مشکلاتی استفاده می کنند ، که در یک ناحیه از زانو اتفاق افتاده باشد . برای آشنایی بیشتر با این نوع جراحی ، با ما همراه باشید .

بیشتر بخوانید: حقایقی درباره تاثیر قرص های غضروف ساز برای تقویت مفاصل

هدف از جراحی استئوتومی زانو چیست ؟

همانطور که می دانید ، جراحی استئوتومی زانو در هنگام بروز بیماری هایی مانند آرتروز ، ناهنجاری هایی مثل پاهای پرانتزی انجام می شود . زمانی که افراد از این بیماری ها رنج می برند ، فشار غیر قابل تحملی بر روی زانوهای افراد تحمیل می گردد .

با توجه به این موارد ، مهمترین هدف از انجام جراحی استئوتومی ، از بین بردن درد و فشارهای ناشی از آسیب دیدگی است . انجام این عمل فشار را از ناحیه صدمه دیده به بخش سالم زانو منتقل می کند .

در جراحی استئوتومی زانو ، جراحان با استفاده از روش هایی ، بخش هایی از استخوان ساق پاها ، که از سلامت بیشتری برخوردار است ، به همدیگر نزدیکتر می کنند ، با این ترفند فضایی در نواحی صدمه دیده به وجود می آید ، که باعث می شود فشاری که بر زانو وارد می شود کاهش پیدا کند .

در طول جراحی استئوتومی ، امکان دارد با توجه به محل آسیب دیدگی ، بخشی از استخوان که در پایین یا بالای مفصل قرار دارد ، اضافه یا بریده می شود . دلیل آرتروز زانوها این است ، که استخوان ها در یک راستا قرار نمی گیرند . این شرایط باعث می شود ، قسمت های داخلی و خارجی زانو ها فشار زیادی را تحمل کنند .

به مرور زمان این فشارها افزایش پیدا می کنند ، موجب از بین رفتن غضروف های محافظ استخوان ها می شود . همین امر موضوع باعث ایجاد خشکی و درد در استخوان ها می گردد .

هدف از جراحی استئوتومی زانو چیست ؟

مزایای جراحی استئوتومی زانو چیست ؟

جراحی استئوتومی زانو به دلایل مختلفی انجام می شود ، که در زیر به برخی از آن ها اشاره خواهیم کرد .

زانوها به مرور زمان دچار فرسایش می شوند ، به همین دلیل برای انتقال وزن از قسمتی که زانو فرسایش یافته ، با کمک جراحی به مناطق یالم پا انتقال پیدا می کند . جراحی مفصل زانو یا استئوتومی ، اغلب به کسانی پیشنهاد می شود ، که مبتلا به بیماری آرتریت هستند .

  • انجام این جراحی باعث می شود ، که درد زانوها به میزان زیادی کاهش پیدا کند ، نیازی به تعویض مفصل زانو وجود نداشته باشد .
  • انجام این نوع جراحی دامنه حرکت و عملکرد افراد را بهبود می بخشد .
  • یکی از مهمترین مزیت های اصلی جراحی استئوتومی زانو ، این است که به حفظ آناتومی زانو کمک زیادی می کند . با انجام این عمل جراحی فرد چند سال از انجام عمل جراحی تعویض مفصل زانو بی نیاز خواهد بود . بیمارانی که تحت عمل استئوتومی زانو قرار می گیرند ، برای انجام فعالیت های فیزیکی خود هیچ نوع محدودیتی نخواهند داشت .
  • آن ها می توانند پس از انجام عمل جراحی ، همه فعالیت های دلخواه خود را انجام دهند .

مزایای جراحی استئوتومی زانو چیست ؟

روند جراحی استئوتومی زانو چیست ؟

جراحی استئوتومی زانو ، نیاز به بیهوشی کامل دارد . این جراحی در طی یک یا دو ساعت انجام می گیرد ، در بخش جلویی زانو یک برش ایجاد می شود ، محل برش استخوان با کنترل عکس مشخص می گردد .

برشی که در استخوان ایجاد می شود به صورت ناکامل می باشد ، لبه استخوان در حد احتیاج بلز می گردد ، با کمک گرافت استخوانی فضای ایجاد شده پر خواهد شد . با استفاده از پلاک و پیچ عملیات فیکس شدن انجام می گیرد . باید تا زمان بهبودی کامل ، لازم است از محل جراحی محافظت شود .

شرایط مراقبتی به وضعیت بیمار بستگی دارد ، در نهایت بیمار را برای ریکاوری به اتاق مخصوص انتقال می دهند . پس از انجام عمل جراحی ، زانوی بیمار در زانوبند قرار می دهند . در برخی موارد نیز از گچ و آتل استفاده می شود . با استفاده از این وسایل روند درمانی ، با سرعت بیشتری انجام بگیرد . در اکثر موارد استفاده از عصا برای بیمار ضروری است .

مراقبت های بعد از عمل جراحی زانو

لازم است افراد پس از عمل جراحی استئوتومی زانو ، افراد مواردی را مانند مصرف داروهایی که توسط پزشک تجویز شده را فراموش نکنند .

  • برای کاهش تورم لازم است از کمپرس و آب سرد استفاده شود .
  • بیمار باید در هنگام دوش گرفتن ، مراقب باشد ، که به سطح زخم نفوذ نکند .
  • افراد باید به میزان یک تا سه هفته از زانوبند استفاده کنند .
  • به مدت دو تا چهار هفته فرد باید فیزیوتراپی را انجام دهد .
  • افراد باید یک ماه از واکر استفاده نمایند .
  • افرادی که این نوع جراحی را انجام می دهند ، باید برای مدت زمان مشخصی از انجام فعالیت های سنگین اجتناب کنند .

مراقبت های بعد از عمل جراحی زانو

سخن پایانی

جراحی استئوتومی زانو ، نوعی جراحی ترمیمی است ، که باید با حساسیت ویژه ای انجام بگیرد . بنابراین باید در انتخاب پزشک دقت زیادی به عمل بیاید .

کلینیک دکتر یاسری نژاد یکی از مراکز معتبر است ، که انواع جراحی های مربوط به زانو را با نهایت دقت ، بر اساس متدهای روز دنیا انجام می دهند .

مشاوره پیش از انجام عمل جراحی ، یکی از ضروریات به شمار می رود ، می توانید برای آسودگی خیال تان قبل از انجام جراحی ، مشاوره های لازم را انجام دهید . جراحی استئوتومی زانو در صورتی ، که به درستی انجام بگیرد ، می تواند برای مدت زیادی عمل تعویض مفصل را به تعویق بیاندازد .

بنابراین لازم است ، در هنگام انتخاب کلینیک جراحی نهایت دقت را به کار ببندید ، تا مراقبت های پس از عمل هم به صورت تخصصی انجام بگیرد .

بیشتر بخوانید: بهترین ارتوپد در تهران

دکتر یاسر نژادی – متخصص ارتوپدی – جراح زانو

✵ انجام بیش از 200 جراحی اختصاصی تعویض مفصل زانو در سال با با بی حسی موضعی 

✵ تعویض مفصل زانو – PRP زانو – تزریق ژل زانو

برای دریافت نوبت ، مشاوره و معاینه جراحی تعویض مفصل زانو ، تماس بگیرید.