انحناهای غیر طبیعی ستون فقرات و روشهای درمان

ستون فقرات در تمامی موجودات به عنوان یکی از ‌مهم ترین قسمت‌ های بدن است . شما با پشتیبانی این عضو در جهات مختلف بدن خود را حرکت می‌ دهید . حال انحناهای غیر طبیعی ستون فقرات چیست ! چگونه می توانیم ، آن را درمان کنیم ؟ فیزیولوژی ستون فقرات در شرایط های معمولی و طبیعی به حالتی است ، که برروی لگن قرار می گیرد .

در چنین موقعیتی کمترین میزان فشار به لگن وارد می شود . همچنین برای آن که ستون فقرات صاف بماند ، حداقل ترین نیرو لازم خواهد بود ! انحناهای طبیعی در بدن وجود دارد و ضروری است . امّا انحراف پیدا کردن از این انحناها غیرطبیعی بوده و به نوعی بیماری محسوب می شود ! حال برای درمان چه باید کرد ؟

بیشتر بخوانید: چرا از جراحی تعویض مفصل زانو استفاده می شود ؟

انحنای غیر طبیعی ستون فقرات یعنی چه ؟

همانطور که در قسمت مقدمه گفتیم ، وجودِ انحناهای طبیعی در بدن برای عملکرد ، تحمل کردن نیروها ، به وجود آوردنِ درجات آزادی عمل در حرکت ضروری است ! ولی انحناهای غیر طبیعی ستون فقرات یک نوع بیماری است . در بعضی از افراد انحنای طبیعی این عضو متخلخل شده و کمتر یا بیشتر از حد معمول خود می شود .

نا به هنجاری در این ناحیه از بدن یکی از متداول‌ ترین اختلالات ارتوپدی است ، که درمان های غیر جراحی برای بهبود بیمار مؤثر خواهد بود . پس جراحی زمانی توصیه می شود ، که این انحناها اندام های شما را تحت فشار قرار بدهد .

گودی کمر چگونه به وجود می آید !

گودی کمر شدید هم ممکن است ، در بدنِ شما به وجود آید . این حالت در اثر انحنای بیش از اندازه ستون فقرات کمر ایجاد می شود . معمولاً گودی کمر که یکی از انحناهای غیر طبیعی ستون فقرات است ، به دلیل ضعف عضلانی ، چاقی شکم ، نقص مادرزادی و …‌ اتفاق می اُفتد .

انحنای غیر طبیعی به دو طرف ، دیگر بیماری تقریباً شایع در ستون فقرات است . اگر که شما کیف سنگین بردارید ، بد نشستن ، مشکل مادرزادی و … داشته باشید ، قوس در کمر به وجود می آید .

از کجا بفهمیم ، گودی کمر داریم ؟

اگر که شما انحنای زیادی در قسمت انتهایی کمر خود داشته باشید ، گودی کمر کاملاً دیده خواهد شد . چنانچه که برروی سطحی سفت به پشت دراز بکشید ، میان کمر و زمین فاصله بسیاری به وجود خواهد آمد . اگر که شما به انحناهای غیر طبیعی ستون فقرات مبتلا شده باشید ، دامنه حرکتی محدود تری دارید . حال برخی از نشانه های این بیماری عبارت است ، از ؛

  1. درد در ناحیه لگن
  2. درد در قسمت انتهایی کمر
  3. بروز انحنایی بزرگ در پایین کمر
  4. درد و اسپاسم در عضـــــلات کمــر
  5. مشکل در حرکت دادن کمر و محدودیت در دامنه حرکاتی

گودی کمر را با موارد زیر تشخیص بدهید

اولین چیزی که در تشخیص این بیماری بررسی می شود ، سابقه پزشکی و علائم بیمار خواهد بود . بعد از این کار ، شما به صورت کامل توسطِ پزشک معالج معاینه می شوید . برای تشخیص درست باید خَم بشوید و حرکت مختلفی را انجام بدهید .

پزشک متخصص از شما می خواهد ، آزمایش تصویربرداری انجام دهید ، تا انحناهای غیر طبیعی ستون فقرات را به خوبی تشخیص بدهد . روش هایی که به واسطه ی پزشک انتخاب می شود ، در قسمت زیر آمده است ؛

  1. رادیوگرافی
  2. اِم آر آی
  3. سی تی اسکن
  4. اسکن به صورت سه بُعدی

گودی کمر را با موارد زیر تشخیص بدهید

بیشتر بخوانید: بهترین ارتوپد در تهران

نحوه درمان گودی کمر

ما در این قسمت نحوه درمان این بیماری را ارزیابی می کنیم ، پس در ادامه متن می خوانیم ، که …

  1. بریس

چنانچه که انحنای غیر طبیعی بدن توسطِ پزشک معالج تشخیص داده شود ، باید از وسایل حمایت کننده خارجی برای درمان درد استفاده کنید . بریس وسیله ای است ، که شاید استفاده از آن به واسطه ی پزشک توصیه شود . بریس کاملاً ایمن بوده و به صورت غیر تهاجمی جهتِ درمان درد و بهبود شرایط ستون فقرات به شما کمک خواهد کرد .

  1. اپیدورال

شما می توانید ، اپیدورال تزریق کنید . تحقیقات انجام شده نشان می دهد ، که تزریق آن انحناهای غیر طبیعی ستون فقرات را تا حد زیادی درمان می کند . ولی اگر که شما با یک بار درمان تأثیری از آن احساس نکردید ، به صورت دوره ای اپیدورال را تزریق نمایید .

قطعاً استفاده از این روش درمانی می تواند ، درد کمر شما را برطرف نموده و تأثیری برابر با دیگر بیماران داشته باشد .

  1. اوزون

تزریق اوزون عبارت است ، از استفاده از اوزون دارای گرید پزشکی برای ایجاد یک بازدهی درمانی در بدنِ بیمار . بدن انسان ها می تواند ، آسیب دیدگی خود را درمان و بهبود دهد . زمانی که ما بیمار می شویم ، یعنی اختلالاتی در این قابلیت بدنمان به وجود آمده است ‌.

اوزون خاصیت واکنش پذیری دارد و موجب القای سلول ناحیه ستون فقرات می گردد . در نتیجه سلول های ضعیف که موجبِ ایجاد گودی کمر شده ، را از بین می برد . سپس بدن شما می تواند ، کارِ بازسازی خود را به حالت بهتری پیش ببرد .اوزون

  1. ترکشن

ایجادِ کشش مفاصل لومبار با استفاده از ترکنش گزینه دیگری است ، که موجبِ ایجادِ تعادل در شکل ستون فقرات و کاهش درد می شود . پس با این روش انحناهای غیر طبیعی ستون فقرات تا حد بسیاری از بین می رود و شما درد کمتری احساس می کنید .

بیشتر بخوانید: پی آر پی زانو

  1. درمانِ دستی

درمانِ دستی دربرگیرنده حرکت دستی می تواند ، در درمان اختلال هایی چون ؛ قوز کمر ، گودی تأثیر زیادی داشته باشد . در این شیوه ، از حرکت انگشت های مصنوعی در راستای ایجادِ واکنش هایی در ناحیه ستون فقرات استفاده می کنند .

این واکنش ها موجب می شود ، که ستون فقرات اتوماتیک وار و با دقّت عمل بالایی اقدام به بهبودی خود کند ‌. استفاده همزمان از درمانِ دستی می تواند ، دردهای مربوط به ستون فقرات را درمان نموده و عملکرد مکانیکی کمر را بازگرداند .

  1. انجام جراحی

اگر که روش های درمانی معرفی شده در بهبود گودی کمر مؤثر نبود ، به ناچار جراحی انتخاب می شود . هدف از انجام جراحی از بین بردن انحناهای غیر طبیعی ستون فقرات خواهد بود . بنابراین با استفاده از میله فلزی یا پیچ ها و قلاب هایی در ستون فقرات برای درمانِ فردِ بیمار تلاش می شود .

علاوه بر این ها جراحان متخصص از پیوند ، گرافت استخوانی برای کمک به رشد سلول استخوانی استفاده می کنند .

اسکولیوز چیست ؟

گاهی یک سری انحنا در ستون فقرات ایجاد می شود ، که حرکت به سمت جلو یا عقب دارد ، در واقع این عارضه را تحت عنوان اسکولیوز می شناسیم . در اثر این مثل با چرخش ستون فقرات مواجه هستیم و انحراف هایی همچون پهلو به پهلو شدن رخ می دهد ، که میان ده الی صد درجه متغییر باشد . اغلب اسکولیوز خفیف بوده و نیازی به درمان ندارد ‌.

هدف پزشکان از درمانِ اسکولیوز کاهش درد و بهبود کارآیی بدن شماست . گرچه اسکولیوز بدون درد می باشد ، ولی انحناهای غیر طبیعی ستون فقرات در گذر زمان خطرات جدی به همراه دارد .

اسکولیوز چیست ؟

سخن آخر

دوستان عزیز امیدواریم که اطلاعات ارائه شده در طول این نوشتار برای شما مفید باشد . همچنین بتوانید ، در راستای درمان انحناهای غیر طبیعی ستون فقرات اقدام کنید . حتماً در صورت رِخنه کردن این درد در وجود شما ، در راستای درمان آن اقدام نمایید . زیرا مشکلات چه بسا کوچک می تواند ، بزرگ تر شده و شما را گرفتار کند .

بیشتر بخوانید: تزریق ژل زانو

دکتر یاسر نژادی – متخصص ارتوپدی – جراح زانو

✵ انجام بیش از 200 جراحی اختصاصی تعویض مفصل زانو در سال با با بی حسی موضعی 

✵ تعویض مفصل زانو – PRP زانو – تزریق ژل زانو

برای دریافت نوبت ، مشاوره و معاینه جراحی تعویض مفصل زانو ، تماس بگیرید.