آیا اوزون تراپی در بهبود آسیب دیدگی های ورزشی موثر است ؟

همه ی افراد ممکن است ، در هنگام انجام فعالیت های ورزشی آسیب ببینند ، برای از بین بردن این آسیب ها ، روش های مختلفی وجود دارد ، یکی از روش هایی که پزشک برای درمان آسیب ها ، پیشنهاد می کند اوزون تراپی است . حال این سوال پیش می آید ، آیا اوزون تراپی در بهبود آسیب دیدگی های ورزشی موثر است ؟

برای آشنایی با ین روش و تاثیر آن در درمان آسیب ها با ما همراه باشید .

اوزون تراپی چیست ؟

زمانی که اوزون تراپی ، به عنوان یک روش درمانی برای رفع آسیب دیدگی ها پیشنهاد می شود ، یک سوال ذهن بیماران را درگیر می کند ، آیا اوزون تراپی در بهبود آسیب دیدگی های ورزشی موثر است ؟ این روش به عنوان یک شیوه نوین در پزشکی شناخته می شود .

در واقع اوزون تراپی به عنوان ، شکل فعال شده اتم اکسیژن در طبیعت شناخته می شود . استفاده از این گاز در روش درمانی ، از خاصیت ضد درد و ضد التهابی برخوردار است ، موجب می شود بافت های آسیب دیده بازسازی ، ترمیم می گردد . استفاده از این گاز هیچ نوع عوارضی نخواهد داشت ، افراد پس از تزریق سریعا روند بهبودی را طی می کنند .

اوزون تراپی چیست ؟

بیشتر بخوانید: فیزیوتراپی زانو

مزایای اوزون تراپی

در ادامه آیا اوزون تراپی در بهبود آسیب دیدگی های ورزشی موثر است ؟ قصد داریم به بررسی مزیت های این روش بپردازیم . همانطور که در بالا هم اشاره کردیم ، اوزون تراپی دارای مزیت های مختلفی است ، که عبارتند از

  • استفاده از این شیوه درمانی ، باعث می شود گیرنده های بهبودی سلول های آسیب ، تنظیم شده و افزایش پیدا کنند .
  • با استفاده از اوزون تراپی می توانید ، فاکتورهای رشد را به سمت سلول های صدمه دیده جذب کنید .
  • اوزون تراپی روند رشد رگ های خونی را تحریک کرده ، همین امر موجب می شود اکسیژن و مواد مغذی ، با سرعت بیشتری انجام می گیرد ، در نتیجه روند بهبودی سریعتر انجام می گیرد .
  • زمانی که تاندون ها و رباط ها بر اثر آسیب دچار شل شدگی می شوند ، با کمک اوزون تراپی آن ها را به همراه بافت های همبند به حالت طبیعی برمی گردانند .
  • این روش درمانی از قابلیت آنتی باکتریال برخوردار است ، به کارگیری آن باعث حذف قارچ ، میکروب ها ، ویروس ها مشود .
  • پس از انجام این روش درمانی به سرعت درد کاهش پیدا می کند .

مزایای اوزون تراپی

کدام آسیبهای ورزشی با اوزون تراپی بهبود می یابند ؟

در ادامه بحث آیا اوزون تراپی در بهبود آسیب دیدگی های ورزشی موثر است ؟ باید بگوییم این روش برای انواع مختلف آسیب ها استفاده می شود .

آسیب دیدگی غیرمستقیم : این نوع از آسیب دیدگی معمولا بر اثر ، انجام حرکات ورزشی نادرست ، عدم توجه به انجام حرکات کششی پس از ورزش اتفاق می افتد . در برخی موارد نیز افراد تازه کار دچار این نوع آسیب دیدگی می شود . در هنگام درمان این نوع آیب دیدگی این سوال مطرح می گردد ، 

آسیب دیدگی مستقیم : این نوع آسیب دیدگی دامنه بسیار وسیعی دارد ، معمولا بر اثر برخوردهایی که میان فرد با فرد ، یا فرد با ابزار و تجهیزات ورزشی به صورت مستقیم به وجود می آید . در برخی موارد این آسیب دیدگی ها به صورت جدی است ، منجر به شکستگی می شود ، گاهی آسیب دیدگی به صورت خفیف است .

این روش درمانی را برای هر دو مدل آسیب دیدگی پیشنهاد می کنند ؟ افراد پیش از انجام این روش درمانی ، این موضوع را مطرح می کنند که استفاده از این روش در درمان انواع آسیب دیدگی های ناشی از ورزش موثر است .

بیشتر بخوانید: مشاوره رایگان ارتوپد

نحوه‌ ی اوزون تراپی

در ادامه موضوع آیا اوزون تراپی در بهبود آسیب دیدگی های ورزشی موثر است ، چگونه انجام می گیرد ؟ این روش درمانی در دسته ی روش های سرپایی قرار می گیرد ، با کمک دستگاه های مخصوصی انجام می شود . در این شیوه درمانی گاز اکسیژن را از کپسول ها گرفته ، تبدیل یه اوزون می کنند ، سپس با مواد مغذی ترکیب کرده ، آن را به محل آسیب دیدگی تزریق می نمایند .

غلظت اوزون بر اساس میزان صدمه ای ، که بیمار دیده توسط پزشک معالج تعیین می شود . بعد از اینکه فرایند درمان پایان یافت بیمار کمی احساس درد و سوزش را خواهد داشت .

نحوه‌ ی اوزون تراپی

اقدامات قبل از اوزون تراپی زانو

آیا اوزون تراپی در بهبود آسیب دیدگی های ورزشی موثر است ، چه اقداماتی باید برای انجام آن صورت پذیرد ؟ پیش از انجام این روش درمانی لازم است ، سلامتی بیمار از جنبه های مختلف مورد بررسی قرار بگیرد . افرادی که داروی خاصی مصرف می کنند یا سابقه ی بیماری دارند ، باید پزشک معالج را در جریان امر قرار دهند .

پس از آن پزشک معالج فرایند ارزیابی بدن را انجام می دهد ، از بیمار سوال می کند ، که آسیب دیدگی ورزشی ، تا چه حد بر روی فعالیت های روزمره بیمار تاثیر گذاشته است . سپس با شناسایی مناطق صدمه دیده ، میزان آسیب را مشخص می کنند . 

اقدامات بعد از اورون تراپی

آیا اوزون تراپی در بهبود آسیب دیدگی های ورزشی موثر است ، پس از انجام این روش درمانی ، باید چه اقداماتی انجام گیرد ؟

  • بعد از انجام این روش درمانی ، بدن بیمار به هیدراته شدن دوباره نیاز دارد . بنابراین لازم است بیمار ، برای تسریع در روند بهبودی ،نوشیدن آب را فراموش نکند .
  • لازم است که ، بیمار پس از درمان مواد معدنی و مغذی را به میزان لازم مصرف کند .
  • مواد چسبنده را از روی پوست خود بزداید ، حتما پس از درمان یک دوش آب ولرم بگیرید .
  • به مدت یک هفته از انجام فعالیت ها ، ورزش های سنگین خودداری کنید .
  • در صورت بروز درد و التهاب پس از اوزون تراپی ، از کمپرس سرد به همراه پدهای گرم استفاده نمایید .
  • افرادی که پس از انجام این روش درمانی ، احساس درد می کنند باید با دستور پزشک از مخصوص استفاده کنند .

آیا اوزون تراپی در بهبود آسیب دیدگی های ورزشی موثر است ؟

سخن پایانی

آیا اوزون تراپی در بهبود آسیب دیدگی های ورزشی موثر است ؟ این پرسشی است که افراد در هنگام آسیب دیدگی ورزشی مطرح می کنند . برای پاسخ به این پرسش لازم است افراد به پزشکان متخصص ، مراکز درمانی معتبر در این زمینه مراجعه کنند .

کلینیک دکتر یاسرنژاد با سال ها تجربه در این حوزه ، مشاورهای لازم را در ارتباط با اوزون تراپی را به افراد ارائه می دهد . شما می توانید پس از بررسی های لازم ، در صورت نیاز این فرایند را در کمال آرامش انجام دهید .

بیشتر بخوانید: انحناهای غیر طبیعی ستون فقرات و روشهای درمان

دکتر یاسر نژادی – متخصص ارتوپدی – جراح زانو

✵ انجام بیش از 200 جراحی اختصاصی تعویض مفصل زانو در سال با با بی حسی موضعی 

✵ تعویض مفصل زانو – PRP زانو – تزریق ژل زانو

برای دریافت نوبت ، مشاوره و معاینه جراحی تعویض مفصل زانو ، تماس بگیرید.