علت خالی کردن زانو چیست ؟

در اصطلاح پزشکی ، در پاسخ به سوال ” علت خالی کردن زانو چیست ؟ ” می توان گفت ، ضعف در زانو به معنای احساس ضعف در زانوها و پاها به دلیل عوامل زمینه ای است . این ضعف ممکن است چند دقیقه ، ساعت و حتی چند روز ادامه داشته باشد .

کارشناسان معتقدند که افراد باید در مورد این علائم با یک پزشک متخصص مشورت کنند ، زیرا ممکن است نشان دهنده مشکلات اساسی در زانوها و بافت ها و ماهیچه های اطراف آن باشد . اگر این بیماری ها در زمان مناسب تشخیص داده و درمان نشوند ، ممکن است در درا زمدت عوارضی را برای فرد به دنبال داشته باشد و کیفیت زندگی او را تحت تاثیر قرار دهد .

بیشتر بخوانید: پی آر پی زانو

علت ضعف و خالی کردن زانو چیست ؟

در این قسمت به پاسخ سوال ” علت خالی کردن زانو چیست ” می پردازیم . بزرگترین مفصل هر فرد زانو است که همانند لولا است و از اتصال سه استخوان به نام‌های ساق پا یا درشت نی ، استخوان ران یا استخوان ران و استخوان کاسه زانو یا کشکک ساخته می‌شود .

افراد سالم بافت های محافظ دارند که به حفظ ثبات مفصل کمک می کند . با این حال ، این بافت ها امکان دارد ، در طول زمان به دلیل افزایش سن و استفاده بیش از حد بدتر شوند و منجر به ضعف زانو شوند . شایع ترین علل ضعف زانو شامل استئوآرتریت ، ضعف عضلات چهارسر ران و آسیب ناشی از استفاده بیش از حد است .

چرا زانوها ضعیف می شوند و میلرزند ؟

در پاسخ به علت خالی کردن زانو چیست ، می توان گفت ، زانوهای شما ممکن است به دلیل شرایط التهابی ، بیماری سیستمیک یا سایر مشکلات عروقی ( لخته شدن خون ) ضعیف یا لرزان باشند و به اصطلاح خالی کنند . زانوهای شما نیز ممکن است به دلیل گردش خون ضعیف احساس ضعف کنند . برخی از علل دیگر عبارتند از :

  • عفونت در زانو
  • کشیدگی و ضعف عضلات زانو
  • رباط پاره شده
  • آرتروز
  • عدم فعالیت بدنی کافی

خالی کردن زانو و آرتروز

در ادامه مطلب علت خالی کردن زانو چیست ، بیماری آرتروز را بررسی می کنیم . بر اساس مطالعات به دست آمده ، این بیماری موجب ضعف شدید و خالی کردن زانو می گردد .

تفاوت در قدرت زانو در افراد مبتلا به استئوآرتریت و بدون آرتروز ممکن است در آزمایش ‌های قدرت غیر عادی متمرکز بر زانو بیشتر باشد . داده ها نشان می دهد که افراد مبتلا به استئوآرتریت ممکن است 76 درصد نقص در تست های قدرت چهارسر ران خود را نشان دهند که با سرعت 90 درجه در ثانیه و 180 درجه در ثانیه انجام شده است .

این عارضه می تواند ساختارهای داخلی مفصل زانو را تخریب و سبب خالی کردن آن شوند . از سوی دیگر می تواند بر عضلات اطراف زانو نیز اثر منفی القا کند .

خالی کردن زانو و آرتروز

خالی کردن زانو و ضعف عضلات چهارسر ران

در ادامه مبحث علت خالی کردن زانو چیست ، به بررسی خالی کردن زانو به دلیل ضعف عضلات می پردازیم . عضله چهار سر ران مسئول ایجاد ثبات عملکردی مفصل زانو است و همچنین ممکن است به عنوان ضربه گیر عمل کند و از آسیب به ساختارهای داخلی آن جلوگیری کند . قدرت این عضلات چهار سر ران مستقیماً با میزان باربری مرتبط است .

عضله چهارسر برای محافظت از زانو در برابر ضربه مهم است . این عضله می تواند با حفاظت مناسب ، از القای بار ناگهانی به مفصل زانو جلوگیری می کند و از آسیب های وارد شده به زانو جلوگیری می نماید . علاوه بر این ، ثابت شده است که تقویت عضلات چهار سر ران از درد زانو ، از دست دادن غضروف و باریک شدن فضای مفصل تیبیوفمورال جلوگیری می کند .

بیشتر بخوانید: تزریق ژل زانو

آسیب استفاده بیش از حد به عنوان دلیل ضعف و خالی کردن زانو

در این قسمت از بحث علت خالی کردن زانو چیست ، به صدمات ناشی از استفاده بیش از حد از زانو می پردازیم که معمولاً در ورزشکاران و متخصصان تناسب اندام دیده شود . این صدمات ناشی از میکروتروما در زانو است که به طور مکرر رخ می دهد و ممکن است منجر به تراز غیر طبیعی مفصل شود .

این عارضه معمولاً در افرادی دیده می ‌شوند که تکنیک‌ های آموزشی ضعیفی را پشت سر می‌ گذارند و به بافت‌ های خود زمان کافی برای بهبودی نمی‌ دهند . این آسیب‌ های ناشی از استفاده بیش از حد بر روی مفصل زانو و بافت ‌های اطراف آن به دلیل ارتباط نزدیک مفصل زانو با تاندون‌ها و عضلات اطراف از طریق نقاط اتصال متعدد تأثیر می‌گذارد .

صدمات ناشی از استفاده بیش از حد ممکن است شامل پارگی رباط ها به دلیل ضربه ناگهانی یا ورزش سنگین باشد ، بدون اینکه به بدن زمان کافی برای درمان این پارگی ها داده شود و باعث ضعف زانو شود .

ضعف این رباط ها همان چیزی است که در نهایت منجر به تغییر عملکرد و ثبات زانوها می شود . رگ به رگ شدن ، اختلالات داخلی و علائم دامنه حرکتی محدود ممکن است با استفاده از ابزارهای تصویربرداری تشدید مغناطیسی بیشتر بررسی شود .

 

آسیب استفاده بیش از حد به عنوان دلیل ضعف و خالی کردن زانو

تشخیص زانوهای ضعیف و خالی شده

برای بررسی اینکه علت خالی کردن زانو چیست ، باید بتوان زانوی ضعیف را به درستی تشخیص داد . ضعف در زانو ممکن است از طریق علائم و نشانه های اصلی مرتبط با این بیماری تشخیص داده شود . با این حال ، این به اندازه انجام یک معاینه فیزیکی مناسب و آزمایش های تصویربرداری دقیق نیست .

بنابراین ، یک پزشک ارتوپد فقط باید مشکلات زانو را تشخیص دهد ، که به آن ها امکان می دهد بیشتر علت را تعیین کنند و درمان مناسب را طراحی کنند . دکتر یاسر نژادی بهترین ارتوپد در تهران است که می تواند تمامی مشکلات مربوط به زانو را به درستی تشخیص دهد . برای تعیین وقت مشاوره می توانید به وب سایت ما مراجعه نمایید .

با توجه به اینکه ، بیماری های زمینه ای مختلف نیز می توانند پاسخ علت خالی کردن زانو چیست ، باشند ، پزشک متخصص ارتوپد می تواند با ارزیابی صحیح این علت ها را ریشه یابی نموده و اقدام به درمان نماید .

پزشک ممکن است ابتدا با ارزیابی ماهیت و شدت ضعف تجربه شده توسط بیمار شروع کند . پزشک همچنین ممکن است دامنه حرکتی زانو را در طول فیزیک ارزیابی کند .

معاینه اشعه ایکس یک ابزار تشخیصی ضروری است که اغلب برای تشخیص آرتروز زانو ( که یکی از علل شایع ضعف زانو است ) استفاده می شود . در مواردی ، پزشک ممکن است علاوه بر اشعه ایکس ، به یافته‌ های MRI نیز نیاز داشته باشد ، زیرا واضح ‌تر هستند و امکان تشخیص بهتر را فراهم می‌کنند .

درمان زانوهای ضعیف و خالی کرده

همانطور که قبلا ذکر شد ، شناسایی علت زمینه ای برای درمان زانوهای ضعیف ضروری است . عواملی که اغلب مورد توجه برای درمان این عارضه هستند عبارتند از :

  • کاهش درد زانو
  • ناراحتی
  • ناتوانی
  • بهبود عملکردهای فیزیکی

پس از آگاهی از اینکه علت خالی کردن زانو چیست ، به بررسی درمان آن می پردازیم . یکی از مناسب ترین درمان ها برای خالی کردن زانو ، کاهش وزن ، انجام ورزش و تمرین های تقویتی و فیزیوتراپی است .

 

درمان زانوهای ضعیف و خالی کرده

کلام پایانی

در مبحث علت خالی کردن زانو چیست ، ما به بررسی علت های ضعف و خالی کردن زانو که شامل افزایش وزن ، آرتروز ، ضعف عضلات و بیماری های زمینه ای می باشد ، پرداختیم . برای درمان این عارضه تشخیص صحیح و به موقع آن از اهمیت بالایی برخوردار است ، شما می توانید با مراجعه به وب سایت دکتر یاسر نژادی ، برای تعیین وقت مشاوره اقدام نمایید .

بیشتر بخوانید: مشاوره رایگان ارتوپد

دکتر یاسر نژادی – متخصص ارتوپدی – جراح زانو

✵ انجام بیش از 200 جراحی اختصاصی تعویض مفصل زانو در سال با با بی حسی موضعی 

✵ تعویض مفصل زانو – PRP زانو – تزریق ژل زانو

برای دریافت نوبت ، مشاوره و معاینه جراحی تعویض مفصل زانو ، تماس بگیرید.