علت خمیدگی و تغییرات غیر متعارف مفاصل کمر با افزایش سن

علت خمیدگی و تغییرات غیر متعارف مفاصل کمر با افزایش سن موضوعی است، که به بررسی آن خواهیم پرداخت . با رسیدن افراد به سن سی سالگی به مرور در مفاصل کمر تغییراتی ایجاد می شود . در واقع تمام زنان و مردان در دوران میان سالی و پیری قدی کوتاه تر از دوران جوانی خود دارند ، که این روند طبیعی بدن است .

علت کوتاهی قد در سالخوردگی

علت خمیدگی و تغییرات غیر متعارف مفاصل کمر با افزایش سن به موارد مختلفی بستگی دارد . در واقع با بالا رفتن سن با توجه به عوامل ژنتیکی ، سبک زندگی ، حوادث رخ داده و … تغییرات نا متعارفی در مفاصل کمر ایجاد می شود .

پیش از اینکه عوامل تغییرات مفصلی و خمیدگی قد در بدن را بررسی کنیم ، شما را با ساختار کمر آشنا می کنيم . عضلات و استخوان و مفصل های انسان به طور کلی قسمتی از سیستم اسکلت عضلانی می باشند ، که چهارچوب بدن ما را شکل می دهند .

ستون فقرات دارای سه بخش اصلی به نام مهره ، دیسک بین مهره ای و ماهیچه است ، که افزایش سن روی این سه بخش اثرات نامطلوب زیادی مانند خم شدن کمر به سمت جلو می گذارد .

حال که با آناتومی این بخش از بدن آشنا کنید ، در ادامه مطلب بیشتر راجع به دلایل و علت خمیدگی و تغییرات غیر متعارف مفاصل کمر با افزایش سن صحبت می کنیم .‌

علت کوتاهی قد در سالخوردگی

1.    بیماری پوکی استخوان و استئوپنی

با افزایش سن در زنان پس از یائسگی و در مردان در حدود سن 65 سالگی ، افراد مبتلا به بیماری هایی مانند پوکی استخوان و استئوپنی خواهند شد ، در پی این دو بیماری تراکم استخوان ها تحلیل می رود ، که مهمترین علت آن نیز کمبود کلسیم در بدن است .

با وقوع این بیماری ، تراکم استخوانی ستوان فقرات نیز کم شده ، که به تدریج سبب خمیدگی و تغییرات مفاصل کمر خواهد شد .

بیماری پوکی استخوان و استئوپنی

2.      تغییرات دیسک های بین مهره ای

تغییر دیسک بین مهره ای را می توان یکی دیگر از علت خمیدگی و تغییرات غیر متعارف مفاصل کمر با افزایش سن دانست . مهره های ستون فقرات توسط یک غضروف ژلاتینی از هم جدا می شوند .

با بالا رفتن سن این دیسک ها حالت ژلاتینی خود را از دست می دهند و انعطاف پذیری آنها نیز از بین می رود . در چنین وضعیتی تمام مهره های ستون فقرات به هم فشرده می شوند و در این بخش از بدن پدیده ای به نام کیفوز ( شیب به سمت جلو ) رخ می دهد . این یک روند طبیعی در بدن می باشد ، که با افزایش سن در بدن افراد رخ می دهد .

بیشتر بخوانید: فیزیوتراپی زانو

3.      فرآیند سارکوپنی

در این بخش به بررسی یک علت خمیدگی و تغییرات غیر متعارف مفاصل کمر با افزایش سن به نام فرآیند سارکوپنی می پردازیم . در این فرآیند با بالا رفتن سن ، عضلات منقبض شده و به جای بافت عضلانی بافت های چربی یا فیبری روی کار می آیند ، روی کار آمدن این بافت ، در واقع بیانگر تحلیل رفتن ماهیچه و بافت عضلانی است . این پدیده سبب خمیدگی ستون فقرات در بدن و کوتاهی قد خواهد شد ‌.

4.      تغییر فرم بدن

از دیگر عللی که با افزایش سن در خمیدگی و تغییرات مفاصل کمر تاثیر دارد ، تغییر بدن از حالتی عضلانی به حالتی پر از چربی است . در واقع‌ متابوليسم بدن پس از گذر از سی سالگی ، کند تر شده ؛ از این رو بافت چربی جایگزین ماهیچه می شود .

چربی اغلب در شکم و دور کمر جمع می شود ، تجمع چربی در این قسمت از بدن ، تغییراتی را در ستون فقرات زنان 55 و مردان 65 ساله ایجاد می کند .

5.      فرآیندهای پاتولوژیک

فرایندهای پاتولوژیک مانند شکستگی استخوان و آرتریت نیز علت خمیدگی و تغییرات غیر متعارف مفاصل کمر با افزایش سن می باشند . در نتیجه این فرآیند استخوان ها و دیسک ها تجربیات ناخوشایندی مانند سخت تر ، خمیده تر و دردناک تر شدن را تجربه خواهند کرد .

تغییرات غیر متعارف مفاصل کمر با افزایش سن

حال که با چندین علت خمیدگی و تغییرات غیر متعارف مفاصل کمر با افزایش سن آشنا شدید ، در این بخش راجع به علائم شایع و تغییرات مفاصل کمر صحبت می کنیم .

با افزایش سن استخوان ها ضعیف تر شده و نسبت به قبل راحت تر می شکنند . هر چه سن بالا تر برود ، قد کوتاه تر می شود ؛ زیرا بافت غضروفی میان ستون فقرات از بین رفته است .

از سوی دیگر شکستگی استخوان عوارضی مانند درد ، التهاب ، سفتی و تغییر فرم بدن را در پی دارد .‌ در کل تغییرات مفاصل در بدن همه افراد مسن به صورت جزئی تا آرتریت شدید ، دیده می شود .

 یکی دیگر از علائم بارز تغییرات مفاصل کمر ، خمیده شدن بدن است . با افزایش سن گردن کج ، شانه ها باریک ، لگن پهن تر می شود و به طور کلی بدن خمیده تر به نظر می رسد .

با افزایش سن حرکات افراد آهسته تر و حتی محدودتر خواهد شد . قدم ها کوتاه تر شده و افراد کند تر راه می روند ، همچنین افراد کم انرژی تر خواهند شد و زود خسته می شوند .

آخرین موردی که در این بخش از مقاله به آن اشاره خواهیم کرد ، کم شدن قدرت و استقامت افراد است ، دلیل این امر نیز از بین رفتن توده عضلانی می باشد .

تغییرات غیر متعارف مفاصل کمر با افزایش سن
سخن پایانی

امیدواریم که مقاله علت خمیدگی و تغییرات غیر متعارف مفاصل کمر با افزایش سن برای شما سودمند بوده باشد . اگر شما نیز از این تغييرات ناشی از افزایش سن رنج می برید ، برای کاهش دردها و بهبود علائم ، به مطب دکتر یاسر نژادی مراجعه نمایید .

دکتر یاسر نژادی یکی از بهترین و مجرب ترین پزشکان متخصص ارتوپدی و بیماری های مفاصل در ایران است ، که بهترین و کم هزینه ترین روش های درمانی را به شما پیشنهاد می دهد .برای اخذ نوبت به سایت دکتر یاسر نژادی مراجعه نمایید .

بیشتر بخوانید: تزریق ژل زانو

دکتر یاسر نژادی – متخصص ارتوپدی – جراح زانو

✵ انجام بیش از 200 جراحی اختصاصی تعویض مفصل زانو در سال با با بی حسی موضعی 

✵ تعویض مفصل زانو – PRP زانو – تزریق ژل زانو

برای دریافت نوبت ، مشاوره و معاینه جراحی تعویض مفصل زانو ، تماس بگیرید.