کاربرد اپیدورال گردنی چیست ؟

کاربرد اپیدورال گردنی چیست ؟ تزریق استروئید اپیدورال گردنی ( سرویکس ESI ) یک تزریق ضد التهاب به بیرونی ‌ترین قسمت کانال نخاعی اطراف اعصاب نخاعی در گردن شما است . این تکنیک جهت کنترل درد در ناحیه گردن بیشترین کاربرد را دارد ، برای آگاهی از کاربردهای آن با ما همراه باشید .

تزریق استروئید اپیدورال گردن چگونه کار می کند ؟

برای اینکه بدانید کاربرد اپیدورال گردنی چیست ، بهتر است ابتدا بدانید پزشک متخصص جهت کنترل و کاهش درد شما، یک دارو با ماهیت استروئیدی را در اطراف نخاع در گردن شما تزریق می کند .

ناحیه گردن ستون فقرات شما را ، ستون فقرات گردنی می نامند که از هفت مهره ایجاد شده است . مهره ها ستون فقرات را بوجود می آورند که از پایه جمجمه تا دنبالچه شما امتداد دارد و کار آن ها محافظت از نخاع در برابر آسیب است . بین استخوان های مهره ، دیسک هایی وجود دارد که برای مهره های شما بالشتک و انعطاف پذیری را برای شما فراهم می کند .

در ادامه بحث کاربرد اپیدورال گردنی چیست ، به نقش های مهم مهره های گردنی می پردازیم ، این نقش ها شامل :

  • حمایت از ساقه مغز شما
  • حمایت از نخاع شما
  • حمایت از جمجمه شما
  • قادر خواهید بود ، سر خود را حرکت دهید .

نخاع شما مانند یک بزرگراه عمل می کند که اعصاب واقع در سراسر بدن شما را به مغز می رساند ، تا مغز شما بتواند پیام ها را بفرستد و با بقیه بدن شما ارتباط برقرار کند .

گاهی اوقات ، گره های عصبی که به ناحیه گردنی نخاع شما متصل می شوند ، احتمال دارد گیر کرده یا ملتهب شوند . برای مثال ، اگر فتق دیسک دارید ، احتمالا این اتفاق بیفتد . اعصاب ملتهب می توانند باعث درد شوند که این درد ممکن است به پایین شانه و یا بازوی شما سرایت کند .

در این قسمت از مبحث کاربرد اپیدورال گردنی چیست ، به تزریق اپیدورال گردنی می پردازیم ، در طی یک روش تزریق اپیدورال گردنی ، پزشک شما یک استروئید را به فضای اپیدورال اطراف نخاع شما تزریق می کند . دکتر یاسر نژادی ، یکی از بهترین متخصصین ارتوپد در تهران است که این تکنیک را به خوبی انجام می دهد ، جهت تعیین وقت مشاوره ، می توانید به وب سایت ما مراجعه نمایید .

محیط اپیدورال مانند یک آستین نخاع شما را احاطه کرده است ، این استروئید اعصاب تحریک شده را که موجب درد شما می شوند محاصره می نماید و برای کاهش تورم و فشار روی اعصاب کار می کند . در واقع استروئید به اعصاب زمان می دهد تا بهبود یابد .

مهمترین پاسخ به سوال کاربرد اپیدورال گردنی چیست ، این است که ، تزریق استروئید اپیدورال گردن اغلب منجر به تسکین موقت درد می شود ، اما برخی از افراد تسکین درد را با تزریق تجربه نمی کنند .

بیشتر بخوانید: فیزیوتراپی زانو

علایم رادیکولوپاتی گردنی چیست ؟

پزشکان از تزریق استروئید اپیدورال گردنی برای مدیریت نوعی درد مزمن به نام رادیکولوپاتی گردنی استفاده می کنند که به دلیل التهاب ریشه عصب نخاعی و تحریک در گردن شما ایجاد می شود . رادیکولوپاتی گردنی می تواند علائم زیر را ایجاد کند که ممکن است از گردن به شانه ، بازوها و یا دستان شما سرایت کند :

  • درد
  • بی حسی
  • ضعف عضلانی
  • مور مور

علایم رادیکولوپاتی گردنی چیست ؟

شرایطی که منجر به رادیکولوپاتی گردن می شود

در ادامه موضوع کاربرد اپیدورال گردنی چیست ، شرایطی را بررسی می کنیم که منجر به درد گردن می گردند . بسیاری از شرایط می توانند ریشه های عصبی نخاعی شما را در گردن شما تحریک کرده و باعث رادیکولوپاتی گردنی شوند ، از جمله:

  • فتق دیسک گردن : این حالت معمولا به دیسک لغزش ، پارگی یا برآمدگی نیز معروف است . این حالت یکی از متداول ترین علت درد در ناحیه گردن است . دیسک ها دارای مراکز نرم و ژل مانند و لایه بیرونی محکم تری هستند . با گذشت زمان ، لایه بیرونی ضعیف شده و می تواند ترک بخورد .

این عارضه زمانی ایجاد می شود که ماده داخلی از شکاف یکی از دیسک های بین دو مهره در گردن شما عبور کند . مواد نشت‌ شده ممکن است به اعصاب نخاعی نزدیک فشار وارد کرده و آن‌ها را نیشگون بگیرد .

  • بیماری دیسک دژنراتیو گردن : این وضعیت وقتی ایجاد می شود که بالشتک میان مهره‌های گردن شروع به از بین رفتن می‌کند . یک دیسک تحلیل رفته می تواند باعث التهاب موضعی در ریشه های عصبی نخاعی شما شود . شناخت این بیماری ها در پاسخ به کاربرد اپیدورال گردنی چیست ، کمک کننده هستند .
  • استئوآرتریت گردنی : این وضعیت شامل تغییراتی در اعضای مختلف گردن است که در اثر فرسودگی و پارگی طبیعی به علت کهولت سن ایجاد می‌شود و در نهایت منجر به التهاب و تحریک عصب می گردد .
  • تنگی نخاع گردنی : این وضعیت تنگ شدن یک یا چند ناحیه در ستون مهره گردنی است . نواحی کمتر در ستون مهره ، قسمت های موجود برای ریشه های عصبی نخاعی را کاهش می دهد و موجب تحریک و گیر کردن اعصاب شود .

شرایطی که منجر به رادیکولوپاتی گردن می شود

اپیدورال گردنی به چه منظور انجام می شود ؟

به طور دقیق ، در پاسخ به کاربرد اپیدورال گردنی چیست ، می توان گفت :

  • ممکن است تسکین موقت درد را تجربه کنید .
  • ممکن است برای شرکت در تمرینات توانبخشی برای کمک به درمان علت گردن درد ، تسکین درد کافی داشته باشید .
  • ممکن است به دلیل تسکین درد ، کیفیت زندگی بهتری داشته باشید و توانایی بهتری در انجام فعالیت های روزانه داشته باشید .
  • تزریق استروئید اپیدورال گردن ممکن است نیاز به روش های تهاجمی تر مانند جراحی را برای مدیریت درد کاهش دهد .

اپیدورال گردنی به چه منظور انجام می شود ؟

تزریق اپیدورال گردنی برای مدیریت درد چقدر رایج است ؟

تزریق اپیدورال گردن یک شکل رایج درمانی برای علل خاصی از گردن درد مزمن است . رادیکولوپاتی گردنی تقریباً 1 نفر از هر 1000 بزرگسال را در سال تحت تأثیر قرار می دهد و گردن درد چهارمین علت اصلی ناتوانی در جهان است .

بیشتر بخوانید: تزریق ژل زانو

کلام پایانی

این مقاله به بررسی کاربرد اپیدورال گردنی چیست ، پرداخته است . مهمترین کاربرد اپیدورال گردنی ، کمک به کنترل درد مزمن ناشی از تحریک و ملتهب شدن ریشه‌ های عصبی نخاعی در گردن ( ناحیه گردنی ستون فقرات ) به دلیل شرایط یا آسیب ‌های خاص است . این نوع درد مزمن رادیکولوپاتی گردنی نامیده می شود که می تواند از گردن تا شانه ها ، بازوها و یا دستان شما منتشر شود .

دکتر یاسر نژادی – متخصص ارتوپدی – جراح زانو

✵ انجام بیش از 200 جراحی اختصاصی تعویض مفصل زانو در سال با با بی حسی موضعی 

✵ تعویض مفصل زانو – PRP زانو – تزریق ژل زانو

برای دریافت نوبت ، مشاوره و معاینه جراحی تعویض مفصل زانو ، تماس بگیرید.