ورزش بعد از پی آر پی زانو

موضوع این مقاله ورزش بعد از پی آر پی زانو می باشد . بسیاری از افراد برای حفظ سلامتی به صورت روزمره فعالیت های ورزشی انجام می دهند ، برخی نیز ورزشکار حرفه ای هستند ، که کنار گذاشتن ورزش برای این گروه از افراد غیر ممکن است ؛ از این رو دغدغه این را دارند که پس از پی آر پی زانو می توانند به فعالیت های ورزشی خود ادامه بدهند یا خیر ؟

آیا پس از پی آر پی زانو می توان تمرینات ورزشی را انجام داد ؟

ورزش بعد از پی آر پی زانو دغدغه بسیاری از افرادی است ، که تمرینات ورزشی سبک یا سنگین را در روتین زندگی خود داشته اند .

در واقع پی ار پی زانو فعالیت های ورزشی را محدود یا متوقف نمی کند ، بلکه برای رسیدن به بهبودی کامل ترجیحا حدود چند روز پس از تزریق پی آر پی تمرینات ورزشی خود را متوقف کنید ، تا زانو ها کاملا التیام یابد .

پس از این دوره زمانی ، فعالیت های ورزشی که فشار کمی روی زانو ایجاد می کند ، را انجام دهید . پس از پی آر پی زانو ورزش هایی مانند دوچرخه سواری ، شنا ، پیلاتس ، یوگا ، پیاده روی ، تمرینات تقویت زانو و … را می توان با مشورت پزشک انجام داد .

 فعالیت های ورزشی مثل اسکات ، لانچ ، پرس ساق پا ، نمونه ای از ورزش های مجاز بعد از پی آر پی زانو هستند ، که در تقویت ماهیچه های پا نیز بسیار موثر اند .

نمونه دیگر نرمش پس از PRP زانو فعالیت های سبکی مانند خم کردن و کشیدن پاها و ماساژ زانو هاست ، که این فعالیت ها نه تنها مشکلی برای زانو ایجاد نمی کند ، بلکه روند بهبودی زانو را سرعت می بخشد .

بسیاری اوقات پس از PRP زانو پزشک چندین جلسه فیزیوتراپی را به شما توصیه می کند ، که فعالیت های ورزشی مجاز را نزد درمانگران این حرفه انجام می دهید و بهبودی زودتر حاصل می شود .

در پایان این بحث گفتن این نکته الزامی است ، که پیش از بهبودی زانو پس از پی آر پی ورزش های پر تحرک و پر سرعتی مثل دویدن ، فوتبال ، بسکتبال و …. را انجام ندهید .

 اگر هر گونه سوالی راجع به نرمش های پس از PRP زانو دارید با پزشک خود مشورت کنید ، سایت دکتر یاسر نژادی نیز پاسخ گو سوالات شما در این زمینه می باشد .

ورزش های مجاز بعد از PRP زانو

همانگونه که در مطالب بالا اشاره کردیم ، پس از تزریق PRP زانو حدود چند روز طول می کشد ، تا زانو کاملا بهبود یابد و تقویت شود ؛ از این رو در این دوره از انجام فعالیت های ورزشی ممانعت کنید ، اما پس از گذر این دوره ورزش بعد از پی آر پی زانو نه تنها عوارضی ندارد ، بلکه فرآیند بهبودی را سریع تر و عضلات پا را تقویت می کند .

در این بخش از مقاله ما شما را با ورزش های مجاز پس از PRP زانو آشنا می کنیم ، اما هر یک از این فعالیت های ورزشی باید با تایید پزشک درمانگر شما انجام شود . پس از PRP زانو می توان فعالیت های ورزشی زیر را انجام داد ؛

1.      شنا

شنا از ورزش های تفریحی و حرفه ای است ، که خوشبختانه می توان پس از تزریق PRP زانو این ورزش را انجام داد . شنا بر خلاف سایر فعالیت های ورزشی که ضربان قلب را بالا می برند ، تاثیری در افزایش ضربان قلب ندارد .

 از آنجایی که فرد کاملا در آب رها می شود ، هیچ وزنی روی زانو نمی افتد . پس با خیال راحت و بدون نگرانی از ایجاد فشار روی زانو می توان برای تقویت عضلات پا ، این ورزش را انجام داد .

شنا

2.      پیاده روی

پیاده روی یک ورزش سبک و آسان است ، که در تسریع روند بهبودی زانو پس از پی آر پی بسیار موثر است .‌ انجام این ورزش بعد از پی آر پی زانو سبب بهبود گردش خون و تقویت اندام های پایین تنه بدن خواهد شد ‌.

بیشتر بخوانید: فیزیوتراپی زانو

3.      دوچرخه سواری

دوچرخه سواری نیز از ورزش هایی است ، که در تقویت ماهیچه ها و زانو موثر است. البته این فعالیت را باید به آرامی ، در سطح صاف و زمان کوتاهی انجام دهید .‌

4.      یوگا

ورزش یوگا همیشه با آرامش‌ روحی و جسمی همراه است ، که بسیاری از پزشکان انجام این ورزش بعد از پی آر پی زانو را به بیماران خود توصیه می کنند . یوگا در بهبود و تسریع روند درمانی پس از تزریق پی آر پی بسیار موثر است ، که علاوه بر تقویت جسم ، روحیه فرد را نیز قوی کرده و به او انرژی می بخشد .

5.      پیلاتس

پیلاتس نیز همانند یوگا ، ورزشی است که روی جسم و روح انسان اثرات مطلوبی به جا می گذارد . این ورزش با تمرینات آرام و کنترل شده ، ماهیچه های بدن را قوی کرده و روی سرعت بهبودی تاثیر مثبتی دارد .

6.      فعالیت ورزشی تقویتی زانو

فعالیت های ورزشی مثل اسکات ، پرس ساق پا ، ددلیفت ، لانچ نیز در تقویت ماهیچه های پا و زانو بسیار موثرند . ترجیحا پیش از انجام هر ورزش بعد از پی آر پی زانو حتما با پزشک درمانگر خود صحبت کنید ، تا با توجه به شرایط بدنی شما بهترین ورزش و مدت زمان انجام آن را به شما توصیه کند .

   فعالیت ورزشی تقویتی زانو
سخن پایانی

مقاله ورزش بعد از پی آر پی زانو توسط دکتر یاسر نژادی متخصص ارتوپدی و جراح زانو ، عضو انجمن جراحان ارتوپدی ایران ، عضو انجمن ترومای سوئیس برای آموزش به افرادی که تزریق PRP زانو را انجام داده اند ، نگاشته شده است .

هدف دکتر یاسر نژادی از این مقاله ، انتشار مطالب آموزشی در حوزه تخصص خود به صورت رایگان به شما عزیزان است . اگر مایل به مشاوره رایگان ارتوپدی یا کسب اطلاعات بیشتر راجع به بیماری های استخوان ، مفاصل و ستون فقرات هستید ، به وب سایت دکتر یاسر نژادی مراجعه نمایید .

بیشتر بخوانید: مشاوره رایگان ارتوپد

دکتر یاسر نژادی – متخصص ارتوپدی – جراح زانو

✵ انجام بیش از 200 جراحی اختصاصی تعویض مفصل زانو در سال با با بی حسی موضعی 

✵ تعویض مفصل زانو – PRP زانو – تزریق ژل زانو

برای دریافت نوبت ، مشاوره و معاینه جراحی تعویض مفصل زانو ، تماس بگیرید.