علت آب آوردن زانو، تشخیص و درمان آن

با بررسی علت آب آوردن زانو می توانیم، از این عارضه و مشکل پیشگیری کنیم و یا راهی برای بهبود آن بیابیم. در شرایطی که مایع موجود در زانو، بیش از حد ترشح شود، با این عارضه مواجه خواهیم شد. در حالت طبیعی، مفصل زانو دارای کمی مایع بوده، که برای حرکت روان مفصل و سایز قسمت های مختلف زانو لازم است.

اما وقتی که مفصل زانو دچار التهاب، آسیب یا بیماری می شود و بیش از حد مایع ترشح می کند، که با اصطلاح آب آوردن زانو آن را می شناسیم. این مایع اضافی می تواند منجر به تورم، درد و محدودیت در حرکت زانو گردد. در این مقاله به بررسی بیشتر این عارضه می پردازیم، لطفا با ما همراه شوید.

منظور از آب آوردن زانو چیست؟

برای یافتن علت آب آوردن زانو، لازم بوده، تا ابتدا آن را تعریف نماییم. این اصطلاح یک عبارت پزشکی بوده، که به وجود مایع بیش از حد در مفصل زانو اشاره دارد. مفصل زانو یکی از مهمترین مفاصل بدن است و انعطاف پذیری و حرکت آسان این مفصل برای انجام فعالیت های روزمره بسیار ضروری است.

اما وقتی که مفصل زانو دچار مشکلی می شود، می تواند مایع بیش از حدی را ترشح کند، که ما آن را با نام آب آوردن زانو می شناسیم. در شرایطی که بدن با این مشکل مواجه می شود، قادر به حرکت صحیح نبوده و مدام با التهاب و رنج روبرو خواهد بود.

این مشکل در بسیاری از افراد رخ می‌دهد متأسفانه عدم توجه به افزایش وزن یکی از مهم‌ترین دلایلی است، که این معضل را ایجاد می‌کند. آب آوردن زانو باعث شده تا مفاصل و عضلات این ناحیه با سفتی و عدم انعطاف پذیری مواجه شوند، قطعاً در این شرایط نمی‌توانیم در رابطه با حرکت معمولی و راحت زانو سخن بگوییم.

این درد به صورت ناگهانی رخ نمی‌دهد، در وهله اول، با نشانه‌های جزئی همراه خواهد بود. اما در طولانی مدت و در صورت عدم بهبودی این نشانه‌ها تشدید می‌یابند و به التهاب و درد تبدیل خواهند شد.

خوشبختانه امکان درمان و بهبودی آب آوردن زانو وجود دارد، اما برای این اقدام لازم بوده تا به یک پزشک متخصص و ماهر مراجعه کنید، که علت آب آوردن زانو را به خوبی تشخیص می‌دهد و بر اساس منشأ این بیماری دارویی را تجویز می نماید.

منظور از آب آوردن زانو چیست؟

دلایل آب آوردن زانو

در این بخش قصد داریم تا علت آب آوردن زانو را به صورت دقیق و مفصل بیان کنیم؛

  1. التهاب مفصل زانو: التهاب مفصل زانو می تواند ناشی از عوامل مختلفی از جمله؛ آسیب، عفونت، بیماری های التهابی همچون التهاب مفصل روماتوئید و آرتریت باشد. در این حالت، سلول های التهابی درون مفصل زانو مایع بیش از حدی ترشح می کنند که منجر به آب آوردن زانو می شود.
  2. آرتروز: آرتروز یا سایر بیماری های مرتبط با مفصل زانو نیز می توانند باعث این اتفاق شوند. در این حالت، تخریب و آسیب به بافت های مفصل زانو منجر به ترشح غیر عادی مایع خواهد شد.
  3. آسیب مکانیکی: آسیب یا ضربه های مکانیکی به مفصل زانو نیز باعث آب آوردن آن می شود. آسیب های ورزشی، تصادفات و سایر آسیب های فیزیکی در این گروه از علت آب آوردن زانو قرار می گیرند .
  4. بیماری های التهابی: برخی بیماری های التهابی مانند آرتریت، بیماری باکتریایی و توکسوپلاسموزیس می توانند مایع بیش از حدی را در مفصل زانو ترشح کنند و علائم آب آوردن زانو را ایجاد کنند.
  5. عفونت: عفونت های باکتریایی یا ویروسی می نیز از دیگر علائم پیدایش این عارضه هستند. این عفونت ها به طور مستقیم یا از طریق خون به مفصل زانو منتقل شوند.
  6. بیماری های خاص: برخی بیماری های خاص مانند نقرس، بیماری لوپوس و بیماری هموفیلی می توانند باعث این عارضه شوند.
  7. عوامل دیگر: عوامل دیگری مانند بارداری، استفاده از داروهای خاص مانند استروئیدها، پیشگیری از لخته خون، نارسایی قلبی و مشکلات عروقی از دیگر علت آب آوردن زانو هستند.

موارد بالا همگی دلایلی هستند، که در اثر آن ها با عارضه آب آوردن مواجه می شویم. متاسفانه این مشکل در تعداد زیادی از افراد جامعه وجود دارد. با آگاهی از دلایل بالا، قطعا می توان چاره ای اندیدشید و برای درمان آن اقدام کرد. البته بایستی حتما به یک پزشک ماهر و متخصص مراجعه نمود.

دلایل آب آوردن زانو

علائم آب آوردن زانو

در ادامه ی مبحث علت آب آوردن زانو، لازم بوده تا علائم و نشانه های این مشکل را نیز بررسی کنیم، که به شرح زیر هستند؛

  • تورم: زانو در این شرایط به طور قابل توجهی تورم داشته و اندازه طبیعی خود را از دست می دهد. تورم ممکن است به طور تدریجی یا به صورت ناگهانی ظاهر شود.
  • درد: درد و ناراحتی عضو جدا نشدنی این عارضه هستند. این درد نوسان داشته و گاهی آرام و گاهی بسیار زیاد و شدید است.
  • سفت شدن: مفصل زانو در اثر آب آوردن ممکن است سفت شود و حرکت آزاد زانو را محدود کند. شاید نتوانید زانو را به طور کامل دراز کنید یا به طور کامل خم کنید.
  • صداهای مفصل: آب آوردن زانو ممکن است باعث ایجاد صداهای غیرطبیعی در مفصل زانو شود، البته هر صدای بیان کننده این بیماری نیست.

موارد بالا همگی نشانه های مهم این بیماری هستند، این نشانه ها و میزان هر کدام در تعیین علت آب آوردن زانو دخیل خواهد بود و لازم بوده به آن توجه شود‌.

بیشتر بخوانید: تزریق ژل زانو

تشخیص آب آوردن زانو

در ادامه ی مبحث علت آب آوردن زانو، لازم بوده تا روش های تشخیص این مشکل را نیز بررسی کنیم؛

  • بررسی بالینی: پزشک ممکن است زانو را بررسی کرده و علائمی مانند تورم، درد و سفتی را ارزیابی کند.
  • رادیوگرافی: این آزمون تصویربرداری با استفاده از اشعه ایکس انجام می شود و می تواند نشان دهنده تغییراتی در استخوان ها و مفصل زانو باشد.
  • سونوگرافی: این آزمون تصویربرداری با استفاده از امواج صوتی است و می تواند تشخیص آب آوردن مفصل زانو را تسهیل کند.
  • آزمایش مایع مفصلی: پزشک ممکن است نمونه ای از مایع مفصلی را بردارد و آن را برای آزمایش به آزمایشگاه ارسال کند. این آزمون می تواند عفونت، التهاب یا سایر عوامل موجب آب آوردن زانو را تشخیص دهد.
  • آزمایش های خون: پزشک آزمایش خون تجویز کرده و از این روش به بررسی علت آب آوردن زانو خواهد پرداخت. در واقع اگر منشا های بروز این بیماری در خون وجود داشته باشد، نتیجه آزمایش مثبت خواهد بود.

تشخیص آب آوردن زانو

راه های بهبودی و درمان آب آوردن زانو

درمان و بهبودی این مشکل بستگی به علت آب آوردن زانو و شدت علائم دارد. آیتم های زیر بیان کننده روش های درمان و بهبود این بیماری است؛

  • استراحت و کاهش فعالیت: در صورتی که آب آوردن زانو ناشی از آسیب و التهاب باشد، استراحت و کاهش فعالیت می تواند بهبودی را تسریع کند. اجتناب از فعالیت هایی که می توانند مفصل زانو را بیش از حد بار دهند، می تواند به آرامش زانو کمک کند.
  • استفاده از یخ: قرار دادن یخ روی زانو می تواند به کاهش التهاب و تورم کمک کند. این روش را می توانید چند بار در روز به مدت 15 تا 20 دقیقه انجام دهید. اما حتماً یخ را در دستمالی بپیچید و مستقیماً روی پوست قرار ندهید تا از آسیب دیدن پوست جلوگیری شود.
  • بالا بردن زانو: قرار دادن زانو در وضعیت بالا به کمک یک بالشتک یا بالشت زیر پا می تواند به جریان خون و کاهش تورم کمک کند.
  • فیزیوتراپی: فیزیوتراپی شامل تمرینات قوی سازی و افزایش انعطاف پذیری مفصل زانو است. این تمرینات می توانند کمک کننده در بهبود عملکرد مفصل زانو و کاهش درد و تورم باشند. فیزیوتراپی های الکتروتراپی، ماساژ و تمرینات آبی نیز به کاهش آب آوردن زانو کمک می کنند. با یافتن علت آب آوردن زانو و انجام فیزیوتراپی، درمان به سرعت انجام خواهد شد.
  • درمان دارویی: در برخی موارد، پزشک ممکن است داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) مانند ایبوپروفن یا ناپروکسن تجویز کند. این داروها می توانند در کاهش التهاب و درد مفصل زانو موثر باشند. در موارد شدیدتر، پزشک ممکن است داروهای ضد التهاب قوی تر یا استروئیدها را تجویز کند.
  • تزریق مواد مکمل: در مواردی که آب آوردن زانو به علت آرتروز یا بیماری های مفصلی مشابه است، پزشک ممکن است مواد مکمل مانند اسید هیالورونیک را به مفصل زانو تزریق کند. این مواد می توانند به عنوان یک لوبریکانت برای کاهش درد و بهبود عملکرد مفصل زانو استفاده شوند.

زمانی می توانیم یک راه درمان موثر برای این بیماری را پیدا کنیم، که اول خیلی خوب علت آب آوردن زانو پیدا شود. کلینیک تخصصی دکتر یاسر نژادی به خوبی این اقدامات را انجام می دهد.

کلام آخر

در این مقاله ما به بررسی علت آب آوردن زانو پرداختیم. این عارضه در صورتی که ایجاد شود و برای رفع آن اقدامی نگردد، مشکلات بسیار زیادی را به همراه خواهد داشت، به حدی که بیمار قادر به راه رفتن نخواهد بود. برای یافتن علت آب آوردن زانو، تشخیص و درمان آن می توانید به مجموعه کلینیک دکتر یاسر نژادی مواجه نمایید.

بیشتر بخوانید: پی آر پی زانو

دکتر یاسر نژادی – متخصص ارتوپدی – جراح زانو

✵ انجام بیش از 200 جراحی اختصاصی تعویض مفصل زانو در سال با با بی حسی موضعی 

✵ تعویض مفصل زانو – PRP زانو – تزریق ژل زانو

برای دریافت نوبت ، مشاوره و معاینه جراحی تعویض مفصل زانو ، تماس بگیرید.