عوارض کفش پاشنه بلند

اگر راه رفتن با کفش های لژ دار را دوست دارید و یا از این گونه کفش ها برای افزایش قد استفاده می کنید، لازم بوده تا به خوبی با عوارض کفش پاشنه بلند آشنا شوید. در ظاهر این پاپوش ها فوق العاده جذاب و دوست داشتنی هستند، اما نباید گول آن ها را بخورید.

بیش از هر آیتم دیگری به سلامتی خود بیاندیشید، هر چه قدر هم که کفش های پاشنه بلند، مطابق با استانداردهای مختلف ساخته شده باشد، باز هم عوارض خود را دارند و نباید از آن ها غافل شد. در این مقاله قصد داریم تا بیشتر این امر مهم را مورد بررسی و ارزیابی قرار دهیم. لطفا با ما همراه شوید.

تاثیرات منفی استفاده از کفش پاشنه بلند

قبل از هر چیز قصد داریم، تا کوله باری از عوارض کفش پاشنه بلند را برایتان تشریح نماییم. استفاده از کفش پاشنه بلند می‌تواند تاثیرات منفی بسیاری بر روی سلامت پا و اندام‌های دیگر بدن داشته باشد. در ادامه به برخی از این تاثیرات می‌پردازیم؛

  1. فشار بیش از حد بر روی پاها: کفش‌های پاشنه بلند باعث ایجاد فشار بیش از حد بر روی نقاط خاص پا می‌شوند، به ویژه پاشنه و طرف داخلی پا. این فشار می‌تواند منجر به درد و تورم پاها گردد.
  2. تغییر در حالت قدم زدن: استفاده از این کفش باعث تغییر در حالت و فرم اصلی قدم زدن می‌شود. شخصی که از این نوع کفش استفاده می‌کند، بیشتر وزن بدنش به جلوی پا منتقل شده و ماهیچه‌ها و مفاصل در این شرایط در حالت غیر استانداردی قرار می گیرند و منجر به درد و کشیدگی عضلات می گردد.
  3. تغییر در قوس پا: استفاده مداوم از این کفش می‌تواند منجر به تغییر در قوس پا شود. قوس پا فضای خالی بین پاشنه و طرف داخلی پا بوده، که با پوشیدن این نوع کفش قوس و انحنا مذکور کاهش می یابد و در نتیجه باعث ایجاد مشکلاتی مانند پلانتار فاشییتیس (التهاب غشاء پلاسمایی پا) و مشکلات دیگر در ساختار پا خواهد شد.
  4. افزایش خطر ایجاد مشکلات پا: استفاده از این کفش خطرات و مشکلات پا مانند پتونیا (التهاب مفصل بین پاشنه و طرف داخلی پا) و کرمپ (احساس فشار و درد در ماهیچه‌ها) را افزایش پیدا می کنند.
  5. تاثیر بر روی استخوان‌ها و مفاصل: از دیگر عوارض کفش پاشنه بلند، تاثیرات منفی بر روی استخوان‌ها و مفاصل است، به خصوص در طولانی مدت. فشار بیش از حد بر روی استخوان‌ها و مفاصل می‌تواند منجر به تغییرات ساختاری و التهاب در این مناطق شود.
  6. خطر افتادن و آسیب به پا: استفاده از این پاپوش باعث کاهش تعادل و پایین آمدن مرکز تعادل بدن می شود. این موضوع خطر افتادن و آسیب به پا را افزایش دهد. بنابراین، استفاده مداوم از کفش پاشنه بلند می‌تواند تاثیرات منفی بسیاری بر روی سلامت پا و اندام‌های دیگر بدن داشته باشد.

موارد بالا همگی گویای عوارض کفش پاشنه بلند بودند. بهتر است از این نوع کفش‌ها به میزان معقول استفاده کنید و در صورت امکان آن‌ها را با کفش‌های راحت و استاندارد تعویض کنید.

بیشتر بخوانید: مشاوره رایگان ارتوپد

عوارض پوشیدن کفش پاشنه بلند در چه سنی بیشتر است؟

عوارض کفش پاشنه بلند در هر سنی وجود خواهد داشت، اما برخی از این عوارض در بعضی از گروه‌های سنی بیشتر مشاهده می‌شود. موارد زیر درک بهتری نسبت به عارضه ها و مشکلات ناشی از این کفش غیر استاندارد به ما ارائه می دهند؛

  • نوجوانان و جوانان: در این دوره از زندگی، استخوان‌ها و مفاصل هنوز در فرآیند رشد هستند و ممکن است حساسیت بیشتری نسبت به فشار و تغییرات ساختاری داشته باشند. استفاده طولانی مدت از این کفش می‌تواند منجر به تغییرات غیرطبیعی در رشد استخوان‌ها و مفاصل شود.
  • بارداران: در دوران بارداری، تغییرات هورمونی و افزایش وزن بدن می‌تواند باعث بالا رفتن فشار بر روی پاها شود. استفاده از کفش پاشنه بلند در این دوران می‌تواند این فشار را افزایش دهد و عوارضی مانند درد و تورم پاها را تشدید می کند. از عوارض کفش پاشنه بلند در این دوران نباید غافل شد.
  • سالمندان: با پیشرفت سن، ساختار استخوان‌ها و مفاصل تغییر می‌کند و قدرت تحمل فشار توسط پاها کاهش می‌یابد. استفاده از کفش مذکور در این دوران می‌تواند مشکلاتی مانند کمردرد، درد مفاصل و مشکلات تعادل را افزایش دهد.
  • زمانی که عوارض کفش پاشنه بلند در گروه های سنی بررسی می کنیم، با مشکلات متفاوتی مواجه خواهیم شد. اما این به معنای عدم وجود عارضه نیست، بلکه نوع آن ها با هم فرق دارد، که البته در هر رده سنی خطرناک می باشد. در بازه زمانی طولانی به هیچ عنوان نباید این گونه کفش ها استفاده شوند.

عوارض پوشیدن کفش پاشنه بلند در چه سنی بیشتر است؟

درمان عوارض کفش پاشنه بلند

درمان عوارض کفش پاشنه بلند بستگی به نوع و شدت هر عارضه دارد. اما در ادامه چند راهکار کلی برای درمان عوارض احتمالی این نوع کفش را بررسی می‌کنیم:

  • استفاده از کفش‌های مناسب: پوشیدن کفش هایی با پاشنه کوتاه تر، عوارض ناشی از پوشیدن کفش با پاشنه های بلند را برطرف می کند و در بهبود آن ها موثر است. مخصوصا کفش هایی که قسمت جلویی آن ها پهن تر است.
  • تغییر در طرز راه رفتن: استفاده از این نوع کفش باعث شده، تا شیوه راه رفتن افراد نیز تغییر یابد. بهتر بوده هنگام راه رفتن تمرین هایی اجرا شود و بخش زیادی از فشار وزن بر روی قسمت جلویی اعمال گردد. این گونه راه رفتن قطعا نتایج مثبتی خواهد داشت.
  • تمرین‌های تقویتی و انعطاف‌پذیری: انجام تمرین‌های تقویتی و انعطاف‌پذیری می‌تواند به تقویت عضلات و مفاصل پا کمک کند و عوارض کفش پاشنه بلند را کاهش دهد. تمرین‌هایی مانند استرچینگ پا، تمرینات انعطاف‌پذیری و تقویت عضلات پا می‌تواند در کاهش عوارض این کفش مفید باشد.
  • استفاده از پاکت‌های یخ: استفاده از پاکت‌های یخ بر روی نقاط دردناک پا می‌تواند در کاهش درد و تورم کمک کند. کمپرس سرد آن ها بعد از این که مدت زمان زیادی کفش پاشنه بلند پوشیده اید، معجزه آور است و به صورت موقت درد ها را کاهش می دهد.
  • مراجعه به پزشک: در صورتی که عوارض کفش پاشنه بلند شدید و مزمن باشد، راهی جز مراجعه به پزشک ندارید. تجویز داروها، فیزیوتراپی، ارتوز و در بعضی موارد جراحی راهکار پزشکی برای درمان این گونه عارضه ها هستند.

برای رهایی از این مشکلات، همیشه از یک کفش استاندارد استفاده کنید و کمتر به سراغ کفش های پاشنه دار بروید.

کفش استفاده دارای چه مشخصاتی است؟

اگر می خواهید دیگر با هیچ گونه از عوارض کفش پاشنه بلند مواجه نشوید، لازم بوده، تا یک کفش استاندارد را برای خود تهیه نمایید. این مدل کفش ها دارای مشخصات و ویژگی بارزی هستند، که به شرح زیر است؛

  1. پشتیبانی مناسب: کفش استاندارد باید یک پشتیبانی مناسب برای پاها، پاشنه و قوس پا فراهم کند. این پشتیبانی باعث حفظ استحکام و استقامت ساختار پاها و کاهش فشار بیش از حد بر روی نقاط خاص پا می‌شود.
  2. فضای کافی برای انگشتان: کفش استاندارد باید فضای کافی برای انگشتان پا داشته باشد تا افراد بتوانند به طور طبیعی حرکت کنند و فشار ناشی از جا به جایی وزن بدن را کنترل نمایند.
  3. طراحی مناسب جلوی کفش: برای از بین بردن عوارض کفش پاشنه بلند، به کفشی نیاز دارید، که دارای طراحی طبی و استانداردی است. جلوی کفش جایگاه انگشتان بوده و باید به درستی ساخته شود.
  4. استفاده از مواد مناسب: کفش استاندارد باید از مواد با کیفیت و مناسب ساخته شده باشد که انعطاف و پایداری بالایی را همزمان فراهم کند. در حال حاضر چرم و فراورده های لاستیکی گزینه ایده آلی برای ساخت این نوع کفش ها هستند.
  5. پاشنه استاندارد: پاشنه های این گونه کفش ها وضعیت مطلوبی دارند، نه بیش از اندازه بلند هستند و نه کوتاه می باشند. استفاده از آن باعث شده تا تمام کف پا در حالت راحتی قرار بگیرد و به هیچ عنوان دردی را تحمل نکند.

برای حفظ سلامتی و رهایی از رنج ها، مشکلات و عوارض کفش پاشنه بلند لازم بوده، تا این گونه کفش ها را انتخاب نمایید. اگر خواهان پوشیدن یک کفش با لژ و پاشنه های بلند هستید، یک سری نمونه های استاندارد و اصولی همچون کفش مبلی و کفش اسپرت لژ دار طراحی شده، که بعضی از آن ها پاشنه بسیار بلندی دارند و آسیبی به پا وارد نخواهند کرد.

کفش استفاده دارای چه مشخصاتی است؟

کلام آخر

در این مقاله هدف ما بررسی عوارض کفش پاشنه بلند بود، پا ها قلب دوم انسان هستند و باید به بهترین نحو ممکن به آن ها رسیدگی شود‌. آیا حاضرید بر روی میخ راه بروید و یا روی آن بایستید؟ قطعا خیر، پس چگونه کفش های پاشنه بلند را انتخاب می کنید.

این گونه کفش ها به شدت نا مناسب هستند و در طولانی مدت شما را با مشکلات مفاصل و استخوان آشنا خواهند کرد. همیشه پیشگیری بهتر از درمان است. کلینیک دکتر یاسر نژادی با ارائه مطالب مفید، قصد دارد تا به حفظ سلامتی شما کمک کند، تا از شر مشکلات مفاصل و … خلاص شوید.

بیشتر بخوانید: بهترین ارتوپد در تهران

دکتر یاسر نژادی – متخصص ارتوپدی – جراح زانو

✵ انجام بیش از 200 جراحی اختصاصی تعویض مفصل زانو در سال با با بی حسی موضعی 

✵ تعویض مفصل زانو – PRP زانو – تزریق ژل زانو

برای دریافت نوبت ، مشاوره و معاینه جراحی تعویض مفصل زانو ، تماس بگیرید.