آرتریت پاتلوفمورال

امروزه به وسیله تغییر سبک زندگی و داشتن یک زندگی کاملاً ماشینی، افراد دچار عدم تحرک گشته و بخش اعظمی از روز را، بی تحرک سپری می نمایند. همین امر ممکن است به مفاصل و زانوهای فرد آسیب برساند و به مرور زمینه ایجاد عوارض و برخی بیماری‌ ها را، ایجاد نماید. آرتریت پاتلوفمورال یکی از عارضه های شایع در زانو به شمار می رود. این عارضه علل مختلفی دارد که، در ادامه این مطلب در نظر داریم به بررسی آن بپردازیم. به وسیله داشتن یک سبک زندگی سالم همراه با ورزش‌ های سبک می‌ توان همواره از ایجاد مشکلات عضلانی و زانو درد جلوگیری نمود.

آرتریت پاتلوفمورال چیست؟

کشکک زانوی فرد به یک استخوان ران متصل است. گاهی اوقات این کشکک زانو دچار فرسایش و التهاب می شود. به این عارضه، آرتریت پاتلوفمورال گفته می شود. از جمله وظایفی که، کشکک زانو برعهده دارد، ثابت نگه داشتن زانو است. بنابراین، مشکل در این ناحیه، سبب ایجاد مشکلات حرکتی برای فرد می شود.

گاهی اوقات غضروف زانو دچار ساییدگی، فرسودگی و حتی پارگی می شود. در این حالت استخوان زیرین این ناحیه نیز، دچار ساییدگی می گردد. در این صورت، بدن فرد لایه هایی را، بر روی این استخوان ایجاد می نماید. دلیل این امر نیز، محافظت از بدن است.

پیامد این اتفاق، درگیری فرد مبتلا به دردهای طاقت فرسا و همچنین، محدودیت در قدرت و حرکت می باشند. دردهای ناشی از این بیماری بسیار طاقت فرسا و آزار دهنده هستند. همین امر، نیاز به مراجعه به یک پزشک حاذق را، به امری ضروری تبدیل می نماید.

آرتریت پاتلوفمورال چیست؟

علائم بیماری آرتریت پاتلوفمورال چیست؟

بیماری آرتریت پاتلوفمورال دارای علائم و نشانه های مشخصی است. فرد با دردهای مکرر و آزار دهنده ای در ناحیه زانو روبرو می شود. این دردها بیشتر در قسمت جلویی زانو اتفاق می افتند. در ادامه این مطلب به برخی از دردها و نشانه های بسیار شایع در این بیماری اشاره می نماییم؛

  • احساس درد طاقت فرسا به هنگام بالا و پایین رفتن از پله ها
  • عدم توانایی بر نشستن بر روی زانوی خم شده
  • احساس درد شدیدی در هنگام زانو زدن و نشستن

قابل ذکر است، نشانه ها و سایر علائم ذکر شده در فوق جزو علائم شایع این بیماری به شمار می روند. ممکن است در برخی افراد نشانه های دیگری باشد که، به به دست متخصص ارتوپدی حاذق قابل شناسایی باشند. به همین دلیل، برای شناسایی و درمان این بیماری مراجعه به یک متخصص حاذق بسیار ضروری است.

علت ایجاد آرتریت پاتلوفمورال چیست؟

بیماری آرتریت پاتلوفمورال ممکن بنا به دلایل متفاوتی در افراد به وجود بیاید. شایع ترین دلیل رخ دادن این بیماری، آسیب دیدن زانوی فرد می باشد. در ادامه به بقیه عوامل و دلایل ایجاد این عارضه شایع اشاره می نماییم. از دیگر دلایل ایجاد این بیماری در زانوی افراد، انجام ورزش های شدید است.

گاهی اوقات انجام ورزش‌ های قدرتی و شدید به زانوی فرد آسیب وارد می‌ نماید. این امر پس از پرش‌ های شدید و یا ایجاد فشارهای بسیار زیاد بر روی زانو اتفاق می‌افتد. داشتن بیماری‌ های خاص از دیگر علل و عوامل ابتلا به این بیماری شایع می‌ باشد.

بیماری‌ هایی مانند پازه و یا نقرس زانو از جمله این نوع بیماری‌ های خاص به شمار می‌ روند که، در ابتلا به آرتریت پاتلوفمورال نقش اساسی ایفا می کنند. علت دیگر ایجاد این عارضه در زانو را، می‌ توان به دیسپلازی مربوط دانست. دیسپلازی به درگیری غضروف های زانو گفته می شود.

ایجاد فشار زیاد بر روی غضروف ها ممکن است در اثر قرار نگرفتن کشکک زانو در شیار خود باشد. این عارضه را، دیسپلازی می نامند و یکی از علل ایجاد بیماری آرتریت پاتلوفمورال به شمار می رود. آسیب وارد شدن به کشکک زانو نیز مسبب ابتلا به این شایعه زانو است.

هنگامی که کشکک زانو دچار آسیب دیدگی شود. به مرور پس از درمان شدن این امر، ممکن است غضروف زانو دچار ناهمواری شود. حرکت کشکک زانو بر روی مفاصل به مرور زمان سبب رخ دادن عارضه ای مانند آرتریت پاتلوفمورال و همچنین، آرتروز زانو گردد.

درمان بیماری آرتریت پاتلوفمورال به چه صورتی شکل می گیرد؟

مراجعه به پزشک ارتوپدی متخصص جهت درمان بیماری آرتریت پاتلوفمورال به روش های مختلفی صورت می گیرد. ذکر این نکته در این مبحث بسیار حائز اهمیت است که، به منظور درمان این بیماری بستن زانو به هیچ عنوان تاثیری در بهبود آن نخواهد داشت و حتماً فرد بایستی به یک پزشک ارتوپدی مراجعه نماید.

پزشک متخصص پس از انجام آزمایش ها و بررسی های لازم و تشخیص بیماری، اقدامات لازم جهت شروع روند درمانی را، تجویز می کند. این اقدامات درمانی ممکن است شامل چندین روش مختلف باشد. برای مثال، ورزش، فیزیوتراپی، مصرف دارو و غیره از این جمله هستند؛

  • فیزیوتراپی: فیزیوتراپی شامل انجام برخی از حرکات اصلاحی و تقویت کننده، جهت تقویت ناحیه آسیب دیده است. این تکنیک توسط دستگاه و یا توسط برخی حرکت‌ های درمانی صورت می گیرد.
  • تزریق کورتیکواستروئید: کورتیکواستروئید یک ماده طبیعی و سیال است که، به کاهش درد و اصطکاک کشکک زانو بر روی مفاصل کمک شایانی می نماید. این تزریق برای بیماران با درجه خفیف و حتی متوسط از ابتلا به بیماری آرتریت پاتلوفمورال تجویز می شود.
  • تجویز دارو های خاص: ممکن است پزشک در برخی حالات این بیماری اقدام به تجویز بعضی از داروها نماید. داروهای غیر استروئیدی مانند استامینوفن از جمله این داروها هستند. استامینوفن در کاهش التهاب و همچنین، کاهش درد موثر عمل می‌ کند.
  • استفاده از کیسه آب: به منظور کاهش درد در این عارضه زانو، می‌ توان از کیسه‌ های آب سرد و یا حتی آب گرم استفاده نمود.
  • کاهش وزن: افراد با وزن بالا ممکن است درد و فشار بیشتری را، بر روی زانوهای خود احساس نمایند. دلیل این امر، وزن بالای آن ها می‌ باشد. به همین دلیل این گونه افراد بایستی در اسرع وقت نسبت به کاهش وزن خود اقدام نمایند.
  • جراحی: در حالت‌ هایی که، میزان و شدت بیماری پیشرفت زیادی کرده است، به وسیله سایر درمان‌ ها فرد دچار بهبود نخواهد شد. به همین دلیل و با تشخیص پزشک ممکن است نیاز به جراحی احساس شود.
  • مصرف برخی از مکمل ها: تشخیص برخی از مکمل‌ها ممکن است در بهبود بیماری آرتریت پاتلوفمورال به طور موثری عمل نمایند. در این روش، توسط پزشک مکمل های تجویز می شود که، به ترمیم غضروف ها کمک نمایند. از جمله این گونه مکمل ها می توان به قرص مکمل کندرویتین اشاره نمود.

راه های پیشگیری از ابتلا به آرتریت زانو چیست؟

در ادامه این مبحث به بررسی راه کارهای پیشگیری از ابتلا به بیماری آرتریت پاتلوفمورال می پردازیم. در صورت داشتن وزن بالا و یا اضافه وزن بهتر است نسبت به کاهش آن اقدام نمایید. زیرا، یکی از علل ایجاد این عارضه زانو، داشتن اضافه وزن است.

تقویت نمودن عضلات پا از جمله عضلات ساق پا و ران از جمله دیگر روش های پیشگیری از این بیماری است. این کار به تقویت پا و حفظ تعادل کمک می نماید. اگر ورزشکار هستید و به ورزش علاقه دارید، قبل از شروع به ورزش حتما بدن خود را، گرم نمایید.

گرم نمودن بدن پیش از شروع ورزش و همچنین، استفاده از کفش مناسب همگی به حفظ پا و جلوگیری از وارد شدن فشار زیاد به آن کمک شایانی می نمایند. همچنین، در هنگام ورزش می توانید از زانو بندهای مخصوص ورزشی کمک بگیرید.

بیشتر بخوانید: فیزیوتراپی زانو

چه افرادی بیشتر در معرض ابتلا به این عارضه زانو هستند؟

هر چند آرتریت پاتلوفمورال در بین تمامی افراد، امری عادی است. ولیکن، برخی افراد بیشتر در معرض خطر این بیماری می باشند. به طور کلی، این بیماری زانو یک بیماری شایع است. این عارضه در بانوان بیشتر از آقایان اتفاق می افتند. دلیل این امر، در آناتومی و بافت خاص بدن آن ها است.

افراد ورزشکار نیز از دیگر اشخاص در معرض خطر ابتلا به این بیماری زانو هستند. فشار زیاد وارد شدن به زانو، ورزش کردن بدون گرم نمودن بدن همگی جزو دلایل ابتلای این قشر از مردم به این بیماری به شمار می روند.

آیا انجام تمرینات ورزشی بر بهبود این بیماری تاثیری دارد؟

به طور قطعی انجام تمرینات ورزشی باعث بهبود درد و کاهش علائم آرتریت پاتلوفمورال می‌ شود. انجام حرکت‌ های کششی و همچنین، قدرتی باعث حفظ تعادل پا و زانو شده و به تقویت این بخش از بدن کمک شایانی می کند. کاهش فشار بر روی زانو و کشکک آن از نتایج انجام این حرکات است.

انجام حرکت های تقویتی ورزشی باید به طور کاملا صحیح صورت گیرد تا، از ایجاد فشار بیشتر به زانو جلوگیری گردد. به همین دلیل، مراجعه به یک متخصص ارتوپدی و یا فیزیوتراپیست می تواند جهت انجام حرکات و تمرینات ورزشی صحیح به شما کمک نماید.

آیا انجام تمرینات ورزشی بر بهبود این بیماری تاثیری دارد؟

کلام پایانی

آرتریت پاتلوفمورال یک عارضه شایع در زانو می باشد. این عارضه در ورزشکاران بیشتر اتفاق می افتند. دلیل این امر نیز، وارد شدن فشار بیشتر به زانو است. جهت تشخیص و درمان این مشکل، می توانید به کلینیک پزشکی دکتر یاسر نژادی مراجعه نمایید.

دکتر یاسر نژادی یکی از بهترین ارتوپدی تهران شناخته شده است. جهت کسب اطلاعات بیشتر و همچنین، رزرو نوبت می توانید به وبسایت ایشان مراجعه کنید.

دکتر یاسر نژادی – متخصص ارتوپدی – جراح زانو

✵ انجام بیش از 200 جراحی اختصاصی تعویض مفصل زانو در سال با با بی حسی موضعی 

✵ تعویض مفصل زانو – PRP زانو – تزریق ژل زانو

برای دریافت نوبت ، مشاوره و معاینه جراحی تعویض مفصل زانو ، تماس بگیرید.