آیا تردمیل باعث زانو درد می شود؟

تردمیل یکی از دستگاه‌ های ورزشی بسیار محبوب و پرطرفدار در بین تمامی افراد به شمار می رود. اکثر افراد شاغل و یا افراد ساکن در آب و هوای نامناسب، جهت انجام ورزش و یا پیاده روی از تردمیل درون منزل استفاده می کنند. با این حال ممکن است این افراد دردهایی را، در زانوی خود احساس نمایند. در این میان یک سوال اساسی شکل می گیرد. آیا تردمیل باعث زانو درد می شود؟ اطلاع از تاثیرات متفاوت این دستگاه ورزشی بر روی عملکرد پا و زانو به ما کمک می کند تا، بهتر بتوانیم از آن استفاده نماییم و از دچار شدن به آسیب های جدی توسط تردمیل در امان بمانیم.

تردمیل چه تاثیری بر روی زانو می گذارد؟

پیش از شروع مبحث آیا تردمیل باعث زانو درد می شود؟ به بررسی عملکرد پیاده روی طبیعی در طبیعت خواهیم پرداخت. هنگام انجام پیاده روی روزانه و یا پیاده روی های ورزشی در یک فضای باز و طبیعت، فرد انرژی و نیروی بسیار زیادی را، جذب بدن خود می‌ نماید.

این نیروی جذب شده تماماً بین تمامی بخش‌ های بدن تقسیم می شود و بنابراین، شاهد هیچ گونه فشار زیادی بر روی بدن نخواهیم بود. این نیروی جذب شده در طبیعت به هنگام پیاده‌ روی را، اگر توسط تردمیل دریافت نماییم چه اتفاقی خواهد افتاد؟

در صورت انجام پیاده روی بر روی تردمیل و یا حتی دویدن، شاهد جذب کل این نیرو و وارد شدن آن به پا و به ویژه زانوی فرد خواهیم بود. نیروی جذب شده توسط تردمیل بسیار بیشتر خواهد بود. همچنین، قرارگیری و وضعیت زانو در بین دو استخوان ساق پا و ران، باعث شده تا زانو همواره در معرض خطر بیشتری قرار بگیرد.

بنابراین، اطلاعات می‌توان پی برد که میزان نیروی وارد شده با پیاده روی بر روی تردمیل بیشتر از پیاده روی طبیعی است. در ادامه مطلب آیا تردمیل باعث زانو درد می شود؟ به ذکر چند نکته جهت بهبود ورزش و پیاده روی به کمک تردمیل می پردازیم.

بیشتر بخوانید: تزریق ژل زانو

نکات مهم جهت داشتن یک پیاده روی موثر بر روی تردمیل

در ابتدای مبحث آیا تردمیل باعث زانو درد می شود؟ ذکر یک نکته مهم خالی از لطف نیست. میزان فشار وارد شده بر به دلیل پیاده روی بر روی تردمیل، از یک فرد به فردی دیگر کاملا مختلف است. نحوه ورزش کردن بر روی این دستگاه یک عامل اساسی در پیشگیری از آسیب دیدن ناشی از تردمیل است.

از دویدن بر روی تردمیل و قرار دادن انگشتان و پاشنه پا بر روی سطح آن جدا خودداری کنید. سعی کنید در حین دویدن و پیاده روی کردن بر روی تردمیل، کف پا و سطح میانی آن را، بر روی کف تردمیل قرار دهید. در این صورت فشار و نیروی کم تری بر روی زانوی شما وارد خواهد شد.

با رعایت برخی از روش ها و نکات ساده در ورزش به وسیله تردمیل می توان از وارد شدن فشار بیش از حد به بدن و به ویژه زانو جلوگیری کرد. در بخش بعدی مبحث آیا تردمیل باعث زانو درد می شود؟ به برخی از این راه کارها اشاره می نماییم.

تنظیم صحیح سرعت تردمیل

اولین نکته در مبحث آیا تردمیل باعث زانو درد می شود؟ به تنظیم سرعت این دستگاه مربوط می شود. برای پیشگیری از ایجاد هرگونه مشکل، ناشی از ورزش بر روی تردمیل، تنظیم سرعت این دستگاه امری ضروری است. همواره برای شروع پیاده روی از سرعت های کم دستگاه کمک بگیرید.

همچنین، سعی کنید به هنگام پیاده‌ روی بر روی تردمیل ابتدا پاشنه پا را، بر روی کف آن قرار دهید و سپس انگشتان پای خود را، با سطح تردمیل مماس قرار دهید. به وسیله این روش فشار وارد شده بر روی مفاصل کل پا تقسیم شده و از ایجاد فشار بر روی زانو پیشگیری به عمل می‌ آید.

هر چند انجام این حرکت ممکن است در ابتدا کمی سخت به نظر برسد ولیکن، با تکرار می‌ توانید این حرکت را، حتی در سرعت‌ های بالاتر نیز انجام دهید. در صورت احساس فشار بر روی زانو در ساعت های بالاتر، سریعا سرعت دستگاه را، کم نمایید و به زانوی خود استراحت دهید.

شروع پیاده روی با قدم های آرام و آهسته

در ادامه مبحث آیا تردمیل باعث زانو درد می شود؟ یکی دیگر از نکات مهم ورزش بر روی تردمیل را، ذکر خواهیم کرد. پیش از آغاز ورزش بدن خود را، با حرکت‌ های کششی و نرمشی گرم کنید و سپس شروع پیاده روی بر روی تردمیل را، با حرکت‌ های ساده و آهسته آغاز نمایید.

داشتن یک سرعت آهسته و بدون خطر شما را، از آسیب دیدن زانو و مفاصل مچ پا نجات می‌ دهد. همچنین، این امکان را، به شما می‌ دهد تا، یک ورزش سالم را، درون منزل تجربه کنید.

حفظ حالت ایده آل و صحیح بدن بر روی تردمیل

در این بخش از مطلب آیا تردمیل باعث زانو درد می شود؟ یک نکته مهم دیگر را، بیان می کنیم. حفظ حالت بدن بر روی تردمیل، یک نکته بسیار مهم به هنگام انجام ورزش است. وضعیت ساق پا، پاشنه، زانو، ران و پشت کمر همگی باید در یک راستا و مستقیم بر روی تردمیل قرار بگیرند.

سعی کنید از تماشای تلویزیون و یا فکر کردن بیش از حد در هنگام پیاده روی بر روی تردمیل خودداری کنید. انجام دادن هر یک از این کارها فکر شما را، از تمرکز خارج نموده و باعث ایجاد تغییر در وضعیت فیزیکی بدن شما بر روی تردمیل می‌ گردد.

انجام تمرین های ورزشی متفاوت

با ادامه مبحث آیا تردمیل باعث زانو درد می شود؟ در خدمت شما هستیم. لازم به ذکر است که، برای ورزش باید به انجام حرکات مختلف در کنار هم دیگر روی آورد. به این ترتیب، با انجام حرکت‌ های مختلف، شاهد وارد شدن فشار زیاد بر روی یک ناحیه و مخصوصاً زانو نخواهیم بود.

بسیاری از افراد معتقد هستند، با انجام روزانه یک ساعت ورزش بر روی تردمیل می‌ توانند به تناسب اندام و حفظ سلامت خود برسند. در صحت این امر شکی نیست ولیکن، فشار وارد شده بر روی زانو با یک ساعت ورزش بر روی تردمیل بی‌ اندازه زیاد خواهد بود.

به خصوص اگر حرکت‌ های دویدن بر روی تردمیل صحیح نباشد و به ایجاد آسیب به زانو و مچ پا منجر شوند. بنابراین، سعی کنید روزانه ده الی بیست دقیقه بر روی تردمیل پیاده روی نمایید و مابقی ساعت ورزشی خود را، با سایر حرکات قدرتی و کششی پر کنید.

آیا پیاده روی بر روی تردمیل شیب دار ضرر دارد؟

در این بخش از مطلب آیا تردمیل باعث زانو درد می شود؟ در نظر داریم تا، به یک سوال مهم پاسخ دهیم. برخی از تردمیل‌ها دارای قابلیت افزایش شیب هستند در اکثر باشگاه‌های ورزشی شاهد استفاده از این ویژگی تردمیل توسط ورزشکاران هستیم.

استفاده از شیب تردمیل نه تنها ضرر ندارد بلکه، حتی در صورت انجام دادن اصولی حرکت بر روی آن می‌ تواند به تقویت ساق پا و زانو منجر شود. دقت کنید که، دویدن با سرعت بالا بر روی سطح شیب دار تردمیل می‌ تواند خطرساز واقع گردد. در ادامه آیا تردمیل باعث زانو درد می شود؟ به ذکر یک نکته اساسی بسنده خواهیم کرد.

بیشتر بخوانید: پی آر پی زانو

نکات ایمنی در هنگام استفاده از تردمیل

در این بخش از مطلب آیا تردمیل باعث زانو درد می شود؟ نکات اصولی استفاده از تردمیل را، بیان می کنیم. استفاده از کفش مخصوص و مناسب از بدیهی ترین نکات است. اطمینان پیدا کردن از مکان کلید روشن و خاموش و سایر کلیدهای کنترل سرعت، قبل از رفتن بر روی تردمیل از نکات حائز اهمیت است.

همچنین، دقت کنید هنگام استفاده از تردمیل کمربند اطمینان آن را، وصل کنید و از آن خارج نشوید. گیره سنجش تپش قلب را، نیز به لباس خود محکم کنید. سرعت دستگاه را، از درجه های کم شروع کنید و به مرور و با افزایش تپش قلب و گرم شدن بدن آن را، تا حد مناسب افزایش دهید.

نکات ایمنی در هنگام استفاده از تردمیل

کلام پایانی

آیا تردمیل باعث زانو درد می شود؟ با مطالعه این مطلب به پاسخ این سوال دست یافتیم. تردمیل به خودی خود باعث ایجاد زانو درد نمی‌ گردد. فقط در صورت انجام پیاده‌ روی و دویدن به طرز غیر اصولی و اشتباه ممکن است به زانو آسیب وارد شود و فرد دچار زانو درد گردد.

در صورت آسیب دیدن زانوی خود می توانید زیر نظر دکتر یاسر نژادی نسبت به درمان خود اقدام نمایید. دکتر یاسر نژادی بهترین ارتوپدی تهران هستند. سابقه درمان شمار زیادی از افراد با مشکلات حرکتی و عضلانی توسط ایشان، به دلیل سطح بالای اطلاعات علمی و دانش به روز می باشد.

دکتر یاسر نژادی – متخصص ارتوپدی – جراح زانو

✵ انجام بیش از 200 جراحی اختصاصی تعویض مفصل زانو در سال با با بی حسی موضعی 

✵ تعویض مفصل زانو – PRP زانو – تزریق ژل زانو

برای دریافت نوبت ، مشاوره و معاینه جراحی تعویض مفصل زانو ، تماس بگیرید.