پاچنبری یا کلاب فوت؛ علت، پیشگیری، درمان

پاچنبری یا کلاب فوت یکی از بدترین مشکلات مادرزادی است، که باعث بد شکل شدن‌ پا می شود. این مشکل سخت، آسیب های بدی به بافت و استخوان های این ناحیه می زند.

علل بروز این بیماری استخوانی_اسکلتی به نقص تکاملی جنین بر می گردد. وضعیت فرد در دوره جنینی، سلامت او را در جوانی، بزرگسالی، میانسالی و پیری تضمین می کند. عوامل محیطی، ژنتیکی و تغذیه و… بر سلامت فرد تاثیر دارد. پانچبری نیز ار اختلال رشد استخوان ها در این دوره به وجود می آید.

در ادامه درباره علت، پیشگیری و درمان پاجنبری یا همان کلاب فوت توصیه می دهیم، با ما همراه شوید.

پاچنبری چیست؟

پاچنبری یا کلاب فوت، وضعیت تعادل بین استخوان‌ ها و مفاصل را در ناحیه پا شرح می دهد. در واقع، این مشکل به معنای ناهماهنگی و عدم تعادل در ساختار و عملکرد استخوان‌ ها و مفاصل می ‌باشد.

در ناحیه پا، استخوان های مهمی قرار دارد، که در حفظ تعادل کلی بدن موثر هستند. کلاب فوت نشانگر یک ناسازی در این محدوده می باشد، که بر رشد عضلات اینوتور پلانتار فلکسور و اورتوردورسی فلکسور، تاثیرات نامطلوبی می گذارد.

پاچنبری به دلیل عوامل مختلفی از جمله؛ ضعف عضلات، نقص در کنترل حرکتی، عوامل عصبی، نقص توازن، آسیب در مفاصل و استخوان ‌ها، اختلالات مربوط به سیستم عصبی مرکزی یا عوامل مرتبط با سن و پیری رخ می ‌دهد.

پاچنبری یا کلاب فوت را بشناسید. ریشه این بیمازی مادرزادی است. اگر در نسل های قبلی شما اثری از این ناهنجاری دیده شده بایستی در دوره بارداری با مراقبت های ویژه از سلامت جنین خود محافظت کنید.

جنین از مادر تغذیه می کند. علاوه بر این وضعیت سلامت مادر بر احوالات او تاثیر دارد. برای تولد فرزندانی سالم بایستی به سلامت مادر توجه کنید. برخی افراد به این باور هستند، که نبود نشانه ای از پاچنبری در نسل های قبلی آن ها، بدن فرزند شما را در برابر این بیماری بهینه می سازد.

در مطالب بعدی می خوانید، که علل تشکیل پاچنبری یا کلاب فوت تنها به عوامل ژنتیکی یا مادرزادی بستگی ندارد، بلکه عوامل دیگری مثل؛ تغذیه نیز است. احساس گیجی، سرگیجه، عدم تعادل، سختی در حرکت ‌ها، مشکل در راه رفتن یا حرکت و سستی عضلانی از علائم این بیماری باشد.

برای تشخیص و درمان کلاب فوت، نیاز به مشاوره پزشک عمومی، متخصص فیزیوتراپی، متخصص عصب ‌شناس است. پزشک شما با انجام بررسی‌ های جسمی، تاریخچه بیماری و مشاهده علائم شما می‌ تواند تشخیص دقیقی برای درمان بیماری شما بگیرد.

پاچنبری چیست؟

علل بروز پاچنبری یا کلاب فوت

پاچنبری یا کلاب فوت (Clubfoot) حالتی است، که به تغییر شکل و موقعیت غیر طبیعی پا ها و انحنای غیر طبیعی آن ها منجر می ‌شود. علت اصلی بروز این بیماری نامعلوم است. طبق بررسی پزشکان، عوامل ذیل بیشترین تاثیر را بر سلامت بیماران دارند؛

  • عوامل ژنتیک: برخی از مطالعات نشان می ‌دهند، که پاچنبری به طور ژنتیکی قابل انتقال است. اگر یکی از والدین پاچنبری داشته باشد، احتمال بروز آن در فرزندان، افزایش می ‌یابد.
  • عوامل محیطی: برخی عوامل محیطی در بروز پاچنبری یا کلاب فوت تاثیر دارند. این عوامل شامل استفاده از الکل در دوران بارداری، عفونت‌ در دوران بارداری، استفاده از مواد مخدر و مصرف دارو های ضد تشنج می باشد. عوامل محیطی به تنهایی سلامت فرد را گرفتار بیماری های اسکلتی عضلانی نمی کند.
  • عوامل جنینی: عوامل جنینی تاثیر به خصوصی در بروز پاچنبری دارند. این عامل شامل مشکلات در تشکیل استخوان‌ ها و عضلات پا در دوران جنینی می‌ باشد.
  • عوامل مربوط به رشد و توسعه: نقص در توسعه عضلات و استخوان ‌ها، نقص در رشد و توسعه نرم ‌افزاری و عوامل مربوط به فشار روی جنین در دوران بارداری می ‌توانند بر بروز پاچنبری تأثیرگذار باشند.

پاچنبری یا کلاب فوت، یک حالت قابل درمان است. با مراجعه به پزشک متخصص ارتوپدی، برنامه درمانی مناسب برای اصلاح شکل پا ها و استفاده از انواع ترازو ها و روش ‌های فیزیوتراپی، بهبود و تسهیل در حرکت و عملکرد پا ها را برای شما به دنبال دارد.

بیشتر بخوانید: پی آر پی زانو

علل بروز پاچنبری یا کلاب فوت

پیشگیری از بیماری پاچنبری

بیماری پاچنبری یا فلات فوت به علت عوامل ژنتیکی و محیطی پیچیده به وجود می آیند. این بیماری، رشد استخوان ها را در ناحیه پا تحت تاثیر قرار می دهد. همچنین باعث بد شکل شدن‌ ظاهر شما می شود.

تمامی افراد از ابتلاء فرزندان خود به این بیماری می ترسند. بانوان به خصوص مادران باردار به دنبال راهی برای کاهش بروز این مشکل هستند. برخی اقدامات پیشگیرانه در کاهش خطر بروز پاچنبری در موارد ذیل لیست کرده ایم، توجه کنید؛

  • مراقبت های قبل از بارداری: مراجعه به پزشک قبل از بارداری و انجام آزمون ‌های مورد نیاز، مصرف مکمل ‌های ویتامینی (مانند اسید فولیک) و حفظ سلامت عمومی برای ارتقای سلامت جسمی و روحی مادر بسیار مهم است.
  • اجتناب از عوامل محیطی: استفاده از الکل، مصرف مواد مخدر و مصرف دارو های ضد تشنج در دوران بارداری اجتناب شود. همچنین، مراقبت از سلامت عمومی و جلوگیری از عفونت ‌ها در دوران بارداری نیز می ‌تواند مفید باشد.
  • مراقبت ‌های درمانی: در صورتی که یکی از والدین مبتلا به پاچنبری یا فلات فوت است، مراجعه به متخصص ارتوپدی و مشاوره ژنتیکی قبل از بارداری می‌ تواند مفید باشد. در برخی موارد، انجام آزمون ‌های ژنتیکی در تشخیص و پیشگیری از بروز پاچنبری مفید است.
  • تشخیص زود هنگام و درمان: تشخیص و درمان زود هنگام، بهبود نتایج درمان را له دنبال دارد و مشکلات طولانی مدت شما را رفع می کند.

پاچنبری یا کلاب فوت، وضعیتی قابل درمان است. با تشخیص و درمان مناسب، بسیاری از مشکلات آن، کاهش می یابد. راهنمایی های پزشک متخصص خود را جهت درمان این بیماری دنبال کنید.

پیشگیری از بیماری پاچنبری

کنترل بیماری پاچنبری

کنترل بیماری پاچنبری یا کلاب فوت برای بهبود شرایط و کاهش تأثیرات آن بر روی زندگی فرد مبتلا مهم می باشد. شیوه درمان بیماری در بهینه سازی سلامت او موثر است. چند راهکار درمانی موثر برای کنترل این بیماری، عبارتند از؛

  • درمان های غیرجراحی: در بسیاری از موارد، پاچنبری با درمان غیرجراحی کنترل می‌ شود. استفاده از ترازو ها و دستگاه‌ های کمکی به شکل پا ها را تغییر می ‌دهند و بهبود در قرارگیری استخوان‌ ها و مفاصل را به همراه دارند.
  • فیزیوتراپی: فیزیوتراپی می ‌تواند بهبود در حرکت و عملکرد پا ها را تسهیل کند. تمرینات تقویتی، تمرینات تعادل و کشش عضلات و بافت ‌های نرم به بهبود استحکام و قابلیت حرکت پا ها نقش دارد.
  • جراحی: در برخی موارد، جراحی لازم است. تنظیم مجدد استخوان ‌ها، اصلاح عضلات و بافت ‌های نرم یا استفاده از پیچ ‌ها و پلاک ‌ها جهت حفظ موقعیت درست استخوان‌ ها در بهبود وضعیت شما نقش دارد.
  • پیگیری مداوم: با توجه به ماهیت مزمن پاچنبری یا کلاب فوت، پیگیری مداوم و مراجعات منظم به پزشک متخصص ارتوپدی بسیار مهم است. این امر به کنترل و پیشگیری از تغییرات بیشتر و بهبود کیفیت زندگی فرد کمک می‌ کند.
  • پشتیبانی روانی: برای فرد مبتلا به پاچنبری و خانواده ‌اش، پشتیبانی روانی و اطلاع ‌رسانی مناسب از اهمیت بالایی برخوردار است. ارائه اطلاعات و آموزش در مورد بیماری، روش ‌های درمان و منابع پشتیبانی به کاهش استرس آن ها نقش دارد.

کنترل بیماری پاچنبری

سخن پایانی

پاچنبری یا کلاب فوت از شایع ترین مشکلات اسکلتی_عضلانی است، که نوع قرارگیری استخوان‌ های پا را تغییر می دهد و باعث ایجاد ناسازی در بدن آن ها می شود.

جهت رفع این ناهنجاری به کلینیک دکتر یاسر نژادی مراجعه کنید. پزشکان ما مطابق با وضعیت بدنی بیمار، به طراحی برنامه درمانی او، می پردازند. بدین خاطر در مدت زمان مشخصی، ایمنی از دست رفته خود را به دست می آورید.

دکتر یاسر نژادی – متخصص ارتوپدی – جراح زانو

✵ انجام بیش از 200 جراحی اختصاصی تعویض مفصل زانو در سال با با بی حسی موضعی 

✵ تعویض مفصل زانو – PRP زانو – تزریق ژل زانو

برای دریافت نوبت ، مشاوره و معاینه جراحی تعویض مفصل زانو ، تماس بگیرید.