درمان آرتروز شدید با نورولیز اعصاب ژنیکولار زانو

درمان آرتروز شدید با نورولیز اعصاب ژنیکولار زانو از اهمیت بالایی برخوردار است، چرا که زانو درد مزمن همچنان یک شکایت رایج در بین بیماران می باشد و با افزایش طول عمر جمعیت سالمندان همچنان در حال رشد است.

راه‌ های جدید برای درمان شرایط درد مزمن، از جمله درد مزمن زانو، ضروری است، زیرا افزایش بیماری ‌های زمینه ای در مراجعین از کاندید شدن بیماران برای جراحی جلوگیری می‌کند.

آرتروز شدید زانو

در ابتدای بحث درمان آرتروز شدید با نورولیز اعصاب ژنیکولار زانو، به بررسی آرتروز شدید زانو می پردازیم. با افزایش سن جمعیت و پیشرفت هایی در افزایش طول عمر بیماران، یافتن راه هایی برای درمان درد مزمن زانو به صورت غیر تهاجمی و جراحی در افرادی که دارای بیماری های زمینه ای (مانند چاقی، عفونت، مصرف دخانیات، سرطان متاستاتیک و وضعیت قلبی ریوی به خطر افتاده) می باشند، بسیار مهم است.

این شرایط و بیماری های زمینه ای می تواند بیماران مبتلا به آرتروز را از کاندید جراحی خارج کند. در حالی که تزریق‌ های داخل مفصلی، فیزیوتراپی و عمل ‌ها به ‌طور سنتی به عنوان روش ‌هایی برای درمان زانو درد در نظر گرفته می ‌شوند (که همگی در شرایطی که می‌ توانند به طور مؤثر درمان شوند) اثربخشی طولانی‌ مدت و ایمنی انجام این روش ها محدود هستند.

اخیراً اعصاب ژنیکولی به دلیل نقشی که در عصب کشی کپسول مفصل قدامی زانو و همچنین رباط های داخل مفصلی و خارج مفصلی زانو دارند، مورد توجه بیشتری در درمان زانو درد قرار گرفته اند و درمان آرتروز با نورولیز اعصاب ژنیکولار زانو ایده آل به نظر می رسد.

آرتروز شدید زانو

نرولیزر زانو با فرکانس رادیویی RFA

نورولیز با فرکانس رادیویی (RFN) اعصاب ژنیکولی اخیراً به عنوان یک روش موثر برای کاهش درد زانو به ویژه در بیماران مبتلا به استئوآرتریت زانو یا درد پس از عمل پذیرفته شده است.

با این حال، RFN عصب ژنیکولار می‌تواند هزینه‌های بالای عمل و تجهیزات، زمان‌های طولانی ‌تر رویه، درد مرتبط با عمل و نرخ شکست بیش از 25 درصد ایجاد کند.

بیشتر بخوانید: فیزیوتراپی زانو

نقش اعصاب ژنیکولار زانو در درمان آرتروز

با وجود اینکه RFA روش موثری است، اما بر اساس دلایلی که در بالا ذکر شد، زیاد مورد استفاده قرار نمی گیرد. نورولیز عصب ژنیکولی به عنوان یک جایگزین بالقوه، کم هزینه و گزینه موثر برای تسکین درد مزمن زانو در بیماران دیده می شود و درمان آرتروز شدید با نورولیز اعصاب ژنیکولار زانو یک درمان ایده آل در نظر گرفته می شود.

گزارش‌های قبلی بر روی استفاده از الکل جهت انجام نرولیز متمرکز شده‌ یودند، اما استفاده از فنل نیز برای نورولیز ژنیکولی موثر می باشد و در این روش ها از چهار شاخه عصب ژنیکولی، سه شاخه به دلیل نزدیکی عصب ژنیکولار اینفرولترال به عصب پرونئال مشترک هدف قرار می گیرند.

نقش اعصاب ژنیکولار زانو در درمان آرتروز

نرولیز اعصاب ژنیکولار

در درمان آرتروز شدید با نورولیز اعصاب ژنیکولار زانو، نورولیز الکلی عصب ژنیکولار به عنوان یک جایگزین مناسب، مقرون به صرفه و گزینه موثر برای تسکین درد مزمن زانو در بیماران دیده می شود.

الکل و فنل بهترین گزینه برای نورولیز اعصاب ژنیکولی هستند که در درمان زانو درد مزمن در بیمارانی مورد استفاده قرار می گیرند که در درمان ‌های متعدد از جمله جراحی شکست خورده‌اند یا جراحی دیگر گزینه‌ مناسبی برای درمان نیست.

برخی از مزایای بالقوه فنل برای درمان آرتروز با نورولیز اعصاب ژنیکولار زانو، شامل محلی سازی بیشتر با توجه به ویسکوزیته بالاتر، خواص بی حسی موضعی برای کاهش ناراحتی رویه و میزان کمتر نوریت در مقایسه با الکل مطلق است. اما یک عیب احتمالی فنل این است که باید آن را ساخته و نگه داری نمود، در حالی که الکل مطلق به راحتی در ویال ها در دسترس است.

مزایای نرولیز اعصاب ژنیکولار زانو در درمان آرتروز

 RFA با موفقیت به بیماران ، تسکین قابل توجه و پایداری از درد مزمن زانو ارائه کرد. با وجود این، RFA همچنین با هزینه، تجهیزات بالا و مدت زمان طولانی تر عمل همراه است.

نورولیز شیمیایی اعصاب ژنیکولار این پتانسیل را دارد که در مقایسه با RFA، مزایای بیشتری را ارائه دهد. این مزایا شامل موارد زیر است:

  • هزینه کم
  • سهولت عمل
  • نیاز به پشتیبانی و مراقبت کمتر
  • پتانسیل برای نورولیز گسترده تر (بسته به حجم تزریق)

مزایای نرولیز اعصاب ژنیکولار زانو در درمان آرتروز

تکنیک نرولیز اعصاب ژنیکولار زانو

تکنیک مورد استفاده برای درمان آرتروز شدید با نورولیز اعصاب ژنیکولار زانو، بین سونوگرافی یا راهنمایی فلوروسکوپی به ترجیح پزشک متفاوت است.

در این روش عمدتاً از فلوروسکوپی برای قرار دادن سوزن‌ های 3.5 اینچی Quinke با گیج 22 در محل اتصال متافیز فمورال و اپی ‌فیز برای هدف قرار دادن اعصاب ژنیکولار فوق ‌و مدیال و فوق ‌الطرف و در محل اتصال متافیزیک تیبیا داخلی برای هدف قرار دادن متافیزیس تیبیا و epiphysis استفاده می‌کنند.

عوارض نرولیز اعصاب ژنیکولار زانو

هنوز خطرات احتمالی برای درمان آرتروز شدید با نورولیز اعصاب ژنیکولار زانو وجود دارد، این عوارض شامل موارد زیر است:

  • درد در محل تزریق
  • عفونت
  • افزایش درد پس از آن
  • خونریزی
  • سرگیجه
  • حالت تهوع
  • واکنش های آلرژیک به داروهای بیهوشی
  • عدم موفقیت به دلیل مشکلات آناتومیک یا عدم شناسایی عصب

کلام پایانی

زانو درد مزمن ناشی از آرتروز بیش از 20 میلیون بزرگسال را تحت تاثیر قرار می دهد، با این وجود تعداد زیادی از افراد هستند که به دلیل BMI، سن یا سایر بیماری های زمینه ای کاندید عمل های تهاجمی نیستند.

شاخه ‌های عصب ژنیکولار، به استثنای عصب ژنیکولار تحتانی جانبی، به دلیل نگرانی در مورد آسیب شایع عصب پرونئال، در درمان زانو درد مزمن در این افراد امیدوارکننده بوده‌اند. لذا درمان آرتروز شدید با نورولیز اعصاب ژنیکولار زانو پر اهمیت و کاربردی به نظر می رسد.

نورولیز عصب ژنیکولار یک گزینه درمانی کم ‌هزینه و موثر برای درد مزمن زانو در مقایسه با سایر روش‌های درمانی از جمله RFA است. به طوری که تسکین درد فوری از 75 تا 100 درصد تسکین کلی درد بلافاصله پس از عمل به دست آمد و در پیگیری بیش از یک هفته بعد ادامه یافت.

اگر از درد زانو رنج می برید و به دنبال درمان آرتروز با نورولیز اعصاب ژنیکولار زانو هستید، می توانید با مراجعه به وب سایت دکتر یاسر نژادی و تکمیل اطلاعات فردی خود، برای تعیین وقت مشاوره اقدام نمایید.

دکتر یاسر نژادی – متخصص ارتوپدی – جراح زانو

✵ انجام بیش از 200 جراحی اختصاصی تعویض مفصل زانو در سال با با بی حسی موضعی 

✵ تعویض مفصل زانو – PRP زانو – تزریق ژل زانو

برای دریافت نوبت ، مشاوره و معاینه جراحی تعویض مفصل زانو ، تماس بگیرید.