علت درد لگن و راه های درمان آن

مقاله علت درد لگن و راه های درمان آن در بین بیمارانی با استقبال گرمی رو به رو شد. این مشکل استخوانی، بسیار درد آور و غیر قابل تحمل است. این استخوان بزرگ نیز در اثر انجام فعالیت های نادرست، آسیب می بیند.

اکثر اوقات درد لگن ناشی از ترک خوردگی یا مشکلات استخوانی در این ناحیه می باشد. این مشکل علاوه بر ایجاد درد در نشیمن گاه بر دیگر اعضای بدن فرد مثل کشاله ران، پا ها و زانو ها فشار وارد می کند.در ادامه درباره علائم و چگونگی برطرف کردن درد لگن صحبت می کنیم، با ما همراه شوید.

علل اصلی درد در لگن چیست؟

علت درد لگن و راه های درمان آن از پرمخاطب ترین مباحث پزشکی است. این مشکل بسیار سخت و آزاردهنده می باشد. افرادی که از درد لگن رنج می برند، حتی نشستن نیز برای آن ها درد آور می باشد.

آسیب های عضلانی و اسکلتی، مشکلات درون ‌ریز، التهابات، عفونت ‌ها و مشکلات تناسلی از علل اصلی بروز این ناهنجاری هستند. در موارد ذیل به صورت خلاصه درباره این مشکلات صحبت می کنیم، توجه داشته باشید؛

  • مشکلات عضلانی و اسکلتی: این مشکل شامل؛ کشیدگی عضلات، کمردرد، آرتروز، شکستگی استخوان، کیست ‌های مفصلی و آسیب به بافت‌ های نرم در منطقه لگن است.
  • التهابات و عفونت ‌ها: در مبحث علت درد لگن و راه های درمان آن، دلایل اصلی بروز این مشکل ذکر می شود. التهاب و عفونت هایی نظیر؛ التهاب مفصل، التهاب حفره لگنی (پریتونیت)، التهاب لگنی (پلوریسی)، عفونت مجاری ادراری و التهاب رحم و تخمدان ‌ها (سلپینگیت) عامل اصلی پیدایش این مشکل هستند.
  • مشکلات درون ‌ریز: برخی از مشکلات درون ‌ریز مانند؛ سنگ کلیه، آسیب مجاری ادراری، التهاب مثانه (سیستیت)، التهاب روده بزرگ (کولیت) و التهاب روده کوچک (ایلیت) به شکل گیری درد در ناحیه لگن کمک می کنند.
  • مشکلات تناسلی: التهاب رحم و تخمدان ‌ها، عفونت ‌های قارچی یا باکتریایی، تشکیل توده‌ های رحمی (فیبروم)، عفونت ‌های آمبولیک و پیوند تخمدان می ‌توانند به درد در لگن منجر شوند.

علت درد لگن و راه های درمان آن به شرایط فیزیکی فرد و شدت بیماری بستگی دارد. اگر درد این ناحیه بیش از آستانه تحمل تان می باشد، در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید.

علت درد لگن و راه های درمان آن

علائم بروز درد در لگن

در این بخش از مقاله علت درد لگن و راه های درمان آن، درباره علائم بروز این مشکل صحبت می کنیم. علائم بروز درد در ناحیه لگن متفاوت است. همانطور که در مطالب پیش نیز اشاره شد، علل بروز این درد به مشکلات اسکتی_عضلاتی، التهاب ها، مشکلات تناسلی و… بستگی دارد.

برای پیشگیری از ابتلاء به این بیماری و مقابله بهتر با آن، شناخته علائم بیماری به شما کمک می کند. برخی از علائم رایج درد در لگن عبارتند از؛

  • درد حاد یا تیز در لگن: احساس درد شدید و ناگهانی در منطقه لگن از علائم بروز این ناهنجاری است. این درد به صورت شلوغ، برشی یا سوزشی می باشد.
  • درد مزمن در لگن: در برخی موارد، درد در لگن مداوم یا مزمن است. این نوع درد شدید یا خفیف می باشد، در اثر گذر زمان بد تر یا بهبود می یابد.
  • تشدید درد با فعالیت: درد لگن شما در هنگام حرکت، تغییر وضعیت بدن یا فعالیت ‌های روزمره تشدید می شود.
  • درد در مناطق مجاور: مقاله علت درد لگن و راه های درمان آن، جامع و آموزنده می باشد. در برخی موارد، درد در این ناحیه به مناطق مجاور مانند؛ کمر، باسن، شکم یا ناحیه تناسلی گسترده می شود.
  • تغییرات در تمثیلات: درد باعث تغییرات در تمثیلات شما می شود. شما در این ناحیه احساس تورم، سختی، گرما یا سردی خواهید داشت.

علائم دیگری همراه با درد لگن، سلامت شما را تهدید می کند. تب، تورم، خونریزی غیرطبیعی، تغییرات در مدفوع یا ادرار، تغییرات در دوره قاعدگی و مشکلات تناسلی از جمله علائم بروز این اختلال در ناحیه لگن است. علت درد لگن و راه های درمان آن را از پزشک متخصص جویان شوید، تا آنان متناسب با وضعیت شما، برنامه درمان را طراحی کنند.

بیشتر بخوانید: فیزیوتراپی زانو

راه های پیشگیری از بروز درد در لگن

در این قسمت از مقاله پرطرفدار درد لگن و راه های درمان آن، راه های پیشگیری از ابتلاء به این بیماری را شرح می دهیم. پیشگیری، راهی ایمن برای مبارزه با بیماری ها و آسیب های جسمانی و روانی است.

درد لگن، طاقت فرسا است. این مشکل علاوه بر تحمیل درد بسیار، حرکت شما را محدود می کند. برای پیشگیری از ابتلاء به این بیماری، اقدامات زیر را انجام دهید؛

  • حفظ وزن سالم: چاقی عامل اصلی بروز درد در لگن می باشد. حفظ وزن سالم و فعالیت بدنی منظم به کاهش فشار و استرس بر روی لگن کمک می کند.
  • تمرینات ورزشی منظم: تمرینات ورزشی مانند پیاده‌ روی، شنا، یوگا و تمرینات تقویتی عضلانی، عضلات لگن را تقویت کرده و احتمال ابتلاء به این بیماری را در فرد کاهش می دهد.
  • استفاده از فناوری صحیح: در صورتی که برای مدت طولانی نشسته یا ایستاده اید، از فناوری صحیح مانند میز کار قابل تنظیم یا صندلی ‌های ارگونومیک استفاده کنید، تا فشار و تنش روی لگن کم شود.
  • بهره گیری از تکنیک ‌های آرامش بخش: تکنیک ‌های آرامش بخش مانند؛ تنفس عمیق، مدیتیشن و یوگا به کاهش استرس و فشار روانی کمک خواهند کرد و در نتیجه درد را کاهش می دهند.
  • جلوگیری از آسیب ‌ها و تروما: مقاله علت درد لگن و راه های درمان آن به شما کمک می کند، تا علل اصلی بروز این مشکل را متوجه شوید. در فعالیت‌ های ورزشی یا روزمره از استفاده از تجهیزات محافظ مثل؛ کفش مناسب، تجهیزات حفاظتی و فناوری صحیح از آسیب ‌ها و تروما در منطقه لگن جلوگیری کنید.
  • مراقبت از روزمرگی: رعایت روش ‌های اصولی برای جا به جایی و برداشتن اشیاء سنگین و همچنین استفاده از تکنیک‌ های صحیح برای خم شدن و تکان دادن از درد لگن پیشگیری می کنند.

علت درد لگن و راه های درمان آن به صورت دقیق از عهده شما خارج است. اگر به دنبال رهایی از بند این بیماری هستید، به پزشک ارتوپد مراجعه کنید.

راه های پیشگیری از بروز درد در لگن

روش های درمان درد لگن

مبحث علت درد لگن و راه های درمان آن، راهکاری موثر برای بازیابی انرژی از دست رفته تان، پیش روی شما قرار می دهد. توان درمان درد در لگن بستگی به علت اصلی درد و شدت آن دارد. برخی از روش‌ های درمانی معمول برای رهایی از این مشکل، در موارد ذیل توضیح داده می شود؛

  • استراحت و آرامش: در برخی موارد، استراحت و آرامش به کاهش درد در لگن کمک می کند. استراحت در مواقع تشدید درد و جلوگیری از فعالیت ‌های سنگین، در کاهش درد شما مفید خواهد بود.
  • دارو ها: برخی دارو ها، درد های این ناحیه را از کنترل می کنند. معمولاً ضد التهاب‌ ها غیر استروئیدی (NSAIDs) مانند؛ ایبوپروفن و پاراستامول برای درد های این ناحیه توسط می شود. در موارد شدید تر نیز پزشک مختصص دارو های ضد التهابی قوی ‌تر، آنتی ‌دپرسانت ‌ها یا مرکبات مربوط به عصب‌ شناسی را توصیه می کند.
  • فیزیوتراپی: مبحث علت درد لگن و راه های درمان آن به شما کمک می کند، تا با در دت زنان مشخصی، سلامت خود را به دست بیاورید. جلسات فیزیوتراپی به تقویت عضلات لگن، کاهش التهاب و بهبود نرمی بافت‌ های لگن کمک کند. تمرینات تقویتی، تمدید عضلانی و تکنیک‌ های آرامش بخش همچون؛ ماساژ و درمان های حرارتی می ‌توانند مفید باشند.
  • تزریقات موضعی: در برخی موارد، تزریقات موضعی مانند؛ استفاده از استروئید ها یا آنالژزیک‌ ها در تسکین درد لگن موثر است. این تزریقات به صورت مستقیم در ناحیه لگن صورت می گیرد.
  • درمان عفونت‌ ها: در صورتی که درد در لگن ناشی از عفونت باشد، ابتدا باید توده عفونتی برطرف گردد. در این صورت، پزشک دارو های ضد بیوتیک تجویز کند.
  • جراحی: علت درد لگن و راه های درمان آن مختلف می باشد. در برخی موارد شدید، جراحی لازم است. جراحی ‌های ترمیمی، جراحی برداشتن توده ‌ها و ترمیم تناسلی در بازیابی توان حرکتی بیماران موثر است.

علت درد لگن و راه های درمان آن را از پزشکان و مشاورین جویا شوید. آنان به شما کمک می کند، تا با وجود مشکلات بسیار، در مسیر بهبودی قرار بگیرید.

سخن پایانی

مقاله علت درد لگن و راه های درمان آن در بهبودی شما نقش دارد. این مشکل قابل درمان است. اگر به دنبال راهی موثر با کمترین عوارض هستید، به مجموعه بزرگ دکتر یاسر نژادی مراجعه کنید. کارشناسان این موسسه، همگی نخبه و مجرب هستند. آنان می توانند سلامت شما را بازیابی کنند و آثار درد را از بدن تان بزدایند.

دکتر یاسر نژادی – متخصص ارتوپدی – جراح زانو

✵ انجام بیش از 200 جراحی اختصاصی تعویض مفصل زانو در سال با با بی حسی موضعی 

✵ تعویض مفصل زانو – PRP زانو – تزریق ژل زانو

برای دریافت نوبت ، مشاوره و معاینه جراحی تعویض مفصل زانو ، تماس بگیرید.