کیست بیکر چیست و چگونه درمان می شود؟

کیست بیکر پدیده ای است، که باعث اختلال در ناحیه زانو می شود. این نوع کیست ها مملوء از مایع هستند. در پشت زانو برآمدگی بد فرمی ایجاد می کنند، که در حین حرکت و فعالیت های شدید، درد و ناراحتی برای فرد به همراه دارد.

این مشکل توانایی حرکت را از فرد سلب می کند. افراد بالغ بعد از درگیری با این مشکل، حتی از پس انجام حرکت های معمول خود نیز برنمی آیند. آرتروز، پارگی مفصل و منیسک از جمله آسیب هایی است، که مبتلایان این بیماری با آن درگیر هستند.

در ادامه شرایط درمان این کیست و روش های پیشگیری از ابتلاء به این بیماری را توضیح می دهیم، با ما همراه شوید.

کیست بیکر زانو چیست؟

کیست بیکر (انگلیسی: Baker’s cyst) یک نوع توده آبی در ناحیه پشت زانو است، که به صورت یک کیسه پر از مایع می‌ باشد. این توده اغلب در پشت زانو و در ناحیه پشتی مفصل زانو قرار می ‌گیرد. به دلیل وجود این کیست در مفصل زانو، مشکلات متعددی در حرکت گریبان گیر فرد می شود.

بیکر زانو نتیجه ‌ی ترشح بیش از حد مایع مفصل زانو است، که باعث ایجاد توده ‌ای در ناحیه پشتی زانو می‌ گردد. التهاب مفصل زانو، آسیب یا ترمیم ناقص آن باعث بروز این مشکل می شود.

اغلب، در صورتی که کیست بیکر وجود داشته باشد، فشار و درد در ناحیه پشتی زانو به وجود می آید و در برخی موارد توده آن، قابل لمس است. در بیشتر موارد، بیکر زانو خطر جدی برای سلامتی ندارد و خود به خود بهبود می یابد.

جهت بازیابی سلامت خود، باید به درمان این توده آبی بپردازید. علائم مشکل ‌ساز شدید و محدودیت بیش از اندازه در حرکت زانو به مرور زمان رفع نمی شود، نیاز به دارو درمانی یا جلسات فیزیوتراپی دارد. در صورتی که دیگر نمی توانید درد زانو را تحمل کنید، در اسرع وقت مشکل خود را با یک متخصص ارتوپد در میان بگذارید.

کیست بیکر زانو چیست؟

علائم بارز کیست بیکر زانو

با شناخت علائم کیست بیکر از سلامت خود مطمئن شوید. این مشکل با این که مربوط به ناحیه زانو است، با این حال ایمنی و سلامت کل بدن را بر هم می ریزد. زانو ها، وزن کل بدن را تحمل می کنند.

د صورتی که مفصل آن تحت تاثر بیماری هایی مثل، پارگی منیسک یا کیست های بیکر شود، نمی تواند آن طور که باید وزن شخص را تحمل کند. به همین خاطر حتی یک فشار کوچک نیز باعث فروپاشی سیستم ایمنی شخص می شود. موارد ذیل علائم این بیماری را نشان می دهند؛

1.    توده در ناحیه پشت زانو:

یک توده قابل لمس در ناحیه پشتی زانو تشکیل می دهد، که علامت اولیه کیست بیکر زانو است.

2.    درد و تورم:

در برخی موارد، این توده آبی باعث درد و تورم در ناحیه پشتی زانو می شود. این علائم معمولاً در صورت بزرگ بودن کیست یا وجود التهاب مفصل زانو شدید تر خواهند بود.

3.    محدودیت در حرکت زانو:

در بعضی موارد، این مشکل محدودیت در حرکت زانو را برای فرد به دنبال دارد. علت آن، فشار بسیار توده بر روی بافت‌ های اطراف و یا اختلال در حرکت مفصل زانو می باشد.

بیشتر بخوانید: تزریق ژل زانو

4.    احساس سفتی و فشار در ناحیه پشتی زانو:

بیکر زانو باعث ایجاد احساس سفتی و فشار در ناحیه پشتی این ناحیه می شود.

5.    علائم مرتبط با مشکلات مفصل زانو:

به عنوان مثال، در صورتی که کیست بیکر ناشی از التهاب یا آسیب مفصل زانو ایجاد شده باشد، علائم دیگری مانند؛ درد، سفتی، تورم در مفصل زانو، سلامت فرد را درگیر می کند. در چنین وضعیتی فورا به یک مختصص مراجعه کنید.

پزشک با بررسی و انجام آزمون ‌های تشخیصی، شدت کیست بیکر را تعیین می کند. سپس مطابق با وضعیت شما بهترین درمان ممکن را به شما پیشنهاد می دهد.

علائم بارز کیست بیکر زانو

راه های پیشگیری از ابتلاء به کیست بیکر زانو

برخی اقدامات پیشگیرانه خطر ابتلا به کیست بیکر را در شما کاهش می دهد. بیماری، سطح سلامت عمومی شما را پایین می آورد. آگاهی از بیماری ها و چگونگی جلوگیری از بروز آن به شما کمک می کند، تا بر مشکلات جسمانی و روانی غلبه کنید.

کیست های آبی که در مفصل زانو تشکیل می شوند، آسیب سختی به بافت و عضله این ناحیه وارد می کند. راه های پیشگیری از این بیماری بسیار است. در موارد زیر موثر تری روش های آن را توضیح می دهیم؛

·         مدیریت مشکلات مفصل زانو:

بهداشت و مراقبت مناسب از مفصل زانو به کاهش خطر ابتلا به کیست بیکر زانو کمک می کند. فعالیت‌ های ورزشی مناسب و تکنیک‌ های صحیح زانو در تقویت عضله و استخوان های این ناحیه موثر است. در صورت وجود مشکلاتی مثل؛ التهاب و تورم در این ناحیه به پزشک مراجعه کنید.

·         تقویت عضلات پا و زانو:

تقویت عضلات پا و زانو می تواند استحکام و پشتیبانی مناسب برای مفصل زانو ایجاد کنند و خطر ابتلا به کیست بیکر را کاهش دهد. انجام تمرینات تقویتی مانند؛ انقباض و رها شدن عضلات ران و پا، تمرینات تعادل و استقامت مفید است. در این زمینه، مراجعه به یک فیزیوتراپیست نیز به شما کمک می کند.

·         کنترل وزن:

حفظ وزن سالم و کاهش وزن در صورت لزوم، فشار زیاد بر مفصل زانو را کاهش داده و خطر ابتلا به این بیماری را کاهش می دهد.

·         جلوگیری از آسیب‌ های زانو:

اجتناب از ضربه ‌ها، فشار ها و آسیب ‌های مستقیم به زانو به جلوگیری از ایجاد مشکلات مفصل زانو و بروز کیست از نوع بیکر، کمک می کند. استفاده از وسایل حفاظتی مانند؛ دستکش ‌ها و نیلون ‌های زانو نیز مفید است.

·         استفاده از تکنیک‌ های استراحت:

از انجام فعالیت های سنگین مانند؛ دویدن و پیاده ‌روی، تعادل بین استراحت و فعالیت، استفاده از تکنیک ‌های صحیح برای حرکات زانو توجه کنید. با اتخاذ اقدامات پیشگیرانه مناسب، خطر ابتلا به کیست بیکر زانو را کاهش پیدا می کند.

بیشتر بخوانید: پی آر پی زانو

چگونگی درمان کیست بیکر زانو

درمان کیست بیکر زانو بستگی به شدت علائم و اثر گذاری بر روی کیفیت زندگی فرد دارد. در بعضی موارد، این مشکل به طور خود به خود بهبود می ‌یابد و دیگر نیازی به درمان های خاص ندارد. اما در صورتی که علائم مشکل ‌ساز باشند، یا توده در زانو بزرگ شود، باید بیمار تحت نظر پزشک قرار بگیرد. درمان کیست زانو طبق موارد ذیل انجام می شود؛

درمان تحت مشاوره پزشک: در صورتی که کیست بیکر زانو علائم شدیدی داشته باشد، یا باعث محدودیت در حرکت زانو شود، پزشک مسئول، شیوه درمان را تغییر می دهد. تحت درمان خاصی قرار بگیرید. درمان آن شامل؛ مصرف ضد التهاب‌ ها، استفاده از دارو های محلی، تزریق مایعات ضد التهاب یا استفاده از کیسه ‌های یخ می باشد.

فیزیوتراپی: فیزیوتراپی به کاهش درد و تورم در ناحیه زانو کمک کند. این نوع جلسات با این که درد آور است، اما در کاهش عوارض این بیماری نقش دارد. تمرینات تقویتی و انعقادی عضلات پا و زانو، تمرینات کششی و تمرینات تعادل از جمله حرکاتی هستند، که بر روند بهبودی این بیماری تاثیر دارد. همچنین فیزیوتراپیست، ماساژ این ناحیه را نیز به بیمار و خانواده اش می آموزد.

جراحی: در موارد شدید تر که وضعیت بیمار سخت تر است، پزشکان، جراحی را برای بهبود وضعیت بیمار انتخاب می کنند. در این روش، کیست بیکر زانو جراحی و تخلیه می‌ شود. در صورت لزوم، علت اصلی مشکل را درمان می کنند.

برای تشخیص صحیح و درمان مناسب این بیماری به پزشک متخصص مراجعه کنید. پزشک شما با بررسی علائم و انجام آزمون ‌های لازم، تشخیص خود را با بیمار در میان می گذارد. بر اساس شدت و خصوصیات کیست، درمان مناسب را توصیه خواهند کرد.

چگونگی درمان کیست بیکر زانو

سخن پایانی

کیست بیکر، مشکلی سخت اما قابل درمان است، که توان حرکت زانو را از بیمار سلب می کند. این مشکل سطح سلامت عمومی بدن را تا حد قابل توجهی کاهش می دهد. گر به دنبال درمان این توده هستید، مجموعه دکتر یاسر نژادی به کمک شما می آید.

در این کلینیک معتبر شما زیر نظر کادری مجرب و توانمند معالجه می شود. تا به امروز بیش از صد ها نفر در این مجموعه درمان تحت درمان قرار گرفتند. تمامی آن ها شاید ترسان پا به کلینیک دکتر یاسر نژادی گذاشتند، اما خوشحال و راضی مجتمع را ترک کردند.

دکتر یاسر نژادی – متخصص ارتوپدی – جراح زانو

✵ انجام بیش از 200 جراحی اختصاصی تعویض مفصل زانو در سال با با بی حسی موضعی 

✵ تعویض مفصل زانو – PRP زانو – تزریق ژل زانو

برای دریافت نوبت ، مشاوره و معاینه جراحی تعویض مفصل زانو ، تماس بگیرید.