نقرس چیست؟؛ علت، پیشگیری، تشخیص و درمان

نقرس چیست؟ برای بسیاری از افراد سوال است. این بیماری ناشی از مصرف بیش از حد گوشت قرمز حاصل می شود. افزایش میزان اوریک اسید خون، تعادل هورمون ها و آنزیم های بدن را برهم می ریزد.

درد مفاصل، التهاب بیش از حد استخوان ها، قرمزی و سوزش در مفصل از نشانه های نقرس هستند. این مشکل باعث ایجاد اختلال در عملکرد اعضای مختلف بدن همچون؛ کلیه و مثانه می شود.

در ادامه درباره علل و راه های پیشگیری بیماری نقرس صحبت می کنیم، با ما همراه شوید.

نقرس چیست؟

پرسش نقرس چیست؟ در مورد ماهیت و عملکرد این بیماری توضیح می دهد. نقرس، یک بیماری التهابی مزمن است، که ناشی از انباشته شدن اسید اوریک در بدن است. در این بیماری، سطح اسید اوریک در خون بالا می ‌رود و بلور های اورات که ناشی از این اسید هستند، در مفاصل و بافت ‌های دیگر بدن تجمع شده و باعث التهاب و درد شدید می ‌شوند.

علت اصلی نقرس، تولید بیش از حد این اسید در بدن است، یا ناتوانی کلیه ‌ها در تخلیه این اسید از بدن می باشد. عوامل مختلفی از جمله؛ تغذیه نادرست، ژنتیک، چاقی، مصرف بیش از حد الکل، استفاده از داروهای خاص (مانند دیورتیک‌ ها) و بیماری ‌هایی مانند؛ فشار خون بالا و دیابت در شکل گیری این بیماری موثر هستند.

علائم نقرس شامل درد و التهاب شدید در مفاصل (عموماً در مفصل بزرگ پا اول)، تورم، گرمی و قرمزی مفصل است. همچنین، در بعضی موارد تشکیل کیست‌ های کوچک در ناحیه مفصلی و روده‌ های ناحیه مثانه را نیز به همراه دارد.

نقرس چیست؟

بیشتر بخوانید: مشاوره رایگان ارتوپد

علل ابتلاء افراد به بیماری نقرس

در این بخش از مقاله نقرس چیست؟ درباره علل ابتلاء افراد به این بیماری بحث می کنیم. بیماری نقرس عمدتاً به افزایش سطح اسید اوریک در خون مربوط می شود. این اسید برای انجام بسیاری از واکنش های شیمیایی بدن، لازم است. در صورتی که میزان آن، بیش از حد مجاز باشد، در آینده فرد را درگیر بیمار نقرس می کند.

تشکیل بلور های اورات در مفاصل و بافت‌ های دیگر بدن از اثرات ابتلاء فرد به این بیماری سخت است. نقرس نوعی ناهنجاری در خون است، که باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن می شود. موارد ذیل علل اصلی این بیماری را نشان می دهد؛

  • تولید بیش از حد اسید اوریک: علت اصلی بیماری نقرس در بیشتر موارد، تولید بیش از حد اسید اوریک در بدن است. این عامل به دلیل ایجاد مشکل در فرایند های متابولیکی در کبد و کلیه ‌ها یا ن ناتوانی اعضای بدن در تخلیه آن از بدن مربوط می شود.
  • عوامل ژنتیکی: وجود بیماری نقرس در تاریخچه خانوادگی، نشان دهنده وجود عوامل ژنتیکی در بروز این بیماری است. در برخی افراد، وراثت ژنتیکی باعث افزایش تولید اسید اوریک می شود.
  • تغذیه نادرست: در این بخش از مقاله نقرس چیست؟ درباره تاثیرات تغذیه نادرست بر روند رشد و شکل گیری این بیماری صحبت می کنیم. مصرف مواد غذایی با سطح بالای پورین (مانند؛ گوشت قرمز، میگو، ماهی چرب، قارچ و آجیل) منجر به افزایش سطح اسید اوریک در بدن شود. همچنین، مصرف بیش از حد الکل نیز می‌تواند عامل افزایش این اسید باشد.
  • چاقی: چاقی و اضافه وزن باعث افزایش تولید اسید اوریک در بدن می شود و خطر بروز بیماری نقرس را در افراد بالا می برند.
  • و…

مقاله نقرس چیست؟ به شما کمک می کند، علل اصلی این بیماری بشناسید. شناخت اولین گام برای مقابله با بیماری های مزمن است.

راه های پیشگیری به بیماری نقرس

مبحث نقرس چیست؟ بسیار آموزنده و مفید می باشد. بیماری نقرس در صنعت پزشکی به عنوان بیماری ثروتمندان شناخته شده است. در دنیای امروز، تنها قشر مرفه جامعه توانایی خرید محصولات گوشتی را دارند.

اکثر مبتلایان این بیماری از قشر ثروتمندان است. برای پیشگیری از بیماری نقرس و کاهش خطر ابتلا به آن، اقدامات زیر را انجام دهید؛

  • تغذیه سالم: پرسش نقرس چیست؟ راه های رهایی از بند این بیماری را به شما یاد می دهد. مصرف یک رژیم غذایی سالم که شامل؛ پورین مفید (مواد غذایی که سبب افزایش سطح اسید اوریک می ‌شوند) و فقیر در مواد محرک مانند؛ الکل مناسب برای وعده های غذایی شما است. میوه ‌ها و سبزیجات، ماهی‌ های چرب، آجیل‌ ها و میوه ‌های خشک را در رژیم غذایی خود به میزان مناسب مصرف کنید.
  • مدیریت وزن: حفظ وزن سالم به کاهش خطر بروز بیماری نقرس کمک می کند. افزایش وزن می‌ تواند سطح اسید اوریک را در بدن افزایش داده و خطر ابتلا به نقرس را افزایش دهد.
  • مصرف متعادل مایعات: مصرف میزان کافی آب و سایر مایعات به تخلیه اسید اوریک از بدن نقش دارد. همچنین، مصرف مایعات از تشکیل بلور های اورات در مفاصل جلوگیری می کند .
  • مدیریت استرس: استرس منجر به افزایش سطح اسید اوریک در بدن می شود. بنابراین، استفاده از روش‌ های مدیریت استرس مانند؛ تمرینات روزانه، ماساژ، یوگا و روش ‌های تنفس می ‌تواند در کنترل این بیماری مفید.
  • مصرف میزان متعادل الکل: در پاسخ به سوال نقرس چیست؟ درباره میزان مصرف فرآورده های الکلی صحبت می کنیم. مصرف میزان متعادل الکلی به کاهش خطر ابتلا به بیماری نقرس کمک می کند. مصرف مفرط الکل، تولید اسید اوریک را افزایش می دهد.
  • مراقبت های دارویی: برخی دارو ها بر میزان سطح اسید اوریک می افزایند. اگر داروی خاصی مصرف می‌ کنید، با پزشک خود درباره تأثیر آن بر سطح این اسید در خون جویا شوید و نگرانی خود را با او در میان بگذارید.

علل ابتلاء افراد به بیماری نقرس

بیشتر بخوانید: بهترین ارتوپد در تهران

راه های تشخیص بیماری نقرس

در این بخش از مقاله نقرس چیست؟ چگونگی تشخیص این بیماری را بیان می کنیم. تشخیص بیماری نقرس عموماً با استفاده از تاریخچه بیماری، بررسی علائم و علائم بالینی، و انجام آزمایش‌ های تشخیصی صورت می ‌گیرد. راه ‌های تشخیص بیماری نقرس عبارتند از؛

  • سوابق پزشکی و مصاحبه: پزشک شما درباره علائم و نشانه ‌هایی که شما تجربه می‌ کنید، تاریخچه خانوادگی بیماری نقرس، تغذیه، میزان مصرف الکل و داروهایی که می خورید، بیماری شما را تشخیص می دهد.
  • بررسی فیزیکی: پزشک، مفاصل بیمار را بررسی می کند و به ارزیابی تورم، درد، گرمی و قرمزی آن می پردازد. را ارزیابی کند.
  • آزمایش خون: بررسی سطح اسید اوریک در خون می‌ تواند به تشخیص بیماری نقرس کمک کند. سطح بالای اسید اوریک در خون نشان دهنده افزایش ریسک بروز نقرس است. همچنین، این آزمایش برای بررسی سطح انزیم ‌ها و دیگر علائم التهابی نیز انجام می شود.
  • آزمایش مایع مفصلی: مقاله نقرس چیست؟ راهنایی عالی برای شناخت بهتر این بیماری است. در صورت تشخیص نامطلوب بیماری نقرس، مایع مفصلی را از مفصل مبتلا برداشت کرده و آن را برای بررسی بلور های اورات مورد آزمایش و بررسی قرار می دهند. اگر بلور های اورات در مایع مفصلی یافت شوند، این به تشخیص نقرس کمک می‌ کند.

راه های تشخیص بیماری نقرس

درمان بیماری نقرس

در پاسخ به پرسش نقرس چیست؟ درباره چگونگی درمان آن صحبت می کنیم. درمان بیماری نقرس شامل مدیریت حملات نقرس و کنترل سطح اسید اوریک در بدن است. هدف اصلی درمان بیماری نقرس، کاهش التهاب و درد مفاصل مبتلا و کاهش تولید و تجمع بلور های اورات است. از برترین روش ‌های درمان این بیماری می توان به موارد ذیل اشاره کرد؛

  • دارو ها: در پاسخ به سوال نقرس چیست؟ دارو های مناسب این بیماری را معرفی می کنیم.

– ضد التهاب ‌های غیراستروئیدی (NSAIDs): داروهایی مانند؛ ایبوپروفن و ناپروکسن می‌ توانند در کاهش درد و التهاب مفاصل مفید باشند.

– کورتیکو استروئید ها (کورتیکوستروئید ها): داروهایی همچون؛ پردنیزولون و متیل پردنیزولون در کاهش التهاب و درد مفاصل موثر هستند.

– آلوپورینول (Allopurinol): این دارو با کاهش تولید اسید اوریک در بدن، به کنترل سطح اسید اوریک کمک می‌ کند.

– فبوکستات (Febuxostat): این دارو نیز مانند آلوپورینول، تولید اسید اوریک را کاهش می ‌دهد.

– پروبنسید (Probenecid): این دارو با افزایش تخلیه اسید اوریک از بدن، به کنترل سطح اسید اوریک کمک می‌ کند.

  • تغییرات در رژیم غذایی:

– کاهش مصرف مواد غذایی با سطح بالای پورین (مانند؛ گوشت قرمز، میگو، ماهی چرب، قارچ و آجیل) در کنترل سطح مجاز این اسید نقش دارد.

– افزایش مصرف میوه ‌ها و سبزیجات، که دارای خواص ضد التهابی و ضد اکسیدانی هستند، مفید می باشد.

– مصرف میزان کافی آب و مایعات به تخلیه بهتر این اسید از بدن کمک می کند.

  • تغییر سبک زندگی: پرسش نقرس چیست؟ سبک زندگی شما را تغییر می دهد.

– کاهش وزن در صورت چاقی و حفظ وزن به کاهش خطر بروز حملات نقرس کمک می کند.

– مدیریت استرس و افزایش فعالیت‌ های ورزشی راهکاری موثر برای کنترل این بیماری است.

در پاسخ به پرسش نقرس چیست؟ باید گفت، که شکل گیری این بیماری در بدن به مقدار اسید اوریک بستگی دارد. بنابراین با کنترل این پارامتر از سلامت خود در برابر این بیماری محافظت کنید.

 

تغییرات در رژیم غذایی:

سخن پایانی

در مقاله فوق علاوه بر پاسخ به پرسش نقرس چیست؟ درباره علل و چگونگی رهایی از بند این مشکل صحبت کردیم. اگر شما یکی از مبتلایان این بیماری هستید، وب سایت دکتر یاسر نژادی را در موتور های جست و جو سرچ کنید.

او و کادر درمانش به شما کمک می کنند، وضعیت بیماری خود را در سطحی پایدار قرار دهید. بدین ترتیب، با این که بیمار هستید، اما سطح سلامت شما پایین یا ضعیف نیست.

دکتر یاسر نژادی – متخصص ارتوپدی – جراح زانو

✵ انجام بیش از 200 جراحی اختصاصی تعویض مفصل زانو در سال با با بی حسی موضعی 

✵ تعویض مفصل زانو – PRP زانو – تزریق ژل زانو

برای دریافت نوبت ، مشاوره و معاینه جراحی تعویض مفصل زانو ، تماس بگیرید.