خشکی مفصل چیست؟

در این مبحث به دنبال پاسخ سوال خشکی مفصل چیست؟ می گردیم. این مشکل با افزایش سن در برخی از افراد ظاهر می شود. اما عوامل دیگری همچون؛ سبک زندگی نا درست، شرایط جسمانی و پزشکی و کم تحرکی باعث بروز این عارضه خواهد شد.

این مشکل معمولا بعد از بیدار شدن از خواب یا در هنگام برخاستن پس از نشستن های طولانی به وجود می آید، که گاهی پس از شروع فعالیت بدن از بین می رود.

ولی در بعضی مواقع بیمار احساس سفتی و درد شدیدی در ناحیه مفصل دارد، که در این حالت بهتر بوده به پزشک متخصص مراجعه کند. چنانچه خواهان کسب اطلاعات بیشتری در این زمینه هستید، با ما همراه شوید.

منظور از خشکی مفصل چیست؟

در این قسمت از مقاله خشکی مفصل چیست؟ بر آنیم تا توضیحات کاملی در مورد این بیماری در اختیار شما قرار دهیم. در چنین حالتی با۰فت ها و غضروف های اطراف مفصل شکننده و خشک می شوند. اصطکاک بین استخوان ها و سایر قسمت های مفصل افزایش می یابد.

سبب کندی حرکت در فرد می شود و بیمار دردی بیشتر از آستانه تحمل خود را در ناحیه مفاصل، باسن، دست ها و زانو ها احساس می کند. در چنین وضعیتی اگر درمان پزشکی را آغاز نکنید، بیمار با گذشت زمان توان حرکت کردن و حتی ایستادن روی پای خود را از دست خواهد داد.

در رابطه با سوال خشکی مفصل چیست؟ باید بگوییم، که این مشکل به معنای کاهش میزان روان‌ گرایی آن است. این بافت در نقاط اتصال استخوان‌ ها قرار دارد.

 این عضو غضروفی به حرکت و انعطاف پذیری بیشتر استخوان‌ ها کمک می کند.
خشکی مفصل معمولاً به علت کاهش مقدار مایع مفصل، خراشیدگی سطح آن یا آسیب به بافت ‌های اطراف رخ می‌ دهد. این موضوع باعث احساس درد، سفتی و محدودیت حرکت در این ناحیه می شود.
برای درمان این عارضه مفصل نیازمند استفاده از دارو های ضد التهابی، فیزیوتراپی، تغییر رژیم غذایی و سبک زندگی، تزریق مایع مفصل یا در موارد شدید تر، جراحی خواهد بود.

توجه داشته باشید، که در صورت تجربه هر گونه علائم خشکی مفصل، با پزشک مشورت کنید، تا با تشخیص دقیق برنامه درمانی مناسبی را برای شما تجویز نماید. با این تعاریف پاسخ سوال خشکی مفصل چیست؟ به خوبی مشخص شد.

منظور از خشکی مفصل چیست؟

دلایل خشکی مفصل

در ادامه مبحث خشکی مفصل چیست؟ به بیان دلایل بروز این عارضه اشاره خواهیم کرد. همان طور که پیشتر گفتیم مهم ترین دلیل پدید آمدن این مشکل افزایش سن در افراد است. اما شرایط و دلایل دیگری نیز سبب می شوند، که برخی افراد این بیماری را تجربه کنند. در ادامه به بررسی این موارد می پردازیم.

  • اضافه وزن و چاقی: یکی از مهم ترین عوامل بروز انواع بیماری های اسکلتی و مفصلی چاقی می باشد. چرا که اضافه وزن بر روی مفصل ها و استخوان‌ ها فشار زیادی وارد می کند. قطعا با کنترل وزن می توانید، این فشار را به حداقل برسانید.

افراد برای رسیدن به وزن ایده آل خود لازم بوده تا شاخص BMI را کنترل کنند. همچنین چاقی باعث به وجود آمدن توده های چربی در بدن می شود. سلول های چربی سبب آزاد سازی پروتئین های مضری خواهند شد، که در استخوان‌ ها التهاب ایجاد می کنند.

با بی توجهی به کنترل وزن افراد به بیماری آرتروز و سپس خشکی مفصل مبتلا می شوند. اگر سوال دلیل خشکی مفصل چیست؟ مواجه شدید، حتما به وزن توجه ویژه نمایید.

  • افزایش سن: با بالا رفتن سن حرکت در مفاصل رو به کندی می رود. و همین طور رفته رفته انعطاف پذیری آن ها کاهش می یابد. همچنین غضروف های بالشتکی که از سایش بین استخوان ها جلوگیری می کردند، با گذشت زمان دچار فرسودگی خواهد شد و کارایی خود را از دست می دهند. در نتیجه افراد مسن با این عارضه بیشتر مواجه خواهند شد.
  • شیوه خوابیدن: از جمله پاسخ سوال دلیل خشکی مفصل چیست؟ نحوه خوابیدن می باشد. در بسیاری از مواقع شیوه خوابیدن افراد در شبانگاه پس از بیداری به خشکی مفصل می انجامد.

زیرا بسیاری از افراد با خوابیدن بر روی پهلو ها ستون فقرات و گردن را از حالت طبیعی خارج می کنند و با احساس درد و سفتی در کمر، گردن و لگن از خواب بیدار می شوند. به این افراد توصیه می شود، که در هنگام خوابیدن بالشت هایی را در اطراف بدن خود قرار دهند، تا موقع خواب به طرف پهلو ها بر نگردند.

به صورت دراز کش خوابیده و از تشک و بالشت های استاندارد و طبی استفاده کنند. تا ستون فقرات و گردن در یک راستا قرار بگیرد. و دچار خشکی مفصل صبحگاهی نشوند.

  • رژیم غذایی: برنامه غذایی نادرست یکی دیگر از عوامل ابتلا به خشکی مفصل می باشد. با مصرف بیش از حد گوشت های قرمز و لبنیات احتمال ابتلا به بیماری هایی نظیر؛ آرتروز و نقرس در بدن بالا می رود. چرا که این بیماری ها نقش مهمی در به وجود آمدن این عارضه دارند.

با گنجاندن غذا های حاوی فیبر مانند؛ غلات کامل و سبوس دار، میوه و سبزیجات در رژیم غذایی به سلامت استخوان‌ ها و بدن خود کمک کنید. همچنین برای تامین پروتئین بدن بایستی به سراغ انواع حبوبات، گوشت مرغ های بومی و انواع ماهی رفت. در بررسی خشکی مفصل چیست؟ باید بگوییم، که خورد و خوراک فرد اهمیت زیادی دارد.

  • بیماری های مختلف: در این قسمت از بررسی پرسش خشکی مفصل چیست؟ به معرفی بیماری هایی که پیش زمینه خشکی مفصل اند، می پردازیم. بیماری بورسیت سبب التهاب کیسه مایع بین مفاصل ( کیسه بورسا ) می شود. با بروز این بیماری فرد در مفاصل بزرگ همچون؛ زانو، لگن، آرنج، زانو و مچ پا ها احساس سفتی و درد بسیار شدیدی می کند.

در این حالت بیمار می بایست، به همراه مصرف داروهای ضد التهابی استراحت کند و از انجام فعالیت هایی که باعث فشار روی مفصل می شود، بپرهیزد. روماتیسم مفصلی نوعی آرتروز و یک اختلال خود ایمنی می باشد، که سبب آسیب زدن سیستم ایمنی بدن به مفاصل سالم می شود.

تاکنون روش درمان قطعی برای روماتیسم یافت نشده است و تمرکز پزشکان بر روی کاهش درد برای این بیماران می باشد‌. به همین خاطر از داروهای حاوی کورتون بهره می گیرند.

اسم بیماری آرتروز را احتمالا زیاد شنیده اید، این بیماری مفصل هایی مانند؛ گردن، لگن، انگشتان و زانو را در گیر می کند. چنانچه این بیماری به موقع درمان نشود. در طولانی مدت باعث ترک خوردن استخوان‌ ها خواهد شد.

در بررسی سوال خشکی مفصل چیست؟ باید بگوییم، که برای درمان از مسکن های مختلف و دارو های کاهش تورم بهره می گیرند و در صورت پیشرفت بیماری پزشکان عمل جراحی را توصیه می کنند.

لوپوس هم مانند روماتیسم یک بیماری خود ایمنی می باشد، که سیستم ایمنی در این بیماری به بافت هایی مثل؛ ماهیچه ها، استخوان‌ ها و مفاصل آسیب می رساند. تشخیص این بیماری به سبب شباهت علائم آن با سایر بیماری های مفاصل بسیار دشوار است.

متاسفانه تحقیقات پزشکی در رابطه با درمان این لوپوس به نتیجه نرسیده اند و علائم با گذشت زمان بدتر خواهند شد. بیماری نقرس نیز نوعی آرتروز بوده که بیش تر مردان به آن مبتلا می شوند. درد و التهاب بسیار شدید این بیماری به طور ناگهانی در شست پا ها مشاهده می شود.

هم چنین بیمار در این ناحیه احساس گرمای زیادی دارد. علائم نقرس در کوتاه مدت برطرف می شوند. برای درمان این بیماری از داروهای کنترل کننده اسید اوریک خون و انواع مسکن استفاده می شود.

آیتم های بالا ما را در رسیدن به پاسخ سوال خشکی مفصل چیست؟ یاری خواهند داد، چرا که دلایل ایجاد بیماری مهم ترین عامل بوده و بیماری به واسطه آن ها تعریف می شود.

دلایل خشکی مفصل

 ‌سخن پایانی

در این مقاله به بررسی پاسخ سوال خشکی مفصل چیست؟ پرداختیم. خشکی مفصل، یک بیماری مفصلی است، که معمولاً به تخریب و ساییدگی این ناحیه‌ منجر می‌شود.

این پروسه تخریب معمولاً باعث کاهش کیفیت محافظتی پوشش مفصلی، مغز استخوان، عضلات و بافت های حرکتی شده و نهایتا می‌تواند منجر به درد، سفتی مفصلی و محدودیت در حرکت خواهد شد.اصلی‌ترین علت خشکی مفصل، سن و سنگینی مفصل است.

با توجه به اینکه خشکی مفصل به عنوان یک بیماری مؤثر است، درمان آن به طور کامل ناممکن است، اما با اقدامات طبیعی و درمانی، می‌توان وضعیت را بهبود بخشید و علائم را کنترل کرد. همچنین، تغییر سبک زندگی با فعالیت‌های ورزشی منظم، حفظ وزن سالم و مصرف مواد غذایی سالم، همگی به عملکرد مفصل کمک خواهند کرد.

مشاوره‌ی پزشکان متخصص در مورد خشکی مفصل الزامی است و آن‌ها می‌توانند براساس شدت و موقعیت مشکل، روش‌های ترمیمی متناسب را توصیه کنند.

در کلینیک دکتر یاسر نژادی متخصصان مختلفی در زمینه بیماری های مفصلی و استخوانی حضور دارند. و می توانند، در خصوص این بیماری مشاوره های لازم را به شما ارائه دهند. امیدوارم اطلاعات ما در مبحث خشکی مفصل چیست؟ برایتان مفید بوده باشد.

 بیشتر بخوانید: فیزیوتراپی زانو

دکتر یاسر نژادی – متخصص ارتوپدی – جراح زانو

✵ انجام بیش از 200 جراحی اختصاصی تعویض مفصل زانو در سال با با بی حسی موضعی 

✵ تعویض مفصل زانو – PRP زانو – تزریق ژل زانو

برای دریافت نوبت ، مشاوره و معاینه جراحی تعویض مفصل زانو ، تماس بگیرید.