دستورالعمل انجام تمرینات ورزشی بعد از آرتروسکوپی زانو

تمرینات ورزشی بعد از آرتروسکوپی زانو، از فعالیت های ضروری است که باید انجام شود تا توان و قدرت بیمار برای حرکت بازگردد. در این رابطه پزشک فیزیوتراپ، دستورالعمل های مناسبی برای انجام تمرینات ورزشی پس از آرتروسکوپی به بیمار برای انجام ارائه می دهد.

در این مقاله سعی داریم شما را با ورزش های مناسب پس از آرتروسکوپی آشنا سازیم، در صورت داشتن سوالات بیشتر به وب سایت دکتر یاسر نژادی مراجعه نمایید و برای تعیین وقت مشاوره، اطلاعات خود را وارد سایت نمایید.

آرتروسکوپی زانو چیست؟

آرتروسکوپی زانو، جهت مشاهده مشکلاتی از جمله مینیسک زانو، آرتروز و پارگی رباط انجام می شود. در این روش جراح ارتوپد، با دوربینی که از طریق سوراخ هایی که ایجاد کرده است درون زانو را مشاهده می نماید.

هدف این است که دقیقاً تأیید شود که مشکل چیست و برای بسیاری از افراد می توان این مشکل را همزمان درمان کرد. مزیت آرتروسکوپی، درد کمتر بعد از آن و برای برخی افراد بهبودی سریعتر است.

آرتروسکوپی زانو چیست؟
آرتروسکوپی زانو چیست؟

تمرینات اولیه بعد از آرتروسکوپی

در ابتدا به شروع تمرینات ورزشی بعد از آرتروسکوپی زانو، می پردازیم. تمرینات اولیه پس از عمل باید ماهیتی غیر تحمل کننده وزن داشته باشند، یعنی منجر به افزایش نیروی عضلات اطراف زانو به صورت ملایم و همچنین تحرک مناسب مفصل شوند.

مثل همیشه، قبل از شروع هر برنامه ورزشی باید با جراح ارتوپد خود در مورد شروع آن صحبت کنید. اکثر پزشکان یک برنامه توانبخشی زودهنگام را تایید می کنند.

بیشتر بخوانید: فیزیوتراپی زانو

تمرینات ورزشی بعد از آرتروسکوپی زانو چه نتایجی به دنبال دارد؟

در ابتدا، تا چند روز پس از عمل، مقداری تورم و ناراحتی در زانو احساس خواهید کرد. در این صورت جهت بهبود این علائم، نسخه ای برای داروهای ضد درد و یک داروی ضد التهاب داده می شود.

تمرینات ورزشی بعد از آرتروسکوپی زانو انجام می دهید، باید انتظار داشته باشید که بدون هیچگونه دردی، کشیدگی ملایمی را در عضلات تجربه نمایید. هر فعالیتی که باعث ناراحتی قابل توجهی شود باید فورا متوقف شود. به علاوه ایده خوبی است که بعد از انجام این تمرینات یخ بزنید و پای خود را بالا بیاورید تا افزایش تورم کاهش یابد.

ورزش بعد از آرتروسکوپی زانو چه نتایجی به دنبال دارد؟

دستورالعمل فعالیت های مناسب پس از آرتروسکوپی زانو

تمرینات زیر برای توانبخشی فوری پس از آرتروسکوپی مناسب هستند. حرکات باید آرام و ثابت باشد. از جهش یا کشش بیش از حد باید اجتناب شود. در ادامه مناسب ترین تمرینات ورزشی بعد از آرتروسکوپی زانو آورده شده است که شامل:

  • انقباض عضله چهار سر ران: تمرینات چهار سر یک راه عالی برای فعال کردن عضلات این ناحیه شما پس از زانو اسکوپ است. نحوه انجام آن به این صورت است:

به پشت روی یک سطح مسطح بخوابید.

یک شی شبیه دستمال رول شده زیر مچ پا بین خود و سطح گذاشته و ماهیچه های بالای ران را سفت کنید و سعی کنید پشت زانوی خود را به سمت زمین فشار دهید.

این ورزش بعد از آرتروسکوپی زانو، باعث می شود که زانوی شما در حالی که به سمت سطحی که روی آن دراز کشیده اید، صاف شود.

زانوی خود را تا اندازه ای که می توانید، بکشید و به مدت 5 ثانیه در این وضعیت باقی بمانید. (از هر نوع حرکت پرش خودداری کنید.)

پس از انجام، ریلکس کنید و 10 بار دیگر این ورزش را تکرار کنید.

  • انقباض همسترینگ: انقباض همسترینگ یکی از بهترین تمرینات ورزشی بعد از آرتروسکوپی زانو است، چرا که عضلات همسترینگ شما به خم شدن زانو کمک می کنند و محکم بودن آنها پس از آرتروسکوپی زانو مهم است. در اینجا نحوه ورزش مربوط به آنها آورده شده است:

به پشت دراز بکشید و زانوهای خود را با زاویه 10 تا 15 درجه خم کنید.

بدون حرکت پا، پاشنه پا را بر روی زمین فشار دهید. با این ورزش عضلات همسترینگ، منقبض و تقویت می گردند.

در حالت انقباض 5 ثانیه مکث نمایید.

ریلکس نمایید و 10 مرتبه دیگر آن را انجام دهید.

  • ست گلوتئال: ست گلوتئال نیز یکی دیگر مناسبترین تمرینات ورزشی بعد از آرتروسکوپی زانو است، این ورزش یک راه عالی برای کار کردن باسن و کمک به حرکت خون در پاها و باسن بعد از جراحی است. این تمرین به این صورت است که:

به پشت بخوابید و زانوهای خود را با زاویه 10 تا 15 درجه خم نمایید، سپس باسن خود را به هم فشار دهید، مثل اینکه نفخ شکم را مهار می کنید.

5 ثانیه در این حالت بمانید، سپس ریلکس کنید و 10 مرتبه دیگر آن را انجام دهید.

  • بلند کردن پای مستقیم: بالا بردن مستقیم پا یک تمرین مهم به عنوان ورزش بعد از آرتروسکوپی زانو است، زیرا می تواند به تقویت عضلات لگن و زانو کمک کند و در عین حال از زانوی شما محافظت کند. نحوه انجام آن به این صورت است که:

به پشت روی یک سطح صاف دراز بکشید. زانوی پای درگیر خود (آنی که عمل نشده است) را با زاویه 90 درجه خم کنید و پای خود را صاف روی سطح قرار دهید. پای درگیر خود را بدون خم شدن زانو صاف نگه دارید.

به آرامی پای درگیر را 6 اینچ از زمان بالا بیاورید (همراه با این کار عضلات جلوی ران را منقبض نمایید).

پنج ثانیه بمانید و سپس پای خود را آهسته روی زمین بیاورید. پس از ریلکس کردن این ورزش را 10 مرتبه انجام دهید.

زانوی پای بلند شده باید در طول این تمرین صاف بماند. با استفاده از عضلات جلوی مفصل ران خود، روی بلند کردن تمرکز کنید.

این ورزش بعد از آرتروسکوپی زانو را می توان در پهلو نیز انجام داد تا ماهیچه مختلف لگن را به کار ببندد. بعداً در دوران ریکاوری، تمرینات نیز می‌توانند با اضافه کردن وزنه کاف به ران یا مچ پا چالش‌برانگیزتر شوند. همچنین ممکن است از یک نوار مقاومتی برای افزودن چالش بیشتر به تمرینات استفاده شود.

دستورالعمل فعالیت های مناسب پس از آرتروسکوپی زانو

کلام پایانی

تمرینات ورزشی بعد از آرتروسکوپی زانو می تواند ابزار اصلی شما باشد تا به شما در بازیابی حرکت و قدرت لازم برای برگشت به فعالیت عادی روزانه تان کمک کند. ورزش موجب می شود، توانایی راه رفتن و دویدن عادی را به دست آورید و بتوانید به راحتی تمام کارهای خود را انجام دهید.

بعد از آرتروسکوپی زانو با جراح ارتوپد و فیزیوتراپیست خود تماس بگیرید و سپس تمرینات زانو را شروع کنید تا سریع و ایمن به سطح فعالیت طبیعی خود بازگردید.

دکتر یاسر نژادی – متخصص ارتوپدی – جراح زانو

✵ انجام بیش از 200 جراحی اختصاصی تعویض مفصل زانو در سال با با بی حسی موضعی 

✵ تعویض مفصل زانو – PRP زانو – تزریق ژل زانو

برای دریافت نوبت ، مشاوره و معاینه جراحی تعویض مفصل زانو ، تماس بگیرید.