فعالیت پس از عمل تعویض مفصل زانو

بیشتر افراد این انتظار را دارند، که پس از انجام عمل جراحی تعویض زانو خیلی سریع به زندگی عادی و بدون احساس درد بازگردند. البته این افراد حق دارند، اما به دلیل سنگین بودن عمل جراحی لازم است افراد تا مدتی برخی موارد را رعایت کنند، تا بتوانند به فعالیت های عادی روزانه بپردازند. در ادامه قصد داریم به بررسی فعالیت پس از عمل تعویض مفصل زانو، بپردازیم، این نقطه نظرات را از زوایای مختلف مورد توجه قرار دهیم. برای آشنایی با این موارد همراه ما باشید و نهایت استفاده را ببرید.

فهرست فعالیت پس از عمل تعویض مفصل زانو

همه افراد پس از انجام عمل جراحی تعویض زانو این سوال را مطرح می کنند، فعالیت پس از عمل تعویض مفصل زانو تا چه حد مجاز است؟ در ادامه به بررسی گام به گام دوران نقاهت عمل تعویض زانو می پردازیم.

فهرست فعالیت پس از عمل تعویض مفصل زانو

·         ترخیص از بیمارستان

بعد از انجام این عمل جراحی لازم است، که افراد برای رسیدن به بهبودی لازم بین 1 تا 4 روز در بیمارستان بستری باشند. در صورتی که عمل جراحی شما چندان سنگین نباشد و به صورت سرپایی انجام بگیرد، بیمار همان روز از بیمارستان مرخص می شود.

در صورتی از بیمارستان ترخیص می شود که توانایی انجام فعالیت پس از عمل تعویض مفصل زانو که در ادامه شرح ذیل را داشته باشد:

  • بیمار خودش بتواند به تخت برود و در صورت لزوم از تخت خارج شود.
  • افرادی می توانند ترخیص شوند، که درد آن ها قابل کنترل باشد.
  • بیمار امکان خوردن، نوشیدن، رفتن به سرویس بهداشتی را به شکل معمولی داشته باشد.
  • فرد باید بتواند پس از عمل با استفاده از واکر، عصا بر روی یک سطح صاف حرکت کند، امکان بالا رفتن از یک یا دو پله را داشته باشد.
  • بیمار باید توانایی انجام فعالیت پس از عمل تعویض مفصل زانو، را که به شکل خانگی برای آن ها تجویز شده است را داشته باشد.
  • پیش از ترخیص از بیمارستان لازم است با پزشک خود ملاقات داشته باشید، همه مواردی را که برای پیشگیری از آسیب دیدگی زانوی شما مهم است، را بدانید تا سلامت شما در منزل به خطر نیفتد.
  • در صورتی که توانایی انجام این موارد را ندارید بهتر است به صورت موقت به مرکز توانبخشی بروید.

از سرگیری فعالیت‌های معمولی

پس از ترخیص از بیمارستان فعالیت پس از عمل تعویض مفصل زانو، در منزل دارای محدودیت های خاصی خواهد شد. رمانی که به خانه باز گشتید فورا فعالیت های روزمره را از سر نگیرید. البته لازم است که فعال باشید. در طی یک برهه زمانی روزهایی بدون درد، همراه با درد را تجربه خواهید کرد. به مرور زمان وضعیت شما بهتر شده و رو به بهبودی خواهید رفت. در حالت کلی می توانید مجموع فعالیت پس از عمل تعویض زانو که در زیر آمده است را انجام دهید.

·         رانندگی

زمانی شما می توانید فعالیتی مانند رانندگی را انجام دهید، که دیگر از مسکن و داروهای ضد درد استفاده نکنید. دقت داشته باشید باید قدرت واکنش های شما حالت طبیعی خود را بازیافته باشد، تا بتوانید پشت فرمان بنشینید. می توانید برای اطمینان بیشتر با پزشک خود مشورت کنید، تا اطمینان کنید رانندگی مشکلی برای شما نداشته باشد.

  رانندگی

.         فعالیت جنسی

درباره فعالیت پس از عمل تعویض مفصل زانو، مانند انجام فعالیت های جنسی با پزشک خود مشورت کنید. در ارتباط اینکه افراد چه زمانی می توانند بدون مانع به فعالیت های جنسی خود پس از جراحی تعویض زانو بپردازند، شرایط جسمی و نظر پزشک بسیار حائز اهمیت است. امکان دارد فرد پس از گذشت چند هفته قادر باشد به فعالیت های جنسی خود بازگردد.

·         نحوه خوابیدن

یکی دیگر از فعالیت هایی که پس از انجام عمل تعویض زانو باید به آن توجه داشته باشید، نحوه ی خوابیدن است، شما می توانید پس از انجام این عمل با خیال آسوده به شکل های مختلفی به پهلوها، به کمر حتی به روی شکم بخوابید.

بیشتر بخوانید: فیزیوتراپی زانو

·         بازگشت به محل کار

درباره فعالیت پس از عمل تعویض مفصل زانو و بازگشت به محل کار باید بگوییم، بازگشت شما به میزان فعالیتی بستگی دارد، که قرار انجام بدهید. شما می توانید در فاصله ای بین چند روز تا چند هفته سلامت خود را به دست بیاورید، این بستگی به نوع عمل و عملکرد بدن شما دارد. برای بازگشت به سر کار باید نزد پزشک بروید، تحت آزمایش های لازم قرار بگیرید، بر اساس توصیه پزشک عمل کنید.

·         ورزش و تمرینات بدنی

یک فعالیت پس از عمل تعویض مفصل زانو، که بسیار مهم است بیمار ملزم به انجام آن بوده ، انجام تمرین های فیزیوتراپی می باشد. فیزیوتراپیست شما مطمئنا به شما توصیه می کند، که پس از انجام عمل جراحی حداقل دو ماه به این تمرینات بپردازید.

در برخی موارد جراحان برای ایجاد انعطاف پذیری به شما توصیه می کنند، که از تمرین دوچرخه ثابت استفاده کنند. بیماران باید برای انجام فعالیت های ورزشی اجازه ی پزشک را دریافت کنند.

معاینات دوره ای پس از جراحی تعویض مفصل زانو

جدا از اهمیت فعالیت پس از عمل تعویض مفصل زانو، لازم است که این افراد به صورت دوره ای معایناتی را انجام دهند. شما باید هر چند وقت به پزشک ارتوپد مراجعه کرده و اطمینان حاصل کنید، که زانوی شما عملکرد درستی دارد. در ماهای اولیه پس از جراحی ممکن است متوجه علامت خاصی نشوید، اما پس از گذشت یک مدت زمان و از سر گرفتن فعالیت های روتین و روزانه ممکن است بیمار دچار مشکلاتی شود.

در این موقعیت پزشک ارتوپد بیمار را معاینه کرده و با انجام عکسبرداری، به مشکلات او پی می برد. اقدامات لازم را برای بازگرداندن سلامت انجام می دهند.

معاینات دوره ای پس از جراحی تعویض مفصل زانو

سخن پایانی

در ادامه موضوع فعالیت پس از عمل تعویض مفصل زانو، باید بگوییم رعایت مراقبت های پس از عمل جراحی یکی از مهمترین ارکان برای به دست آوردن سلامت است. افراد باید پس از این عمل جراحی حساس به توصیه های پزشک خود توجه کنند. یکی از مهمترین اصول پس از انجام این عمل جراحی، انتخاب پزشک معالج باتجربه و متخصص است.

کلینیک یاسر نژاد با تکیه بر دانش روز و به کارگیری متدهای روز دنیا می تواند این عمل را به بهترین وجه ممکن انجام دهد. شما می توانید پیش از انجام این عمل جراحی، از مشاوره های لازم بهره مند شوید.

دکتر یاسر نژادی – متخصص ارتوپدی – جراح زانو

✵ انجام بیش از 200 جراحی اختصاصی تعویض مفصل زانو در سال با با بی حسی موضعی 

✵ تعویض مفصل زانو – PRP زانو – تزریق ژل زانو

برای دریافت نوبت ، مشاوره و معاینه جراحی تعویض مفصل زانو ، تماس بگیرید.