دستور‌العمل ورزشی بعد از عمل تعویض مفصل لگن

دستور‌العمل ورزشی بعد از عمل تعویض مفصل لگن که یک جراحی سخت و پیچیده است، منجر به بازیابی شما به فعالیت های روزانه تان می شود. پزشک پس از جراحی توصیه های لازم را به شما می کند و می توانید با عمل به توصیه های متخصص خود سلامتی و توانایی خود را بازگردانید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر کلیک کنید

جراحی تعویض مفصل لگن

در ابتدای موضوع دستور‌العمل ورزشی بعد از عمل تعویض مفصل لگن، به بررسی جراحی تعویض مفصل لگن می پردازیم. این جراحی به دنبال آسیب و مشکلات مفصل لگن، انجام می شود و در آن مفصل مصنوعی جایگزین مفصل بیمار می گردد. انجام این جراحی به صورت زیر است:

  • در کلینیک ما، دکتر یاسر نژادی، متخصص ارتوپد، ابتدا بالای ناحیه استخوان ران و پایین استخوان لگن را پس از خراشیدن تمیز می نماید.
  • در صورت ضرورت، ناحیه ای از استخوان را جدا و اندازه آن را مناسب می نماید.
  • برای نصب مفصل مصنوعی، استخوان ران را شکل می دهد.
  • استخوان لگن را نیز برای اتصال مفصل مصنوعی آماده می نماید.
  • پس از قرار دادن مفصل مصنوعی در استخوان لگن، به بررسی هماهنگی میان استخوان ها و حرکت صحیح آن ها می پردازد.

دستور‌العمل ورزشی بعد از عمل تعویض مفصل لگن و فیزیوتراپی می توانند موجب بازگشت توان حرکت و قدرت عضلات بیمار شوند.

جراحی تعویض مفصل لگن

تمرینات مناسب بعد از عمل تعویض مفصل لگن

به دنبال انجام عمل تعویض مفصل لگن، پزشک تمرینات مناسب ورزشی را برای بازگشت توان جسمی بیمار توصیه می نماید. این دستورات مختص خود بیمار و بر اساس شرایط جسمی او، سن و وزنش و توان جسمی او در نظر گرفته می شود.

در ادامه دستور‌العمل ورزشی بعد از عمل تعویض مفصل لگن به طور کلی آورده شده است و می تواند به افزایش آگاهی شما در این زمینه کمک نماید. اما باید خاطر نشان کنیم، که عمل به تمامی دستورات پزشک ضروری است و به بایدها و نبایدهای او توجه نمایید. تمرینات پس از جراحی در قالب تمرینات زیر هستند:

  • تمرینات توانبخشی: این تمرینات موجب احیای مفصل و عضلات شما می گردد و باید با راهنمایی فیزیوتراپ انجام شود.
  • تمرینات قوام: این تمرینات موجب تقویت و استحکام عضلات می گردند.
  • تمرینات استقامتی: پس از اینکه عضلات خود را تقویت نمودید می توانید به انجام تمرینات استقامتی بپردازید.
  • تمرینات انعطاف پذیری: در این تمرینات که معمولا در انتهای دستور‌العمل ورزشی بعد از عمل تعویض مفصل لگن، اجرا می شوند، بیمار با انجام تمرینات انعطاف پذیری برای انجام فعالیت های روزمره آماده می شود.

نکته ای که در تمامی تمرینات باید به آن دقت نمایید، مراقبت از زخم ها و ضربات به ناحیه تحت درمان می باشد. توصیه می کنیم که از تجهیزات حمایتی استفاه نمایید تا هیچگونه آسیبی به شما وارد نشود. همچنین هر گونه ناراحتی، درد و تورم حین انجام تمرینات را حتما به پزشک خود اطلاع دهید.

 

تمرینات مناسب بعد از عمل تعویض مفصل لگن

انواع تمرینات مناسب پس از تعویض مفصل لگن

دستور‌العمل ورزشی بعد از عمل تعویض مفصل لگن، می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • ورزش چرخش قوزک: ای ورزش که مجموعه ای از فعالیت ها را در بر می گیرد، مختص جراحی لگن و تعویض مفصل لگن است که به تقویت عضلات این ناحیه کمک می نماید. از طریق این فعالیت علاوه بر تقویت عضلات کمک به بهبود جریان خون هم می شود.

در چندین ورزش به عنوان ورزش چرخش قوزک شناخته می شوند، این تمرینات به این صورت هستند که:

  1. به روی شکم دراز بکشید و کمر را به سمت بالا ببرید.
  2. در حالتی که دراز کشیده هستید، پاهای خود را بالا ببرید.
  3. در حالی که دراز کشیده هستید عضلات لگن خود را منقبض و رها سازید.
  4. در حالی که ایستاده اید، برای افزایش حفظ تعادل خود روی یک پا بایستید، همچنین می توانید برای این فعالیت از تخته تعادل و یا ترامپولین استفاده نمایید.
  • ورزش پمپ قوزک: این تمرین از دسته تمرینات توانبخشی است که در دستور‌العمل ورزشی بعد از عمل تعویض مفصل لگن قرار دارد و جهت بهبود حرکت و بالا بردن انعطاف مفصل جدید مناسب است.

برای انجام، نخست بر روی یک سطح صاف بنشینید، زانو را آرام خم نموده و سعی نمایید به سینه برسد، سپس به حالت اول برگردید. تا جایی این فعالیت را انجام دهید که احساس خستگی نمایید.

  • انقباض باسن: این تمرین نیز مناسب برای فعالیت های پس از جراحی مفصل لگن می باشد و در دسته فعالیت های توانبخشی در نظر گرفته می شود. این تمرین مختص تقویت عضلات گلوتئال که رابط بین مفصل جدید و عضلات لگن هستند، می باشد.

دستور‌العمل ورزشی بعد از عمل تعویض مفصل لگن در ارتباط با انقباض باسن به این صورت است که ابتدا پاها را روی زمین گذاشته و دست هایتان را روی صندلی قرار دهید. سپس به آرامی به صورتی کمر خود را چرخش دهید که لگن به کمر نزدیک شود.

برای مدت کوتاهی در این حالت بمانید و سپس ریلکس کنید، مانند سایر فعالیت ها، این ورزش را انقدر ادامه دهید تا احساس خستگی نمایید.

نکته ای که برای انجام این فعالیت باید در نظر بگیرید تنفس طبیعی است و به هیچ وجه نباید به لگن خود فشاری وارد نمایید. برای کمک به بهبودی خود سعی نمایید این ورزش را تکرار نمایید و هر بار به تکرار خود بیافزایید.

  • ست عضله چهار سر: این فعالیت که در ادامه دستور‌العمل ورزشی بعد از عمل تعویض مفصل لگن، به آن می پردازیم، موجب تقویت عضلات چهار سر ران می شود. با کمک این ورزش می توانید فعالیت طبیعی خود را بازگردانید.

این ورزش نیز مجموعه ای از ورزش هاست که بهتر است برای انتخاب نوع مناسب ان برای شرایط جسمی خود، با پزشک مشاوره نمایید. این ورزش ها شامل موارد زیر است:

  1. روی زمین بنشینید و پاها را با انقباض عضلات ران به بالا برید، سپس به حالت اولیه برگردید. این ورزش را تا جایی که احساس خستگی می کنید ادامه دهید.
  2. در تمرین بعد، سعی کنید ایستاده و با سرعت بپرید، این تمرین را نیز تا جایی که می توانید تکرار کنید.
  3. در تمرین بعد از دستور‌العمل ورزشی بعد از عمل تعویض مفصل لگن، شما باید از ماشین های وزنه ای موجود در باشگاه ها استفاده نمایید. به باشگاه بروید و با کمک مربی تمرینات مناسبی برای تقویت چهار سر ران مثل پرس پا انجام دهید. این تمرین نیز به شما در تقویت عضلات چهار سر ران کمک می نماید.

 

انواع تمرینات مناسب پس از تعویض مفصل لگن

کلام پایانی

در اینجا شما با دستور‌العمل ورزشی بعد از عمل تعویض مفصل لگن آشنا شدید. نکته ای که باید به آن توجه نمایید این است که شما منحصر به فرد هستید و باید تمرینات شما بر اساس تشخیص پزشک و بر پایه شرایط جسمی و نوع جراحیتان باشد. لذا در تمامی مراحل پس از جراحی با پزشک خود در ارتباط باشید.

دکتر یاسر نژادی متخصص ارتوپد و جراح با تجربه، در تمامی مراحل همراه بیمار بوده و او را در تمامی زمینه ها راهنمایی می نماید. برای دریافت وقت مشاوره به وب سایت ما مراجعه نمایید.

دکتر یاسر نژادی – متخصص ارتوپدی – جراح زانو

✵ انجام بیش از 200 جراحی اختصاصی تعویض مفصل زانو در سال با با بی حسی موضعی 

✵ تعویض مفصل زانو – PRP زانو – تزریق ژل زانو

برای دریافت نوبت ، مشاوره و معاینه جراحی تعویض مفصل زانو ، تماس بگیرید.