پارگی روتاتور کاف

به مرور زمان افراد دچار بیماری های متنوعی می شوند. بیماری های عضلانی مانند پارگی روتاتور کاف از جمله این بیماری ها به شمار می روند. در اثر عواملی همچون افزایش سن و یا گذشت زمان ممکن است عضلات فرد دچار ناتوانی و دردهای طاقت فرسایی می شوند.

دردهای ایجاد شده در عضلات افراد ممکن است به قدری طاقت فرسا باشد که، توان انجام امور روزمره همچون لباس پوشیدن و یا شانه زدن را از فرد گرفته و درد فراوان و شدیدی را، به فرد تحمیل می نماید. بیماری های شانه و آرنج از جمله این نوع بیماری ها می باشد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر کلیک کنید

شرح مختصری از آناتومی شانه

به منظور اطلاع از پارگی روتاتور کاف پیشنهاد می شود که، مختصر اشاره ای به آناتومی شانه بپردازیم. سر شانه از نوع گوی و کاسه است و متشکل از سه استخوان فوقانی بازو، ترقوه و کتف است. روتاتور کاف بازو را، در کاسه شانه نگه داری می نماید.

چهار گروه از عضله ها به یکدیگر متصل شده و در کنار یکدیگر همانند تاندون قرار می گیرند. این گروه از عضله ها پوششی را اطراف استخوان فوقانی بازو که، همان هومروس است تشکیل می دهند. وظیفه روتاتور کاف ها متصل نمودن استخوان فوقانی بازو به کتف است در نتیجه باعث بلند شدن و چرخش بازو می شود.

شرح مختصری از آناتومی شانه

انواع گوناگون پارگی در روتاتور کاف

پارگی روتاتور کاف در اثر پارگی یک یا چند تاندون روتاتور کاف صورت می گیرد. در این صورت روتاتور کاف توانایی متصل شدن به سر استخوان فوقانی بازو را نخواهد داشت. سوپرا اسپاینوس یک نوع تاندون است که، بیشتر در معرض پارگی روتاتور کاف قرار می گیرد.

در اکثریت قریب به یقین موارد پارگی تاندون ها در اثر ساییدگی به وجود می آید و با آغاز ساییدگی فرد مبتلا به این عارضه می شود. به ترتیب و به مرور زمان میزان آسیب بیشتر شده و منجر به پارگی کامل تاندون می شود. گاهی اوقات تنها با یک بار بلند کردن یک جسم سنگین این اتفاق رخ می دهد.

  • پارگی جزئی: پارگی ها هنگام رخ دادن به تاندون ها آسیب می رساند. ولی تاندون در اثر این نوع پارگی کاملاً قطع نمی شود. همچنین نام دیگر این پارگی پارگی ناکامل است.
  • پارگی با ضخامت: هنگامی که، اینو پارگی با ضخامت کامل اتفاق می افتد. نوعی حفره در تاندون به وجود می آید در این نوع پالگی به طور کلی شاهد جدا شدن تاندون از استخوان خواهیم بود. ضمن اینکه نام دیگر این پارگی پارگی کامل می باشد.

علل اصلی پارگی در روتاتور کاف چیست؟

پارگی روتاتور کاف دارای دو دلیل و علت اصلی می باشد. اکثر افرادی که، دچار پارگی حاد می شوند به دلیل سقوط و افتادن در حال کشش دادن بازوهای خود می باشد. همچنین اگر در حال کشش بازوهای خود باشید و جسم سنگینی را، با یک حرکت بلند نمایید روتاتور کاف شانه شما منجر به پارگی حاد می شود.

همچنین ذکر این نکته نیز مهم و ضروری است که، این نوع پارگی حاد ممکن است در اثر ضربه دیدن و آسیب دیدگی در ناحیه مانند شانه ترقوه و یا در رفتن شانه رخ دهد. بنابراین آسیب دیدن بخش های شانه مانند ترقوه ممکن است فرد دچار پارگی روتاتور کاف شود.

علت دوم رخ دادن پارگی تاندون به افزایش سن باز می گردد. اکثر پارگی ها در روتاتورکاف به علت ساییده شدن تاندون در اثر مرور زمان و به آهستگی اتفاق می افتد. همچنین پارگی های مذکور در بازوی غالب رایج تر می باشد. بنابراین به هنگام ابتلا به پارگی ژنراتیو در یک شانه ممکن است در شانه دیگر نیز این اتفاق رخ دهد.

پارگی های دژنراتیو به پارگی های مزمن روتاتور کاف نیز معروف هستند و چندین عامل باعث اتفاق افتادن این عارضه می باشند. در ادامه با برخی از این دلایل که، در رخ دادن پارگی دژنراتیو دخیل و موثر هستند آشنا می شویم؛

  • کمبود خون رسانی: در اثر گذشت زمان و با افزایش سن شاهد کاهش خونرسانی به تاندون های روتاتور کاف خواهیم بود. بنابراین با کاهش خونرسانی در این تاندون ها توانایی بدن برای ترمیم آسیب ها در این محل مختل می شود و باعث برزو پارگی در تاندون می گردد.
  • حرکت های مکرر: در اثر تکرار حرکات به وسیله شانه و در تعداد دفعات بالا عضلات و تاندون ها دچار آسیب می شوند به ویژه تاندون های روتاتور کاف در اثر ورزش هایی همچون بیس بال، تنیس و قایقرانی در معرض خطر و آسیب پارگی قرار می گیرند.
  • اسپورهای استخوانی: اسپورهای استخوانی در اثر عواملی مانند افزایش سن به هنگام بلند کردن بازو در معرض ساییدگی قرار می گیرند. این اتفاق که، به گیر افتادگی معروف است با مرور زمان شدیدتر شده و باعث پارگی بیشتر تاندون های روتاتور کاف می شود.

علل اصلی پارگی در روتاتور کاف چیست؟

علائم پاره شدن روتاتور کاف چیست؟

پارگی روتاتور کاف معمولاً با برخی علائم بارز همراه است در صورتی که دارای دردی در شانه و کتف خود هستید و هنوز به پزشکی مراجعه نکرده اید احتمال بروز روتاتور کاف وجود دارد. در ادامه با رایج ترین و متداول ترین علل و علائم پارگی روتاتور کاف آشنا می شویم؛

  • احساس ضعف شدید هنگام بالا بردن و چرخش بازو
  • احساس درد شدید هنگام بالا و پایین بردن بازو و هنگام انجام برخی حرکات ویژه مانند پارو زدن
  • احساس درد در هنگام خوابیدن و یا تکیه به شانه آسیب دیده
  • احساس صدای ترقی و تروق یا همان کریپتوس به هنگام حرکت دادن شانه

در صورتی که، در اثر سقوط ناگهانی احساس درد شدید و غیر قابل تحملی در شانه می نمایید احتمال پارگی روتاتورکاف بسیار زیاد است. در این حالت ممکن است احساس ضعف فوری در قسمت بالایی بازوی خود و سرشانه را داشته باشید.

پارگی های روتاتورکاف در اثر استفاده زیاد و مکرر از بازو و شانه اتفاق می افتند. این پارگی ها به ترتیب باعث درد و ضعف در ناحیه شانه و حتی بازو می شوند. هرچند ممکن است علائم در ابتدای بروز این عارضه خفیف باشند ولیکن به مرور زمان این علائم شدیدتر و طاقت فرسا تر می شوند.

به گونه ای که، به مرور زمان حتی به هنگام استراحت شبانه روزی فرد دچار احساس درد شدید و طاقت فرسا می شود و حتی با دارودرمانی نیز این عارضه قابلیت رفع شدن را نخواهد داشت. در این حالت شب ها به هنگام خوابیدن بر روی بازوی آسیب دیده احساس درد شدید می نماید و حتی در فعالیت های روتین این درد برطرف نمی شود.

کلام پایانی

پارگی روتاتور کاف جزو بیماری های است که، در صورت گذشت زمان تشدید یافته و منجر به درد طاقت فرسا در فرد می شود. این بیماری جزو عارضه های شایع بوده و در صورت درمان نشدن این پارگی روتاتور کاف شدیدتر می شود.

به منظور درمان این عارضه می توانید به کلینیک دکتر یاسر نژادی مراجعه کنید. از جمله پزشکان مطرح در زمینه درمان انواع بیماری های عضلانی و حرکتی دکتر یاسر نژادی می باشند. تجربه درمان در محیطی آرامش بخش و دریافت بهترین مراقبت های پزشکی در کلینیک این پزشک متخصص امکان پذیر است.

دکتر یاسر نژادی – متخصص ارتوپدی – جراح زانو

✵ انجام بیش از 200 جراحی اختصاصی تعویض مفصل زانو در سال با با بی حسی موضعی 

✵ تعویض مفصل زانو – PRP زانو – تزریق ژل زانو

برای دریافت نوبت ، مشاوره و معاینه جراحی تعویض مفصل زانو ، تماس بگیرید.