تشخیص دررفتگی زانو و درمان آن

دررفتگی زانو به ندرت دیده می شود اما آسیب های بالقوه ناشی از آن تهدید کننده سلامتی فرد می باشند. دررفتگی زانو یک آسیب بالقوه ویرانگر است و اغلب یک اورژانس جراحی است.

این آسیب نیاز به شناسایی سریع، ارزیابی با تصویربرداری مناسب و مشاوره با جراحی برای درمان قطعی دارد. آسیب عروقی و سندرم کمپارتمان از عوارض ترسناکی هستند که پزشک نباید آنها را در درمان دررفتگی زانو از دست بدهد. لذا بررسی تشخیص دررفتگی زانو و درمان آن، حائز اهمیت است و ما در اینجا به بررسی آن می پردازیم.

جهت کسب اطلاعات بیشتر کلیک کنید

در رفتگی زانو چیست؟

دررفتگی زانو به ندرت دیده می شود اما آسیب های بالقوه تهدید کننده ایجاد می کند. چاقی یک عامل خطر مستقل برای این آسیب است. بسیاری از دررفتگی های زانو می توانند به طور خود به خود قبل از ارزیابی بالینی کاهش یابند. از این رو، تشخیص دررفتگی زانو و درمان آن می تواند دشوار باشد، و عوارض ناشی از آسیب به راحتی از دست می رود. در این راستا آسیب عروقی تشخیص داده نشده می تواند منجر به ایسکمی طولانی مدت اندام و در نهایت قطع عضو شود.

علت ایجاد در رفتگی زانو

معمولاً برای ایجاد دررفتگی مفصل زانو، ضربه با انرژی بالا لازم است. برای ایجاد اختلال در این مفصل، صدمات و بی ثباتی رباط همزمان متعدد نیز انتظار می رود.

برخورد وسایل نقلیه موتوری، صدمات مرتبط با ورزش با سرعت بالا و سقوط، همگی به عنوان علل دخیل در این امر به شمار می روند. دررفتگی های خلفی و قدامی بیشتر اتفاق می افتد. دررفتگی های داخلی، جانبی و چرخشی نیز امکان پذیر است.

در آسیب در رفتگی زانو چه اتفاقی می افتد؟

در ادامه موضوع تشخیص دررفتگی زانو و درمان آن، به شناخت مفصل زانو و آسیب های ایجاد شده می پردازیم. چهار رباط اصلی به تثبیت مفصل زانو کمک می کنند. اینها شامل رباط صلیبی قدامی، صلیبی خلفی، جانبی داخلی و رباط جانبی جانبی است.

انتظار می رود دررفتگی زانو به طور بالقوه چندین یا همه این ساختارها را مختل کند. تا آنجا که به ساختارهای عروقی مربوط می شود، شریان پوپلیتئال به دلیل دررفتگی تیبیوفمورال در معرض بالاترین خطر است.

شریان در سراسر فضای پوپلیتئال کشیده شده و چندین شاخه در یک سیستم جانبی در اطراف زانو منتشر می کند. با توجه به موقعیت آن در فضای پوپلیتئال و مکانیسم دررفتگی زانو، تا 40 درصد از بیماران مبتلا به اختلال در رفتگی زانو آسیب عروقی مرتبط را تحمل می کنند.

همچنین با توجه به موقعیت آناتومیک این عصب در گردن فیبولار، آسیب‌های عصب پرونئال نیز می‌تواند در بیش از 20 درصد از بیماران دررفتگی زانو رخ دهد.

تشخیص در رفتگی زانو

برای تشخیص دررفتگی زانو و درمان آن، گرفتن شرح حال کامل بسیار مهم است، به ویژه در مواردی که مفصل قبل از ارزیابی پزشکی به طور خود به خود کاهش یافته است.

پزشک باید در مورد مکانیسم تروماتیک و اینکه آیا بیمار موقعیت ساق پا را بلافاصله پس از آسیب یادداشت کرده است، پرس و جو کند. در شرایطی که بیمار یا خدمات مدیریت اورژانس تغییری در موقعیت استخوان درشت نی نسبت به استخوان ران گزارش می‌دهند، معاینه‌کننده باید فرض کند که دررفتگی زانو رخ داده است.

در ادامه مطلب تشخیص دررفتگی زانو و درمان آن، می توان گفت، بی ثباتی شدید ناشی از گشادی بیش از 30 درجه زانو هنگام بلند کردن پاشنه نشان می دهد که ممکن است دررفتگی زانو رخ داده باشد. در موارد دیگر، بیمار ممکن است پس از تروما با تغییر شکل آشکار مطابق با دررفتگی زانو مراجعه کند که تشخیص را ساده‌تر می‌کند.

افیوژن مفصل، تورم و اکیموز قابل توجه ممکن است در اطراف زانو نیز وجود داشته باشد که می تواند بررسی یکپارچگی رباط را محدود کند.

ایسکمی عروقی تهدید کننده اندام می تواند حتی در حضور نبض های قابل لمس دیستال پا منجر شود. پزشک همچنین باید عملکرد حسی و حرکتی مناسب را ارزیابی کند، اگرچه این امر می تواند تا حدودی با درد و تورم مرتبط با این آسیب محدود شود.

تصویربرداری با رادیوگرافی قدامی خلفی و جانبی می تواند به تشخیص دررفتگی زانو و درمان آن، کمک نماید.

 

تشخیص در رفتگی زانو

درمان در رفتگی زانو

در بیمارانی که با دررفتگی زانو مراجعه می کنند و به طور خود به خود بهبود نیافته اند، برای بهبود سریع مفصل زانو باید با استفاده از مسکن و آرامبخش کافی انجام شود. جهت درمان و حرکت مورد نیاز تیبیا به نوع و جهت دررفتگی بستگی دارد. کاهش دررفتگی خلفی جانبی ممکن است دشوار یا غیرممکن باشد و نیاز به مشاوره ارتوپدی دارد.

پس از تشخیص دررفتگی زانو و درمان آن، پزشک باید نبض های دیستال و پرفیوژن عروقی را دوباره ارزیابی کند.

مشاوره ارتوپدی ممکن است برای بحث در مورد جراحی ترمیمی ضروری باشد. در موارد آسیب عروقی، ممکن است نیاز به ترمیم جراحی همزمان با جراحی عروق باشد.

تشخیص های افتراقی

  • آسیب رباط صلیبی قدامی
  • شکستگی شفت فمور
  • آسیب رباط جانبی داخلی
  • آسیب های منیسک
  • آسیب و دررفتگی کشکک
  • سندرم های مفصل کشکک رانی
  • شکستگی تیبیا و نازک نی در ED

 

تشخیص های افتراقی

عوارض ناشی از دررفتگی زانو

در ادامه محتوای تشخیص دررفتگی زانو و درمان آن، به بررسی عوارض در رفتگی زانو می پردزایم. در رفتگی زانو دارای عوارضی است که که مهترین آن ها شامل موارد زیر است:

  • آسیب به شریان و ورید پوپلیتئال
  • آسیب عصب پرونئال
  • سندرم کمپارتمان

تأخیر در تشخیص آسیب شریان پوپلیتئال ممکن است منجر به آسیب غیر قابل برگشت و ایسکمی شود که نیاز به آمپوتاسیون بالای زانو دارد. به طور کلی، هر ایسکمی یا عدم اکسیژن رسانی مداوم بیش از هشت ساعت، نیاز به قطع عضو دارد.

آسیب های دیگری که پزشک ممکن است با آن مواجه شود و به تشخیص دررفتگی زانو و درمان آن کمک نماید، شامل آسیب عصب پرونئال است که یکی از دلایل افتادگی پا است. سندرم کمپارتمان و ترومبوز وریدی عمقی از دیگر عوارض احتمالی هستند.

همچنین شکستگی‌ های همراه و آسیب ‌های لیگامانی باید طبق توصیه ‌های جراحی ارتوپدی درمان شوند.

هر آنچه باید در ارتباط با درمان در رفتگی زانو بدانید

دررفتگی زانو آسیب نسبتاً شایعی است که معمولا در اورژانس دیده می شود و نیاز به تشخیص دررفتگی زانو و درمان آن دارد. از آنجا که دررفتگی می تواند با آسیب عصبی عروقی همراه باشد که می تواند منجر به از دست دادن اندام شود، یک تیم حرفه ای پزشکی باید این بیماران را مدیریت کند.

پرستار تریاژ باید کاملاً آگاه باشد که دررفتگی زانو می‌تواند جریان عروقی پای دیستال را مختل کند و از این رو، بستری شدن فوری و مشاوره با پزشک بخش اورژانس ضروری است.

در صورت از دست دادن نبض پا، مشاوره جراح عروق ضروری است و ممکن است با رادیولوژیست برای تصویربرداری از جریان خون مشورت شود.

مشاوره ارتوپدی نیز تقریبا در همه موارد از جمله تشخیص دررفتگی زانو و درمان آن، ضروری است. پرستاری همچنین در مراقبت های بعد از عمل، از جمله تجویز دارو و نظارت بر موارد حیاتی، شرکت خواهد کرد. برای اکثر بیمارانی که درمان سریع دریافت می کنند، نتایج خوب است. با این حال، تاخیر یا از دست دادن آسیب عروقی می تواند با عواقب شدید همراه باشد.

هر آنچه باید در ارتباط با درمان در رفتگی زانو بدانید

کلام پایانی

 

تشخیص دررفتگی زانو و درمان آن، موضوع مهمی است که باید خیلی سریع و به موقع انجام شود، تا از دیگر آسیب های وارد شده جلوگیری شود.

ما در این محتوا سعی کردیم شما را با نحوه تشخیص، درمان و مراقبت های مورد نیاز در زمان در رفتگی زانو آشنا سازیم. در صورت سوالات بیشتر به وب سایت دکتر یاسر نژادی مراجعه و سوالات خود را با ما در میان گذارید.

دکتر یاسر نژادی – متخصص ارتوپدی – جراح زانو

✵ انجام بیش از 200 جراحی اختصاصی تعویض مفصل زانو در سال با با بی حسی موضعی 

✵ تعویض مفصل زانو – PRP زانو – تزریق ژل زانو

برای دریافت نوبت ، مشاوره و معاینه جراحی تعویض مفصل زانو ، تماس بگیرید.