تعویض مفصل شانه

در برخی از افراد که، از مشکلات شدید در شانه و مفصل آن رنج می برند؛ به واسطه عمل تعویض مفصل شانه می توان توان حرکتی فرد را، بازیابی نموده و به فرد در داشتن حرکتی کاملا عاری از درد کمک شایانی نمود. بیش از نود و پنج درصد افراد تا، یک سال پس از عمل به راحتی و بدون درد امکان حرکت خواهند داشت.

این افراد به مرور زمان قادر به انجام حرکت های ورزشی به منظور افزایش توان حرکتی شانه و بازوی خود خواهند بود. در صورتی که، شما نیز از دردهای طاقت فرسا در ناحیه شانه رنج می برید و نیازمند عمل تغییر مفصل شانه هستید؛ همراه ما بمانید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر کلیک کنید

جراحی تعویض مفصل شانه چه نوع جراحی می باشد؟

تعویض مفصل شانه به طور علمی به آرتروپلاستی معروف است. در این عمل بخش های از مفصل شانه توسط جراح برداشته می شود و با نوعی آرتروزهای مصنوعی جایگزین می شود. هدف این روش بهبود دامنه حرکتی فرد بیمار و رفع درد وی است.

به مرور زمان و با پیشرفت علم پزشکی در زمینه ارتوپدی و جراحی‌های مربوط به این حوزه شاهد پیشرفت جراحی مفاصل از جمله تعویض مفصل شانه هستیم. به این ترتیب روند بهبودی فرد و بازیابی توان حرکتی وی بیشتر از قبل گردیده است.

در آخرین مرحله از آرتریت فرد دچار درد شدیدی شده و دامنه حرکتی وی به شدت کاهش می یابد. به وسیله این عمل موفقیت آمیز می توان درد و سفتی شدید این مرحله از بیماری آرتریت را، بهبود بخشید. به این ترتیب فرد قادر به بازگشت به زندگی روزمره و عادی خود خواهد بود.

آرتریت نوعی عارضه است که، رویه و پوشش روی استخوان ها به مرور زمان دچار استهلاک شده و تحلیل می رود. در این حالت استخوان ها بر روی یک دیگر قرار گرفته و وضعیت دردناکی برای فرد بیمار به وجود می آورند. جا به جا شدن و حرکت استخوان ها دشوار خواهد شد.

در این مرحله پزشک متخصص به واسطه عمل تعویض مفصل شانه رویه و پوشش روی استخوان ها را، تعویض نموده و باعث بازیابی مجدد قدرت و توان حرکتی فرد بیمار و مبتلا به این عارضه می گردد. پس از این مدت فرد قادر به حرکت بدون درد خواهد بود.

علائم نیاز به عمل تعویض مفصل شانه چه هستند؟

عمل تعویض مفصل شانه در برخی از حالت ها نیاز می گردد. معمولا فرد احساس ناراحتی کرده و دچار بروز علائم مشخصی می گردد. در حالت بروز و ابتلا به این عارضه فرد احساس ساییدگی و درد پیش رونده و ساییدگی شدید در شانه می نماید.

در صورت بروز این مشکل فرد به وسیله درمان های غیر جراحی بهبود نمی یابد. در این حالت استخوان هایی که مفصل گوی و کاسه شانه فرد را تشکیل ساخته اند دچار مشکلاتی می شوند. به عبارتی دیگر غضروف موجود بین این استخوان ها دچار تحلیل شده و ساییده می گردد.

در این حالت با کلیه درمان هایی که فرد انجام می دهد و با وجود مراجعه های مکرر به درمانگاه ها ممکن است قادر به درمان و رفع مشکل خود نباشد و به مرور زمان دچار افزایش درد در ناحیه شانه گردد در این حالت نیاز به انجام عمل تعویض مفصل شانه می باشد تا، فرد توان حرکتی خود را، باز یابد.

در چه بیمارانی نباید این عمل صورت گیرد؟

عمل تعویض مفصل شانه برای تمامی افراد مبتلا به این عارضه مجاز نمی باشد و بنا به تشخیص پزشک بایستی از سایر روش ها جهت درمان ساییدگی مفصل شانه در این افراد اقدام نمود. برای روشن تر شدن موضوع در ادامه به برخی از حالت های ممنوعیت عمل مفصل شانه اشاره می کنیم؛

  • افرادی که، دارای تجربه فلج در هر دو روتاتور کاف شانه های خود هستند.
  • علائم ناتوان کننده و کاهش دهنده قدرت افراد زیاد نباشد.
  • افراد مبتلا به عفونت های فعال
  • ممکن است در اثر یک نوع بیماری عصبی سیستم مفصل شانه افراد تحت تاثیر قرار بگیرد در این حالت نیز عمل تغییر مفصل شانه انجام نمی گردد.

به جز این موارد برخی از افراد هستند که، در مرحله ابتدایی و بسیار خفیف شروع بیماری خود هستند. در این حالت ممکن است این افراد تمایل داشته باشند تا، ابتدا به روش های درمانی غیر جراحی بپردازند. استفاده از داروهای ضد التهاب و فیزیوتراپی و انجام تزریق های کورتیکواستروئید از جمله این قبیل درمان ها می باشند.

در چه بیمارانی نباید این عمل صورت گیرد؟

انواع ایمپلنت های تعویض مفصل شانه کدامند؟

در عمل تعویض مفصل شانه از دو بخش کاملاً یکسان استفاده می شود. بخش اول یک گوی فلزی است که در بخش دوم که عبارت است از یک کاسه پلاستیکی جای می گیرد. جنس این کاسه پلاستیکی از جنس پلی اتیلن است. این سیستم ها با یک دیگر متفاوت می باشند؛

  • تعویض مفصل شانه: این نوع عمل یکی از جراحی های بسیار رایج و متداول جهت رفع عارضه شانه می باشد. عمل جراحی قسمت گرد متصل به استخوان بازو با یک گوی فلزی جایگزین می گردد و همچنین جهت تکمیل جراحی از سطح پلاستیکی برای پوشش دادن بخش کاسه ای است.
  • تعویض شانه معکوس: گاهی اوقات کلاهک مفصل شانه دچار پارگی مجدد می شوند. در این حالت عمل جراحی موفقیت آمیز نبوده و نیاز است تا، عمل جراحی تحت عنوان تعویض شانه معکوس تکرار می شود.

خطرات تعویض مفصل شانه چیست؟

عمل تعویض مفصل شانه معمولا دارای عوارض و مشکلاتی نمی باشد ولیکن، در برخی از حالت های خاص و نادر از فرد با عوارضی پس از انجام این عمل روبرو شود در ادامه به شرح مختصری از این عوارض نادر پس از تعویض مفاصل شانه اشاره می کنیم؛

  • عفونت
  • آسیب های عصبی
  • ناپایداری و خروج گوی از کاسه
  • تضعیف گلنوئید و احساس سستی فرد در ناحیه شانه

مدت زمان بهبودی فرد پس از بیماری تعویض مفصل شانه چقدر است؟

مدت زمان بهبودی کامل فرد پس از انجام عمل تعویض مفصل شانه حداقل هشت ماه به طول می انجامد. پس از این مدت زمان فرد قادر به باز یافتن قدرت و توان حرکتی خود خواهد بود. لازم به ذکر است که فرد بایستی قبل از شروع مجدد کارهای سنگین و برداشتن وزنه های سنگین نیاز است تا، قدرتی انجام دهد.

زمان بازگشت فرد به کار کاملاً بستگی به قوای جسمی و بازیابی قدرت حرکتی و توان وی دارد. پس از گذشت حدود یک ماه فرد قادر خواهد بود تا به میز کار خود بازگردد. برای اینکه فرد قادر به انجام کارهای سنگین و یا برداشتن وزنه باشد لازم است حدود ۴ ماه پس از عمل تغییر مفصل شانه اقدام به انجام این کار نماید.

مدت زمان بهبودی فرد پس از بیماری تعویض مفصل شانه چقدر است؟

کلام پایانی

عمل تعویض مفصل شانه در حالت های پیشرفته و مزمن نیازمند مراجعه به یک پزشک متخصص و ماهر در زمینه انجام این عمل است. دکتر یاسر نژادی از جمله پزشکان متخصص و ماهر در زمینه انجام کلیه جراحی های مربوط به مفصل شانه می باشد.

جهت مراجعه به کلینیک دکتر یاسر نژادی و دریافت مشاوره در رابطه با بیماری و مشکلات خود، اطلاع از کلیه هزینه ها و نحوه انجام عمل جراحی مفصل شانه می توانید از طریق وبسایت این پزشک اقدام نمایید.

دکتر یاسر نژادی – متخصص ارتوپدی – جراح زانو

✵ انجام بیش از 200 جراحی اختصاصی تعویض مفصل زانو در سال با با بی حسی موضعی 

✵ تعویض مفصل زانو – PRP زانو – تزریق ژل زانو

برای دریافت نوبت ، مشاوره و معاینه جراحی تعویض مفصل زانو ، تماس بگیرید.