دستورالعمل ورزشی بعد از جراحی شانه

در جراحی های مربوط به شانه، یکی از مهمترین موارد در کسب بهترین درمان، عمل به دستورالعمل ورزشی بعد از جراحی شانه، که توسط پزشک توصیه می شود، است. به طور کلی دکتر یاسر نژادی متخصص ارتوپد، جراحی های شانه را برای درمان آسیب های شانه انجام می هد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر کلیک کنید

ما در اینجا شما را با دستورالعمل های ورزشی بعد از جراحی شانه به طور کامل آشنا می سازیم، با ما همراه باشید.

جراحی شانه

به طور کلی جراحی شانه، که تحت عنوان آرتروسکوپی نیز شناخته می شود، نوعی جراحی است که برای مشاهده، تشخیص و درمان مشکلات مربوط به شانه است. در این جراحی متخصص، با استفاده از دوربین کوچکی که توسط سوراخ در شانه ایجاد می شود، دید صحیحی به پزشک برای تشخیص دقیق و درمان می دهد.

برای اطلاع از دستورالعمل ورزشی بعد از جراحی شانه، نخست باید با جراحی شانه آشنا شوید. در ارتباط با این جراحی در نظر داشته باشید که در صورتی که سایر تکنیک های غیر تهاجمی همچون فیزیوتراپی و تزریق مسکن ها پاسخگوی بیمار نباشد، پزشک جراحی را انجام می دهد. به طور معمول آرتروسکوپی برای درمان های زیر مورد استفاده قرار می گیرد:

  • حذف استخوان های اضافی در شانه و رفع فشار ساباکرومیال: رایج ترین نوع جراحی شانه برداشته استخوان های اضافی است. این استخوان ها می توانند اطراف مفصل آکرومیوکلاویکولار باشند، که در صورت وجود می توانند منجر به التهاب تاندون روتاتور شوند و باید برای از بین بردن فشار، برداشته شوند.
  • تعمیر روتاتور کاف: در ادامه موضوع دستورالعمل ورزشی بعد از جراحی شانه، به سایر موارد جراحی شانه می پردازیم. مجموعه ای از تاندون ها و عضلات که موجب اتصال تیغه شانه به استخوان بازو می شوند تاندون روتارف کاف گفته می شود.

شرایطی همچون ضربه می تواند منجر به پارگی روتاتور کاف شود. برای اتصال مجدد این تاندون، نیاز به جراحی می باشد. که دوران بهبودی این جراحی 9 ماه می باشد.

  • ترمیم و تثبیت دررفتگی مکرر شانه: بی ثباتی شانه، یکی دیگر از دلایل ضرورت جراحی شانه است. این شرایط زمانی ایجاد می شود که استخوان بالای زانو به دلیل آسیبات وارد شده از حفره خود خارج می شود. درمان این عارضه شامل سفت کردن رباط و تاندون مورد نظر می باشد و زمان مورد نیاز برای بهبود 6 ماه در نظر گرفته می شود.
  • تعویض مفصل شانه: در این جراحی که می تواند به دلیل آرتروز یا آسیب ایجاد شود، پزشک متخصص از طریق جراحی مفصل شانه را با نوع مصنوعی آن جایگزین می نماید.

جراحی شانه

پس از جراحی شانه

پس از عمل، شما دستورالعمل ورزشی بعد از جراحی شانه، را توسط تیم پزشکی ما دریافت می کنید. در ابتدا ما برای کاهش درد و تورم شما از کمپرس یخ و داروهای مسکن استفاده می کنیم.

تیم پزشکی دکتر یاسر نژادی پس از عمل شانه همراه بیماران خواهد بود که به شما در احیای سریع تر و کوتاه کردن مدت بهبودی کمک نماید. در این زمان مجموعه ای از دستورالعمل های ورزشی برای کمک به شما ارائه می شود که در ادامه به آن ها می پردازیم.

دستور العمل های ورزش مناسب پس از جراحی شانه

دستورالعمل ورزشی بعد از جراحی شانه و عمل به آن ها برای کسب نتایج درمان مناسب ضروری می باشند. این دستورالعمل ها بلافاصله و بعد از جراحی نیاز به انجام می باشند و تا برگشت بیمار به شرایط عادی ادامه می یابند.

این دستورالعمل ها و عمل به آن ها به شما کمک می کند که دوران بهبود سریع تری داشته باشید و در این دوران درد و عوارض کمتری را تجربه نمایید. در ادامه دستورالعمل های مناسب ورزشی ذکر می شود:

  1. بالابردن میله و کشش بالایی کتف: در تمرین اول در ارتباط با دستورالعمل ورزشی بعد از جراحی شانه، یک میله رولپلاک را در دستان خود بگیرید سپس با کمک گرفتن از بازوی سالم، تا جایی که فشار به شانه جراحی شده سعی کنید میله را بالا ببرید.

در حین کار اگر احساس درد در شانه جراحی شده خود کردید، از فعالیت باز بایستید. این ورزش را تا جاییکه احساس خستگی نکردید ادامه دهید.

 

دستور العمل های ورزش مناسب پس از جراحی شانه

  1. حرکت دادن میله و کشش شانه: در این ورزش ابتدا یک میله را در مقابل بدن خود بگیرید. سپس سعی کنید با استفاده از دستی که شانه آن جراحی شده است، میله را از بدن دور کنید. برای این کار می توانید از بازوی سالم خود کمک بگیرید، و در نظر داشته باشید که به محض احساس درد کار خود را متوقف نمایید.

این ورزش را نیز می توانید تا زمانی که احساس خستگی می کنید ادامه دهید.

  1. تقویت عضلات حمایتی شانه: در ادامه دستورالعمل ورزشی بعد از جراحی شانه، با یک تمرین دیگر برای تقویت شانه آشنا شوید. برای انجام این ورزش مقابل یک میز نشسته و دستان خود را از قسمت ساعد بر روی میز قرار دهید.

سپس در حالی که سعی می کنید به سمت میز خم شوید، دستان خود را دور نمایید. این حرکت را تا جایی پیش ببرید که احساس ناراحتی و دردی نداشته باشید. انجام این حرکت سه بار در طی شبانه روز توصیه می شود.

  1. چرخش عضلات داخلی شانه با یک بند: برای تقویت شانه و عمل به دستورالعمل ورزشی بعد از جراحی شانه، می توانید یک بند را به سطح مناسبی محکم نمایید. صاف بایستید و بند را با دست خود نگه داشته و آرنج خود را به پشت بدن ببرید. در همین حین عضلات شانه را نیز منقیض نمایید.

این فعالیت به تقویت عضلات میانی ذوزنقه، پشتی لاتیسموس و عضلات لوزی واقع در کنار تیغه شانه کمک می نماید. این حرکت ا نیز تا زمانی که احساس خستگی نکردید، می توانید ادامه دهید.

  1. ورزش آونگ یا چرخش پاندولی: یکی دیگر از فعالیت هایی که در دستورالعمل ورزشی بعد از جراحی شانه قرار می گیرد، ورزش آونگ است. برای این ورزش به میز یا صندلی خم شده و در حالی که بازوها به صورت معلق قرار گرفتند، بازوها را به آرامی به فرم دایره ای بچرخانید.

چرخش را در دوجهت مخالف انجام دهید و تا زمانی که احساس خستگی نکرده اید آن را ادامه دهید.

 

دستور العمل های ورزش مناسب پس از جراحی شانه

کلام پایانی

دستورالعمل ورزشی بعد از جراحی شانه یک جز مهم و حیاتی است که به بهبودی و بازگشت بیمار به شرایط عادی کمک می نماید و منجر به کسب نتایج موفقیت آمیز از جراحی می گردد.

با عمل به این دستورات ورزشی، دامنه حرکتی بیمار و قدرت عضلانی او بهبود و خطر آسیب های بعدی کاهش می یابد. بیمارانی که دستورالعمل های ورزشی خود را دنبال می کنند، احتمال بیشتری دارد که بهبودی موفقیت آمیزی داشته باشند و به فعالیت های عادی خود به زودی بازگردند.

ما در کلینیک دکتر یاسر نژادی بهترین دستور العمل های ورزشی که برای جراحی شانه مناسب هستند را به شما ارائه می دهیم. برای دریافت وقت آن به وب سایت دکتر یاسر نژادی مراجعه نمایید.

دکتر یاسر نژادی – متخصص ارتوپدی – جراح زانو

✵ انجام بیش از 200 جراحی اختصاصی تعویض مفصل زانو در سال با با بی حسی موضعی 

✵ تعویض مفصل زانو – PRP زانو – تزریق ژل زانو

برای دریافت نوبت ، مشاوره و معاینه جراحی تعویض مفصل زانو ، تماس بگیرید.