علت صدا دادن و تق تق زانو و درمان آن

یکی از مشکلات رایجی که امروزه برخی از افراد در هر سنی ممکن است با آن روبرو شوند، صدا دادن و تق تق زانوها است؛ این مشکل ممکن است برای افراد جوان و نوجوان و افراد میانسال و مسن ایجاد شود.

علت صدا دادن و تق تق زانو می‌ تواند به موارد مختلفی بستگی داشته باشد، زمانی که زانوهایتان را خم می‌ کنید یا از پله بالا و پایین می‌ روید، ممکن است با این مشکل مواجه شوید.

 در صورتی که این عارضه دائمی است و همیشه با آن روبرو هستید، بهتر است هرچه سریع‌ تر به منظور بررسی دقیق‌تر و درمان آن، به بهترین ارتوپد در تهران مراجعه کنید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر کلیک کنید

دلایل صدا دادن و تق تق زانو

یافتن علت صدا دادن و تق تق زانو می‌ تواند نقش مهمی در درمان سریع‌ تر این مشکل داشته باشد؛ گاهی مواقع صدا دادن زانوها علت به خصوصی نداشته و مشکلی برای افراد به وجود نمی آورد.

ولی گاهی اوقات صدا دادن زانو می‌ تواند نشان از ابتلا به برخی بیماری‌ های مفاصل یا مینیسک باشد و نیاز به درمان سریع دارد؛ در ادامه مهم ترین دلایل و علت صدا دادن و تق تق زانو را به شما معرفی می‌ کنیم:

·         وجود حباب های گاز در زانو

اطراف مفاصل زانو مایعی به نام سینوویال قرار دارد که درون این مایع، حباب‌ های ریز هوا تشکیل می شوند؛ زمانی که فرد پای خود را تکان می‌ دهد یا خم و راست می‌ کند، این حباب‌ ها درون مایع می‌ ترکد و در نتیجه صدایی شبیه تق تق ایجاد می‌ شود.

 البته ترکیدن این حباب‌ ها مشکلی برای افراد ایجاد نمی‌کند و روی سلامت آن ها تاثیر منفی ندارد.

·         کشیدگی رباط ها

هنگامی که مفصل زانو را حرکت می‌ دهید ممکن است رباط یا تاندون درون آن به آرام کشیده شده و سپس برآمدگی‌ های کوچکی در قسمت‌ های مختلف رباط ایجاد شود. هنگامی که مفصل به محل قبلی خود باز می‌ گردد، بازگشتن تاندون و رباط به محل اولیه نیز سبب ایجاد صدای تق تق می‌ شود.

پس کشیدگی رباط ها نیز یکی از متداول‌ ترین مشکلات ایجاد صدا در قسمت‌ های مختلف زانو است و این مورد نیز مشکلی برای فرد به وجود نمی‌ آورد.

·         آسیب و پارگی مینیسک

از دیگر علت صدا دادن و تق تق زانو می‌ توانیم به ایجاد هرگونه آسیب و یا حتی پارگی مینیسک اشاره کنیم؛ افرادی که اقدام به انجام حرکات کششی و ورزشی شدید می‌ کنند، ممکن است با این مشکل مواجه شوند.

در این مواقع فرد باید هرچه سریع‌ تر به پزشک متخصص جهت بررسی بیشتر و اقدام مواردی مانند تزریق ژل زانو یا جراحی مراجعه کند.

·         آرتروز

آرتروز یکی از مشکلات خطرناک و رایج است که معمولاً در افراد بالای ۵۰ سال دیده می‌ شود، در این بیماری غضروف بین استخوان‌ ها و مفاصل زانو از بین رفته و در نتیجه کشیدن سطح دو استخوان روی یکدیگر باعث ایجاد درد زانو و همچنین صدای تق تق می‌ شود.

بسیاری از پزشکان متخصص، رایج‌ ترین علت صدا دادن و تق تق زانو را در افراد مسن، ابتلا به بیماری آرتروز معرفی می‌ کنند؛ در این شرایط فرد باید هرچه زودتر برای بررسی و درمان به بهترین ارتوپدی مراجعه کرده تا از وضعیت مفاصل زانو خود اطلاع پیدا کند.

آرتروز

درمان صدا دادن و تق تق زانو

پس از یافتن علت صدا دادن و تق تق زانو، در صورتی که این مشکل خطری برای فرد نداشته باشد، نیازی به مصرف دارو یا انجام جراحی زانو نیست.

 با این حال در صورتی که صدا دادن زانو همراه با درد شدید و غیرقابل تحمل باشد، فرد باید هرچه سریع تر برای درمان آن اقدام کند.

 انجام کارهایی مانندprp  زانو یا تعویض مفصل زانو از جمله برخی روش‌ های درمانی هستند که بعضی از پزشکان متخصص از آن استفاده می‌ کنند؛ در ادامه برخی دیگر از روش‌ های درمانی که می‌ تواند موثر باشد را به شما معرفی می‌ کنیم.

1.      مدیریت وزن و انجام ورزش های سبک

گاهی مواقع صدا دادن و تق تق زانو به دلیل اضافه وزن و فشاری است که روی مفاصل وجود دارد، به همین دلیل مدیریت و کاهش وزن و انجام حرکات ورزشی و کششی سبک، پیاده‌ روی و شنا می‌ تواند نقش مهمی در درمان و برطرف کردن این مشکل و پیشگیری از عوارض خطرناک‌ تر در آینده داشته باشد.

2.      مصرف داروهای غیر استروئیدی

مصرف داروهای ضد التهابی و غیر استروئیدی، برخی ویتامین ها و همچنین داروهای مسدود کننده عصب یا برخی داروهای طبیعی و گیاهی نیز می‌ تواند نقش مثبتی در رفع مشکلات احتمالی و برطرف کردن صدای تق تق زانو داشته باشد.

3.      فیزیوتراپی

انجام برخی حرکات فیزیوتراپی و کششی و همچنین تمرینات تقویت عضلات، می‌ تواند نقش مهمی در برطرف کردن مشکل صدا دادن زانو و دیگر مشکلات مفاصل این قسمت از بدن داشته باشد. پس از یافتن علت صدا دادن و تق تق زانو، شما باید هرچه سریع تر برای درمان آن نیز اقدام موثری انجام دهید.

4.      عمل جراحی

از متداول‌ترین روش‌ های درمانی برای رفع صدا دادن تق تق زانو، انجام عمل‌ های جراحی مختلف است. در برخی مواقع ایجاد مشکلات جدی و آزاردهنده سبب این مشکل می‌ شود که پزشک پس از بررسی‌ های دقیق، انجام عمل جراحی را پیشنهاد می‌ کند.

در این مواقع بیمار علاوه بر اینکه از صدا دادن زانوها راحت می‌ شود، می‌ تواند از دردهای آزار دهنده و یا دیگر مشکلات احتمالی نیز رهایی یابد.

.      عمل جراحی

 

نکات موثر برای محافظت از زانوها

در صورتی که تمایل دارید پس از یافتن علت صدا دادن و تق تق زانو راه موثری برای محافظت از زانوها و پیشگیری از این مشکلات پیدا کنید، ما راه‌ های فراوان و موثری به شما پیشنهاد می‌ کنیم.

 برای مثال استفاده از کفش مناسب، پیشگیری از ایجاد اضافه وزن، انجام ورزش‌ های سبک روزانه، بلند نکردن اجسام سنگین، داشتن رژیم غذایی سالم و مفید و….. از جمله مهم ترین کارهایی است که می‌ تواند نقش مهمی در حفظ سلامت مفاصل و استخوان‌ های زانو و پیشگیری از سایدگی و آسیب به آن ها داشته باشد.

 پس بهتر است در کنار پیدا کردن علت صدا دادن و تق تق زانو، نکات مهم و موثر برای محافظت هرچه بیشتر از زانوهای خود را نیز در نظر داشته باشید.

 

نکات موثر برای محافظت از زانوها

سخن پایانی

اطلاع از علت صدا دادن و تق تق زانو یکی از مهم‌ترین کارهایی است که شما در صورت مواجه شدن با این مشکل باید انجام دهید.

 در برخی مواقع صدا دادن زانوها مشکلی برای فرد ایجاد نمی‌کند، ولی گاهی مواقع این صدا نشان از ابتلا به برخی بیماری‌ ها و مشکلات خطرناک مفاصل زانو دارد که در این مواقع بیمار باید سریعاً به بهترین جراح زانو در تهران مراجعه کند.

اگر با مشکلات مختلف زانو روبرو شده‌اید، بهتر است برای یافتن علت دقیق و در نهایت درمان سریع و اصولی به نزد یک پزشک ماهر و با تجربه بروید، به این منظور ما دکتر یاسر نژادی را به شما معرفی می‌ کنیم.

 دکتر نژادی در چند سال اخیر توانسته است بسیاری از بیماری‌ های مفاصل و استخوان را به خوبی درمان کرده و در نتیجه می‌ تواند در رفع بسیاری از مشکلات مفاصل زانو به شما کمک شایانی نماید.

دکتر یاسر نژادی – متخصص ارتوپدی – جراح زانو

✵ انجام بیش از 200 جراحی اختصاصی تعویض مفصل زانو در سال با با بی حسی موضعی 

✵ تعویض مفصل زانو – PRP زانو – تزریق ژل زانو

برای دریافت نوبت ، مشاوره و معاینه جراحی تعویض مفصل زانو ، تماس بگیرید.