آرتروز لگن

 

آیا تا به امروز دچار التهاب در مفصل لگن شده اید! بلی، منظور ما همان آرتروز لگن است. بیماری آرتریت لگن منجر به ایجاد دردهایی ناگهانی و وَرم در قسمت لگن می شود. استئوآرتریت متداول ترین نوعِ این مریضی است!

اگر که می خواهید، با آرتروز بیشتر آشنا بشوید، در ادامه همچنان با ما همگام باشید. این بیماری هنگامی به وجود می آید، که التهاب این نواحی بدن موجبِ از بین رفتن قسمتی از غضروف مفصلی بشود. در این هنگام شما با علائمی چون؛ درد، وَرم، تخریب غضروف مفصلی رو به رو می شوید. شاید که بپرسید، اصلاً نقش غضروف در بدن چیست! بلی، شما می توانید، برای کسبِ اطلاعاتِ بیشتر در این زمینه با ما در ادامه این مطلب همراه باشید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر کلیک کنید

درباره مفصل لگن بیشتر بدانید!

شاید باورتان نشود، ولی مفصل لگن نقش بسیار پررنگی در زندگی آدمی دارد. نیمی از وزن بدنِ شما برروی این مفصل می باشد. حالت مفصل لگن توپی بوده و از دو استخوان ساخته شده است. یکی از این استخوان ها فمور بوده و دیگری استابولوم می باشد. حال قسمتِ انتهایی این دو استخوان توسطِ غضروفی پوشش داده شده است. به همین خاطر حرکت استخوان ها برروی یک دیگر بسیار راحت تر ممکن می شود. گاهی اوقات نشانه های مربوط به بیماری آرتروز لگن در طولانی مدّت خود را نشان می دهد.

بلی شما می توانید، برای کسبِ اطلاعاتِ بیشتر در این زمینه با ما در ادامه این نوشتار از دکتر یاسرنژادی همراه باشید.

اصلاً بنابر چه دلایلی به آرتروز لگن دچار می شویم؟

درباره علّت بروز این نوع بیماری ناگفته های بسیاری وجود دارد. با این وجود مواردی چون؛ صدمه به مفاصل، افزایش سن و سال، چاقی و اضافه وزن مفرط در به وجود آمدن آن تأثیر گذار خواهد بود. پس می توانیم، بگوییم؛ در به وجود آمدنِ آرتروز لگن هریک از این فاکتورها اثرگذار است.

از سایر عواملی که در ایجاد آرتروز در این قسمت از بدن تأثیر گذار است، می توان به موارد زیر اشاره نمود!

  • بعضی از بیماری هایی که به صورت ژنتیکی بوده و خود به خود نقص در غضروف را ایجاد می کند.
  • ورودِ فشار بالا به مفاصل بدن به دلیل چاقی بسیار و یا به دلایلی چون؛ انجام ورزش های سنگین.

بروز آرتروز در این ناحیه دارای چه نشانه هایی است؟

نکته جالب توجه این که بروز آرتروز لگن دارای نشانه هایی است، که با گذر روزها بدتر خواهد شد. گاهی اوقات ممکن است، با نشستن هایی طولانی مدّت درد شما شدیدتر از قبل بشود. ما از مهم ترین نشانه های مربوط به آرتروز در این ناحیه از بدن می توانیم، به موارد زیر اشاره بنماییم؛

  • احساس درد و وَرم در لگن.
  • به گوش رسیدن برخی از صداها و یا احساس ساییده شدنِ استخوان ها برروی هم.
  • هنگامی که شما با بیدار شدنِ از خوابِ شب احساس سفتی در مفاصل خود داشته باشید.
  • احساس بی قدرتی و ناتوانی جهتِ انجام دادنِ کارهای روزانه خود، مثل پوشیدن شلوار خود.
  • متداول ترین نشانه ای که این نوع از آرتروز دارد، بروز درد ناگهانی است. علاوه بر لگن خود، احتمالاً شما درد در ناحیه زانوها، کشاله ران حتی ساق پا را تجربه کنید.

معاینه های بالینی تا حدودی تشخیص می دهد، که شما آرتروز لگن را دارید، یا خیر! ولی برای تشخیص قاطع تر باید عملیات تصوير برداری انجام بشود.

آیا امکانِ کاهش درد این نوع از بیماری وجود دارد؟

در درمانِ هر نوعِ از بیماری هدف پزشک کاهش درد شما عزیزان است. حال در درمان این نوعِ از آرتروز پزشک تلاش می کند، دامنه حرکتی شما بیشتر بشود. ما در قسمت زیر به برنامه هایی که می توان در کاهش دردهای شما کارساز باشد، اشاره می نماییم؛

  • وزن اضافی را کم کنید.
  • بیشتر استراحت کرده و از مفاصل خود به خوبی مراقبت نمایید.
  • از روش هایی که به کاهش درد شما کمک می کند، استفاده کنید.
  • شما می توانید، در سمت مبتلا از لگن که به آرتروز مبتلا شده از عصا استفاده کنید.
  • از داروهایی چون، استامینوفن یا ایبوپروفن و دیگر مسکن ها می توان استفاده کرد.

از چه روش های درمانی برای بهبود آرتروز لگن استفاده کنیم؟

به این نکته بسیار مهم توجه داشته باشید، که درمان این بیماری به طور کامل امکان پذیر نخواهد بود. ولی شما می توانید، میزان درد خود را کنترل نموده حتی کم کنید. ما روش های درمانی را به سه دسته تقسیم بندی نموده و هریک را به صورت جداگانه بررسی خواهیم نمود؛

از چه روش های درمانی برای بهبود آرتروز لگن استفاده کنیم؟

·         درمان دارویی

در این روش از درمان شما می توانید، از داروهای خوراکی برای کاهش درد خود کمک بگیرید. مثل؛ مسکن و داروهای ضد التهابی! البته استروئیدها قابل استفاده هم به روش خوراکی بوده و هم می توانید، آن را به مفصل موردنظر تزریق نمایید. در آرتروز لگن امکانِ استفاده از استروئید تنها چند باری در طول سال امکان پذیر است! شما در این روش درمانی تنها مدّت زمانی کوتاه از شَر درد راحت می شوید. ولی گاهاً دردها ادامه پیدا می کند. نگران نباشید، در ادامه به دور روش درمانی دیگر هم خواهیم پرداخت.

·         درمان غیر دارویی

شما می توانید، در این روش درمانی از کرم های موضعی که شامل ترکیباتی خاص هستند، استفاده کنید. گاهی اوقات ورزش هوازی کرده یا به ‌شنا بروید. سريعاً وزن خود را کم کرده یا به یک فیزیوتراپیست مراجعه نمایید. البته امکان بهره گیری از عصا هم وجود دارد. شما می توانید، برخی اوقات از کمپرس سرد یا گرم استفاده بنمایید. یا از ماساژ بهره مند شوید!

·         درمان جراحی

در صورتی که دو روش فوقانی در درمانِ درد آرتروز لگن کارساز نبود، پزشک معالج انجام جراحی را به شما پیشنهاد خواهد کرد. یکی از روش های جراحی برداشتنِ قسمت صدمه دیده غضروف یا استخوان شما خواهد بود. به گونه ای که بعد از حذف این قسمت ها از پوشش فلزی برای کامل کردنِ جایشان بهره می گیرند.

روش دیگر در درمان آرتروز لگن برداشتن مفصل آسیب دیده لگن و بخش سَر استخوان ران و جایگزینی با ایمپلنت است. حال ایمپلنت ها از جنس هایی مختلف می تواند، باشد. همچون‌؛ سرامیکی یا فلزی و از این قبیل!

درباره جراحی لگن بیشتر با هم صحبت کنیم!

مفصل لگن مکانیسمی بسیار جالب دارد. در واقع شباهت بسیاری به توپ و سوکت دارد. اگر که بخواهیم، بهتر توضیح بدهیم؛ بخش توپی این مفصل را قسمت بالایی استخوانی به نامِ فمور ایجاد می نماید. حال معمولاً در طول جراحی آرتروز لگن قسمت توپی با یک گوی فلزی تعویض می شود. در ارتباط با بخش سوکتی باید، گفت؛ با پوششی فلزی به حالت پیشین خود باز می گردد.

نامِ این نوع از جراحی مفصل، عوض نمودنِ مفصل لگن به صورت کامل می باشد. اگر که قصد پزشک بازسازی مفصل باشد، بخش بالایی استخوان ران برداشته شده و بخشی که به استخوان لگن باز می گردد، با استفاده از پوشش فلزی ترمیم می یابد. اگر که پزشک معالج برای شما این روش درمانی از آرتروز لگن را پیشنهاد کند، تعویض کامل مفصل برای مدّت زمانی به تعویق خواهد افتاد.

 

درباره جراحی لگن بیشتر با هم صحبت کنیم!

درباره روش غیرجراحی درمان آرتروز لگن بیشتر با هم صحبت کنیم!

بلی، استفاده از روش های درمانی به شدّت درد و اذیت شدن شما باز می گردد. اگر که احساس درد در شما به مراحل شدید و غیر قابل تحمل نرسیده باشد، امکان استفاده از روش های غیرجراحی هم وجود دارد. ما در این قسمت به برخی از این روش ها خواهیم پرداخت؛

·         کاهش وزن و کنترل آن

اگر که شما دارای توده های بدنی بالایی هستید، یکی از گزینه های بسیار مناسب برای ابتلا به آرتروز لگن خواهید بود. چرا که مفصل لگن یکی از مهم ترین مفاصل بوده که وزن شما را برروی خود تحمل می کند. به همین خاطر قسمتِ لگن بیشتر در معرض وَرم و التهاب قرار می گیرد. از سویی دیگر سرعت گسترش بیماری در افراد چاق بیشتر می باشد. پس برای رهایی از درد یا کمتر شدن حتماً لاغر ‌شوید و ورزش را پیشه کار خود کنید.

·         استفاده از داروها

شما می توانید، از مسکن ها استفاده کنید. همچنین امکان استفاده از داروی کاهش التهاب هم وجود دارد. علاوه بر این ها باید در استفاده از داروها برای درمان آرتروز لگن به توصیه های پزشک معالج خود گوش فرا بدهید. حتماً وی شما را بهتر و دقیق تر در استفاده از داروها راهنمایی خواهد کرد.

·         انجام ورزش یا فیزیوتراپی

یکی از مزیت های ورزش این است، که به کاهش وزن شما کمک می کند. البته مزیت هایی دیگر هم دارد، که به آن اشاره می کنیم. شما با انجام ورزش موجب افزایش قدرت حرکاتی خود می شوید، این باعث بیشتر شدنِ کیفیت زندگی شما نیز خواهد شد. پس حتماً در طول روز انجام ورزش هایی چون؛ یوگا، شنا یا دوچرخه سواری را تجربه کنید.

 

انجام ورزش یا فیزیوتراپی

سخن آخر

دوستان عزیز ما در طول این مطلب از خود به بررسی آرتروز لگن پرداختیم. همانطور که خواندید، با ابتلای شما به این بیماری دامنه حرکاتی کمتری را تجربه می کنید. درد شدیدی داشته و صداهایی ناشی از حرکت دادنِ دو استخوان به گوش شما برخورد می کند. حال برای درمان شما روش هایی مختلف وجود دارد، که تمامی این تصمیم گیری ها به نوعِ درد شما بستگی خواهد داشت.

اميدواريم که اطلاعات ارائه شده در طول این مطلب از دکتر یاسرنژادی برای شما مفید بوده باشد. البته در صورت وجودِ سؤالات بیشتر در این زمینه شما می توانید، با کارشناسان ما تماس بگیرید.

دکتر یاسر نژادی – متخصص ارتوپدی – جراح زانو

✵ انجام بیش از 200 جراحی اختصاصی تعویض مفصل زانو در سال با با بی حسی موضعی 

✵ تعویض مفصل زانو – PRP زانو – تزریق ژل زانو

برای دریافت نوبت ، مشاوره و معاینه جراحی تعویض مفصل زانو ، تماس بگیرید.