آرتروسکوپی مچ دست، هزینه عمل، مراقبت های بعد از جراحی

مچ دست یکی از بخش های مهم و بسیار پرکاربرد مفاصل بدن انسان به شمار می رود. روزانه به واسطه استفاده فراوان از دست ها و به ویژه مچ دست فشار زیادی به این ناحیه وارد می شود. گاهی نیز ممکن است به مرور زمان و در اثر افزایش سن مچ دست دچار مشکلاتی شود.

در این حالت برای تشخیص و یافتن علل آسیب در این ناحیه پزشک اقدام به انجام آرتروسکوپی مچ دست می نماید. این روش یک عمل جراحی بدون ایجاد برش های بزرگ بر روی مچ دست صورت می گیرد. در این مبحث در نظر داریم به بررسی این روش درمانی بپردازیم.

جهت کسب اطلاعات بیشتر کلیک کنید

آرتروسکوپی برای مچ دست چه نوع عملی است؟

آرتروسکوپی مچ دست در مواردی صورت می گیرد که، پزشک نیاز دارد تا مشکلات و عوارض در مچ دست را تشخیص و بررسی نماید. به طور کلی آرتروسکوپی یکی از روش های نوین درمانی رشته ارتوپدی به شمار می رود که، به منظور علت یابی و درمان دردهای مچ دست کاربرد دارد.

روش انجام عمل جراحی آرتروسکوپی مچ دست به این صورت است که، جراح و یا پزشک متخصص اقدام به ایجاد برش های کوچکی در مکان های ویژه ای اطراف مفصل می نماید. این برش ها در اصطلاح علمی به نام پورتال شناخته می شوند و باید در نواحی خاصی در کنار مچ دست ایجاد شوند.

ممکن است جراح مجموعه ای از چندین برش در کنار یکدیگر انجام دهد که، به مجموعه این برش ها یا پرتال ها پرتال های رادیوکارپال استاندارد گفته می شود. موارد به کارگیری این پرتال ها این است که به پزشک جراح امکان دستیابی به دیگر نواحی مچ دست را می دهند.

لازم به ذکر است که، طول این برش ها زیاد نبوده و به میزان کمتر از نیم اینچ ایجاد می شوند. پس از ایجاد پرتال ها بر روی مچ دست پزشک اقدام به وارد نمودن آرتروسکوپ به درون مچ دست می نماید. آرتوروسکوپ یک نوع لنز کوچک و شامل یک دوربین مینیاتوری و همچنین یک سیستم روشنایی می باشد.

پس از ورود آرتروسکوپ به درون مچ دست، آرتروسکوپ تصاویر سه بعدی مفصل را، به مانیتور نصب شده درون اتاق جراحی ارسال می نماید. پزشک جراح در این حالت به دقت تصاویر فراخوانی شده بر روی مانیتور را کنترل و چک می کند تا، به مشکلات موجود درون مچ دست پی ببرد.

انجام آرتروسکوپی جهت تشخیص به چه صورت است؟

آرتروسکوپی مچ دست جهت تشخیص علل و اطلاع از مشکلات مچ دست نیز انجام می شود که، به آرتروسکوپی تشخیصی معروف می باشد. در برخی مواقع شاهد عدم جواب دهی مناسب برخی از درمان های خانگی و غیر تهاجمی برای مشکلات مچ دست هستیم. در این گونه موارد نیز از آرتروسکوپی تشخیصی کمک گرفته می شود.

همانند سایر روش های درمانی ممکن است پزشک قبل از اقدام به انجام آرتروسکوپی تشخیصی نیاز باشد تا، برخی موارد را کنترل نماید. در این صورت پزشک اقدام به انجام موارد ذیل می نماید تا، به طور دقیق تر قادر به تشخیص بیماری و مشکلات مچ دست فرد شود؛

  • شروع به انجام معاینه فیزیکی مچ و دست برای تشخیص نیاز به انجام عمل آرتروسکوپی مچ دست.
  • ممکن است پزشک سوابق بیماری و یا شرح حال پزشکی شما را، پرس و جو نماید.
  • در مرحله بعد پزشک از شما درخواست می کند تا برخی آزمایشات تحریک آمیز را انجام دهید. از جمله این آزمایشات حرکت دادن دست و مچ به منظور افزایش درد و کنترل حالت های ایجاد شده است.
  • ممکن است پزشک بنا به تشخیص خود از شما برخی تصاویر از جمله تصاویر اشعه ایکس، تصاویر تصویر سازی تشدید مغناطیسی یا ام آر آی و همچنین، انجام آرتوگرام را، نماید. آرتوگرام شامل اشعه ایکس است که، پس از تزریق رنگ به داخل مفصل انجام می شود.

 

در رابطه با مقوله بیهوشی و یا بی حسی برای انجام آرتروسکوپی مچ دست تشخیصی باید گفت که، جراحی آرتروسکوپی نیاز به بیهوشی ندارد و تنها به واسطه بی حسی موضعی در قسمت دست و بازو نیاز می باشد. گاهی اوقات به تشخیص پزشک ممکن است از داروی آرامبخش برای تزریق به بیمار نیز استفاده شود.

پس از انجام بی حسی موضعی دو یا چند پرتال در ناحیه مچ دست توسط پزشک ایجاد می شود که، از این طریق پزشک جراح اقدام به وارد نمودن آرتروسکوپ وسایر ابزارها به درون مفصل نماید. در این حالت از طریق دوربینی که درون آرتروسکوپ تعبیه شده است پزشک قادر به دیدن مفصل خواهد بود.

پس از اتمام جراحی آرتروسکوپی مچ دست و رفع مشکلات درون مچ دست پزشک اقدام به خارج نمودن آرتروسکوپ بستن زخم توسط چندین بخیه می نماید. پس از آن ممکن است از پانسمان و یا گاهی اوقات از آتل جهت نگه داشتن ناحیه مچ دست استفاده شود.

 

 

مشکلات قابل درمان توسط عمل آرتروسکوپی چه هستند؟

عمل آرتروسکوپی مچ دست یک عمل جراحی ساده و بدون نیاز به انجام برش های بزرگ می باشد. این روش نوین درمانی یک نوع روش جراحی است که برای درمان و رفع مشکلات ناحیه مچ دست کاربرد دارد. بنابراین از این روش درمانی جهت رفع مشکلات زیر نیز استفاده می گردد؛

 

  • دردهای حاد و مزمن مچ دست: آرتروسکوپی مچ دست در موارد حادی که، فرد مبتلا به دردهای حاد و مزمن در ناحیه مچ دست است و از طریق دیگر روش های درمانی قادر به کشف علت نمی باشد؛ استفاده می گردد.
  • کیست های گانگلیون: کیست های گانگلیون نوعی کیست هستند که، از نواحی ساقه مابین دو استخوان موجود در مچ دست تشکیل می شوند. در این حالت با استفاده از عمل آرتروسکوپی جراح قادر به خارج نمودن این کیست های گانگلیون خواهد بود.
  • شکستگی مچ دست: گاهی اوقات ممکن است در اثر شکستگی های کوچک، از شکستگی های کوچک استخوان درون مفصل باقی بماند و باعث ایجاد درد و ناراحتی برای فرد شوند. در این حالت به وسیله آرتروسکوپی مچ دست می توان این قطعات شکسته شده را، از درون مفصل خارج ساخت.
  • رها سازی تونل کارپ: گاهی اوقات به دلیل وارد شدن فشار بر عصب تونل کارپ فرد احساس بی حسی و یا سوزن سوزن شدن در ناحیه بازو و دست نماید. همچنین ممکن است در برخی از افراد سندروم تونل کارپ با روش های غیر تهاجمی درمان نگرد.

در این حالت یک پزشک متخصص بایستی برای درمان سندروم تونل کارپ از جراحی آرتروسکوپی استفاده کند. با استفاده از این روش پزشک جراح اقدام به برش دادن سقف ربات نموده تا، تونل بزرگتر شود در نتیجه شاهد کاهش فشار بر عصب این ناحیه خواهیم بود.

مشکلات قابل درمان توسط عمل آرتروسکوپی چه هستند؟

مراقبت های پس از انجام عمل آرتروسکوپی مچ دست چه می باشد؟

پس از انجام جراحی آرتروسکوپی مچ دست نیاز است تا، فرد برخی مراقبت های ویژه را بعد از این عمل انجام دهد تا، هرچه سریع تر قادر به بازیابی توان حرکتی و سلامتی این ناحیه از بدن خود باشد. حالت مچ دست فرد مورد جراحی قرار گرفته بایستی به مدت دو الی سه روز رو به بالا باشد.

ناحیه بانداژ شده بایستی همواره تمیز، خشک و دور از رطوبت نگه داشته شود. در صورت ایجاد تورم می توان از یک کمپرس یخ در ناحیه استفاده نمود تا، به کاهش تورم منجر شود. در صورت احساس درد پزشک برای شما مسکن هایی را تجویز می نماید. می توانید برای تسکین درد از این مسکن ها استفاده کنید.

 

هزینه عمل آرتروسکوپی مچ دست چقدر است؟

هزینه عمل آرتروسکوپی مچ دست کاملاً به میزان مشکل، نوع آن و روش درمان این مشکل بستگی دارد. همچنین در صورتی که، فرد بیمار تحت پوشش بیمه باشد ممکن است بر روی هزینه نهایی این جراحی تاثیرگذار باشد.

زیرا، در این حالت برخی ارگان های بیمه اقدام به پرداخت تمام هزینه و یا بخشی از آن را به بیمار می نمایند. بنابراین جهت اطلاع از هزینه نهایی عمل آرتوسکوپی مچ دست نیاز است تا، پزشک ابتدا اقدام به تشخیص مشکل و نحوه درمان آن نماید.

هزینه عمل آرتروسکوپی مچ دست چقدر است؟

کلام پایانی

آرتروسکوپی مچ دست نوعی جراحی به شمار می رود که، به منظور علت یابی و رفع مشکلات و درمان بیماری های مربوط به مچ دست انجام می شود. در میان کلیه پزشکان ارتوپدی و متخصصان در این حوزه می توان دکتر یاسر نژادی را، ذکر نمود.

دکتر یاسر نژادی در زمینه تعویض مفاصل شانه و زانو، انجام آرتروسکوپی و کلیه بیماری های ستون فقرات، حرکتی و عضلانی ید طولایی داشته و تبحر خاصی در انجام جراحی های اختصاصی دارد که، ناشی از انجام موفقیت آمیز بیش از دویست عمل جراحی است.

دکتر یاسر نژادی – متخصص ارتوپدی – جراح زانو

✵ انجام بیش از 200 جراحی اختصاصی تعویض مفصل زانو در سال با با بی حسی موضعی 

✵ تعویض مفصل زانو – PRP زانو – تزریق ژل زانو

برای دریافت نوبت ، مشاوره و معاینه جراحی تعویض مفصل زانو ، تماس بگیرید.