انواع آرتریت و درمان آن

بیماری آرتریت نوعی التهاب است، که یک یا چند مفصل را درگیر می کند. این بیماری معمولا در افراد بزرگسال مشاهده می شود، اما در برخی موارد ممکن است، کودکان را درگیر کند. آرتریت دارای نمونه های مختلفی است. هر کدام از نمونه های این بیماری علایم و روش درمانی مخصوص به خود را دارند.

نکته ی مهمی که در مورد بیماری آرتریت وجود دارد، این است که به شکل مشخص درمان خاصی ندارد. در ادامه قصد داریم به انواع آرتریت و درمان آن را مورد بررسی قرار دهیم. برای آشنایی بیشتر با ما همراه باشید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر کلیک کنید

انواع آرتریت چیست

در ادامه انواع آرتریت و درمان آن لازم است، با اشکال مختلف این بیماری به شکل کامل آشنا شویم. بیماری آرتریت ممکن است، بر اثر یک پارگی یا ساییدگی در غضروف های مفصلی بروز کند. امکان دارد عامل بروز آرتریت پیری باشد، در برخی موارد هم به دنبال یکآسیب شدید ایجاد می شود، که به آن آسیب تروما می گویند.

همانطور که قبلا هم اشاره کردیم بیماری آرتریت انواع مختلفی دارد. به عنوان مثال آرتریت کریستالین امکان دارد بر اثر یک روند التهابی بروز کند. در برخی از موارد مانند آرتریت روماتوئید ممکن است بر اثر یک بیماری سیستماتیکدر همه ی بدن رخ می دهد. در ادامه با انواع آرتریت و درمان آن آشنا شویم.

·         آرتروز یا استئوآرتریت

یکی از متداول ترین نمونه های بیماری آرتریت که مشاهده می شود، آرتروز یا استئوآرتریت است. این بیماری را به عنوان پارگی و ساییدگی می شناسند. زمانی که غضروف های ضربه گیر که به عنوان محافظ در انتهای استخوان ها عمل می کنند به تدریج از بین بروند، آرتروز اتفاق می افتد. این اتفاق ممکن است بر اثر دژانرسیون طبیعی در غضروف ها یا استفاده ی بیش از حد تروما با افزایش یافتن سن اتفاق بیفتد.

در ادامه بحث انواع آرتریت و درمان آن باید به این نکته اشاره کنیم، که این بیماری معمولا در مفصل هایی اتفاق می افتند که وظیفه ی تحمل وزن را دارند. این مفصل ها شامل ستون فقرات، زانو، هیپ می شوند و بروز آرتروز در آن ها دردناک تر از سایر نقاط بدن می باشد. علاوه بر این موارد مفاصلی که بیشتر درگیر ورزش می باشند یا قسمت هایی که بر اثر سانحه آسیب دیده اند امکان دارد نشانه های آرتروز را بیشتر نشان دهند.

در برخی از موارد آرتروز در لبه های مفاصل که محل رشد استخوان ها است و به اسپورها معروف است بروز می کند. در این موثعیت استخوان سخت مستحکم شده و التهاب ایجاد می گردد، که این التهاب موجب بروز درد و تورم در ناحیه مفصل می شود. در نتیجه فرد در هنگام استفاده ی مداوم از مفصل ها درد زیادی را تحمل می کند.

 

آرتروز یا استئوآرتریت

·         آرتریت روماتوئید

یکی دیگر از مواردی که در موضوع انواع آرتریت و درمان آن باید مورد بحث قرار بگیرد، بیماری آرتریت روماتوئید می باشد. این بیماری به عنوان یکی از بیماری های طولانی مدت شناخته می شود. بر اثر این بیماری بخش های عمده ای از بدن که عمدتا مفصل ها می باشند، درگیر می گردد. در اثر بیماری آرتریت روماتوئید سیستم ایمنی بدن که به شکل معمول وظیفه ی محافظت از بدن را بر عهده دارد، موادی را تولید می کند که نتیجه عکس داده و به بدن حمله می کنند. در جریان بیماری آرتریت روماتوئید پوشش مفصلی متورم شده و باعث حمله به بافت های اطراف می گردد. تولید مواد شیمیایی که بر اثر این بیماری اتفاق می افتد به روند حمله به مفصل و تخریب آن کمک زیادی می کند.

در ادامه ی انواع آرتریت و درمان آن باید بدانید که آرتریت روماتوئید ممکن است، قسمت های مختلف بدن مانند ستون فقرات، مفصل های کوچک، بزرگ را درگیر کند. در این شرایط حتی اگر فرد بیمار از مفصل خود هم کار نکشد، تجربه های ناخوشایندی مانند درد، تورم و التهاب را در ناحیه مفصل خواهد داشت.

·         آرتریت سپتیک

یکی دیگر از گزینه هایی که معرفی آن در انواع آرتریت و درمان مهم است، آرتریت سپتیک می باشد. این نوع آرتریت به صورت عفونت در مفاصل بروز می کند. اغلب باکتری ها به وسیله جریان خون از قسمتی که درگیر عفونت است، به دیگر بخش های بدن انتقال پیدا می کند. مفاصلی که به عفونت دچار می شوند، اغلب به شدت حساس هستند و مشکلاتی مانند دمای بالا و درد را تجربه می کنند. وجود عفونت در مفاصل باعث ایجاد تورم می شود. افرادی که به این مشکل مبتلا می شوند علاوه بر درمان دارویی به وسیله ی آنتی بیوتیک، باید تحت درناژ جراحی هم قرار بگیرند.

·         آرتریت روماتوئید پس از تروما

آرتریت پس از تروما همان طور که از نام آن مشخص است، پس از آسیب دیدگی مفصل در حادثه ایجاد می گردد. زمانی که شکستگی مفصل یا استخوان به صورت گسترده اتفاق بیفتد، امکان آسیب دیدن غضروف های صاف که رویه ها را پوشش می دهند وجود دارد. وجود رویه های ناهموار در زمان حرکت مفصل ها باعث ایجا اصطکاک می گردد. این امر باعث می شود با گذشت زمان مفاصلی که دچار تروما شده اند به آرتریت مبتلا شوند.

·         آرتریت نقرسی

در ادامه ی آشنایی با انواع آرتریت و درمان آن قصد داریم به معرفی آرتریت نقرسی بپردازیم. این بیماری بر اثر افزایش اسید اوریک در خون به وجود می آید. وجود اسید اوریک در خون موجب می شود بلورهایی به وجود بیاید، که پیامد آن ایجاد التهاب حاد در مفاصل می باشد. شایع ترین نقاط بدن که درگیر این مشکل می شوند، آرنج، مچ پا، رانو، انگشت شست پا است. حملات نقرسی به شدت دردناک هستند. در این زمان مفصل بسیار قرمز و ملتهب شده و در برابر لمس بسیار حساس می باشد. معمولا برای درمان حملات نقرسی از دارو درمانی کمک می گیرند.

 

       آرتریت نقرسی

درمان انواع آرتریت

در ادامه بحث انواع آرتریت و درمان آن قصد داریم روش های درمانی را که برای این بیماری پیشنهاد می شود، را مورد بررسی قرار دهیم.

·         درمان غیر جراحی

یکی از روش های درمانی برای کنترل آرتریت استفاده از داروها می باشد. برخی از این داروها مانند ناپروکسن، ایبوبروفن، آسپیرین و در برخی موارد استامینوفن را می توانید بدون نسخع خریداری کرده و برای کنترل درد مصرف نمایید. البته داروهایی دیگر نیز وجود دارند، که باید با تجویز پزشک مورد استفاده قرار بگیرند. این داروها باید بر اساس نوع آرتریت و وضعیت جسمی بیمار تجویز شوند. برای مثصال افرادی که به بیماری هایی نظیر آسم، بیماری های کبدی، کلیوی، زخم مبتلا هستند، امکان استفاده از داروهای ضد التهابی را ندارند.

در روش غیر جراحی برای انواع آرتریت و درمان آن از تزریق کورتیزون به درون مفاصل هم می توانید استفاده کنید. این روش به کاهش و تسکین درد کمک زیادی می کند. نکته ی مهم اینکه تزریق این دارو به صورت مداوم به یک مفصل می تواند عوارض جانبی زیادی برای افراد به دنبال داشته باشد.

یکی دیگر از روش های درمانی که به لغزندگی مفصل ها کمک می کند، استفاده از مککمل ویسکوز، تزریق هیالورنیک اسید می باشد. این فرایند را معمولا برای زانوها انجام می دهند. در برخی موارد هم برای کاهش درد آرتریت از تمرین های ورزشی و فیزیوتراپی استفاده می کنند. این امر موجب تقویت عضلات در اطراف مفاصل شده و از سفتی آن ها به میزان زیادی می کاهد.

·         درمان با جراحی

در ادامه موضوع انواع آرتریت و درمان آن قصد داریم به بررسی روش جراحی بپردازیم. زمانی که درمان های دارویی جواب ندهند، پزشک توصیه می کند، که از درمان جراحی استفاده شود. در هنگام جراحی پزشکان مواردی مانند وضعیت جسمانی و سلامت بیمار همچنین نوع بیماری را در نظر می گیرد، سپس اقدام به جراحی می کند.

برای انجام جراحی پروسیجرهای متعددی وجود دارد که شامل

  • امکان تراز دوباره مفاصل وجود دارد.
  • در طی جراحی امکان برداشتن پوشش مفصلی آسیب دیده یا بیمار وجود دارد.
  • یکی از موارد دیگر انجام فرایند فیوژن در انتهای استخوان ها در مفصل ها با همدیگر می باشد. این نوع جراحی با هدف جلوگیری از تحرک بیش از حد مفصل انجام می شود، نتیجه ی آن تسکین درد و التهاب در مفاصل می باشد.
  • تعویض کامل مفاصل و پیوند پروتز مصنوعی

  درمان با جراحی

سخن پایانی

در این مطلب به بررسی انواع آرتریت و درمان آن پرداختیم. همانطور که توضیح دادیم آرتریت یک بیماری مفصلی است. برای درمان این بیماری باید به مراکز درمانی و کلینیک های معتبر مانند کلینیک دکتر یاسر نژاد مراجعه کرده و به مشاوره های پیش از درمان بپردازید.

دکتر یاسر نژادی – متخصص ارتوپدی – جراح زانو

✵ انجام بیش از 200 جراحی اختصاصی تعویض مفصل زانو در سال با با بی حسی موضعی 

✵ تعویض مفصل زانو – PRP زانو – تزریق ژل زانو

برای دریافت نوبت ، مشاوره و معاینه جراحی تعویض مفصل زانو ، تماس بگیرید.