انواع روش های بیهوشی برای جراحی زانو و جراحی لگن

پیش از انجام جراحی زانو و لگن پزشک جراح در رابطه با نوع بیهوشی با شما صحبت خواهد کرد. دقت داشته باشید، که انتخاب بیهوشی به عنوان یک تصمیم مهم به شمار می رود، تاثیر بسیار زیادی در روند بهبودی شما خواهد داشت. بنابراین لازم است پیش از انجام عمل جراحی، درباره انواع روش های بیهوشی برای جراحی زانو و جراحی لگن اطلاعات لازم را از طریق جراح و متخصص بیهوشی دریافت کنید. برای آشنایی بیشتر با این موضوع همراه ما باشید، نمونه های مختلف بیهوشی را مورد بررسی قرار دهید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر کلیک کنید

تاثیر عوامل مختلف در انتخاب نوع بیهوشی

در ادامه موضوع انواع روش های بیهوشی برای جراحی زانو و جراحی لگن لازم است، به عوامل مختلفی توجه کنید، تا بهترین انتخاب را داشته باشید.

·         تجربیات و اولویت های فرد در گذشته

معمولا پیش از عمل جراحی سوالاتی را مطرح می کنند، مانند اینکه آیا فرد در گذشته تجربه بیهوشی داشته است؟ واکنش شما نسبت به بیهوشی چه بوده است؟ آیا دیگر اعضای خانواده ی شما نسبت به بیهوشی و اکنش خاصی نشان داده اند؟ بررسی این موارد باعث می شود جراح بهترین تصمیم را در مورد بیهوشی برای شما بگیرد.

·         بررسی سلامتی یا وضعیت جسمی بیمار

برای انتخاب مناسب انواع روش های بیهوشی برای جراحی زانو و جراحی لگن لازم است سوالاتی مطرح کنید. آیا فرد دخانیات مصرف می کند؟ بیمار به جز درمان تعویض مفصل آیا برای بیماری های دیگری هم تحت درمان است؟ آیا فرد دارای اضافه وزن می باشد؟ بیماران باید با دقت بالایی به این سوالات پاسخ دهند.

  بررسی سلامتی یا وضعیت جسمی بیمار

·         واکنش های بیمار نسبت به داروها

پزشک معالج معمولا در مورد واکنش های بیماران نسبت به داروهای مختلف سوال می پرسد. لازم است افراد تجربه هایی را که از عوارض دارویی در گذشته داشته اند با پزشک مطرح کنند. علاوه بر این بیمار باید لیست داروها، مکمل های غذایی، گیاهان دارویی، ویتامین ها، هر چیزی که مصرف می کنند را به پزشک اطلاع دهند.

·         خطرات موجود

خطراتی که در هنگام انتخاب انواع روش های بیهوشی برای جراحی زانو و جراحی لگن به سلامتی فرد بستگی دارد، متفاوت می باشد. این موارد شامل آسیب های عصبی، مشکلات تنفسی، واکنش های حساسیت زا است. جراحان و متخصصان بیهوشی با بیماران در مورد خطرات احتمالی با بیماران گفتگو خواهند کرد.

·         تیم مراقبتی بهداشتی در انواع روش های بیهوشی برای جراحی زانو و جراحی لگن

مهارت هایی که تیم جراحی و بیهوشی باید از آن برخوردار باشند، نقش مهمی در انتخاب نوع بیهوشی برای بیماران ایفا می کند.

آشنایی با انواع روش های بیهوشی برای جراحی زانو و جراحی لگن

در حقیقت سه نوع بیهوشی و جود دارد، که در حین عمل تعویض مفصل زانو و لگن می توانید از آن ها استفاده کنید. در ادامه به معرفی این موارد خواهیم پرداخت.

·         بی حسی موضعی

بی حسی موضعی به عنوان یکی از انواع روش های بیهوشی برای جراحی زانو و جراحی لگن است، که در حین این جراحی ها استفاده می شود. در زمان بی حسی موضعی تنها قسمتی را که باید تحت درمان قرار بگیرد، را بی حس می کنند. در این روش تنها بخش مورد نظر را که نیاز به جراحی دارد، را با استفاده از پماد یا اسپری بی حس می کنند. این بی حسی تنها برای مدت زمان کوتاهی دوام دارد.

در ادامه موضع انواع روش های بیهوشی برای جراحی زانو و جراحی لگن باید دقت داشته باشید بیمار در طول انجام جراحی در این روش تمام مدت هوشیار می باشد. معمولا این تکنیک را برای جراحی های سبک در نظر می گیرند. برای انجام جراحی های سنگین تر مانند تعویض مفصل زانو و لگن ممکن است، از بی حسی موضعی برای تکمیل فرایند بیهوشی استفاده گردد.

 

      بی حسی موضعی

·         بی حسی منطقه ای

یکی دیگر از انواع روش های بیهوشی برای جراحی زانو و جراحی لگن بی حسی منطقه ای می باشد. این روش بیهوشی بخشی از از اعصاب ناحیه ای در بدن را باوکه می کنند، بدون اینکه فرایند مورد نظر تاثیری بر مغط یا تنفس فرد بر جای بگذارد. با توجه به اینکه بیمار در این نوع بیهوشی هوشیار است، به همین دلیل مقداری مشخصی آرامبخش به او تزریق می کنند، تا در خواب سبکی فرو رود. بی حسی منطقه ای خود دارای سه نوع مختلف می باشد. این نوع بیهوشی ها برای تعویض مفصل مورد استفاده قرار می گیرند. در ادامه به این روش ها اشاره خواهیم کرد.

·         بلوک اسپینال

در این روش داروی بیهوشی را در بلوک اسپینال تزریق می کنند. به این ترتیب که با تزریق داروی بیهوشی به درون مایع اطراف نخاعی قسمت پایین بدن شما بی حس می شود. این روش یک اثر بی حسی سریع را به وجود می آورد، که پس از گذشت چند ساعت از بین خواهد رفت.

·         بلوک اپی دورال

برای آشنایی بیشتر با انواع روش های بیهوشی برای جراحی زانو و جراحی لگن باید بدانید، که در روش بیهوشی بلوک اپی ورال از کانترال استفاده می گردد. کانتری در بخش پایینی کمر فرد قرار می گیرد، به این ترتیب توانایی تحویل دادن داروهای بیهوشی برای یک مدت زمان متغیر را دارد. تجویز روش های بلوک اسپینال و اپی دورال معمولا در موقعیت های مشابه انجام می گیرد. اما نکته ی مهم اینکه در مقایسه کاتتر این دو روش بلوک اپی دورال در یک بخش از نخاع انجام می شود، که کمی متفاوت تر از ناحیه ی اسپینال است.

·         بلوک عصبی محیطی

یکی دیگر از انواع روش های بیهوشی برای جراحی زانو و جراحی لگن مدل بلوک عصبی محیطی می باشد. در این روش به صورت مستقیم داروی بیهوشی را به عصب ران بیمار تزریق می کنند. اغلب این تزریق ها در عصب سیاتیک یا عصب فمورال انجام می گیرد. در این روش های بلوک تنها پایی که تزریق برای آن انجام گرفته شده است، بی حس می شود و بر روی پای دیگر تاثیری ندارد.

یک تزریق جهت بلوک محیطی که در اطراف اعصاب با هدف بی حس کردن موضع انجام می شود، به میزان لازم طولانی است، که فرایند جراحی انجام بگیرد. یک ویژگی دیگر که برای این مدل بلوک وجود دارد، امکان حفظ بی حسی موضعی در یک کاتتر به صورت مداوم در محل مورد نظر است. با استفاده از این روش می توانید به مدت چند روز بعد از جراحی در اطراف اعصاب بی حسی موضعی ایجاد کنید.

در ادامه بحث انواع روش های بیهوشی برای جراحی زانو و جراحی لگن می توانیم به مزیت های بیهوشی منطقه ای اشاره کنیم. انتخاب بیهوشی منطقه ای باعث می شود، بیمار احساس خواب آلودگی، تهوع کم تری را احساس کند. علاوه بر این خون کمتری از دست داده و پس از جراحی کنترل درد ساده تر انجام می گیرد.

علاوه بر این با کاهش عوارض جراحی مانند خطرات جدی پزشکی مانند سکته یا حمله ی قلبی که در بیهوشی عمومی رخ می دهد، گرچه بسیار نادر است را به میزان زیادی کاهش خواهد داد. بیهوشی منطقه ای مانند همه ی روش های درمانی عوارض خاص خود مانند واکنش های آلرژیک زا، سردرد، عدم کنترل ادرار و …. را به دنبال دارد.

   بلوک عصبی محیطی

·         بیهوشی عمومی

یکی دیگر از انواع روش های بیهوشی برای جراحی زانو و جراحی لگن بیهوشی عمومی است. معمولا از این روش بیهوشی برای انجام جراحی های بزرگ مانند تعویض کامل مفصل استفاده می کنند. انتخاب بیهوشی عمومی می تواند بر اساس تشخیص متخصص بیهوشی یا ترجیج بیمار باشد. در برخی موارد نیز این روش به دلیل عدم دریافت بی حسی منطقه ای یا موضعی برای بیمار می باشد.

بیهوشی عمومی برخلاف موضعی همه س بدن انسان را تحت تاثیر قرار می دهد. عملکرد این روش بیهوشی بر روی سیستم عصبی و مغز می باشد، باعث می شود فرد به شکل موقت بیهوش باشد.

بیهوشی عمومی توسط متخصص بیهوشی با استفاده از روش های تزریقی یا استنشاقی انجام می گیرد. متخصص بیهوشی با استفاده از یک لوله ی تنفسی که در بخش پایینی حلق قرار گرفته اکسیژن را به بیمار می رساند. این نوع بیهوشی مانند هر روش دیگری دارای ریسک می باشد. افرادی که قبلا به بیماری های مزمن ریوی و قلبی، سایر مشکلات پزشکی مبتلا بوده اند، باید با پزشک معالج خود در میان بگذارند. ابتلا به این نوع مشکلات ممکن است خطرات در حین بیهوشی را به میزان زیادی افزایش دهد.

در ادامه انواع روش های بیهوشی برای جراحی زانو و جراحی لگن باید بگوییم که بیهوشی عمومی بر روی تعداد تنفس و ضربان قلب افراد تاثیر می گذارد، برای یک عارضه جدی پزشکی مانند سکته یا حمله قلبی خطر کمتری دارد. استفاده از لوله در پایین حلق بیمار ممکن است باعث گرفتگی صدا و درد گلو شود. از دیگر عوارض رایج این نوع بیهوشی خواب آلودگی، سردرد و حالت تهوع می باشد.

 

بیهوشی عمومی

سخن پایانی

در این مطلب سعی کردیم با معرفی انواع روش های بیهوشی برای جراحی زانو و جراحی لگن افراد را در انتخاب بهترین نوع بیهوشی یاری کنیم. یکی از مهمترین موارد برای انتخاب بهترین روش بیهوشی بر اساس شرایط و وضعیت بیماران مشاوره پیش از جراحی است. می توانید با انتخاب کلینیک های مناسب مانند کلینیک دکتر یاسر نژاد بهترین شیوه بیهوشی را انتخاب کنید.

 

دکتر یاسر نژادی – متخصص ارتوپدی – جراح زانو

✵ انجام بیش از 200 جراحی اختصاصی تعویض مفصل زانو در سال با با بی حسی موضعی 

✵ تعویض مفصل زانو – PRP زانو – تزریق ژل زانو

برای دریافت نوبت ، مشاوره و معاینه جراحی تعویض مفصل زانو ، تماس بگیرید.