تمرینات قبل از عمل تعویض مفصل زانو

آیا شما درد بسیاری در قسمتِ مفصل زانو احساس می کنید! به همین خاطر کمتر می توانید، کارهای روزانه خود را انجام بدهید؟ بلی، حتماً شما از مفصل زانوی خود به خوبی استفاده ننموده اید. به حالتی که ضعیف شده و دیگر نمی تواند، مسئولیتی که برعهده خود دارد، به درستی انجام بدهد. اینجاست که جراحی معنا پیدا می کند. ولی ما در کنار این موضوع به تمرینات قبل از عمل تعویض مفصل زانو می پردازیم.

ولی چرا باید جراحی کنید! در واقع به کمک جراحی است، که باری دیگر زانو به کارآیی خود ادامه می دهد. امّا شما برای بازگشت به حالات قبلی خود و تقویت عضلات پا پیش از عمل جراحی به انجام بعضی از حرکات ورزشی ترغیب خواهید شد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر کلیک کنید

ما در ادامه این مطلب از دکتر یاسرنژادی به بررسی چند تمرین ورزشی که شما می توانید، قبل از انجام عمل تعویض مفصل زانو انجام دهید، اشاره خواهیم کرد. البته در صورت استفاده از این تمرینات و افزایش درد شما، باید دست نگه دارید و دیگر ورزش نکنید. شما می توانید، چنین مسئله ای را هم به پزشک معالج خود گزارش بدهید.

مهم ترین تمرینات ورزشی پیش از جراحی تعویض مفصل زانو

ما در ادامه متن چند نمونه از تمرینات قبل از عمل تعویض مفصل زانو که به تقویت پاهای شما هم کمک خواهد کرد، می پردازیم. البته برای باری دیگر و پیش از شروع اصل مطلب خاطر نشان می شویم، که در صورت احساس درد از تمرین صرف نظر کنید و این موضوع را به پزشک معالج خود اطلاع بدهید.

مهم ترین تمرینات ورزشی پیش از جراحی تعویض مفصل زانو

·         ایجاد کشش در زانوی آسیب دیده در حالت صاف

ابتدا برروی یک صندلی محکم بنشینید. شما باید رو به روی خود نیز یک صندلی دیگری داشته باشید. سپس یکی از پاهای خود را روی زمین گذاشته و دیگری را برروی صندلی رو به رویی خود دراز کنید. در چنین حرکتی در پشت زانوی آسیب دیده شما احساس کشیده شدن خواهید داشت.

در این نوع از تمرینات قبل از عمل تعویض مفصل زانو اگر که مایل هستید، مقدار کشش بیشتر شود، با دستان خود به ران خودتان فشار وارد کنید. تا جایی که شما می توانید، امکانِ انجام این تمرین را خواهید داشت. اگر که می خواهید، به حالت دراز کشیده این تمرین را انجام بدهید و هیچ مانعی ندارد.

·         خَم نمودن زانوی آسیب دیده در حالتی که نشسته اید!

در قسمتِ جلویی یک صندلی محکم و راحت بنشینید. بسیار آرام پای آسیب دیده خود را به عقب و جلو حرکت بدهید. این گونه پای شما برای انجام تمرینات قبل از عمل تعویض مفصل زانو گرم خواهد شد و دچار گرفتگی عضلات نمی شوید. سپس تا جایی که امکان دارد، زانوی خود را خَم نمایید. امکانِ کمک گرفتن از دستان در این نوع از تمرین ورزشی وجود دارد.

اگر که می توانید، بیست ثانیه در همین حالت بمانید. سپس به حالت اوّلیه خود بازگشته و برای مدّت زمانی کوتاه استراحت کنید و دوباره تمرین را تکرار نمایید.

خَم نمودن زانوی آسیب دیده در حالتی که نشسته اید!

·         انجام شنا برروی صندلی

ابتدا قسمتِ جلویی یک صندلی محکم بنشینید. به این موضوع توجه داشته باشید، که بازوی صندلی انتخابی شما هم باید مقاوم باشد. سپس به کمک دستان خود بازوی صندلی را گرفته و خود را به سمت بالا بکشید. در این نوعِ از تمرینات قبل از عمل تعویض مفصل زانو باید با فشار برروی بازوی صندلی آرنج خود را صاف کرده و نشیمن گاه‌تان را چند سانتی متر بالاتر از صندلی ببرید.

شما باید چند ثانیه ای را به همین حالت دوام آورده و باری دیگر برروی صندلی بنشینید. ممکن است، بازوی شما توانِ کافی برای تحمل کردنِ وزن‌تان را نداشته باشد. در چنین حالتی امکانِ استفاده از پاهای خود را دارید.

·         بلند نمودن پاها به حالت مستقیم و راست

ابتدا برروی تخت خواب خود دراز بکشید. پاشنه پایی که سالم است، را برروی زمین قرار داده و به زانوی این پای خود زاویه ای نود درجه بدهید. حال پای آسیب دیده خود را صاف و مستقیم برروی زمین دراز کنید. سپس در این نوع تمرینات قبل از عمل تعویض مفصل زانو پای خود را به سمت بالا ببرید. شما باید در این حرکت انگشتان خود را هم به سمتِ خودتان خَم کنید.

برای چند ثانیه ای این تمرین را انجام داده سپس پای خود را پایین آورده و کمی استراحت کنید. شما می توانید، تا پنج بار این حرکت ورزشی را انجام بدهید.

·         ورود ضربات کاذب به زانو

ابتدا یک حوله تهیه کنید. سپس حوله را زیر پایی که به عمل جراحی نیاز دارد، قرار داده و دراز بکشید. در این نوع از تمرینات قبل از عمل تعویض مفصل زانو پای آسیب دیده خود را صاف نگه دارید. (در حالی که حوله زیر پای آسیب دیده شما قرار دارد.) شما باید پای خود را به سمت بالا برده سپس پایین بیاورید، به صورتی که پاشنه پای شما برروی زمین قرار بگیرد.

توجه داشته باشید، در زمان تمرین باید پشت زانوی شما با حوله رول شده در تماس باشد. در غیر این صورت تمرینی که توسطِ شما انجام می شود، اشتباه خواهد بود.

·         دور و نزدیک کردن دو پا از همدیگر

شما باید برروی تخت دراز بکشید. سپس پاهای خود را از یک دیگر دور و نزدیک کنید. (یعنی پای آسیب دیده خود را به یک طرف و پای سالم خود را به طرف دیگر سوق بدهید.) در این قبیل از تمرینات قبل از عمل تعویض مفصل زانو باید کاسه زانوها به سمتِ بالا باشد. سپس پاهای خود را به حالت نخست خود بازگردانده و بعد از کمی استراحت دوباره تمرین کنید.

·         سُر دادن پاشنه پای آسیب دیده برروی زمین

ابتدا زیر سَر خود یک بالشت قرار داده و برروی زمین دراز بکشید. پاشنه پای آسیب دیده خود را روی زمین قرار بدهید. سپس با سُر دادن پاشنه به سمتِ نشیمن گاه (باسن) زانو و ران را به خوبی خَم کنید. بعد از این کار پاشنه پای خود را سمت پایین سُر بدهید (پای خود را دراز کنید) و کمی استراحت نمایید. در زمانِ انجام این نوع از تمرینات قبل از عمل تعویض مفصل زانو باید کاسه زانوی شما به سمت بالا باشد.

   سُر دادن پاشنه پای آسیب دیده برروی زمین

سخن آخر

دوستان عزیز ما در طول این مطلب از خود چند نمونه از تمرینات قبل از عمل تعویض مفصل زانو را بررسی کردیم. البته در صورت ورود آسیب به زانوی شما و نیاز به عمل جراحی لازم است، به یک پزشک متخصص مراجعه بنمایید. شاید که پزشک متخصص انجام تمریناتی خاص برای هرچه راحت تر شدنِ فرآيند عمل جراحی به شما پیشنهاد کند.

در صورتی که شما با انجام تمرین احساس درد شدیدی کردید، نیازی به ادامه دادن نخواهد بود و در رابطه با این موضوع با پزشک خود مشورت کنید. اميدواريم که اطلاعات ارائه شده در طول این مطلب از ما در دکتر یاسرنژادی برای شما مفید بوده باشد. البته شما می توانید، در صورت وجود سؤالات بیشتر در این زمینه با متخصصان ما تماس بگیرید.

دکتر یاسر نژادی – متخصص ارتوپدی – جراح زانو

✵ انجام بیش از 200 جراحی اختصاصی تعویض مفصل زانو در سال با با بی حسی موضعی 

✵ تعویض مفصل زانو – PRP زانو – تزریق ژل زانو

برای دریافت نوبت ، مشاوره و معاینه جراحی تعویض مفصل زانو ، تماس بگیرید.