تمرینات ورزشی بعد از عمل رباط صلیبی قدامی

تمرینات ورزشی بعد از عمل رباط صلیبی قدامی چه فوایدی دارد؟ در واقع بعد از عمل جراحی این ناحیه، توانِ زانو از دست خواهد رفت. تصمیم شما جهتِ درمان رباط صلیبی قدامی هرچه که است، مسلماً باید تمامی تلاش خود را به کار بگیرید، تا باری دیگر قدرت به زانوی شما بازگردد. شما باید پیش از شروع درمان بیماری خود، تمرینات ورزشی را شروع کنید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر کلیک کنید

البته به این نکته بسیار مهم توجه داشته باشید، که گاهی روند درمانی شما تنها توانبخشی است! ولی گاهی اوقات در کنار توانبخشی باید عمل جراحی را انجام بدهید. شما می توانید، با ما همراه بوده و اطلاعات مورد نیاز خود کسب کنید.

نکاتی برای بعد از عمل رباط صلیبی قدامی

ما در این قسمت از مطلب خود به یکسری از نکات بسیار مهم اشاره خواهیم نمود، که قطعاً در روزهای درمان رباط صلیبی قدامی به شما کمک خواهد کرد. بنابراین پیش از مطالعه قسمت تمرینات ورزشی بعد از عمل رباط صلیبی قدامی در این قسمت با ما همراه باشید.

  • توجه داشته باشید، که بعد از انجام عمل جراحی زانوی شما در جای خود سفت و محکم نیست. به گونه ای که دامنه ی حرکاتی شما کاهش پیدا کرده و احساس درد بسیاری خواهید داشت. گاهی اوقات هم به آماس مفصلی و استخوانی مبتلا می شوید، که بسیار خطرآفرین است.
  • در تمرینات ورزشی بعد از عمل رباط صلیبی قدامی توجه داشته باشید، که شما باید زانوی خود را تکان بدهید. اینچنین زودتر به حالات عادی خود خواهید رسید.
  • شما باید تمرینات ورزشی را بسیار آرام و به آهستگی انجام بدهید. روز به روز بَر شدّت تمرینات بی افزایید. به این نکته بسیار مهم توجه داشته باشید، که نباید به هیچ عنوان در طول انجام تمرینات احساسِ درد بکنید. البته شما می توانید، با جراح زانوی خود در این زمینه مشورت داشته باشید.

ما در قسمت زیر به برخی از مهم ترین تمرینات ورزشی بعد از عمل رباط صلیبی قدامی خواهیم پرداخت. ولی گاهاً پزشک معالج برای شما انجام برخی از تمرینات خاص را تجویز می کند. پس شما باید به سخنان وی برای بهبودی هرچه سریعتر حالِ خود، توجه داشته باشید.

نکاتی برای بعد از عمل رباط صلیبی قدامی

نحوه انجام تمرینات رباط صلیبی قدامی

بالا بردن پاها به حالت صاف یا کشیده، حرکات کشویی پاشنه پا دو نمونه از رایج ترین تمرینات ورزشی پیش از انجام عمل جراحی است. البته بعد از آنکه شما توانستید، مقدار وزن بیشتری تحمل کنید، حرکاتی دیگر برای انجام دادنِ شما توصیه خواهد شد. البته امکان دارد، پزشک ارتوپد تمریناتی به غیر از موارد زیر به شما پیشنهاد کرده و شما باید انجام آنها را در اولویت قرار بدهید.

پیش از شروع اصل مطلب‌ بهتر است، بگوییم؛ شما باید انجام تمرینات ورزشی بعد از عمل رباط صلیبی قدامی را به آهستگی شروع کنید. روز به روز هم بَر شدّت تمرینات خود بی افزایید. در حین انجام تمرین ها هم نباید حتی ذره ای درد داشته باشید. ما در ادامه برخی از این تمرینات را تجزیه و تحلیل خواهیم نمود؛

1.      پل زدن با پاشنه پاها

اگر که شما تمرین ورزشی پل زدن را انجام بدهید، ماهیچه موجود در اطراف پایین تنه همچنین مفصل ران ها به حرکت در می آید. شما می توانید، تا پانزده بار این کار را انجام بدهید. ولی در صورت احساس ناراحتی به هیچ عنوان ادامه ندهید.

در ارتباط با نحوه انجامِ این نوع از تمرینات ورزشی بعد از عمل رباط صلیبی قدامی در این قسمت توضیح خواهیم داد. طوری دراز بکشید، که کمرتان به زمین بچسبد، هر دو زانوی خود را به سمت بالا خَم نمایید. به حالتی که پاشنه دو پای خود را روی زمین به خوبی سفت کنید. اکنون زانوی شما زاویه 90° به خود گرفته است، درست است!

شکم خود را به داخل و به سمت ستون فقرات خود، به خوبی بکشید. بعد پاشنه ها برروی زمین به خوبی چفت شده و باسن به سمت بالا کشیده شود. اکنون باید شانه های شما، باسن و زانوها در خطی صاف و در امتداد هم قرار گرفته باشد.

شما باید در این نوع از تمرینات ورزشی بعد از عمل رباط صلیبی قدامی 5 ثانیه به حالت ایجاد شده ادامه بدهید. در حالی که به آرامی نفس کشیده و کاملاً ریلکس هستید. بعد به آرامی به روی زمین بازگشته و چند ثانیه ای استراحت کنید.

  پل زدن با پاشنه پاها

2.      برروی ماهیچه سرینی بنشینید!

این تمرین باعث می شود، عضله های باسن شما تقویت بشود. در واقع عضله های تشکیل دهنده این نقطه از بدن شما در چرخش و دراز نمودن پاها نقش بسیار پررنگی ایفاء می کند. شما می توانید، این حرکت را تا پانزده بار و چند باری در طول یک روز انجام بدهید.

در ارتباط با نحوه انجام این نوع از تمرینات ورزشی بعد از عمل رباط صلیبی قدامی در این قسمت توضیح خواهیم داد. شما باید به حالتی دراز بکشید، که باسن‌تان برروی زمین سفت باشد. سپس خود را بلند کرده و از آرنج خود به عنوان یک تکیه گاه برروی زمین کمک بگیرید. باسن خود را تا جایی که می توانید، سفت نموده و چند ثانیه ای به همین حالت صبر کنید.

3.      پاشنه های پای خود را بالا ببرید!

انجام این تمرین از تمرینات ورزشی بعد از عمل رباط صلیبی قدامی عضله ماهیچه ساق پاها را به خوبی تقویت خواهد کرد. شما می توانید، در طول روز این نوعِ از تمرین ورزشی را چندین بار انجام داده و در هر دوره تا پانزده بار تکرار کنید. ما در قسمت زیر نحوه انجام این نوعِ از تمرینات را آورده ایم.

مقابل یک میز بایستید. دستان خود را برروی میز قرار بدهید. (به حالتی که میز را بگیرید)! باید فاصله موجود میان پاهای شما تا به ده سانتیمتر باشد. زانوی خود را به حالت صاف نگه داشته و پاشنه پاهای خود را از زمین جدا کنید. شما باید پنج ثانیه به همین حالت و ثابت بمانید. سپس به آرامی پاشنه پاهای خود را برروی زمین قرار بدهید.

4.      خم نمودن بسیار کم زانو در حالت ایستاده

اگر که شما این قبیل از تمرینات ورزشی بعد از عمل رباط صلیبی قدامی را انجام بدهید، به تقویت بالای سر ران خود کمک خواهید کرد. شما باید این نوع از تمرین را در حالتی انجام بدهید، که کمترین مقدار درد را احساس می کنید. پس اگر که صدایی ناشی از ساییده شدن مفصل زانو، قفل شدگی در این قسمت یا خالی شدن به یکباره زانو را دارید، به هیچ عنوان تمرین خم اندک زانو در حالت ایستاده را انجام ندهید.

ولی اگر که درد ندارید، این تمرین را تا به پانزده بار انجام بدهید. ما در قسمت زیر نحوه انجام خم نمودن بسیار کم زانو در حالت ایستاده را آورده ایم‌.

دست خود را به یک میز بگیرید. سپس پاهای خود را هم عرض با زانو باز نموده و به آرامی بایستید. اکنون زمان آن رسیده که زانوی خود را خم کنید. شما باید زانوها را به قدری خم نمایید، که از پنجه پاها جلوتر نرود. حال به اندازه سیزده سانتیمتر خود را به سمت پایین سوق بدهید. در حالتی که پاشنه ها برروی زمین بوده و شما به آرامی ایستاده اید.

رخم نمودن بسیار کم زانو در حالت ایستاده

5.      پاهای صاف و بلند شده به سمت بیرون

این تمرین ورزشی به تقویت ماهیچه اطراف نشیمن گاه شما کمک خواهد. امکان انجام دادن این نوع از تمرینات ورزشی بعد از عمل رباط صلیبی قدامی تا پانزده بار وجود دارد. روی پهلوی خود دراز بکشید. شما باید به سمتی باشید، که پای آسیب دیده شما به سمت بالا باشد. سپس ماهیچه ران خود در پایی که دچار صدمه شده را سفت کنید. اینچنین پای شما به خوبی صاف خواهد شد.

نشیمن گاه و پای شما باید در یک راستا و به سمت جلو باشد. مبادا باسن شما عقب تر برود. اکنون باید پای آسیب دیده خود را به سمت بالا ببرید. حدوداً بیست سانتی متر بالا برده و چند ثانیه ای به همین حالت بمانید. بعد پای خود را به آرامی پایین بی آورید.

6.      پاهای صاف و بلند شده به سمت جلو

این نوع از تمرینات ورزشی بعد از عمل رباط صلیبی قدامی به تقویت ماهیچه جلوی ران و نشیمن گاه شما کمک می کند. امکانِ انجام این تمرین ورزشی تا پانزده بار در طول روز وجود دارد. ما در قسمت زیر به نحوه انجام آن می پردازیم.

به حالتی دراز بکشید، که کمر شما به زمین بچسبد. پای سالم شما باید به حالتی باشد، که پنجه پا برروی زمین قرار داشته و زانو به سمت سقف می باشد. حال پای آسیب دیده شما باید کاملاً صاف باشد. به این نکته بسیار مهم توجه داشته باشید، که در زمان انجام این نوع از تمرین ورزشی بایستی کمر شما انحنای طبیعی خود را حفظ کند. سپس عضلات پای صدمه دیده خود را محکم نموده و پشت زانوی خود را برروی زمین فشار بدهید. حال پای آسیب دیده را به سمت بالا حرکت بدهید.

در این نوع از تمرینات ورزشی بعد از عمل رباط صلیبی قدامی باید پای شما تا به زمین حدوداً بیست سانتیمتر فاصله داشته باشد. چند ثانیه ای به همین حالت مانده بعد به آرامی پای خود را به سمت زمین باز گردانید.

پاهای صاف و بلند شده به سمت جلو

سخن آخر

دوستان عزیز ما در طول این مطلب از دکتر یاسرنژادی به بررسی تمرینات ورزشی بعد از عمل رباط صلیبی قدامی پرداختیم. البته تنها به چند نمونه از تمرینات که می تواند، به بازگشت دامنه حرکتی زانوی آسیب دیده شما کمک کند، اشاره نمودیم.

گاهی اوقات امکان دارد، پزشک معالج‌تان انجام دیگر تمرینات را به شما توصیه کند و اینها کارساز نباشد. البته شما باید در صورتی این تمرین ها را انجام بدهید، که هیچ گونه دردی احساس نمی کنید. امیدواریم که اطلاعات ارائه شده در طول این مطلب برای شما مفید بوده باشد. البته شما می توانید، در صورت وجودِ سؤالات بیشتر در این زمینه با متخصصان ما تماس بگیرید.

دکتر یاسر نژادی – متخصص ارتوپدی – جراح زانو

✵ انجام بیش از 200 جراحی اختصاصی تعویض مفصل زانو در سال با با بی حسی موضعی 

✵ تعویض مفصل زانو – PRP زانو – تزریق ژل زانو

برای دریافت نوبت ، مشاوره و معاینه جراحی تعویض مفصل زانو ، تماس بگیرید.