رعایت نکات ایمنی برای عکسبرداری رادیولوژی در دوران بارداری

گاهی اوقات امکان دارد، عکسبرداری رادیولوژی در دوران بارداری به شما تجویز شود. ولی در این مواقع چه باید کرد! چرا جراحان چنین کاری می کنند؟ زمانی که صدماتی به اسکلت بدن یا عضلاتتان وارد شده باشد، چاره ای به جزء عکسبرداری نخواهد بود. ولی جنینی که در شکم ما بوده چه می شود! آیا اشعه عکسبرداری برروی جنین تأثیر منفی نمی گذارد؟ نگران نباشید، چرا که احتمال ورود صدمه به جنین شما بسیار کم می باشد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر کلیک کنید

به عبارتی مقدار اشعه دریافتی ناشی از اشعه ایکس عکسبرداری به قدری کم خواهد بود، که به نظر نمی آید نوزاد شما را تحت تأثیر قرار بدهد! پس اصلاً خود را نگران نکنید.

اصلاً عکسبرداری رادیولوژی دارای چه نقشی در طول زندگی ماست!

بهتر است، چنین بگوییم؛ که اشعه ایکس یکی از تکنیک هایی شایع برای تصویربرداری به شمار می رود. اگر که شما عکسبرداری رادیولوژی در دوران بارداری را انجام بدهید، قطعاً اطلاعاتی دقیق در اختیار پزشک خود قرار می دهید. معمولاً این روش عکسبرداری زمانی مورد استفاده قرار می گیرد، که شکستگی ها یا دررفتگی در مفاصل شما رُخ داده باشد.

مثلاً از بلندا سقوط کرده یا دچار حادثه ای تلخ در زندگی خود شده باشید. زمانی که شما به اتاق مخصوص برای انجام عکسبرداری بروید، پزشک قسمت آسیب دیده شما را میان دستگاه قرار خواهد داد. بدین هنگام شما باید کاملاً بی حرکت بمانید، تا اشعه ایکس از قسمت مورد نظر عبور پیدا کند. اینگونه فیلم انعکاس آن قسمت به خوبی نمایش داده خواهد شد.

ولی منظور ما در طول این مطلب شمایی هستید، که عکسبرداری رادیولوژی در دوران بارداری را تجربه خواهید کرد. اگر که شما در شکم خود جنینی داشته باشید، حدالامکان سعی می شود، از اشعه ایکس استفاده نشود. در واقع اسکن تصویر برداری رزونانس مغناطیسی و اولتراسوند در این هنگام است، که هیچ گونه آسیبی برای شما ندارد.

با این وجود این نوع از عکسبرداری رادیولوژی در دوران بارداری امکان پذیر نبوده یا اطلاعات مورد نیاز را در اختیار پزشک محترم قرار نمی دهد.

چگونه خطرات ناشی از عکسبرداری را کاهش بدهیم؟

اشعه ایکس تا به چه هنگام برای ما خطری ندارد؟

بهتر است، برای ارزیابی خطر اشعه ایکس برای بدن میزان تابش و جذب آن به واسطه‌ ی بدن را اندازه گیری نماییم. جذب این اشعه به واسطه ی بدن راد یا میلی راد است! جالب است، بدانید؛ یک راد یعنی هزار میلی راد! حال اگر که عدد راد به ده برسد، برای جنین خطرات جبران ناپذیری به همراه خواهد داشت. به گونه ای که احتمال بروز آسیب هایی چون؛ نقص مادرزادی جنین، اختلالات در یادگیری او، بروز مشکلاتی در ناحیه چشمان، احتمال بروز سرطان در دوران کودکی وجود خواهد داشت.

با این وجود بیشتر عکسبرداری رادیولوژی در دوران بارداری به ویژه زمانی که شکم و تنه مورد هدف نیست، خطراتی برای جنین در پی نخواهد داشت. ما در قسمت زیر برای اطمینان خاطر شما دوستان عزیز مقدار حدودی تابش تشخیصی اشعه ایکس را آورده ایم، که توسطِ نوزاد جذب می گردد! پس بهتر است، در ادامه این نوشتار همچنان با ما همراه باشید؛

  • اگر که اندام فوقانی یا تحتانی شما دچار آسیب شده باشد، اشعه ایکس مورد استفاده در تصویر برداری به یک میلی راد می رسد.
  • اگر که قفسه سینه شما دچار آسیب شده باشد، اشعه ایکس مورد استفاده در تصویر برداری به صد میلی راد می رسد.
  • اگر که لگن شما به عکسبرداری رادیولوژی در دوران بارداری نیاز داشته باشد، اشعه ایکس در تصویر برداری به چهل الی 240 میلی راد می رسد.
  • اگر که شکم شما دچار آسیب شده باشد، اشعه ایکس مورد استفاده در تصویر برداری به دویست الی دویست و پنجاه میلی راد می رسد.
  • نهايتاً اگر که استخوان ران شما دچار آسیب شده باشد، اشعه ایکس مورد استفاده در تصویر برداری به پنجاه و یک الی سیصد و پنجاه میلی راد می رسد.

معمولا به هنگام انجام عکسبرداری رادیولوژی در دوران بارداری اشعه به بیشتر از پنج راد نمی رسد. پس اصلاً نیازی به نگرانی از جانب شما نیست.

چگونه خطرات ناشی از عکسبرداری را کاهش بدهیم؟

درست است، اشعه ایکس تشخیصی واحد خطری نداشته و این مسئله ثابت شده است. ولی لازم می باشد، برخی از نکات ایمنی برای به حداقل رسیدن خطرات ناشی از عکسبرداری رعایت بشود. پس برای مراقبت هرچه بیشتر از فرزند خود به دستورالعمل های زیر توجه داشته باشید؛

چگونه خطرات ناشی از عکسبرداری را کاهش بدهیم؟

·         اقدامات احتیاطی که باید مورد توجه باشد!

ما استفاده از پیش بند سربی را به شما پیشنهاد می نماییم. در این هنگام هیچ گونه اختلالی با نواحی از بدن که تحت اشعه ایکس است، به وجود نخواهد آمد. حتی اگر که شما باردار نباشید، استفاده از پیش بند سربی را پیشنهاد می نماییم. چرا که این پیش بندها از شما در مقابل اشعه ایکس مراقبت خواهد نمود.

  1. اگر که کودک شما یا یک حیوان خانگی شما تحت تابش اشعه ایکس می باشد، به هیچ عنوان آنها را بغل نکنید. اگر که دوست دارید، چنین کاری را انجام بدهید، یک پیش بند سربی به تن کنید.
  2. امکان دارد، به دور از عکسبرداری رادیولوژی در دوران بارداری درون محل کار خود در معرض اشعه ایکس باشید. در چنین موقعیت هایی می توانید، از یک نشانگر فیلم جهتِ کنترل اشعه استفاده بنمایید. اگر که نیاز باشد، امکانِ بهره گیری از آنالیز نشانگر برای حفظ سلامتی خودتان را دارید.
  3. از سویی دیگر شما می توانید، برای مدیریت مقدار اشعه دریافتی با کارفرمای خود مشورت کنید. قطعاً او شما را به خوبی درک خواهد کرد.

آیا پزشک می تواند، به ما کمک کند!

ممکن است، شما باردار بوده یا احساس کنید، که باردار می باشید. در این هنگام حتماً قبل از انجام عکسبرداری رادیولوژی در دوران بارداری با پزشک خود صحبت نمایید. گاهی اوقات امکان دارد، شما به همین تازگی ها عکسبرداری رادیولوژی را انجام داده باشید. در این صورت توصیه می کنیم، با پزشک متخصص صحبت بنمایید. گاهاً انجام دو مرتبه عکسبرداری پشت سَر هم اصلاً نیاز نیست!

چنانچه که شما بعد از انجام عکسبرداری احساس نمودید، باردارید به پزشک معالج خود اطلاع رسانی نمایید. با این وجود اصلاً نگران ورود آسیب به جنین خود نباشید و به خودتان استرس راه ندهید. مخصوصاً زمانی که در استفاده از اشعه ایکس قسمتی به غیر از شکم و تنه شما مورد هدف باشد.

گاهی اوقات استفاده از عکسبرداری رادیولوژی در دوران بارداری همگام با پرتو درمانی است! در این هنگام هم لازم می باشد، با پزشک معالج خود سخن بگویید.

آیا پزشک می تواند، به ما کمک کند!

سخن آخر

بلی، دوستان عزیز ما در طول این مطلب درباره عکسبرداری رادیولوژی در دوران بارداری با شما صحبت کردیم. همانطور که در طول این مطلب از دکتر یاسرنژادی گفته شد، شما امکانِ مشورت با پزشک را تحت هرگونه شرایطی دارید. گاهی اوقات انجام عکسبرداری (البته در صورت امکان و آسیب کم) به بعد از متولد شدنِ فرزند شما موکول می شود.

با این حال اگر که پزشک شما انجام عکسبرداری را پیشنهاد کرد، قطعاً برای فرزندتان ضرری نداشته و برای سلامتی شما لازم است. اميدواريم که اطلاعات ارائه شده در طول این نوشتار از خود برایتان مفید بوده باشد. البته شما می توانید، در صورت وجودِ سؤالات بیشتر با متخصصان ما تماس بگیرید.

 

دکتر یاسر نژادی – متخصص ارتوپدی – جراح زانو

✵ انجام بیش از 200 جراحی اختصاصی تعویض مفصل زانو در سال با با بی حسی موضعی 

✵ تعویض مفصل زانو – PRP زانو – تزریق ژل زانو

برای دریافت نوبت ، مشاوره و معاینه جراحی تعویض مفصل زانو ، تماس بگیرید.