انواع فیزیوتراپی زانو

منظور ما از انواع فیزیوتراپی زانو چیست! آیا می دانید؟ اصلاً فیزیوتراپی زانو یعنی چه! خُب بیایید، بهتر بررسی کنیم. در چنین کاری توسطِ فیزیوتراپیست عزیز اندام تحتانی شما به صورت کامل ارزیابی می شود. یعنی از قسمتِ لگن شما تا به پاها.

پزشک می تواند، دردِ نهفته در قسمت زانوها را بررسی کرده و برای درمان بهترین روش را انتخاب کند. روش درمانی انتخابی از جانب متخصص می تواند، برگرفته از ترفند فیزیوتراپی یا تمرین ورزشی و تغییر الگوی زندگی‌تان باشد. ما در این مطلب از خود مایل هستیم، به درد زانوی شما و چگونگی درمان آن بپردازیم. پس در ادامه متن ما را همراهی کنید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر کلیک کنید

درباره آناتومی زانو چه می دانید؟

ما قبل از بررسی انواع فیزیوتراپی زانو شما را با آناتومی این عضو از بدن آشنا می کنیم. اصلاً درباره آناتومی زانو چیزی می دانید؟ زانوی آدمی یک مفصل لولایی شکل است. استخوان ران و ساق پا به یک دیگر متصل و کاسه زانو را تشکیل می دهند.

از این قسمتِ بدنِ شما چهار رباط حمایت می نمایند. به قسمتِ جلویی زانو خود دَست بزنید، بله همان قسمت کشکک یا کاسه زانو نام دارد. حال در بخش داخلی زانوی شما دو ضربه گیر هم وجود دارد، که منیسک نامیده می شود. بنابر دلایلی مختلف می تواند، درد در زانوی شما بپیچد. مثل ورود ضربات یا فشار و گاهاً هم آسیب دیدگی ناگهانی.

به دور از انواع فیزیوتراپی زانو امکان دارد، در این قسمت بدون هیچ گونه دلیلی درد و رنج رُخ بدهد. پس شما برای پیش گیری از افزایش محدودیت ها مثل؛ بروز ایراد در راه رفتن یا نشستن و برخواستن باید به فیزیوتراپیست مراجعه کنید.

درباره آناتومی زانو چه می دانید؟
درباره آناتومی زانو چه می دانید؟

با انواع زانو درد آشنا بشوید!

چنانچه که شما درد زانو دارید، باید یک مسئله بسیار مهم را مشخص بنمایید. اینکه درد شما به چه مقدار بوده و شدّت آن چقدر است. زیرا مشخص کردنِ میزان درد می تواند، در روند درمانِ شما و انتخاب یکی از انواع فیزیوتراپی زانو موثر باشد. ما در این قسمتِ از مطلب خود انواع زانو درد را به شما معرفی خواهیم کرد؛

  • زانو درد مزمن
  • زانو درد حاد
  • زانو درد تحت حاد

ما در این قسمت هریک از زانو درد ها را به گونه ای مفید و مختصر بررسی خواهیم کرد. پس بهتر است، همچنان در ادامه این مطلب با ما همراه باشید؛

·         زانو درد مزمن

نوعِ مزمن دردی می باشد، که چندین هفته طول بکشد. در تجربه درد مزمن شما باید به پزشک مراجعه کنید، تا او یکی از انواع فیزیوتراپی زانو را برای شما انتخاب کند.

·         زانو درد حاد

اغلب شدیدترین نوعِ تجربه درد در قسمت زانوها بوده و یک روز الی یک هفته بعد از آسیب خود را نشان می دهد. شما باید اجازه بدهید، تا زانوی‌تان به خوبی استراحت کند. در واقع پیش از شروع هرگونه حرکتی باید ساختار صدمه دیده خوب شود.

·         زانو درد تحت حاد

این قبیل از دردها از دو هفته تا شش هفته بعد از ورود صدمه به زانو خود را نشان می دهد. شما باید در این مدّت زمان به آرامی زانوهای خود را تکان بدهید، تا باری دیگر به تحرک اوّلیه خود باز گردد. البته بهتر است، به فیزیوتراپیست مراجعه کنید. قطعاً او می تواند، یکی از انواع فیزیوتراپی زانو را برای شما انتخاب نماید.

با انواع زانو درد آشنا بشوید!
با انواع زانو درد آشنا بشوید!

با نشانه هایی از زانو درد آشنا بشوید!

ابتدا باید برای انتخاب یکی از روش های درمانی محل درد مشخص بشود. این مسئله خود می تواند، برروی انتخاب یکی از انواع فیزیوتراپی زانو موثر باشد. به خاطر داشته باشید، که اگر شما دردی شدید و غیرقابل تحمل داشتید، باید با فیزیوتراپیست یا پزشک متخصص صحبت نمایید.

بخش هایی مختلف از زانو که امکان دارد، دچار دردهایی شدید بشود، را در قسمت زیر آورده ایم؛

  • قسمت جلویی زانو
  • قسمت پشتی زانوها
  • قسمت داخلی زانوها
  • قسمت بیرونی زانوها

ما هریک را در قسمتِ زیر توضیح خواهیم داد. پس هم‌چنان با ما در ادامه این مطلب از دکتر یاسرنژادی همراه باشید.

·         قسمت جلویی زانو

امکان دارد، شما درد را در قسمتِ جلویی زانو تجربه کنید. اگر که چنین می باشد، قطعاً مشکلی در قسمتِ کشکک زانو به وجود آمده است. اغلب به این مشکل سندرم استرس کشکک رانی اطلاق می شود. کشکک زانو و تاندون میان کاسه و ساق پای شما امکان دارد، درد بسیاری تجربه کند.

اگر که شما دچار چنین مشکلی شده باشید، در راه رفتن یا دویدن و بالا رفتن و پایین آمدن از سَکو و پله دچار مشکل می شوید. در این هنگام شما باید به فیزیوتراپیست مراجعه کرده و یکی از انواع فیزیوتراپی زانو جهتِ درمانِ شما مشخص بشود.

·         قسمت پشتی زانوها

احساسِ درد در قسمتِ پشتی زانوها بسیار کمیاب بوده امّا گاهاً رُخ می دهد. یک تاندون به نامِ همسترینگ در این بخش از زانو قرار داشته و احتمالاً به دلیل کشیدگی این تاندون زانوی شما درد می کند. یکی دیگر از علل درد در این ناحیه کیست بیکر می باشد. بروز این تورم در زانوها فضایی را به خود اختصاص داده و با خَم کردنِ زانو شما احساسِ درد خواهید داشت.

اگر که شما چنین دردی داشتید، حتماً برای معالجه و انتخاب یکی از انواع فیزیوتراپی زانو به فیزیوتراپیست مراجعه کنید. قطعاً وی می تواند، شما را در این زمینه به خوبی همراهی کرده و دردِ شما را تسکین ببخشد.

·         قسمت داخلی زانوها

چنانچه که در قسمت داخلی زانو درد دارید، به احتمال بسیار رباط جانبی و منیسک دچار صدمه شده است. اغلب این قسمت از زانو در زمانِ تمرین ورزشی و زمانی که شما پاهای خود را برروی زمین می گذارید، صدمه دیده و موجبِ پیچیدنِ بدن برروی این ناحیه می شود.

منیسک ضربه گیر بوده و در داخلِ زانوی هر فردی قرار دارد. البته در افرادی که به ساییدگی زانو دچار شده اند، این قسمت بنابر دلایلی گوناگون صدمه دیده و درد می کند. بازهم شما برای انتخاب یکی از انواع فیزیوتراپی زانو بایستی به فیزیوتراپیست مراجعه کنید.

·         قسمت بیرونی زانوها

این درد نشان دهنده بسیاری از جهات است. در بخش بیرونی زانوی شما رباط‌ی وجود داشته که در زمانِ فعالیت ورزشی امکان دارد، صدمه دیده باشد. همچنین بروز درد در ناحیه نام برده شده می تواند، به دلیل بروز تنش در باند ایلیوتیبیال باشد. علاوه بر تمامی این ها یکی از رباط ها به نامِ همسترینگ در این ناحیه جای داشته که ورود آسیب بدان می تواند، موجبِ بروز درد در شما بشود.

از انجام فیزیوتراپی چه انتظاراتی برای درمان خود دارید!
از انجام فیزیوتراپی چه انتظاراتی برای درمان خود دارید!

از انجام فیزیوتراپی چه انتظاراتی برای درمان خود دارید!

چنانچه که شما برای درمان دردِ خود به مراکز فیزیوتراپی بروید، می‌بایست جهتِ تشخیص دردتان جلسه اوّلیه را شرکت کنید. طی این جلسه فیزیوتراپیست جهتِ انتخاب یکی از انواع فیزیوتراپی زانو با شما به خوبی صحبت خواهد کرد. اینچنین وی اطلاعاتی دقیق و درست در رابطه با سابقه بیماری شما، تسکین دهنده و جوانب تشدید کننده کسب می کند. حال در جلسه اوّل بعد از صحبت با شما یک معاینه متمرکز انجام خواهد شد. انجام معاینه می تواند، دربرگیرنده موارد متنوعی باشد.

آیا می دانید، انجام فیزیوتراپی دارای چه فوایدی می باشد؟

بعد از انجامِ یک معاینه متمرکز و دقیق فیزیوتراپیست یکی از انواع فیزیوتراپی زانو را انتخاب می نماید. شما باید طی درمان فعال بوده و با متخصص همکاری های لازم را داشته باشید. معمولاً انجام تمریناتی برای تقویت زانوها به شما داده خواهد شد، تا آنها را در خانه انجام بدهید.

انجام ورزش چون یک ابزار مهم در دَستان شما خواهد بود، تا به بهبودی کامل برسید. توجه داشته باشید، که زمان انجام تمرینات از جانب فیزیوتراپیست به شما خواهد گفت و شما باید در جلسه بعدی پیشرفت خوبی کرده باشید. علاوه بر اینها امکان دارد، درمان هایی دیگر هم برای شما تجویز بشود. ما می توانیم، از جمله این درمان ها به موارد زیر اشاره کنیم؛

  • نوار حرکتی
  • تحریک الکتریکی
  • قرار دادنِ یخ یا گرما
  • ماساژ دادنِ محل درد
  • و…!

البته درمان هایی چون اولتراسوند به اثبات نرسیده که برای شما و در بینابین انواع فیزیوتراپی زانو مفید باشد. به همین خاطر ما این روش را در قسمت بالایی متن نام نبردیم. درست است، گاهاً این روش های درمانی هم نتیجه مثبت دارند. امّا تمرکز اصلی و پایه در فیزیوتراپی زانو برروی بازیابی و تحریک زانوها به حرکت است. پس ابتدا باید هدف درمان مشخص شده سپس بهترین روش درمانی انتخاب بشود.

با بهترین روش فیزیوتراپی زانو آشنا بشوید!
با بهترین روش فیزیوتراپی زانو آشنا بشوید!

با بهترین روش فیزیوتراپی زانو آشنا بشوید!

ما می توانیم، یکی از انواع فیزیوتراپی زانو را انجام تمرینات فیزیوتراپی زانو نام ببریم. این حرکات با ثابت نگاه داشتن عضلات لگن و مچ پاها از فشار وارده به زانوها می کاهد. اینچنین شما می توانید، به راحتی و با استراحت زانوها به انجام کارهای روزانه خود مبادرت ورزید.

ورزش هایی که علم فیزیوتراپی جهتِ تسکین زانو درد به شما تجویز می کند، عبارتند از؛

  • حرکت پل
  • حرکت استپ آپ
  • بلند کردنِ مستقیم پاها
  • راه رفتن به صورت مورب

ما در قسمت زیر به معرفی هریک از انواع فیزیوتراپی زانو برای درمانِ درد شما می پردازیم. پس همچنان با ما در ادامه این نوشتار از خود همراه باشید.

·         حرکت پل

ابتدا به قسمت پشتی خود دراز کشیده و دو زانوی خود را خَم بنمایید. البته در چنین حالاتی لازم است، پاهای شما با استخوان لگن فاصله کافی داشته باشد. نشیمنگاه خود را منقبض نموده و تا جای امکان به سمت بالا سوق بدهید. تمام تلاش خود را به کار گیرید، انگشتانِ پای خود را به قسمت بالا برده و وزنِ خود را به پاشنه پای خود انتقال بدهید.

با انجام این روش از انواع فیزیوتراپی زانو باید همسترینگ و نشیمنگاه شما بیش از پیش درگیر بشود. شما باید این حرکت را بیست بار تکرار نمایید.

·         حرکت استپ آپ

این حرکت بسیار راحت بوده و با بالاتر رفتن شما برروی یک سطح مرتفع همانند سکو صورت می گیرد. پس مقابل پله ایستاده و ابتدا یکی از پاها سپس پای دیگر را برروی پله یا سکو بگذارید. برای آنکه پایین بیایید، در ابتدا پایی که با همان پله را صعود کرده اید، را روی زمین بگذارید. شما بعد از مدّت زمانی که این تمرین را کردید، امکانِ
افزایش ارتفاع را خواهید داشت.

·         بلند کردنِ مستقیم پاها

ابتدا به سمتِ پشتی خود دراز بکشید. یکی از زانوها را خَم و دیگری را به صورت صاف برروی زمین قرار بدهید. برای انجام این نوعِ از تمرین انواع فیزیوتراپی زانو پایی که صاف است، را به خوبی سفت و تا ارتفاع پای دوّم بالا ببرید. این گونه عضلات نشیمنگاه شما تحت فشار قرار خواهد گرفت. اغلب انجام این تمرین بیست بار توصیه می شود.

·         راه رفتن به صورت مورب

دورتادور قوزک پایتان را به کمک نواری تمیز ببندید. مدّتی کوتاه به حالت اسکات نشسته و وزن خودتان را به پاشنه های پای خود انتقال بدهید. شما باید زانوی خود را برروی مچ پاها نگاه داشته و به دو طرف حرکت کنید. پنج قدم به راست و پنج گام به چپ بردارید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر تماس بگیرید

سخن آخر

دوستانِ عزیز ما در طول این مطلب از خود به بررسی انواع فیزیوتراپی زانو پرداختیم. اميدواريم که هیچگاه به درد در این قسمت دچار نشوید، امّا اگر که مبتلا شدید اصلاً نگران نباشید. تنها کافیست به مرکز فیزیوتراپی معتبر مراجعه کرده و از یک متخصص بخواهید، منشاء درد شما را مشخص کند. قطعاً وی می تواند، شما را تا بهبودی کامل همراهی نماید.

امیدواریم که اطلاعات ارائه شده در طول این مطلب از دکتر یاسرنژادی برای شما مفید بوده باشد. البته در صورت وجودِ سؤالاتی بیشتر شما می توانید، با متخصصان ما تماس بگیرید.

دکتر یاسر نژادی – متخصص ارتوپدی – جراح زانو

✵ انجام بیش از 200 جراحی اختصاصی تعویض مفصل زانو در سال با با بی حسی موضعی 

✵ تعویض مفصل زانو – PRP زانو – تزریق ژل زانو

برای دریافت نوبت ، مشاوره و معاینه جراحی تعویض مفصل زانو ، تماس بگیرید.