فیزیوتراپی بعد از شکستگی زانو

پدیده شکستگی زانو نوعی عارضه است که ممکن است برای تمامی افراد فارغ از سن و سال اتفاق بیفتد. شکستگی زانو ممکن است به وسیله ترک خوردگی در یک یا چند استخوان در محدوده مفصل زانو رخ دهد. شکستگی زانو شامل چندین عارضه متفاوت است که در هر حالت فرد با مشکلی در حرکت زانو روبرو می شود.

اکثر مواقع پس از ترمیم شکستگی، به پیشنهاد پزشک فرد باید فیزیوتراپی بعد از شکستگی زانو را، انجام دهد تا مشکل شکستگی زانو به طور کامل رفع شده و این عارضه ریکاوری شود. بنا به اهمیت فیزیوتراپی شکستگی زانو در نظر داریم در این مطلب شما را با این روش درمانی آشنا نماییم.

جهت کسب اطلاعات بیشتر کلیک کنید

شکستگی زانو

فیزیوتراپی بعد از شکستگی زانو به منظور رفع کلی مشکلات زانو و بازیابی توان حداکثری عملکرد زانو انجام می شود. شکستگی زانو ممکن است به چندین حالت متفاوت برای فرد رخ دهد. ممکن است فرد تنها ترک خوردگی کوچکی در یک یا چند استخوان را تجربه کند.

در عین حال ممکن است تنها یک شکاف کوچک در استخوان زانو اتفاق بیفتد. حالت دیگر شکستگی زانو چند تکه شدن استخوان و حتی بیرون زدگی استخوان از پوست فرد باشد. هر یک از این حالت های شکستگی زانو دارای روش ترمیم و جراحی مخصوص به خود می باشد.

زانو از چند استخوان متفاوت ساخته شده است. استخوان ساق، استخوان ران و استخوان کشکک زانو سه مدل استخوان تشکیل دهنده زانو هستند. استخوان کشکک زانو را به نام پاتلا می شناسند و همچنین، استخوان ران استخوان فمور نیز نامیده می شود.

در صورتی که، هر یک از این استخوان هایی که در فوق ذکر شد دچار شکستگی شود به طور کلی فرد دچار شکستگی زانو شده است. این فرد پس از ترمیم و یا جراحی ناحیه آسیب دیده؛ بایستی نسبت به انجام فیزیوتراپی بعد از شکستگی زانو نیز اقدام نماید.

شکستگی زانو
شکستگی زانو

علل مختلف شکستگی زانو

از آنجایی که، شکستگی زانو به علل و دلایل مختلفی اتفاق می افتد؛ جهت بازیابی توان و دامنه حرکتی زانو فرد بایستی فیزیوتراپی بعد از شکستگی زانو را، انجام دهد. به طور کلی، شکستگی زانو به دلایل بسیار متعددی اتفاق می افتند که، برخی از آن ها به شرح زیر هستند؛

 

  • ضربه مستقیم به زانوی فرد
  • انواع فعالیت های ورزشی و آسیب ناشی از آن ها
  • تصادف ها
  • افتادن بر روی زانو

علائم ایجاد شکستگی در زانو

علائم شکستگی زانو ممکن است بسیار متفاوت و متغیر باشند و هر فرد به هنگام ابتلا به شکستگی زانو علائم متفاوتی را تجربه نماید. اما به طور کلی می توان برخی از علائم را به عنوان شکستگی زانو تلقی نمود. این علائم به شرح زیر می باشند؛

  • عدم تحمل وزن بالا
  • درد، تورم، کبود شدن زانو
  • احساس درد به هنگام لمس زانو
  • داشتن مشکل به هنگام خم کردن زانو
  • افزایش درد به هنگام حرکت زانو
  • احساس خرد شدن زانو
  • اسپاسم شدید عضلانی
  • تغییر در شکل پای فرد

معمولاً پزشکان به منظور تشخیص شکستگی زانو از چندین روش تشخیصی استفاده می نمایند. روش هایی همچون معاینه فیزیکی توسط پزشک متخصص و یا ارتوپد، استفاده از روش های رادیولوژی همچون رادیوگرافی و سی تی اسکن و در نهایت تجویز فیزیوتراپی بعد از شکستگی زانو همگی روش های درمانی این عارضه هستند.

فیزیوتراپی پس از تجربه شکستگی زانو

بنا به نوع شکستگی زانو و تشخیص پزشک مربوطه ممکن است فرد پس از انجام درمان های اولیه نیاز به فیزیوتراپی زانو نیز پیدا کند. در این حالت انجام فیزیوتراپی بعد از شکستگی زانو به منظور بازیابی عملکرد و قدرت حرکتی زانو و انجام فعالیت های روزانه زندگی صورت می گیرد.

به طور کلی اهداف فیزیوتراپ از انجام فیزیوتراپی شکستگی زانو کاهش درد، بهبود حرکات پا، زانو و لگن، تقویت عضلات فرد، افزایش تعادل به هنگام ایستادن و افزایش قدرت و توانایی راه رفتن فرد می باشد. همچنین با انجام فیزیوتراپی فرد می تواند به فعالیت های ورزشی خود از قبیل تنیس گلف و حتی دوچرخه سواری بازگردد.

فیزیوتراپی پس از تجربه شکستگی زانو
فیزیوتراپی پس از تجربه شکستگی زانو

انواع روش های فیزیوتراپی زانو

به منظور انجام فیزیوتراپی بعد از شکستگی زانو پزشک برنامه درمانی به خصوصی را بر اساس شرایط و اهداف درمانی شخص تجویز می کند. ممکن است برای انجام روش های درمانی فیزیوتراپی پزشک از ابزار کمکی استفاده نماید.

تجویز استفاده از ابزار کمکی مانند واکر و یا عصا توسط فیزیوتراپیست صورت می گیرد. نحوه استفاده از این ابزارهای کمکی توسط فیزیوتراپیست و پزشک مربوط به شما آموزش داده می شود. نوع استفاده از ابزار کمکی کاملاً به نوع شکستگی بستگی دارد.

فیزیوتراپی بعد از شکستگی زانو ممکن است با استفاده از درمان دستی صورت گیرد. درمان دستی نوعی درمان است که، در آن فیزیوتراپ و یا پزشک متخصص با استفاده از انواع درمان های دستی و حرکات ویژه بر روی عضو آسیب دیده به فرد کمک می کند که، شروع مجدد حرکت های عضو آسیب دیده را به راحتی تجربه کند.

انجام تمرینات تقویتی پس از فیزیوتراپی شکستگی زانو شامل برنامه های تمرینی به منظور افزایش قدرت حرکتی بیمار می باشد. فرد آسیب دیده می تواند این تمرینات تقویتی را در طول جلسات فیزیوتراپی آموزش دیده و در صورت توصیه پزشک به انجام حرکت های تقویتی در خانه نیز ادامه دهد.

فیزیوتراپی شکستگی زانو در منزل

فیزیوتراپی بعد از شکستگی زانو در منزل نیز امکان پذیر است. به طور کلی مفصل زانو جزو اساسی ترین و حیاتی ترین مفاصل بدن انسان است که حرکت روزانه و لحظه ای را برای انسان میسر می سازد. به همین دلیل هرگونه خطر آسیب دیدگی و یا شکستگی در زانو می تواند زندگی فرد را مختل کند.

پزشک متخصص پس از تجویز درمان و به منظور بازیابی قدرت و دامنه حرکتی زانو ممکن است انجام تمریناتی را در منزل به شما توصیه نماید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر تماس بگیرید

کلام پایانی

فیزیوتراپی بعد از شکستگی زانو یکی از مهم ترین مراحل درمانی است، که به فرد کمک می کند تا توان قدرتی و دامنه حرکتی زانوی خود را بازیابی نماید. نکته بسیار حائز اهمیت در انجام فیزیوتراپی مراجعه به کلینیک و یا پزشک متخصص و حاذق است.

دکتر یاسر نژادی عضو انجمن جراحان ارتوپدی کشور است. ایشان سالانه بیش از ٢٠٠ عمل موفق تعویض مفصل زانو را داشته اند و افتخار درمان موفقیت آمیز تمامی مراجعین خود را، درسی کم ترین جلسات کسب نموده اند.

دکتر یاسر نژادی – متخصص ارتوپدی – جراح زانو

✵ انجام بیش از 200 جراحی اختصاصی تعویض مفصل زانو در سال با با بی حسی موضعی 

✵ تعویض مفصل زانو – PRP زانو – تزریق ژل زانو

برای دریافت نوبت ، مشاوره و معاینه جراحی تعویض مفصل زانو ، تماس بگیرید.