فیزیوتراپی بعد از جراحی زانو

 فیزیوتراپی بعد از جراحی زانو نقش اساسی را در ریکاوری بعد از این عمل جراحی ایفا می کند و مزایای زیادی دارد. از مزایای فیزیوتراپی پس از این عمل می توان به بهبود توانبخشی، کاهش درد و تقویت عضلات اشاره کرد

اگر به تازگی جراحی زانو انجام داده آید، با قصد انجام این عمل را دارید، در این مقاله با ما باشید تا شما را به طور کامل با فیزیوتراپی بعد از جراحی زانو آشنا کنیم.

جهت کسب اطلاعات بیشتر کلیک کنید

فیزیوتراپی بعد از جراحی زانو چگونه انجام می شود؟

فیزیوتراپی بعد از جراحی زانو نقش اساسی در بهبودی و توانبخشی بیمار دارد و به انها کمک می کند، تا سریع تر فعالیت های عادی خود را از سر بگیرند و دوره نقاهت تنها کوتاه تر باشد و این بار بدون درد و مشکل کارهای روزمره خود را انجام دهند. فیزیوتراپی پس از جراحی زانو طی مراحل زیر انجام می گیرد؛

·         ارزیابی اولیه

 این فرآیند با ارزیابی کامل وضعیت زانوی بیمار پس از جراحی آغاز می شود. فیزیوتراپیست دامنه حرکت، قدرت عضلانی، تورم و درد را برای ایجاد یک برنامه درمانی شخصی بررسی می کند .

  • کنترل درد و التهاب

در مرحله بعد تمرکز بر کنترل درد و التهاب از طریق تکنیک هایی مانند استفاده از یخ، درمان های دستی و استفاده از دستگاه های فشرده سازی است.

  • تمرینات دامنه حرکتی

در این مرحله تمرینات غیرفعال و فعال برای بهبود خم شدن و اکستنشن زانو، جلوگیری از ایجاد چسبندگی و بهبود تحرک انجام می شود.

فیزیوتراپی بعد از جراحی زانو
فیزیوتراپی بعد از جراحی زانو

·         تقویت عضلات

در این مرحله فیزیوتراپی بعد از جراحی زانو روی تقویت عضلات کار می‌شود. افزایش قدرت عضلات اطراف زانو برای ایجاد حمایت و ثبات مفصل ضروری است و از طریق تمرینات خاص و پیشرونده انجام می شود.

·         آموزش تعادل

 تمرین‌هایی که در تعادل تاثیر دارند، به بیمار این امکان را می‌دهند، تا تعادل خود را بدون خطر افتادن تمرین و حفظ کنند.

·         به دست آوردن مقاومت

 با پیشرفت توانبخشی، تمرکز روی افزایش مقاومت فرد است و بیمار اجازه می دارد به فعالیت های روزانه و ورزشی خود بپردازد.‌

·         کشش

 کشش برای بهبود انعطاف پذیری عضلات و ساختارهای اطراف زانو، جلوگیری از سفتی و تسهیل حرکت استفاده می شود.

نظارت پیشرونده فیزیوتراپیست ارزیابی های دوره ای را برای نظارت بر پیشرفت توان بخشی بیمار و تنظیم برنامه درمانی در صورت لزوم انجام می دهد.

·         آموزش بیمار

 در این مرحله از فیزیوتراپی بعد از جراحی زانو به بیمار آموزش داده می شود، که چگونه تمرینات را در خانه تمرین کند و اقدامات پیشگیرانه را برای جلوگیری از آسیب های بعدی انجام دهد.

·         ترخیص و پیگیری بعد از فیزیوتراپی

 پس از اتمام فیزیوتراپی بیمار همچنان باید به مراقبت از زانو ادامه دهد و دستورالعمل های ارائه شده توسط فیزیوتراپیست را برای اطمینان از بهبودی موفق و پایدار دنبال کند.

فیزیوتراپی بعد از جراحی زانو چگونه انجام می شود؟
فیزیوتراپی بعد از جراحی زانو چگونه انجام می شود؟

مزایای فیزیوتراپی بعد از جراحی زانو چیست؟

فیزیوتراپی نقش مهمی در بهبودی پس از جراحی زانو ایفا می‌کند و فواید بی‌شماری را ارائه می‌کند که باعث توانبخشی مؤثر و بهبودی سریع‌تر می‌شود. در زیر به مزایایی اشاره می کنیم که اهمیت فیزیوتراپی را در این زمینه نشان می دهد. این مزایای فیزیوتراپی بعد از جراحی زانو عبارتند از؛

  • کاهش تورم و درد فیزیوتراپی از تکنیک‌هایی مانند سرما درمانی و درمان‌های دستی برای کاهش تورم و کاهش درد استفاده می کند، تا فرد در دوره نقاهت درد کمتری را تحمل کند.‌
  • بازیابی دامنه حرکتی فیزیوتراپیست از طریق تمرینات خاص به بیمار کمک می کند تا دامنه حرکتی کامل زانو را بازیابی کند و از خشکی مفصل جلوگیری کند.

·         تقویت عضلات

 فیزیوتراپی شامل برنامه های ورزشی شخصی شده برای تقویت عضلات اطراف زانو، ایجاد ثبات و پشتیبانی از مفصل در حین حرکت است و برنامه‌های تمرین برای همه افراد یکسان نیست.

  • پیشگیری از عوارض

انجام فیزیوتراپی بعد از جراحی زانو به جلوگیری از عوارض پس از این عمل مانند ایجاد چسبندگی، انقباضات و ضعف عضلانی کمک می کند.

  • بازگشت به فعالیت های روزانه و ورزشی

فیزیوتراپی توان بخشی را به بیمار می بخشد و به او کمک می کند، تا فعالیت های روزانه و ورزشی خود را از سر بگیرد و استقلال و کیفیت زندگی خود را بهبود بخشد.

شخصی بودن درمان
شخصی بودن درمان

·         شخصی بودن درمان

مزیت دیگر فیزیوتراپی بعد از جراحی زانو فردی بودن تمرینات است. هر بیمار شرایط جسمانی خاصی دارد و فیزیوتراپی با توجه به شرایط هر فرد یک برنامه تمرین برای او در نظر می گیرد.

  • پیگیری و نظارت

 فیزیوتراپیست از نزدیک پیشرفت بیمار را زیر نظر دارد و در صورت لزوم برنامه درمانی را برای اطمینان از بهبودی ایمن و موثر تنظیم می کند.

  • دستورالعمل‌هایی برای پیشگیری از آسیب‌های آینده

فیزیوتراپی علاوه بر کمک به بهبودی پس از جراحی، دستورالعمل‌هایی را برای پیشگیری از آسیب‌های آینده با هدف حفظ سلامت زانو در طولانی‌مدت ارائه می‌کند.

به طور خلاصه، فیزیوتراپی بعد از جراحی زانو برای بهبود موفقیت آمیز پس از این عمل جراحی مهم ضروری است. فیزیوتراپی با با رویکرد شخصی، تمرینات هدفمند و نظارت مداوم، به بازیابی تحرک، بهبود کیفیت زندگی و جلوگیری از عوارض بعدی کمک می کند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر تماس بگیرید

سخن پایانی

جراحی زانو یکی از جراحی های بسیار حساس است که باید توسط متخصصین ارتوپدی حاذق و با تجربه انجام گیرد. دکتر یاسر نژادی یکی از بهترین پزشکان جراحی زانو در تهران است، مشکلات مفصلی شما را به خوبی تشخیص می دهد و بهترین روش درمان را به بیماران تجویز می کند، در صورت نیاز بیمار به جراحی زانو علاوه بر انجام جراحی موفقیت آمیز برای بهبودی کامل، تمرینات ورزشی را زیر نظر فیزیوتراپیست به بیمار فیزیوتراپی را به بیماران توصیه می کند.

اگر قصد انجام جراحی زانو را دارید یا قرار است این جراحی را انجام داده اید، برای مشاوره رایگان به سایت دکتر یاسر نژادی مراجعه کنید.‌

دکتر یاسر نژادی – متخصص ارتوپدی – جراح زانو

✵ انجام بیش از 200 جراحی اختصاصی تعویض مفصل زانو در سال با با بی حسی موضعی 

✵ تعویض مفصل زانو – PRP زانو – تزریق ژل زانو

برای دریافت نوبت ، مشاوره و معاینه جراحی تعویض مفصل زانو ، تماس بگیرید.