در چه افرادی تعویض مجدد مفصل زانو ضروری است؟

بیمار به ما مراجعه می‌کند و کاندید تعویض مفصل زانو می باشد ، از ما سوال می کند که مفصل زانو که گذاشتم در چه سنی باید تعویض مجدد مفصل زانو  انجام شود و چه می شود که نیاز به تعویض یا ریویژن پروتز مصنوعی دارم؟

در چه افرادی تعویض مجدد مفصل زانو ضروری است؟
در چه افرادی تعویض مجدد مفصل زانو ضروری است؟

دلایل تعویض مجدد مفصل زانو

در مورد پروتز هایی که در زانو استفاده می‌شوند ، جنس و قوام مفصل طوری است که زیاد درگیر فرسایش و استهلاک نمی شود . نحوه نگهداری از مفصل و تبحر جراحی که عمل تعویض مفصل را انجام می دهد و 90 درصد مربوط به نحوه نگهداری آن مفصل از طرف بیمار ، باعث می شود تعویض دوباره پروتز مصنوعی به تعویق بیفتد . ورزش هایی که ما به بیمار می دهیم ، باعث می شود عضلات دو طرف این مفصل تقویت شوند و همچنین باعث می شوند که بیمار بتواند زندگی طبیعی را با مفصل جدید ، هماهنگ با عضلات تقویت شده ای که در قدیم به دلیل عدم حرکت و دردی که مریض داشته است و باعث شده است که آن عضلات ضعیف شوند ، آنها را با هم هماهنگ کند و عضله را به آن مفصلی که تعویض شده است ، برساند . یعنی آن عضلات باید متعادل ، در کنار و کمک کننده با این زانو باشد .
پس ۹۰ درصد عمر پروتز مصنوعی به نحوه نگهداری بیمار بستگی دارد . دو زانو و چهار زانو نشستن ها باعث آسیب مفصل تعویض شده ، می شود . هرکاری که یک فرد عادی انجام می دهد و باعث تخریب زانو می شود ، دقیقاً همان چیزها باعث تخریب مفصل مصنوعی نیز می شود . علاوه بر این ، زمین خوردن ها و تروماهایی که مستقیم و ناخودآگاه به زانو وارد می شود نیز باعث تخریب آن می‌شود .
بنابراین مفصلی که ما می گذاریم اگر در حالت صحیحی باشد ، بالاتر از بیست سال ماندگاری دارد . آمار اثبات کرده است ۱۰ درصد بیماران تا ۲۰ سال نیاز به تعویض مفصل داشته اند و در ۹۰ درصد آنها هنوز پس از بیست سال مفصل کاملاً سالم مانده است و قابل استفاده می باشد.
از علل دیگر تعویض مجدد مفصل زانو ، عفونت داخل زانو می باشد . یعنی بعد از جراحی ممکن است به هر دلیلی یک عفونت در داخل زانوی بیمار ایجاد شود .

آمار این گونه موارد خیلی پایین است . اما در هر صورت یکی از ریز فاکتورها و یکی از عوارض بعد از جراحی ممکن اسب محسوب شود . آن هم از عللی هست که این مفاصل باید برداشته شوند و مفصل جدید گذاشته شود .
در هر صورت ریویژن مفصل متفاوت است . این مفصل ساده و پرایمری نیست . در زمانی که تعویض انجام می شود به خاطر آن تکه ای از استخوان که همراه با مفصل است ، آن سیمانی که زدیم و آن مشکلاتی که هنگام برداشتن مفصل ایجاد شده است نیاز به یک مفصل پیشرفته تر و کامل تری داریم تا تعویض مفصل را انجام دهیم .

 

 

پروتز مصنوعی مفصل زانو ایرانی یا چینی ؟!

یکی از سوالاتی که بیماران می پرسند ، این است که آیا مفصلی که استفاده می کنید ایرانی ، چینی ، ترکی و .. است؟
بر اساس قوانین و مقررات وزارت بهداشت تمام پروتزهای مصنوعی زانو ثبت سیستم می شود . تجهیزات پزشکی کد دارند و اقلامی نیستند که بتوان از خارج از بیمارستان و از خارج از سیستم وزارت بهداشت این مفاصل تهیه شوند . مفاصل کاملاً با استانداردهای روز دنیا مطابقت دارند و تعویض مفصلی که در هر بیمارستانی زیر نظر وزارت بهداشت انجام می شود، مفاصلی هستند که مجوزهای لازم و استانداردهای لازم را دارند ، هر چند که همه تجهیزات پزشکی دارای رنکینگی در دنیا می باشند و نمره خاصی می گیرند . ممکن است یک شرکت در دنیا دارای رنگینگ یک باشد اما شرکت دیگر دارای رنکینگ ۱۰ باشد .
این مسائل جزئیاتی است که کیفیت آن مفاصل مصنوعی بیمار را نشان می دهد ‌. در هر صورت کلیه مفاصل قابل اعتماد می باشند و تا الان نیز مفاصل ایرانی یا چینی به هیچ عنوان در بازار نداشته‌ایم و شخصاً نیز با شرکت هایی کار می کنم که پروتز های آمریکایی و فرانسوی دارند ، با این دو شرکت بیشتر کار می کنم . سه تا شرکت است که پروتزهای آمریکایی دارد و با یک شرکت نیز کار می‌کنم که پروتزهای فرانسوی دارد و سالها از این پروتزها استفاده شده و تمام دنیا نیز از آنها استفاده می کنند و قابل تایید می باشند و ما در بیمارانمان کیفیت ، استحکام و رضایت بیماران را می‌بینیم .

دکتر یاسر نژادی : متخصص ارتوپدی – جراح زانو
تلفن مستقیم : 09380093838 – 22018658 – 021
آدرس : تهران، زعفرانیه ،خیابان طاهری، جنب درب کاخ سعدآباد، کوچه شاهین ، پلاک یک

دکتر یاسر نژادی – متخصص ارتوپدی – جراح زانو

✵ انجام بیش از 200 جراحی اختصاصی تعویض مفصل زانو در سال با با بی حسی موضعی 

✵ تعویض مفصل زانو – PRP زانو – تزریق ژل زانو

برای دریافت نوبت ، مشاوره و معاینه جراحی تعویض مفصل زانو ، تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *