نکاتی برای پیشگیری از آسیب های مفاصل در ورزشکاران

برای پیشگیری از آسیب های مفاصل در ورزشکاران چه باید کرد ؟
گاهاً بیماران و مراجعه کنندگان جوان می‌پرسند که ما در حال انجام یک سری از ورزش ها هستیم ، کدام خوب است ؟ کدام بد است ؟ کدام حرکت ورزشی به مفصل زانو آسیب می رساند؟
در پاسخ به این سئوالات ، نحوه حرکات ورزشی خیلی مهم است . یعنی ممکن است در یک فرد با انجام صحیح یک ورزش به عنوان مثال ورزش شنا ، مفصل شانه تقویت شود و مشکلی برایش پیش نیاید . اما همان فرد با یک حرکت اشتباه باعث تخریب و از بین رفتن مفاصل و آرتروز مفصل شانه شود .
در افرادی که بدنسازی انجام می دهند ، ممکن است روش ها و تمرینات اشتباه که متاسفانه می بینیم در جامعه ورزشی فراگیر است ، باعث آسیب شده و به جای پیشرفت و تقویت عضلات باعث آسیب مفاصل می شوند .

پیشگیری از آسیب های مفاصل در ورزشکاران

بنابراین ما شرط ابتدایی را بر این می‌گذاریم که فرد ورزش را به سبک و شیوه صحیح انجام دهد . یاد گرفتن سبک و شیوه نیز واقعاً سخت نیست .
امروزه در یوتیوب و جاهایی که ویدئوهای صحیح ورزشی توسط افراد معروف و مربیان خوب داخلی بارگذاری می شود، می توانیم آن شیوه و سبک ورزش را یاد بگیریم .
بین خود ورزش ها باز تقسیم بندی هایی وجود دارد . یک سری ورزش هایی مثل شنا واقعاً جز ورزش های بسیار خوب در ارتوپدی محسوب می شوند . چون به صورت متقارن عضلات را تقویت می کند .حتی عضلاتی که در حالت عادی و در زندگی طبیعی ممکن است کمتر از آنها کار کشیده شود و نیاز باشد برای یک مفصل سالم و یک زندگی سالم این حرکات پیچیده‌ای که در هنگام شنا انجام می‌شود به صورت متقارن عضلات تقویت می شوند .
خوشبختانه وقتی که حالت فلوتینگ یا معلق بودن روی آب را داریم ، وزن مستقیم هم به مفاصلی مانند زانو ، لگن و ستون فقرات وارد نمی شود و این مفاصل در کنار اینکه تقویت می‌شوند ، در حرکات ورزش شنا وزن و نیرو هم به آنها وارد نمی شود و باعث سایش آنها نمی شود .

در مرحله بعد ممکن است ورزش های مختلفی مانند زومبا ، پیلاتس انجام شود . سوالات مختلفی در مورد ورزش هایی که با جامپینگ یا پرش زیاد همراه است ، پرسیده شود .
به صورت کلی آن نیرویی که به زانو و مفاصل وارد می شود هنگام پرش و هنگامی که در ورزش هایی که حرکات جهشی و پرشی زیاد دارد ، به مفصل فشار وارد می کند و می تواند باعث آسیب شود .
در کنار این ، اگر تقویت مفاصل انجام شود ، می توان از نشاط و هیجان این ورزش ها استفاده برد ، اما به مفصل آسیب جدی وارد نشود .

تاثیر وزن در آسیب دیدن مفاصل

وزن بدن یک معیاری است که در افراد مختلف متفاوت است . افرادی که لاغر هستند و وزن کمی دارند ، بالقاعده یک فشار کمتری نیز به مفاصل شان وارد می شود .
بنابراین این تفاوت ها نیز بین افراد ورزشکار ، افراد لاغر ، افرادی که سبک زندگی و افرادی که تغذیه متفاوتی دارند ، ایجاد می شود ، که در کدامیک پیشرفت آن ضایعه غضروفی کمتر باشد .
پیشنهاد می کنم در ورزشی مانند شنا و ورزش های دیگری که به صورت مستمر انجام می شود ، قاعده و روش های صحیح آن ورزش رعایت شود و با آن تکنیک ها و مهارت های صحیح انجام شود .
بین ورزش ها هم تفاوت هایی وجود دارد که بین ورزش های آسیب زا و ورزش های مفید می توان یک رنکینگ یا تفاوتی قائل شد .

تاثیر ورزش سنگین در آسیب دیدن مفاصل

از موارد دیگری که می توان نام برد در افرادی است که بیش از حد توانایی بدن یک انسان ورزش می کنند . ممکن است یک فرد ورزشکار باشد اما تاندون و آن الگوی ساختار بدن یک وزن خاص و محدودی را تحمل می کند .
افرادی هستند که پرس پا را با کشش تاندون و آن قوامی که مینیسک و غضروف دارد در یک رنج یکسان که رنجی است که یک فرد طبیعی به صورت فیزیولوژیک می تواند تحمل کند و بیشتر از آن باعث آسیب مینیسک ، پارگی تاندون های ACL می شود .
نکته دیگری که باید به آن اشاره کنیم دردها و مشکلاتی است که یک فرد در سنین جوانی و ابتدای سنین میانسالی دارد . نحوه الگوی رفتاری و همه چیز اگر یکسان باشد ، باز ممکن است که این فرد به دلیل آن مشکلی که روی زانویش ایجاد شده است دچار کندرومالاسی شده باشد و آن غضروف نیز شروع به تخریب شده باشد و هنوز به مرحله ای نرسیده باشد که ما به خواهیم در درجه بندی آرتروز با آن ، تقسیم بندی را انجام دهیم.
افرادی که در سنین پایین با دردهایی در ناحیه زانو مراجعه می کنند و ما تشخیص کندرومالاسی را برای آنها می گذاریم، غضروفی است که دچار آسیب و فشار شده و این با تقویت عضلات و آن درمان ابتدایی قابل حل و رفع می‌باشد .

پس در کل ما حرکات ورزشی را خوب می‌دانیم ، چون باعث تقویت عضلات می شود .
به افرادی که به ما مراجعه می‌کنند ، می گوییم که پیاده روی را انجام دهید ، اما پیاده روی با فلسفه‌ی خود پیاده روی را انجام دهید ، یعنی پیاده روی با فلسفه سلامت نه پیاده روی کاری . پیاده روی که شما بار اضافه همراهتان می باشد ، رفت و آمدهای متفاوتی که در زندگی و کارهای متفاوتی که می تواند اداری و غیره باشد ، جزء ورزش و پیاده روی محسوب نمی شود .
آن بیست دقیقه‌ای که شما مجاز هستید در حالتی که یک درجه ای هم از آرتروز دارید برای تقویت مفاصل انجام دهید ، آن ۲۰ دقیقه باید صرفاً پیاده روی در سطح تقریباً صافی باشد با گام های آهسته و زمان محدودی که حداکثر ۲۰ دقیقه است ،اشکالی نداشته و باعث تقویت مفاصل می شود .

 

دکتر یاسر نژادی – متخصص ارتوپدی – جراح زانو

✵ انجام بیش از 200 جراحی اختصاصی تعویض مفصل زانو در سال با با بی حسی موضعی 

✵ تعویض مفصل زانو – PRP زانو – تزریق ژل زانو

برای دریافت نوبت ، مشاوره و معاینه  ، تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *