نکاتی برای پیشگیری از آسیب های مفاصل در ورزشکاران

برای پیشگیری از آسیب های مفاصل در ورزشکاران چه باید کرد ؟
گاهاً بیماران و مراجعه کنندگان جوان می‌پرسند که ما در حال انجام یک سری از ورزش ها هستیم ، کدام خوب است ؟ کدام بد است ؟ کدام حرکت ورزشی به مفصل زانو آسیب می رساند؟
در پاسخ به این سئوالات ، نحوه حرکات ورزشی خیلی مهم است . یعنی ممکن است در یک فرد با انجام صحیح یک ورزش به عنوان مثال ورزش شنا ، مفصل شانه تقویت شود و مشکلی برایش پیش نیاید . اما همان فرد با یک حرکت اشتباه باعث تخریب و از بین رفتن مفاصل و آرتروز مفصل شانه شود .
در افرادی که بدنسازی انجام می دهند ، ممکن است روش ها و تمرینات اشتباه که متاسفانه می بینیم در جامعه ورزشی فراگیر است ، باعث آسیب شده و به جای پیشرفت و تقویت عضلات باعث آسیب مفاصل می شوند .

نکاتی برای پیشگیری از آسیب های مفاصل در ورزشکاران
نکاتی برای پیشگیری از آسیب های مفاصل در ورزشکاران

پیشگیری از آسیب های مفاصل در ورزشکاران

بنابراین ما شرط ابتدایی را بر این می‌گذاریم که فرد ورزش را به سبک و شیوه صحیح انجام دهد . یاد گرفتن سبک و شیوه نیز واقعاً سخت نیست .
امروزه در یوتیوب و جاهایی که ویدئوهای صحیح ورزشی توسط افراد معروف و مربیان خوب داخلی بارگذاری می شود، می توانیم آن شیوه و سبک ورزش را یاد بگیریم .
بین خود ورزش ها باز تقسیم بندی هایی وجود دارد . یک سری ورزش هایی مثل شنا واقعاً جز ورزش های بسیار خوب در ارتوپدی محسوب می شوند . چون به صورت متقارن عضلات را تقویت می کند .حتی عضلاتی که در حالت عادی و در زندگی طبیعی ممکن است کمتر از آنها کار کشیده شود و نیاز باشد برای یک مفصل سالم و یک زندگی سالم این حرکات پیچیده‌ای که در هنگام شنا انجام می‌شود به صورت متقارن عضلات تقویت می شوند .
خوشبختانه وقتی که حالت فلوتینگ یا معلق بودن روی آب را داریم ، وزن مستقیم هم به مفاصلی مانند زانو ، لگن و ستون فقرات وارد نمی شود و این مفاصل در کنار اینکه تقویت می‌شوند ، در حرکات ورزش شنا وزن و نیرو هم به آنها وارد نمی شود و باعث سایش آنها نمی شود .

در مرحله بعد ممکن است ورزش های مختلفی مانند زومبا ، پیلاتس انجام شود . سوالات مختلفی در مورد ورزش هایی که با جامپینگ یا پرش زیاد همراه است ، پرسیده شود .
به صورت کلی آن نیرویی که به زانو و مفاصل وارد می شود هنگام پرش و هنگامی که در ورزش هایی که حرکات جهشی و پرشی زیاد دارد ، به مفصل فشار وارد می کند و می تواند باعث آسیب شود .
در کنار این ، اگر تقویت مفاصل انجام شود ، می توان از نشاط و هیجان این ورزش ها استفاده برد ، اما به مفصل آسیب جدی وارد نشود .

تاثیر وزن در آسیب دیدن مفاصل

وزن بدن یک معیاری است که در افراد مختلف متفاوت است . افرادی که لاغر هستند و وزن کمی دارند ، بالقاعده یک فشار کمتری نیز به مفاصل شان وارد می شود .
بنابراین این تفاوت ها نیز بین افراد ورزشکار ، افراد لاغر ، افرادی که سبک زندگی و افرادی که تغذیه متفاوتی دارند ، ایجاد می شود ، که در کدامیک پیشرفت آن ضایعه غضروفی کمتر باشد .
پیشنهاد می کنم در ورزشی مانند شنا و ورزش های دیگری که به صورت مستمر انجام می شود ، قاعده و روش های صحیح آن ورزش رعایت شود و با آن تکنیک ها و مهارت های صحیح انجام شود .
بین ورزش ها هم تفاوت هایی وجود دارد که بین ورزش های آسیب زا و ورزش های مفید می توان یک رنکینگ یا تفاوتی قائل شد .

تاثیر ورزش سنگین در آسیب دیدن مفاصل

از موارد دیگری که می توان نام برد در افرادی است که بیش از حد توانایی بدن یک انسان ورزش می کنند . ممکن است یک فرد ورزشکار باشد اما تاندون و آن الگوی ساختار بدن یک وزن خاص و محدودی را تحمل می کند .
افرادی هستند که پرس پا را با کشش تاندون و آن قوامی که مینیسک و غضروف دارد در یک رنج یکسان که رنجی است که یک فرد طبیعی به صورت فیزیولوژیک می تواند تحمل کند و بیشتر از آن باعث آسیب مینیسک ، پارگی تاندون های ACL می شود .
نکته دیگری که باید به آن اشاره کنیم دردها و مشکلاتی است که یک فرد در سنین جوانی و ابتدای سنین میانسالی دارد . نحوه الگوی رفتاری و همه چیز اگر یکسان باشد ، باز ممکن است که این فرد به دلیل آن مشکلی که روی زانویش ایجاد شده است دچار کندرومالاسی شده باشد و آن غضروف نیز شروع به تخریب شده باشد و هنوز به مرحله ای نرسیده باشد که ما به خواهیم در درجه بندی آرتروز با آن ، تقسیم بندی را انجام دهیم.
افرادی که در سنین پایین با دردهایی در ناحیه زانو مراجعه می کنند و ما تشخیص کندرومالاسی را برای آنها می گذاریم، غضروفی است که دچار آسیب و فشار شده و این با تقویت عضلات و آن درمان ابتدایی قابل حل و رفع می‌باشد .

پس در کل ما حرکات ورزشی را خوب می‌دانیم ، چون باعث تقویت عضلات می شود .
به افرادی که به ما مراجعه می‌کنند ، می گوییم که پیاده روی را انجام دهید ، اما پیاده روی با فلسفه‌ی خود پیاده روی را انجام دهید ، یعنی پیاده روی با فلسفه سلامت نه پیاده روی کاری . پیاده روی که شما بار اضافه همراهتان می باشد ، رفت و آمدهای متفاوتی که در زندگی و کارهای متفاوتی که می تواند اداری و غیره باشد ، جزء ورزش و پیاده روی محسوب نمی شود .
آن بیست دقیقه‌ای که شما مجاز هستید در حالتی که یک درجه ای هم از آرتروز دارید برای تقویت مفاصل انجام دهید ، آن ۲۰ دقیقه باید صرفاً پیاده روی در سطح تقریباً صافی باشد با گام های آهسته و زمان محدودی که حداکثر ۲۰ دقیقه است ،اشکالی نداشته و باعث تقویت مفاصل می شود .

دکتر یاسر نژادی : متخصص ارتوپدی – جراح زانو
تلفن مستقیم : 09380093838 – 22018658 – 021
آدرس : تهران، زعفرانیه ،خیابان طاهری، جنب درب کاخ سعدآباد، کوچه شاهین ، پلاک یک

دکتر یاسر نژادی – متخصص ارتوپدی – جراح زانو

✵ انجام بیش از 200 جراحی اختصاصی تعویض مفصل زانو در سال با با بی حسی موضعی 

✵ تعویض مفصل زانو – PRP زانو – تزریق ژل زانو

برای دریافت نوبت ، مشاوره و معاینه جراحی تعویض مفصل زانو ، تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *