آیا آرتروز می تواند منشاء ژنتیک و ارثی داشته باشد؟

آرتروز ارثی چیست؟ آیا ژنتیک هم باعث ایجاد آرتروز ، تسریع آرتروز یا شیوع آن در افراد می شود؟
بله ، به تجربه و به تحقیق ثابت شده است که ژنتیک در افراد متفاوت ، ممکن است که باعث شود که در یک خانواده و یک جمعیتی که روش ها و الگوهای صحیحی برای زندگی ندارند ، در آنها انتظار بیشتری داریم که آرتروز به وجود آید.
یعنی ممکن است خانواده‌ای را ببینیم که الگو و قالب رفتاری آنها طوری است که روی زمین می نشینند ، از دستشویی رایج استفاده می کنند ، دو زانو یا چهار زانو می نشینند و از سرپا ایستادن به مدت طولانی حذر نمی‌کنند و ممکن است شغلی داشته باشند که سرپا زیاد می ایستند ، افرادی که کشاورزی انجام می دهند همین بیل زدن به مفصل آسیب می رساند .

آرتروز ارثی چیست؟
آرتروز ارثی چیست؟

همین نکاتی که به هنگام تشخیص مشکلات بیمار نادیده گرفته می شوند ، ولی ما در این افراد کمتر می بینیم. بله، ما زمینه ژنتیکی را در این مورد مهم می دانیم و ممکن است که این تفاوت ها ایجاد شود و ما فردی را ببینیم که الگوی رفتاری سالم و صحیحی دارد، از مبل و صندلی هنگام نشستن استفاده می کند ، شغل اش طوری بوده است که زیاد سر پا نبوده است و فشار زیادی به زانو نداشته است، ورزش های صحیح و سالم و سبک تغذیه ای مناسب را داشته است اما متاسفانه درگیر آرتروز شده است.

آرتروز ارثی چیست؟

این مسائل به بحث ژنتیک برمی‌گردد و ما خیلی نمی‌توانیم دخالت کنیم ، البته باید در افرادی که سابقه ژنتیکی آرتروز را در خانواده دارند ، توصیه های بیشتری کنیم و ورزش ها و سبک رفتاری صحیح بیشتری را برای آنها اعمال نظر داشته باشیم .
در کنار این مشکلات ژنتیکی ممکن است یک سری موارد زمینه‌ای هم کمک کننده باشد ، مانند شروع لیگامان یا لاکسیته لیگامانی . یعنی افرادی باشند که آن کلاژنی که باعث ساخت تاندون و لیگامان در بدن می شود ( این نکته را مد نظر داشته باشید که یک سمت تاندون عضله است و لیگامان دو تا استخوان را به هم وصل می کند) به صورت طبیعی کلاژن های تیپ ۲ و ۳ و دیگر موادی که باعث ساخت این تاندون و لیگامان ها می شود ، ترکیب صحیح ژنتیکی نداشته باشد و ما هیچ تغییری در آینده نمی‌توانیم در آن فرمولاسیونی که برای ساخت آنها ایجاد شده است را انجام دهیم . این موضوع ، تسریع کننده آرتروز و مسائل و ساییدگی ها در مفاصل می‌شود که در این افراد هم باید وزن را به شدت پایین تر از نرمال جامعه آورد و هم ورزش هایی که باعث تقویت عضلات می‌شوند را بیشتر کنند تا حداقل آن تاندونی که یک سر عضله قرار دارد ، انقدر تقویت و قوی شده باشد که تاندون را در حالت استرسی یا کشش قرار دهد و باعث شود به صورت متقابل آن شلی لیگامان را جبران کند . بنابراین این تفاوت ها وجود دارد و می تواند منشا ژنتیکی داشته باشد .

دکتر یاسر نژادی : متخصص ارتوپدی – جراح زانو
تلفن مستقیم : 09380093838 – 22018658 – 021
آدرس : تهران، زعفرانیه ،خیابان طاهری، جنب درب کاخ سعدآباد، کوچه شاهین ، پلاک یک

دکتر یاسر نژادی – متخصص ارتوپدی – جراح زانو

✵ انجام بیش از 200 جراحی اختصاصی تعویض مفصل زانو در سال با با بی حسی موضعی 

✵ تعویض مفصل زانو – PRP زانو – تزریق ژل زانو

برای دریافت نوبت ، مشاوره و معاینه جراحی تعویض مفصل زانو ، تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *