ورزش های بعد از عمل تعویض مفصل زانو

ورزش های بعد از عمل تعویض مفصل زانو ، تحت نظر پزشک ، می تواند روند بهبودی فرد را سرعت ببخشید . از آنجاییکه مراقبت و ورزش بعد از عمل تعویض مفصل زانو از پرسش های رایج است ، دکتر یاسر نژادی متخصص ارتوپدی و جراح زانو ، به این سئوال پاسخ داده است .

ورزش های بعد از عمل تعویض مفصل زانو
ورزش های بعد از عمل تعویض مفصل زانو

ورزش های بعد از عمل تعویض مفصل زانو

بعد از جراحی زانو فیزیوتراپی و یک سری ورزش های خاص داریم که آن هم در قالب فیزیوتراپی می باشد.
ابتدا در روزهای اول و دوم بعد از عمل جراحی که بیمار یا فردی که جراحی شده است توان بدنی مناسبی برای راه رفتن و انجام حرکات ورزشی را ندارد با استفاده از دستگاهی به نام سی پی ام رنج زانو یا خمش آن را شروع می کنیم تا زانو در حالت خم شدگی و صاف شدگی قرار گیرد. یک حالت مانیپولاسیون دستی داریم که برای اکستنشن یا صاف شدگی زانو بوده و توسط جراح انجام می شود ، بطوریکه ۱۸۰ درجه و کاملاً زانو باز می شود و سعی ما بر این است که به تدریج زانو ، خم شدنش به صورت طبیعی برگردد که در روزهای ابتدایی توسط فیزیوتراپی و دستگاه های سی پی ام است.

دستگاه های سی پی ام
دستگاه های سی پی ام

بعد از روز اول ورزش های بعد از عمل تعویض مفصل زانو ، فردی که جراحی شده است از آی سی یو بیرون می آید ما راه رفتن را برایش شروع می کنیم و تمام این کارها آموزش دارد که چگونه از روی تخت بلند شود و قدم بردارد و آن سبک و سیاق راه رفتن به بیمار آموزش داده می شود.
راه رفتن در روزهای ابتدایی یک نوع ورزش حساب می شود و به تدریج که بخیه های بیمار کشیده می شود، در حین اینکه فیزیوتراپ همکاری دارد یک سری ورزش ها را به بیمار آموزش می دهیم که آنها را در منزل برای افزایش قدرت عضلات کوادریسپس انجام دهد و توصیه می‌شود که بیمار یک زانوی خود را خم نموده و با زانوی مقابل پای خود را بالا ببرد یا اگر هر دو تا زانو جراحی شده است به صورت تدریجی تر این کار را انجام دهد.
روزهای اول توصیه به (x ) است یعنی این که مچ پا در حالت دورسی فلکشن یا خم شدگی بسیار به سمت بالا بیاید و بیاید پایین.
برای راحتی می‌توان به بیمار باند یا پارچه بدهیم تا خودش با دست، حالت زین اسب یا افسار اسب آن را روی کف مچ پا قرار دهد و از دو طرف بکشد تا توسط کمک با دست مچ پای خود را خم و راست کند. اینها تمام نکاتی است که باید بعد از جراحی رعایت شوند.
کلاً فلسفه وجودی زانو و تمام مفاصل حرکت است و ما صرفاً در علم پزشکی مفاصل را بهبود می بخشیم . آن حرکات باید توسط بیمار انجام شوند که اگر بیمار ، تنبلی کند و یا زیاد بخواهد روی تخت استراحت کند آن حرکت و فانکشن طبیعی را نخواهد گرفت.
بنابراین باید به بیمار کمک شود تا راه برود و حرکت زیادی در کنار فیزیوتراپی داشته باشد.

دکتر یاسر نژادی – متخصص ارتوپدی – جراح زانو

✵ انجام بیش از 200 جراحی اختصاصی تعویض مفصل زانو در سال با با بی حسی موضعی 

✵ تعویض مفصل زانو – PRP زانو – تزریق ژل زانو

برای دریافت نوبت ، مشاوره و معاینه جراحی تعویض مفصل زانو ، تماس بگیرید.